Kauanko sairaalaan menosta synnytykseen? Gallup
Mietiskelin tässä kun piipahdin tuon tyttösen pyöräyttämässä ja sairaalaan matkaa 60km, kerettiin olla synnärillä 3,5h ja vauva oli jo syntynyt. Sitähän sanotaan, että toinen synnytys olisi nopeampi? Ja ehkä muutenkin helpompi. Ja jos näin ja olen taas kotona niin kauan kuin pystyn, niin vähän alkoi jännittää että miten nopeasti se vauva kenties tulisi jos on tullakseen nopeammin. Yksilöllistä tietystikin.. mutta millaisia kokemuksia teiltä muilta, eli kauanko olette kerenneet olla synnärille tulosta vauvan syntymään ja miten toisten synnytysten kohdalla?
Kommentit (29)
minä jännitin valtavasti juuri tuota ehtimistä toisella kertaa. Eka kerralla oltiin sairaaalassa 6h ja rapiat ennen syntymää, tosin jos olisin saanut sillion mennä kun siltä tuntuu niin ehkä oltaisiin 3-4 tuntia ehditty olla siellä, siis mikäli tapahtumat olisivat kotona edenneet samaa tahtia. Toisella kertaa synnytys lähti supistuksilla käyntiin, heti 10 min välein ja nopeasti tihentyen, joten alettiin järkkäillä lapsenvahtia reipas tunti siitä kun olin bongannut nämä tuntemukset joita en oikein kunnon supistuksiksi edes uskonut (tuntuivat vain alamahalla, kestivät n.1,5 min kerrallaan ja menivät välillä pois eikä maha kovettunut lainkaan supistuksen aikana). Sairaalaan n. 75km päähän lähdettiin puolilta öin, oltiin perillä klo 1 ja vauva syntyi klo 4. Molempien synnytysten kestot olivat 5-6 tunnin luokkaa. Lapsivesien menoa en jäisi kotiin odottelemaan, koska siitä on minulla alkanut aina tosi kivuliaat supistukset joita en voisi kuvitella kestäväni makuuasennossa tai autossa istuen - siis paikallaan ylipäätään. Seuraavalla kerralla, mikäli minulle sellainen tilanne suodaan, lähtisin kun bongaan säännölliset supparit alle 10min välein tai välittömästi jos lapsivesi menee ja silloin ambulanssilla.
Mutta nyt nukkumaan...
ihan luomusti, ilman kätilöä ja pipo tiukasti päässä?
ei mitään kipuja, ei edes tuntemuksia siitä miten muksu ulos räpsähti. Ja kaikkihan olisi ollut täydellistä, mutta kun tuo pipo kiristi...
Mikä h-lvetin ongelma se sinulle on jos en halunnut epiduraalia tai mitään muutakaan? Eikö synnytyksestä saa kertoa jos se ei ole ollut mikään h-lvetillinen kokemus? Menepä peilin eteen ja mieti vähän mikä sua pohjimmiltaan risoo.
En ymmärrä miksi sinulle on niin kauheat angstit Emilyä kohtaan.
No, aiheeseen. Menin synnärille 13.6 klo 14 ja 14.6 klo 17.40 syntyi tyttö, eli mun tapauksessa ei ollut kauhean nopsaa toimintaa.
Tytteli-83 ja neiti 2,5kk
Kaikki synnytykset ovat olleet nopeita, mutta mun kokemuksen mukaan synnytykset ovat nopeutuneet synnytysten määrän myötä. Siis jos on ollut normaalisynnytys.
Esikoisen synnytys kesti 4½ tuntia epiduraalin avulla, kakkosen kesti vain 1½ tuntia, eikä siihen ehtinyt saada kuin yhden aquarakkulan, jonka laittaminen kirveli ihan älyttömästi.
Kolmosen synnytys venyi 9 tunnin pituiseksi, mutta päätyi sitten hätäsektioon asentovirheen takia. Tuon jälkeen sairaalan ja neuvolan papereissa oli maininta, että jos synnytys venyy yli 6 tunnin on syytä epäillä, että synnytys ei etene normaalisti.
Nelonen syntyi viikolla 38+4 ja synnytys kesti 3 tuntia. Viitonen jouduttiin käynnistämään sydänäänten takia viikolla 39+0 ja käynnistyksestä kesti 6 tuntia, niin neiti oli maailmassa.
Kuopus tuli todella kiireessä vkolla 37+2, ehdittiin olla sairaalassa 38 minuuttia ja sitten olikin poika sylissä. Vedet tuli vasta viime minuutilla eli jos olisin ollut vaikka kaupassa, niin poika olisi ollut housuissa :)))
Nämä omat kokemukset, tiedän kyllä sellaisiakin synnyttäjiä, joilla on aina kestänyt vähintään 12 tuntia.
En voinut jäädä kotiin odottelemaan ollenkaan, kun lapsivesi oli mennyt ennenaikaisesti eikä vauva ollut kiinnittynyt. Säännölliset supistukset alkoivat sairaalaan päästyämme, noin tunnin kuluttua vesien menosta. Kohdunsuu oli vasta sentin auki. Supistusten alkamisesta tytön syntymään kesti 11,5 tuntia. Supistukset tulivat aluksi 5 min välein, mutta jo noin puolen tunnin kuluttua 2-3 minuutin välein.
Voisin kuvitella, että normaalitapauksessa olisin kestänyt kotona 5-6 ensimmäistä tuntia. Sairaalassa geelityyny, suihku, jumppapallo ja ilokaasu auttoivat ekat 7 tuntia. Sen jälkeen supistukset tulivat tauotta, silmissä musteni ja halusin epiduraalin.
Jos tämä toinen malttaa odottaa lähemmäs laskettua aikaa, luulisin, että synnytys voisi olla nopeampi. Esikoinen laskeutui vasta synnytyksessä, se varmaan vaikutti osaltaan.
lähettii sairaalaan klo 11.00 ja perillä oltiin 12.00 ja tyttö synty klo 14.50 ja toisen kohdalla sairaalaan lähettiin klo 16.00 ja perillä oltiin klo 16.42 ja tyttö synty 16.52..eka synnytys kesti yhteensä 13h50min ja toka kesti 4h,saas nähä kuin nopeesti tää kolmas tulee..
Ja synnytyksen kokonaiskesto oli 3h 15 minuuttia. Lähdimme siis aika pian supistusten alkamisen jälkeen synnärille, ne tuli nimittäin heti niin kipeinä ja tiheinä, ettei käynyt muu mielessäkään kuin lähteä heti.
Toista odottelen ja toivottavasti menee yhtä nopsaan kuin esikoisekin kanssa!
Toinen alkoi kotona ja kesti 2h, sairaalassa kerittiin olla sen verran, että pääsin tuskaisesti kävellen saliin ja riisuin vaatteet, ehkä 10 minuuttia kerettiin olla ennen ponnistusta. Olisi ollut vähemmän stressaavaa todellakin synnyttää tuo pikkukakkonen kotona kätilön kanssa!
Lapsivedet menivät (osittain, selvisi myöhemmin) aamulla klo 8, joten ohjeiden mukaisesti ensisynnyttäjänä lähdin melko piakkoin sairaalaan. Oltaisiinkohan oltu siellä noin 9.30. Supistukset tulivat tässä vaiheessa 10 minuutin välein. Synnytys alkoi varsinaisesti noin klo 14 kun loput vedet menivät ja supistukset alkoivat tulla viiden minuutin välein. Synnytyssaliin päästiin noin klo 17 kun synnytysosastolla oli hieman ruuhkaa. Poika syntyi yöllä 1.22.
Täytyy sanoa että ensi kerralla en kyllä ihan noin herkästi lähde sairaalaan odottelemaan, etenkin kun meiltä ajo sinne kestää vain 10-15 minuuttia.
kupcu - 27.08. 11:14 vastaa tähän viestiin (8/9)
Meillä yllätysplussa vaihtui aborttiin
Tein positiivisen testi samana päivänä, kun kaksoset täyttivät 6 kk. Päätös abortista oli heti selvä niin minulle, kuin miehellekin. Eikä sitä ole kaduttu jälkeen päin. Eikö teillä ollut ajatustakaan abortista, varsinkaan jos elämäntilanne oli jo muutenkin hankala? Minä olen niitä jääräpäisiä ihmisiä, jonka mukaan lapsen pitää syntyä toivottuna (ei missään nimessä jonon jatkoksi, " kun nyt näin pääsi käymään" ).
Ekan synnytys kesti 4 h 50 minuuttia ja toisen sitten 9 tuntia. Olivat hyvin erilaisia, eka käynnistyi lapsiveden menolla ja toinen supistuksilla.
...vesien menosta 13,5 h ennen kuin vauva syntyi; kakkonen tulikin sitten huomattavasti sutjakammin eli 2,5 h sairaalaan tulosta naki jo paivanvalon. Eli jos meille kolmonen tulee niin kylla mina aika aikaisin aion sinne sairaalaan menna. ;-)
...ja juuri painvastoin kuin edellisella niin meilla tuo kakkosen lyhyt synnytys kaynnistyi juuri supistuksilla eika vesienmenolla.
Mä olin tähän mennessä saanut sairaalaan mennessä aina kuulla tuntien supistelujen jälkeen et 2cm auki, kohdunkaulaa jälellä. Viimeks vielä (1/05) puhkasivat kalvot joka teki synnytyksestä tosi rajun. Järkkyjä, tauottomia supistuksia tuli n. 3h ennen vauvan syntymää. Nyt olinkin päättänyt että odotan lapsivesien menoon asti kotona jos vaan pystyn. Lapsivedet meni muutaman tunnin supistelujen jälkeen (jotka oli hyvin siedettäviä) klo 3.55, sairaalassa oltiin 4.21 ja lapsi syntyi 4.26., eli 5 minuuttia sairaalaan saapumisen jälkeen.
Peeveli ja poika 2 vrk
Kuopus, sairaalassa 1h15min. Synnytyksen kokonaiskesto oli 4 tuntia.
aamulla viideltäköhän se oli ja tasasin 20 (?)min välein, kolmelta yöllä lähettiin sairaalaan kipujen takia vaikka väli vasta 8min, 8ltä aamulla synty poika. :O oho, tajusin muute nyt vasta et oltiin sairaalassa vaan 5tuntia... ja se ku tuntu iäisyydeltä siellä...
mutta epiduraali pysäytti synnytyksen edistymisen kahdeksi tunniksi eli hiukan vaikea arvioida kauanko synntys " oikeasti" olisi kestänyt. Sairaalassa oltiin hyvissä ajoin kun mulla oli ya-kontrolli ja tutkimuspöydällä meni lapsivedet:)
Toisen kanssa ehdin olla sairaalassa 45min ja synnytyksen kokonaiskesto oli 3h. Silloin lähdimme kun alkoi olla tukala olo ja sairaalaan ajoi 25min. Automatkalla supparit tulivat 2min välein.
Jännittää ehdinkö mahdollisen seuraavan kanssa sairaalaan ollenkaan, kun en mielestäni nytkään ollut sen kipeämpi kuin nuoruuden kivuliaissa menkoissa. Mitään kipulääkitystäkään en tämän kuopuksen synnytyksessä tarvinnut.