Kaveri julkaisi Facebookissa lasteni kuvia.
Se on kova kuvaamaan ja julkaisee paljon facebookissa. Omista lapsistaan on satoja kuvia, itsestään myös.
Nyt oltiin pitkästä aikaa lasten kanssa rannalla tänään. Meillä teinit (13v, 15 ja 17v) ja kaverilla 4, 6 ja 10 v.
Tää ei ole niiin hyvä ja rakas kaveri, mutta silloin tällöin tavataan ja hengaillaan. Äsken meidän 15 vuotias soitteli, että " nyt se v*tun lehmä on julkkaisut hänestä bikinikuvia Facebookista ja vielä tagannut!". Kielenkäytöstä kyllä keskustellaan, kunhan kuohunta on laskenut.
Itse olen tarkka kuvien julkaisemisesta. Itsestä on vain yksi kuva profiilissa ja lapsista pari vuotta vanha rakeinen potretti. Asiasta vielä puhuttiin siellä rannalla, ettei sitten julkaise meidän lapsista tai mustakaan kuvia. Teinit myös vannottivat häntä lupaamaan, ettei mitään uikkarikuvia esittele.
Kävin katsomassa. Kuvat olivat tavallisia touhukuvia, kun isommat leikittävät pienempiään. Sitten oli yksi pelleilykuva. Ettei sinänsä sisällössä nyt muuta kuin että ovat bikinit päällä ja luokkakaveritkin yms. nähneet tietty jo. Keskustelu oli alkanut jo.. ettei se poistaminenkaan hirveesti auta. Oli tytär tagin pois ottanut jo, mutta.. Olihan siellä muutama ehdotus tissien puristelusta ja takapuolen taputtelusta. Teinipojat. :P
Soitin kaverille ja hän ei näe mitään pahaa. Kivoja kommenttejahan siellä on.. Hänen mielestään, kyllä nuorten pitää näyttää kauniita kroppiaan! Ei mitään hävettävää!
Eihän siitä ollutkaan kyse. Vaan siitä, että toivottiin ettei kuvia laitettaisi ollenkaan julkiseen levitykseen. Hän lupasi, varmasti!
eipä hän ymmärtänyt pointtiani, että ärsyttää. Hän myös ihmettelee, että miksei mulla ole kauniista lapsistani kuvia esillä. Koska mä en halua kuvia nettiin koko maailman pällisteltäväksi! Kaverillanikin on avoin profiili, että... tästä myös puhuttiin tänään. Hän ei halua rajoittaa mitään. Ok.
Vahinko on tullut tehdyksi jo, ettei asialle voi mitään. Ei tuo edes pahoitellut. Välit viilenee ja teini(t) on hetken kiukkuinen. Pyysin häntä kotiin rauhoittumaan, ettei kiukkupäissään nyt sanois tai tekis mitään vielä hölmömpää.
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 16:57"]
Mitähän haittaa kuvista lienee?
[/quote] juu laita sun lapsen kuvat sinne ja lue komentit
Eikö kuvaamiseen tule pyytää aina lupa? Saako rannalla kuvata? Ja sit on näitä...
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 17:01"]Mulla on työkaveri joka kuvaa koko ajan; palavereissa, tauolla, illanistujaisissa, virkistyspäivissä, koulutuksissa... Ja tyhjentää koko muistikortin kerralla Facebookiin. Edes pomon sanomiset ei auta. Nyt se on jopa poistanu mut kavereista kun sanoin ettei mun kuvia saa julkasta. Nyt en vaan nää niitä kuvia enää, mutta eiköhän mun kuvia ole siellä.
[/quote]
Näin esimiehenä sanon, että munaton esimes teillä. TYöajalla ei kuvata. On minun määräykseni. Joka rikkoo, joutuu tielle, jolta voi livetä kassan puolelle!
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 17:08"]
Meidän 1v. oli kummiensa luona hoidossa pari tuntia juuri silloin kun facessa oli "5 kuvaa 5 päivänä" -buumi. Haettiin tyttöä kotiin niin kummitädille iski paniikki: "Voi eiii, unohdin ottaa Maijasta (nimi muutettu) kuvan, piti laittaa facebookiin päivänkuvaksi!" Meinasin räjähtää jo siitä, saatika sitten siitä, että lapsestani olisi ollut kuva facebookissa ilman mun lupaa. Mulla ei todellakaan ole halua esitellä lastani netissä millään tapaa. En olisi syntymästäkään ilmoittanut ellei lapsen toinen kummi olisi hehkuttanut kummilapsensa syntymää omilla sivuillaan VÄLITTÖMÄSTI sen jälkeen kuin itse kuuli. Se jo vitutti aivan armottomasti ja teki mieli pistää kummi vaihtoon. Olis edes puhunut vaan kummilapsestaan, mutta kun piti mainita nimeltä kuka sitä kummilasta oli maailmaan puskemassa.
[/quote]
Salalapsi?
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 17:07"]
saaha ne omlta sivulta hetkessä pois, jos on tägätty
[/quote]
Siinä hetkestä, kun asianomainen on huomannut asian. Siellä ehti olla lähes pari tuntia..
Meillä tämmöinen tapa, kun lähdetään perheenä "luonnon pariin", niin lapset jättää kännykät kotiin. Aikuisella on yksi ns. hätäpuhelin. Ettei sekään ole mikään äly.
Mehän jäätiin rantsuun vielä, kun kaveri lähti muksuja laittamaan päikkäreille jne. Käytiin syömässä ja muuten vaan hengailtiin, ennenkuin tultiin kotiin.
Siis ei voi olemassa tällaisia aikuisia ihmisiä!? Vielä olitte keskutellut, että ei kuvia jakoon!? Hähähä?! Sittenhän tuon voisi ottaa hyvinkin vittuiluna ja liikkeenä, millä,erityisesti halunnut loukata ja satuttaa!! mikä kusipää"kaveri". Pitää olla erittäin paljon vikaa ihmisessä. Alaikäsen bikinikuva julkisessa profiilissa ilman lupaa/julkaiseminen jo etukäteen kielletty!! Kiva pedari-akka. Mä oon oikeesti vihanen. Tämä ketju kosketti enemmän kuin se natsi.ketju (johtuu ehkä siitä etten pystynyt lukemaan ketjua)...
No hui, onpa vakavaa. Jos sinne rannalle ois sattunut tulemaan porukka niiden teinien kavereita, niin oisko ne juosseet pusikkoon piiloon ettei kukaan vaan näe bikineissä niitä.
Omista yksityisyysasetuksistahan saa muutettua noita että ainakaan omassa feedissä ei näy noita tagattuja kuvia tai postauksia ellei itse käy erikseen sallimassa sen jokaisen kuvan kohdalta.
Minulla taas eräs sukulainen jakaa jatkuvasti kuvia vauvastani, vaikka haluan että lapsesta on Facebookissa vain yksi kuva, profiilikuvani. En ole vielä kehdannut pyytää lopettamaan.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 18:03"]Omista yksityisyysasetuksistahan saa muutettua noita että ainakaan omassa feedissä ei näy noita tagattuja kuvia tai postauksia ellei itse käy erikseen sallimassa sen jokaisen kuvan kohdalta.
[/quote]
Joo mulla on näin
Siis ap eikö "kaverisi" suostu poistamaan niitä? Jo on törkeä!
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 17:58"]
No hui, onpa vakavaa. Jos sinne rannalle ois sattunut tulemaan porukka niiden teinien kavereita, niin oisko ne juosseet pusikkoon piiloon ettei kukaan vaan näe bikineissä niitä.
[/quote]
voin kuvitella, että nykypäivänä esimerkiksi koulukiusattu hieman esim ylipainoinen tai vaikka miksei normaalivartaloinenkin teini, välttämättä mene julkiselle rannalle. Sen lisäksi, että ne koulukaverit ovat ehkä myös rannalla, niin nekin ottavat niitä kuvia ilman lupia. Sen sitten tietää, miltä tuntuu löytää oma bikinikuva jostain netistä arvostelravana. Ei taida aikuiset ymmärtää teinien paineita, myöskin kiusaamisen muodoilla on kiitos tekniikan ja somen ja netin kautta moninaiset ilmenemiset... Netti mahdollistaa ihmisen loukkamisen vähintään tuplana kun vertaa menneisiin netittömiin vuosikymmeniin.
ymmärrän ap:ta mutta eikö ole omituista päästää lapset julkisille paikoille bikineissä, näkeväthän kaikki rannalla olijat (sielläkin on nuoria poikia, vanhempia miehiä, jne...) heidät sielläkin? jos nuorten tyttöjen esineellistäminen huolettaa, eikö olisi parempi käyttää peittävämpiä uimapukuja?
ymmärrän kyllä suuttumuksen, mutta tällainen ihmetys heräsi...
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 18:03"]Omista yksityisyysasetuksistahan saa muutettua noita että ainakaan omassa feedissä ei näy noita tagattuja kuvia tai postauksia ellei itse käy erikseen sallimassa sen jokaisen kuvan kohdalta.
[/quote]
Tämä on oikeasti tosi hyvä ominaisuus, on itselläkin käytössä. Eli minun aikajanalle ei tule näkyviin mitään mihi minut on tagattu ennen kuin itse sen hyväksyn. Ei kuvia, videoita tai paikkoja ja tilapäivityksiä.
Joo...no tagin voi itse poistaa mutta ilman tagiakin voi julkasta kuvan... Suosittelen silti tagin hyväksymisasetusta... Huomioon kannattaa ottaa että julkaiseva ihminen voi silti kuvassa olijoiden nimet yms julkaista esim kuvatekstissä...
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 18:29"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 18:03"]Omista yksityisyysasetuksistahan saa muutettua noita että ainakaan omassa feedissä ei näy noita tagattuja kuvia tai postauksia ellei itse käy erikseen sallimassa sen jokaisen kuvan kohdalta.
[/quote]
Tämä on oikeasti tosi hyvä ominaisuus, on itselläkin käytössä. Eli minun aikajanalle ei tule näkyviin mitään mihi minut on tagattu ennen kuin itse sen hyväksyn. Ei kuvia, videoita tai paikkoja ja tilapäivityksiä.
[/quote]
Mullakin tämä käytössä, todella tyytyväine olen, kun saa itse hyväksyä mikä tulee seinälleni näkyviin.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 18:43"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 18:29"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 18:03"]Omista yksityisyysasetuksistahan saa muutettua noita että ainakaan omassa feedissä ei näy noita tagattuja kuvia tai postauksia ellei itse käy erikseen sallimassa sen jokaisen kuvan kohdalta.
[/quote]
[/quote]
Mullakin tämä käytössä, todella tyytyväine olen, kun saa itse hyväksyä mikä tulee seinälleni näkyviin.
[/quote]
Kuvat kuitenkin näkyvät kaikille muille, joten eipä tuo kauheasti auta.
Ap tässä, tyyppi on poistettu FB listoilta kaikilta ja katsottu yksityisyysasetukset kuntoon ja omilla seinillä ei kuvia näy.
Laitoin ylläpitoon postia, että saas nähdä kuinka kauan reagoivat.
Niin arvasin, että joku kekkaa tuon onhan ne rannallakin julkisesti... Eikä ollut kyseessä edes narubiksut, kuten "kaverilla".
Menkööt teinejä kuolaamaan rannalle sitten, jos ketä huvittaa. Onhan niitäkin nähty. Otanta on kuitenkin niin äärimmäisen pieni, netissä tavoittaa helposti miljoonia.
Tässähän ei ollut siitä kyse ollenkaan, että kuka näkee ja mitä. Vaan kuka tekee, vaikka on pyydetty tekemään toisin. Vannotettu, et varmasti sitten julkaise niitä. Joo en.
Ja kiitos vaan kaikille oikeillekin ystäville ja av-mammoille myötätunnosta. Oli kuvat saanut asia tekstiäkin aikaiseksi (samasta aiheesta, että kuinka fiksua on laittaa toisten kuvia nettiin). Siellä se tyyppi yhä puolusteli, hänen kuva ja kauniit on lapset. Nyt en enää lue hänen juttujaan. Toiset saavat sitten seurata lähtikö kuvat ylläpidon puolesta vai ei.
Maalaisjärkeä peräänkuuluttaisin ja toistenne arvostamista. Kuunnelkaa toisianne.
Kiitos AV tältä päivältä. Me lähdetään Mölkyn pariin.
Ja nyt sit jokainen tämän ketjun lukenut ottaa opikseen ja poistaa tägäystoiminnon FB:sta. Paitsi tietenkin jos haluaa, että kaveri voi tägätä vaikka mihin persekuvaan. Mua ei voi tägätä yhteenkään kuvaan kukaan muu kuin minä itse, eivätkä muut näe, mitä joku kirjoittaa seinälleni. Samoin, jos joku tägää mut julkaisuun, sen näkyminen vaatii henkilökohtaisen hyväksynnän multa. Näin on estettävissä kaikenlainen vastenmielinen tägääminen valokuviin ja muualle.
Ap:lle: Törkeä temppu kaverilta.