Arrrgggh! Milloin treenaus alkaa näkyä?
Aloitin liikunnan viime talvena, n. 5 kk sitten ja mitään tuloksia ei näy. Käyn kuntosalilla 2 kertaa viikossa (10 alkulämmittely, 35 min treeni koko keholle, 5 min loppuverryttely ja 10 venyttelyt) ja ohjelman otin netistä. Painoja olen pari kertaa lisännyt ja toistoja teen 10-12 kolme sarjaa. Lisäksi teen tunnin kotijumpan kaksi kertaa viikossa (sekoitus pilatesta, callaneticsiä ja ihan perusliikkeitä) ja hyvät venyttelyt. Kerran viikossa käy joogassa. Koiran kanssa teen melko reippaan n. 5 km:n lenkin joka päivä. Joskus käyn pelaamassa sulkapalloa, uimassa tai pyöräilemässä.
Ruokavaliosta jätin sokerin pois kokonaan, vähensin hiilareita. Ns. höttöhiilareita en syö ollenkaan, täysjyväleipää joskus, mutta vatsani ei siitä tykkää, joten leivänsyöntikin on erittäin vähäistä. Perunaa ja riisiä syön pari kertaa viikossa pienen annoksen. Kasviksia lisäsin ja marjoja, hedelmiä syön kohtuullisesti, ehkä yhden päivässä. Margariini vaihtui voihin, mutta eihän sitä paljon mene, kun ei syö leipää. Keraamisella pannulla ei oikeastaan tarvitse mitään rasvaa ja syön paljon uuniruokaa. Muuten käytän oliiviöljyä niinkuin nyt normaalisti öljyä käytetään. Rahkaa syön kohtuullisesti, yleensä salipäivinä. Joskus turkkilaista ja kermaa lorautan jos ruoka sitä vaatii. Mutta en siis mässää rasvalla, enkä lihallakaan. Kalaa syön mieluummin ja kanaa ja kananmunista tykkään. Piimää tai vettä ruokajuomana. Alkoholia en käytä kuin joskus harvoin lasillisen viiniä.
Saan kyllä liikunnasta energiaa ja hyvää oloa ja ruokavalion myötä turvotus on vähentynyt, maha vähän pienentynyt. Ja vatsa toimii paremmin. Mutta samat allit, läskimakkarat vyötäröllä, pömppömaha ja roikkupeppu on kuin ennenkin. Paino on tippunut 2 kg, mutta en siis ole lihava: 170 cm ja 66 kg. Olishan tuosta muutama kilo vara tippua. Mutta haluaisin kiinteytyä! Kestääkö se vaan ihan helkkarin kauan vaan onko vaan auttamattomasti liian vanha, 46 v? Vai teenkö jotain väärin? Tiedän, että jos vuodessa ei mitään tuloksia näy, niin multa loppuu kiinnostus. Auttaakaahan nyt jos joku osaa..
Kommentit (30)
Luulen että syöt liian vähän jos lihakset ei kasva. Laske kalorit. Pitäisi olla ainakin 2000 kcal.
Syötkö riittävästi proteiinia? Ei ne lihakset kasva pelkällä hiilarilla...
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 18:59"]
Luulen että syöt liian vähän jos lihakset ei kasva. Laske kalorit. Pitäisi olla ainakin 2000 kcal.
[/quote]
Ap:n spekseillä voi kasvattaa lihaksiakin, vaikka päiväsaldo olisikin -500kcal. Pitää vain huolehtia riittävästä proteiinin sannista (noin 2grammaa per painokilo).
Vaikea tosta on sanoa mistä oikeasti mättää. Ehkä kannattaisi harkita jopa jotain personal traineria, jos pystyt siihen rahallisesti panostamaan. Saattaa olla liian vähän rankkaa treeniä (voima- ja kunto-), liikaa kaloreita tai liian vähän protskua lihasten kasvattamiseen.
En oo laskenut kaloreita...syön päivässä kolme ateriaa, eikä ole nälkä. Salipäivinä syön välipalan ennen salille menoa, muuten en jaksa. Tässä esim. tämän päivän syömiset:
Aamiainen: kahden munan munakas, jossa loraus kermaa, täytteenä vain tuoreita yrttejä. Lisäksi tomaatti, ehkä kymmenen herneenpalkoa ja pari pientä porkkanaa, lasi ab-piimää, kuppi teetä.
Lounas: Uunibroileria (en syö nahkaa) ja uunikasviksia (niissä oliiviöljyä) ja sekasalaattia. Kutakin kolmasosa tavallisesta ruokalautasesta. Ei mikään jättiannos, mutta ihan hyvä kuitenkin. Ruokajuomana vettä ja jälkiruuaksi söin pari desiä marjoja.
Päivällinen on tuossa tulossa ja alan sitä kohta syömään. Se on kaalipataa, johon en laita siirappia ja riisin keitän erikseen, niin voin laittaa sitä itselleni vain sen pari ruokalusikallista. Ja se on täysjyväriisiä. Jauheliha on sikanautaa. Piimää juon taas lasillisen. Jälkkäriksi juon teetä ja syön palan leipäjuustoa mustikoiden kanssa.
Tänään olen käynyt tuon 5 km kävelylenkin ja lisäksi tehnyt jumpan. Ruuan jälkeen ajattelin käydä vielä uimassa.
Pitäisikö minun siis alkaa punnita ruokani ja laskea kalorit? Mistä tiedän minkä verran minun mitäkin pitää syödä? Löytyykö jostain selkeät ohjeet? Mietin jo, että pitäisikö ottaa personal trainer, mutta liian kallista lystiä taitaa mulle olla. En siis muuten halua varsinaisesti kasvattaa lihaksia, vaan sellaisen kiinteän vartalon, joka mulla joskus nyyh nuorena ennen lapsia oli...no en mä varmaan sellaista enää saa, mutta jotain kohennusta kun saisi. ap
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 19:01"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 18:59"]
[/quote]
Ap:n spekseillä voi kasvattaa lihaksiakin, vaikka päiväsaldo olisikin -500kcal. Pitää vain huolehtia riittävästä proteiinin sannista (noin 2grammaa per painokilo).
[/quote]
Åer rasvatpn painokilo!!!!
Huomenna näkyy! Malta vielä muutama tunti! :-) Tsemppiä!
Olet käynyt salilla 5kk ja nostanut painoihin lisää vain pari kertaa???? ei ihme että mitään ei tapahu, koska mitään ei tapahu! Pitää treenata tosissaan, ja vielä vanhemmalla iällä vielä kovemmin jos haluaa tuloksia.
Olen itse nainen, ja mulla näkyi mielettömät tulokset lihaksen kasvussa jo 2kk:ssa. Toistomääräsi on hyvät, mutta ne pitää tehdä niin että jokaisen sarjan viimeiset toistot tehdään hampaat irvessä niin että sattuu lihaksiin. Mä sain olla painoja lisäämässä 1,5viikon välein, jotta viimeiset toistot tuntui aina yhtä tiukilta.
Ja salilla käytävä se 3-4kertaa viikossa, muut päivät lepoa, korkeintaa aerobista liikuntaa.
Älä turhaudu! hanki ihminen sua neuvomaan niin et tuhlaa aikaasi ja luovuta turhaan! :)
Synnytyksestä jäi pömppömaha? Oiskohan vatsalihasten erkaumaa?
#2 jatkaa vielä:
Niitä kaloreita ei siis tarvitse loppuikää laskea, mutta niin kauan, että tosiaan tiedät, mitä syöt. Mulla meni vuoden ajan siihen, että osaan pitää painon samassa miettimättä sen turhemmin, mitä pistän suuhun. Jos syön herkkuja, vähennän automaattisesti muusta syömisestä jne.
Tsemppiä!