Voiko hautajaisten jälkeen muistotilaisuudessa tarjota konjakit?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
En näe mitään syytä, että miksi ei. Mielestäni konjakki on tyylikkäämpi, varsinkin jos kyseessä on vainajan lempimerkki tms. Viinitarjoilu jo ruoan kanssa voi ikävästi muuttaa tilaisuuden luonteen. Aina on niitä, jotka ottavat liikaa.
No ei kyllä ole. Itse olen ollut monissa hautajaisissa, jossa tarjoillaan viiniä ja juurikin konjakit. Kukaan ei koskaan ole alkanut ördämään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei seurakunnan tilassa (nk. seurakuntasali) saa tarjota. Häätilaisudetkin pitää, jos siellä on, pitää ilman alkoholia. Naurettavaa!
Sen ymmärrän, ettei nykyhääparien järjestämiä viinanhuuruisia hääjuhlia saa pitää, mutta hautajaisissa säilynee arvokas tunnelma konjakkilasista huolimatta.
Mutta ehkä siinä ajatellaan, että joukossa voi olla alko-ongelmaisia, joten ei saateta heitä kiusaukseen.
Toivon, että mun hautajaiset on kunnon bileet, joissa juhlitaan mun mahtavaa elämääni eikä surra poismenoa. Shamppanjat kehiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näe mitään syytä, että miksi ei. Mielestäni konjakki on tyylikkäämpi, varsinkin jos kyseessä on vainajan lempimerkki tms. Viinitarjoilu jo ruoan kanssa voi ikävästi muuttaa tilaisuuden luonteen. Aina on niitä, jotka ottavat liikaa.
No ei kyllä ole. Itse olen ollut monissa hautajaisissa, jossa tarjoillaan viiniä ja juurikin konjakit. Kukaan ei koskaan ole alkanut ördämään.
Itselläni on myös vain positiivisia kokemuksia viini- ja konjakkitarjoiluista hautajaisissa. Ei siellä mitään ryypätä vaan otettiin lasillinen vainajan kunniaksi. Oli ainakin yksissä hautajaisissa nimenomaan vainajan toive.
Jos siellä hautajaisissa on oikea ruokstarjoilu niin sen pitäiäisin alkoholittomat. Kahvin ohessa voisi saada konjakkitilkan. Tai likööriä.
Joku sanoi, että kaikki ovat autolla. Tavallaan joo mutta ei kaikki yleensä ole kuskina.
Meillä mummon hauta laitettiin itse umpeen ja sen jälkeen autolla otettiin konjakki hömpsyt mummon muistoksi.
Minusta sopii hyvin. Jos tiedät vainajan lempimerkin niin sitä kun laittaa lasiin niin sehän on pieni kunnianosoitus myös hänen suuntaansa. Toki kannattaa varautua siihen, että kaikki eivät ota, kun autoilla liikutaan.
Riippuu yhteiskunaluokasta. 1790-luvun ylellisyysasetuksisa määrätään, että talonpojat saa tarjota pari annosta olutta, aatelisto ja papisto myös viinaa.
Olen ollut hautajaisissa, joissa oli tarjolla viiniä ruuan kanssa. Miksei voisi olla?
Mitä väliä vaikka vieraat autoilla liikkeellä, kukaan ei yhdestä ryypystä ajokunnottomaksi mene niin, etteikö jo tunnin päästä pysty rattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin voi tarjota. Mielestäni hautajaisissa voi tarjota ihan mitä vaan haluaa.
Eli vaikka pitsaa ja kaljaa.
Juu ei.
IHan hyvin pitsaa ja kaljaakin. Ainakin jos vainaja oli 22v nuorimies ja kaverinsa tulee muistotilaisuuteen. Kannattaa kyllä huomioida mljöö, missään seurakuntasalissa tai jossain juhlavassa vuokratilassa ehkei kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei seurakunnan tilassa (nk. seurakuntasali) saa tarjota. Häätilaisudetkin pitää, jos siellä on, pitää ilman alkoholia. Naurettavaa!
Sen ymmärrän, ettei nykyhääparien järjestämiä viinanhuuruisia hääjuhlia saa pitää, mutta hautajaisissa säilynee arvokas tunnelma konjakkilasista huolimatta.
Mutta ehkä siinä ajatellaan, että joukossa voi olla alko-ongelmaisia, joten ei saateta heitä kiusaukseen.
No ei juhlien järjestäjän todellakaan tarvitse ajatella jonkun mahdollista alkoholiongelmaa ja sen mukaan valita tarjoiluja. Tämähän pätisi myös kaikkiin muihin juhliin. Alkoholittomat häät kaikille, ettei Mirja-täti vaan repsahda.
Jos jollain on niin paha alkoholiongelma, ettei pysty katsomaan kun toiset juo viiniä ruuan kanssa, on parempi olla menemättä juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Ja Jeesuskin muutti veden viiniksi,
Kunnon bakkanaalit ne olla pitää vainajan muistoksi niin pääsee tyylillä seuraavalle etapille.
Myös erinomaisia alkottomia viinejä on nykyään olemassa. VAatii hieman etsimistä ,mutta jos haluaa juhlavan ruokajuoman mutta ei yhtään alkoholia, toi alkoholiton viini on hyvä: tulee kaunis väri laseihin, tulee sitä tiettyä fiilistä, että tässä juodaan viintä, ei vettä jne. Tätä voi joskus koklaa, jos juhlapaikka kieltää alkoholit.
Mikä ettei riippuu toki vainajasta, omaisista ja vieraistakin, että miten siihen suhtaudutaan. Myös muuistotilausuuden tila voi asettaa rajoituksia.
Ei voi, eikä ole tapana hautajaisissa viinojen kanssa läträtä.
Jotain rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin voi tarjota. Mielestäni hautajaisissa voi tarjota ihan mitä vaan haluaa.
Eli vaikka pitsaa ja kaljaa.
Juu ei.
Miksi muka ei?
Täytyykin kirjata testamenttiin että meikäläisen hautajaissa on sitten pizzapuffetti ja olutta.
No kokeile voiko. Ehkä Jeesus laskeutuu taivaasta ja vie konjakit mukanaan. Jos näin ei käy, niin sitten luultavasti voi.
Mitään hyms hyms konjakkipulloja. Suomiviinaa kunnon lekat pöytään!