Jos on toimeentulotuealla ja saa veronpalautuksen
Niin ymmärrän että silloin veronpalautus kuussa ei saa toimeentulotukea, mutta jos on esim saannut säännöllisesti toimeentuloa 120 euroa ja saa veronpalautusta 400 euroa niin kauan toi 400 euroa pitää riittää ennenkuin voi hakea toimeentuloa taas? Kun sehän tarkoittaa että mun pitää sitten tuosta maksaa kaikki lääkärilaskut ja lääkkeet, niin miten ne sen kattoo?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavat 4kk vaikuttaa. 3kk x 120e = 360e + 120e-40e = 80e 4. kuukausi. Eli toimeentulotukesi on 0e seuraavat 3kk ja 80e neljäntenä.
Tuntuisi hyvin kurjalta jos olisi näin. - Itse maksoin tarkoituksella viime vuonna hieman enemmän veroja palauuksien toivossa Näin oli ikäänkuin "pakko säästää" koska muutoin raha olisi polttanut liikaa taskussani ja mennyt mahd. kaikkeen turhaan, johon oikeasti ei olisi ollut varaa. - Halusin säästää, koska tiesin, että joudun muuttamaan hyvin edullisesta vuokrakämpästäni pois. Säästin siis näin puskuria tulevaan. No nyt olen työtön, joten hukkaa meni tämäkin tapani säästää; ellen sitten pian saa jotain työtä...
Kannattaa opetella muita tapoja säästää, liian korkea veroprosentti on maailman surkein tapa siihen.
Olet oikeassa. - Ja aika hyvin osaankin säästää.Vaikka taas tuli kyllä myös tunne, että parhain tapa säästää on jemmata rahat itse patjan alle tms.
Vierailija kirjoitti:
Höh. Oppikaa jo tt-ihmiset että ikinä ei kannata veroja, liikaa maksaa vaan aina toisin päin.
Juu ei. Se riippuu niin paljon siitä miten paljon tt-tuesta tarvitsee "täydennystä" ja onko sairauksia jne. Jos on koko ajan sairaus- ja lääkekuluja, niin silloin ei ole mitään järkeä pitää nollaa. Riippuen palautusten määrästä saattaa niistä jäädä muutama kymppi käteen isommalla prosentilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että noin pientä palautusta vyörytetään. Tee normaalisti hakemus, ja säästä kaikki lääke/sähkö ym. tukeen oikeuttavat laskut. Ja jos tarvitset jotain välttämätöntä syksyn aikana, esim. kengät, pesukoneen tai bussikortin, niin osta ne elokuussa.
Tukeen vaikuttaa kaikki tosiasiallisesti käytettävissä olevat tulot. Eli asiallisia hankintoja tehdessäsi elokuussa, saatat saada tttukea myös syyskuussa.
Älä usko tätä ap. Todellakin kaikki killingit vyörytetään!!!
Kyllä. Viime vuonna en saanut lokakuussakaan tt-tukea, koska veronpalautusten vuoksi ylijäämää oli vielä 0,50 e!!
Silloin, kun tt-tuki oli kunnilla, olisi todennäköisesti käytetty harkintaa ja annettu tukea tuossa tilanteessa mutta Kela on armoton. Jos laskelmalla on joku sentti liikaa, ei tipu mitään.
Vierailija kirjoitti:
En usko että noin pientä palautusta vyörytetään. Tee normaalisti hakemus, ja säästä kaikki lääke/sähkö ym. tukeen oikeuttavat laskut. Ja jos tarvitset jotain välttämätöntä syksyn aikana, esim. kengät, pesukoneen tai bussikortin, niin osta ne elokuussa.
Tukeen vaikuttaa kaikki tosiasiallisesti käytettävissä olevat tulot. Eli asiallisia hankintoja tehdessäsi elokuussa, saatat saada tttukea myös syyskuussa.
Jätä kommentoimatta höpöjuttujasi. Kyllä 400€ todellakin vyörytetään.
Kannattaa muistaa, että veronpalautukset huomioidaan toimeentulotuessa tulona. (Jotkut voivat ehkä kokeilla valittamalla, voidaanko esim. veronpalautuskuukauden aikana käytettyjä palautuksia jaksottaa seuraaville kuukausille, koska yleensä olematonta tuloa ei voi jaksottaa useammalle kuukaudelle. Useimmat tätä keinoa kokeilleet ovat joutuneet elämään kuukausia eteenpäin laskennallisilla tuloilla ja hakeneet ruoka-ja laskunmaksuapua muista lähteistä.)
Mätkyjä ei puolestaan huomioida toimeentulotukilaskelmassa menona, joten ne on maksettava omalla perusosalla. Mikäli saa toimeentulotukea ja maksaa liian vähän ennakkoveroja, niin yhteiskunta hyötyy, koska maksamaton ennakkovero pienentää joka kuukausi myönnettävää toimeentulotukea ja jälkikäteen maksettavat jälkiverot ovat ihan jokisen oma murhe, johon toimeentulotukea ei myönnetä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet ilmoittanut tilinumeron verottajalle? Saisit veronpalautuksen vähän myöhemmin maksuosoituksena muistaakseni Danske pankkiin, jos tilinumeroa ei ole ilmoitettu.
Se postissa tullut veronpalautuslappunen pitää laittaa liitteeksi sen kuun hakemukseen, jolloin vp saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavat 4kk vaikuttaa. 3kk x 120e = 360e + 120e-40e = 80e 4. kuukausi. Eli toimeentulotukesi on 0e seuraavat 3kk ja 80e neljäntenä.
Aivan oikein. Veronpalautukset huomiodaan toimeentulotuessa. Kuin jos saat muuta rahaa tilillesi.Esim. Lahja rahan.Lasketaan tuloina aina.Ja summa on pois toimeentulostasi.
mikä on tietenkin aivan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä usko tätä ap. Todellakin kaikki killingit vyörytetään!!!
Kyllä. Viime vuonna en saanut lokakuussakaan tt-tukea, koska veronpalautusten vuoksi ylijäämää oli vielä 0,50 e!!
Silloin, kun tt-tuki oli kunnilla, olisi todennäköisesti käytetty harkintaa ja annettu tukea tuossa tilanteessa mutta Kela on oikeudenmukainen. Jos laskelmalla on joku sentti liikaa, ei tipu mitään.
Korjasin.
https://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/-/asset_publisher/kg…
ei se ole tuon vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Veronpalautuksesta huomioidaan 350e, jos asut yksin. Ylijäämä vyörytetään tuleville kuukausille. Vaikka päätöksesi elokuulta on hylkäävä, toimitat silti sen kuun laskut Kelaan ja se pienentää ylijäämää.
Kysymykseesi ei siis ole yksiselitteistä vastausta.
Voinko muka laittaa laskut Kelaan, vaikka mulle tuli jo elokuulle kielteinen päätös(koska veroraha?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veronpalautuksesta huomioidaan 350e, jos asut yksin. Ylijäämä vyörytetään tuleville kuukausille. Vaikka päätöksesi elokuulta on hylkäävä, toimitat silti sen kuun laskut Kelaan ja se pienentää ylijäämää.
Voinko muka laittaa laskut Kelaan, vaikka mulle tuli jo elokuulle kielteinen päätös(koska veroraha?)
No tottakai voit, ne huomioidaan menoina ihan normaalisti. Jos laskut ylittävät veronpalautuksesta syntyvän ylijäämän, saat elokuulta tukea. Jos edelleen jää ylijäämää, se on pienempi laskujen huomioimisen jälkeen ja vaikuttaa syyskuun tuen määrään.
Täytyy sanoa, että aikas paljon tiedätte asioista, kun pystytte suoraan heittämään noi summat! Respect!
Itse saan veronpalautusta 330€, toimeentulotukea normaalisti muistaakseni n. 250€/kk. Elokuussa en saa ollenkaan toimeentulotukea, mutta jo syyskuussa saan n. puolet normaalista, ja siitä eteenpäin taas täysin normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sun on itse maksettava ne laskut mutta ilman muuta kannattaa pistää niistä skannaukset / kuvat Kelalle, koska ne otetaan menona mukaan laskelmaan. Jos sulla on reseptilääkeostoja apteekista elokuussa, pyydä niistä laskelma siinä tiskillä niin saat nekin menoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuisi hyvin kurjalta jos olisi näin. - Itse maksoin tarkoituksella viime vuonna hieman enemmän veroja palauuksien toivossa Näin oli ikäänkuin "pakko säästää" koska muutoin raha olisi polttanut liikaa taskussani ja mennyt mahd. kaikkeen turhaan, johon oikeasti ei olisi ollut varaa. - Halusin säästää, koska tiesin, että joudun muuttamaan hyvin edullisesta vuokrakämpästäni pois. Säästin siis näin puskuria tulevaan. No nyt olen työtön, joten hukkaa meni tämäkin tapani säästää; ellen sitten pian saa jotain työtä...
Eihän siinä mikään mennyt hukkaan. Elätät itse itsesi kuten muutkin tekee ja tt tuki on sitten viimesijainen tuki kun muutakaan ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sun on itse maksettava ne laskut mutta ilman muuta kannattaa pistää niistä skannaukset / kuvat Kelalle, koska ne otetaan menona mukaan laskelmaan. Jos sulla on reseptilääkeostoja apteekista elokuussa, pyydä niistä laskelma siinä tiskillä niin saat nekin menoksi.
Ei ihan niinkään. Lääkkeitä on monenhintaisia.
Jos AP:llä on 400e veronp., mutta sähkölaskuja, lääkärilaskuja ym. ja lääkkeitä kertyy 500 euron edestä, niin kyllä lääkkeisiin saa maksusitoumuksen. Sehän näyttäisi ap:lle silloin selvää miinusta veronp. huolimatta. Eli silloin Kelaan yhteys ja pyytää uuden laskelman + masusitoumuksen voimaan. Eli tuolloin satasen verran tlisi tt-tuesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan oikein. Veronpalautukset huomiodaan toimeentulotuessa. Kuin jos saat muuta rahaa tilillesi.Esim. Lahja rahan.Lasketaan tuloina aina.Ja summa on pois toimeentulostasi.
mikä on tietenkin aivan oikein.
Ei siinä ole mitään järkeä. Kun kerran vuodessa voisi ostaa sukkia, alushousuja, kengät, talvitakin jne. tarpeellista, joihin ei koskaan ole muulloin rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannattaa laittaa. Mikäli laskuja kertyy yli 350 e, niin saat sitten sen ylittävän osan pois Kelasta. Jos ei ylity, niin sitten et saa. mutta esim. sähkölaskuun menevää summaa ei enää vyörytetä seuraavalle kuulle tulona. Sehän oli nyt hyväksyttävä meno.
Viime vuonna sain elokuussa palautusta muistaakseni n 300e. Jätin hakematta tt-tukea elokuulle, eivätkä ottaneet syyskuussa enää mitenkään huomioon. Tukea sain n 100e kuussa.
Jos taas haet myös elokuussa niin se huomioidaan ja vyörytetään.
Voihan sitä aina koittaa, että palautus menee johonkin oikeaan tarpeelliseen menoon, kuten esim pyykkikone, mutta aika epätodennäköistä on että menee läpi.
Höh. Oppikaa jo tt-ihmiset että ikinä ei kannata veroja, liikaa maksaa vaan aina toisin päin.