Kuinka herkästi nykyään katsotaan altistuneeksi koronalle ja laitetaan karanteeniin?
Kuinka herkästi tällä hetkellä asetetaan karanteeniin? Tässä esimerkkitilanteita omasta elämästä (kukaan ei siis tiettävästi ole sairastunut koronaan, ihan vain esimerkkeinä):
1. Katsotaanko minut altistuneeksi, jos työssäni siivoojana siivoan tilaa, jossa on esim. tuntia aiemmin oleillut koronapositiiviseksi myöhemmin todettu henkilö? Minulla ei ole yksin työskennellessäni maskia, mutta olen tarkka käsihygieniasta. Entä jos minulla olisi maski, vaikuttaisiko tämä?
2. Jos tapaan sisätiloissa 1-2 minuutin ajan maskitonta henkilöä, niin että itselläni on FFP2-suojain kasvoilla, olenko silloin altistunut?
3. Jos keskustelen ulkona 2-2,5 metrin etäisyydeltä toisen henkilön kanssa ilman maskeja n. 15 minuutin ajan, olenko altistunut?
4. Entä jos välimatka on hieman lyhyempi, 1-2 metriä, mutta molemmilla on maskit päässä?
Saa myös kertoa omista kokemuksistaan, milloin on katsottu altistuneeksi ja milloin ei :)
Kommentit (8)
Ihan näin maallikkona sanoisin että yhdessäkään noissa tilanteissa sinua ei katsottaisi altistuneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen työskennellyt tilassa josta koronatartunta todettiin potilaalta. Koska olen saanut molemmat rokotukset niin jokainen työntekijä jatkoi normaalisti työssäkäyntiään myös seuraavina päivinä. Jos olisi ilmennyt oireita niin testiin ja siinä vaiheessa pois töistä. Kenellekään ei tullut oireita.
Sinun ei katsottaisi altistuneen ainakaan meillä olevan ohjeen mukaan yhdenkään noiden esimerkin kohdalla vaikka et olisi rokotuksia saanut.
Tuo on minusta väärin, sillä rokotettu voi sairastua oireettomasti.
Vierailija kirjoitti:
Anna ammattilaisten nyt vaan hoitaa tämäkin asia.
Aivan OK ottaa asioista etukäteen selvää ja toimia omalta osaltaan niin, ettei hoidettavaa asiaa tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työskennellyt tilassa josta koronatartunta todettiin potilaalta. Koska olen saanut molemmat rokotukset niin jokainen työntekijä jatkoi normaalisti työssäkäyntiään myös seuraavina päivinä. Jos olisi ilmennyt oireita niin testiin ja siinä vaiheessa pois töistä. Kenellekään ei tullut oireita.
Sinun ei katsottaisi altistuneen ainakaan meillä olevan ohjeen mukaan yhdenkään noiden esimerkin kohdalla vaikka et olisi rokotuksia saanut.
Tuo on minusta väärin, sillä rokotettu voi sairastua oireettomasti.
Kumpi on sinusta enemmän väärin:
- kahdesti rokotettu mahdollisesti altistunut on töissä ja potilaat hengissä
- sama henkilö ja työtoverinsa jatkuvasti altistuskaranteenissa ja potilaat ilman hoitoa / kuolleita
?
Juu en ole tietääkseni altistunut koskaan missään, vaan nimenomaan yritän toimia niin, ettei altistumista pääsisi syntymäänkään. T: Aloittaja