Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen päiväkotien sijainen

Vierailija
05.08.2014 |

Vihaan näitä "olen jotakin, kysyttävää?"-ketjuja, mutta ajattelin, että teillä äideillä voisi hyvinkin olla jotain järkeviä kysymyksiä, joihin haluaisitte vastauksia ihmiseltä, joka on nähnyt useitä päiväkoteja ja -ryhmiä ns. "Sisältä päin". Työkokemusta minulla on yhteensä 1pv-2vk sijaisuuspätkistä + 3kk pidemmästä pätkästä ehkä noin 7 kk. En tietenkään paljasta täällä, missä päiväkodeissa olen ollut enkä nimiä tms, mutta muuta voin kertoa.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani yleistämisestäni, en tarkoittanut. Myöskään en ole halunnut pahoittaa kenenkään mieltä täällä, enkä väittänyt olevani asiantuntija, sitä en todellakaan ole. Olen edelleen sitä mieltä, että suurin osa on ihania ihmisiä ja uskallan laittaa lapseni hoitoon. Olen vain vastannut kysymyksiin ja kertonut minua huolestuttaineista tapahtumista, niistä ei voi omilla kasvoilla puhua. Tiedän myös, että on monia päiväkoteja, joissa on hyvä ilmapiiri, olen keskustellut työkavereideni kanssa näistä asioista.

Ap

Vierailija
62/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ihan oikeassa ja hyvä ketju. nro 3 on koulutettu lastentarhanopettaja ja jokainen aapeen sana on totta. t. nro 3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:58"]

En soittanut poliisille. Ei tullut mieleenkään. En halunnut hullua omien lasteni kimppuun. Hän myös vihjaili kokouksissa, että MINULLA on henkilökohtaisia ongelmia ja ehkä olikin, kun suojelin yli 4 vuotta ongelmaa. t. nro 3

[/quote]

No todellakin oli! Voi hyvää päivää taas! Missä oli sinun ammatillisuutesi? Nämä esimerkit ovat niitä, jotka mustaavat koko päivähoitokentän maineen. Ja pahinta on, että sinäkin nyt vaan myönnät katselleesi tuollaista NELJÄ vuotta!!!

Ja ap, turhaan enää pehmentelet millään "suurin osa oli ihania ihmisiä" -jutuilla. Halusit mehustella kauhutarinoilla ja saada aikaan pitkän kauhisteluja täynnä olevan ketjun. Motiiviasi siihen on kyllä vaikea ymmärtää. Tuollaiset epäkohdat nostetaan töissä esiin, ei nimettömänä nettipalstalla!

Vierailija
64/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sen näköjään noinkin käsittää. En ala enempää "pehmentelemään", mutta tarkoitukseni oli kyllä kaikkea muuta kuin mehustella. Voit poistua tästä ketjusta, jos tulee paha mieli.

Ap

Vierailija
65/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt sijaisuuksia useissa päiväkodeissa, kuukauden mittaisista aina kahden vuoden pituisiin, ja en ole kyllä todistanut väkivaltaa missään. Toki, muijat tappelee keskenään, mutta lapsia on aina kohdeltu ihan hyvin. Yhdessä päiväkodissa tosin ei muuta tehty kuin juoruiltu, ulkona istuskeltiin penkeillä ja otettiin aurinkoa, ja alle 3-vuotiaat lapset olivat aika oman onnensa nojassa. Itse olin kyseisessä päiväkodissa vain hetken eikä minua mihinkään juoruilupiireihin oikein otettu, niin oli siellä sentään yksi niitä lapsiakin hoitamassa... Parhaat kokemukseni ovat erityispäiväkodista, jossa on myös hyvin vaikeasti vammaisia lapsia. Siellä ryhmäkoot ovat pieniä, ja lapsilla oikeasti hyvä olla. Osa henkilökunnasta toki edelleen puhui pahaa toisistaan ja suorastaan vittuilivat päin naamaa toisilleen, mutta se ei mielestäni merkittävästi vaikuttanut siihen, miten he lasten seurassa toimivat. Joka päiväkodista silti tuntuu aina löytyvän se pahanilmanlintu, joka tarkoituksella haluaa pilata muiden päivän... joka ikinen päivä. 

Vierailija
66/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:00"]

Osaisiko kukaan kertoa kokemuksia Tampereen päiväkodeista, erityisesti keskustan alueelta? Olisin kovasti kiitollinen.

[/quote]

Osaisi, mistä haluat kuulla? :D Olen työskennellyt melkein kymmenessä keskustan alueen päiväkodissa.

Vierailija
67/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 58: taitaa olla pipo liian kireällä. Ehkä mulla oli henk.koht. ongelmia ja olin muuten ainoa, joka kesti yli 4 vuotta. Mene nro 58 itse sinne päiväkotiin ja laita se muija kuriin. Et tule onnistumaan. Siihen ei pysty Jumala eikä Ahtisaari. t. nro 3

Vierailija
68/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:35"]

Ap, jos oikeasti olet nähnyt lasten pahoinpitelyjä, oikea osoite on poliisi.

Mä en jaksa näitä skandaaliketjuja enää. Päivähoidossa on todella isoja rakenteellisia ongelmia, mutta en koskaan ole nähnyt lasten satuttamista! Ja nämä mystiset naisten väliset taistelut ovat nekin enemmän urbaani legenda kuin totuus.

Terveisin lto, joka opiskeluaikana ja niiden jälkeen teki sijaisuuksia yhteensä 4,5 vuoden aikana kymmenissä päiväkodeissa

[/quote]

Jaahas. Tervetuloa stalkkaamaan Helsingin vuosaareen. Täällä on yksi päiväkoti jossa vitut ja huorat vaan lentelee lasten aikana. Viime keväänä yksi tilanne eskaloitui niin pahaksi pihalla, että lapset itki ja tärisi vieressä ja yksi tyttö pissasi housuunkin pelosta.

Ohikulkija yritti puuttua huutoon ja sai vastaukseksi "älä sä puutu tähän" ja molemmat eukot poistui paikalta niskoja nakellen ja jätti itkevät lapset pihalle. 

Sisältä tuli sit joku ulkomaalainen(muslimi)kielen opiskelija joka rauhoitti lapset ja vei housuun pissanneen lapsen sisälle.

Asiasta tehtiin johtajalle valitus joka pahoitteli asiaa ja lupasi puuttua asiaan.

Tänäänkin molemmat niistä naisista jotka ovat molemmat jotai opeja tms. ovat siellä töissä ja törkeä meno kuulemma jatkuu.

Yhdelle lähihoitajalle ei toinen näistä naisita puhu sanaakaan. Passiivisagressiivista väkivaltaa jonka lapsetkin huomaa.

Vierailija
69/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:39"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:35"]

Ap, jos oikeasti olet nähnyt lasten pahoinpitelyjä, oikea osoite on poliisi.

Mä en jaksa näitä skandaaliketjuja enää. Päivähoidossa on todella isoja rakenteellisia ongelmia, mutta en koskaan ole nähnyt lasten satuttamista! Ja nämä mystiset naisten väliset taistelut ovat nekin enemmän urbaani legenda kuin totuus.

Terveisin lto, joka opiskeluaikana ja niiden jälkeen teki sijaisuuksia yhteensä 4,5 vuoden aikana kymmenissä päiväkodeissa

[/quote]

Jaahas. Tervetuloa stalkkaamaan Helsingin vuosaareen. Täällä on yksi päiväkoti jossa vitut ja huorat vaan lentelee lasten aikana. Viime keväänä yksi tilanne eskaloitui niin pahaksi pihalla, että lapset itki ja tärisi vieressä ja yksi tyttö pissasi housuunkin pelosta.

Ohikulkija yritti puuttua huutoon ja sai vastaukseksi "älä sä puutu tähän" ja molemmat eukot poistui paikalta niskoja nakellen ja jätti itkevät lapset pihalle. 

Sisältä tuli sit joku ulkomaalainen(muslimi)kielen opiskelija joka rauhoitti lapset ja vei housuun pissanneen lapsen sisälle.

Asiasta tehtiin johtajalle valitus joka pahoitteli asiaa ja lupasi puuttua asiaan.

Tänäänkin molemmat niistä naisista jotka ovat molemmat jotai opeja tms. ovat siellä töissä ja törkeä meno kuulemma jatkuu.

Yhdelle lähihoitajalle ei toinen näistä naisita puhu sanaakaan. Passiivisagressiivista väkivaltaa jonka lapsetkin huomaa.

[/quote]

Jestas sentään. Noniin, ei todellakaan ole mitään legendoja! En kyllä haluaisi olla johtaja :D miten voi aikuiset ihmiset käyttäytyä noin....

Ap

Vierailija
70/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pph kauhuissaan lukee näitä. Mulla lapset on suojassani, varjelen niitä karhuemon lailla. Taidanpa käydä oksentamassa tän olon pois, mikä näistä viesteistä tuli!

Menenpä tästä valmistelemaan välipalan. Kun lapset heräävät he pääsevät heti syliin ja kun ovat valmiita vasta sitten pöytään. Välipalaa saa syödä niin paljon kuin haluaa tai ei halua. Nukahtaa saa muttei oo pakko, voi lukea vain hetken sängyssä. Potalle ei ole pakko istua, voi olla vaipoissa mutta vaippa on vaihdettava. Syliin pääsee kun haluaa. Ruokaa saa niin paljon kuin jaksaa syödä. Teen jokaisen lempiruokia välillä. En ikinä satuta lapsia, hyvänen aika sentään!

Viekää lapsenne asialle omistautuneelle perhepäivähoitajalle, rakkaat vanhemmat!

Vierailija
71/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:00"]

Osaisiko kukaan kertoa kokemuksia Tampereen päiväkodeista, erityisesti keskustan alueelta? Olisin kovasti kiitollinen.

[/quote]

Osaisi, mistä haluat kuulla? :D Olen työskennellyt melkein kymmenessä keskustan alueen päiväkodissa.

[/quote]

Miten lapsia kohdellaan, erityisesti pieniä, esiintyykö väkivaltaa? Millainen on päiväkotien yleinen ilmapiiri? Voitko suositella jotain päiväkotia? Suuret kiitokset vaivannäöstäsi!

Vierailija
72/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:03"]Mä olin tänään lapsen kanssa päiväkodissa ensimmäistä päivää ja olin koko päivän mukana. Ruoka-aikana yksi hoitaja kysyi toiselta, että onko sulla joka päivä omat eväät, johon se vastasi kyllä. Kysyvä hoitaja kääntyi pois ja katsoi muita hoitajia pyörittäen silmiään. Muut eivät kyllä vastanneet silmien pyörittelyyn. Hoitaja varmaan luuli etten huomannut, kun istuin sen verran sivussa.

[/quote]

Oliko se joku harjoittelija keltä kysyi?

Vierailija
73/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha yleistää pääkaupunkiseutuun. Kun asut esim. Pakila-Paloheinä alueella ovat kaikki sijaistamani pk:t hyviä, jopa niin että harvoin tarvitsevat sijaisia, sekin kertoi jotain kun henkilökunta ei sairasta. Vanhemmat valveutuneita, joo jotkut ehkä aika hössöjä mikä tec laitetaan millä kelillä mutta välittävät aidosti lapsistaan. Myös lapset fiksuja ja usein 3-v. asti kotihoidettuja ja pk:n tultuaan tasapainoisia ja luottavaisia.

Vierailija
74/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:51"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:00"]

[/quote]

[/quote]

Miten lapsia kohdellaan, erityisesti pieniä, esiintyykö väkivaltaa? Millainen on päiväkotien yleinen ilmapiiri? Voitko suositella jotain päiväkotia? Suuret kiitokset vaivannäöstäsi!

[/quote]

En ole koskaan todistanut väkivaltaa, ja pääsääntöisesti työntekijänä olen viihtynyt kaikissa näissä päiväkodeissa hyvin. Keskustan alueen päiväkoteihinhan kuuluu paljon myös päiväkoteja, jotka eivät ole varsinaisesti Tampereen keskustassa, mutta itse kaupungin keskustassa olevista päiväkodeista ehdottomasti paras (huom. jossa itse olen työskennellyt, kaikissa en siis ole) on ollut Jussinkylän päiväkoti siinä paloaseman kyljessä. Myös Tahmelan, Pispalan ja Hippoksen päiväkodeista on jäänyt oikein hyvä fiilis. Ainoa päiväkoti, johon en omaa lastani laittaisi, on Järvensivun päiväkoti, mutta siellä työskentelystä on jo useampi vuosi aikaa, tilanne on saattanut muuttuakin. 

Vierailija
75/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joo ja 69 vielä jatkaa, pieniä lapsia on mielestäni aina kohdeltu hyvin. Läheskään kaikki päiväkodin työntekijät eivät halua alle 3-vuotiaiden ryhmään töihin, ja oman kokemukseni mukaan sinne onkin tavallisesti hakeutunut (tai ajautunut) ne, jotka siitä työstä pitävät. Se on ehkä yllätys, mutta kaikki päiväkodin työntekijät eivät mielellään esim. vaihda vaippoja, kun on niitäkin ryhmiä joissa sitä ei tarvitse tehdä. Pienten ryhmissä on usein kiireisempää kuin muissa, erityisesti silloin kun niistä alle 3-vuotiaista suurempi osa on niitä 1-vuotiaita. Olen ollut välillä ryhmässä, jossa on ollut esim. 5 lasta, jotka eivät kävele. Siinä se 3 aikuista tuntuu tosi vähältä. Joskus taas alle 3-vuotiaiden ryhmässä melkein kaikki ovat olleet yli 2-vuotiaita, jolloin ryhmässä pystyy jo paljon enemmän siihen muuhunkin varhaiskasvatustyöhön pelkän perushoidon lisäksi. 

Vierailija
76/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:00"]Turha yleistää pääkaupunkiseutuun. Kun asut esim. Pakila-Paloheinä alueella ovat kaikki sijaistamani pk:t hyviä, jopa niin että harvoin tarvitsevat sijaisia, sekin kertoi jotain kun henkilökunta ei sairasta. Vanhemmat valveutuneita, joo jotkut ehkä aika hössöjä mikä tec laitetaan millä kelillä mutta välittävät aidosti lapsistaan. Myös lapset fiksuja ja usein 3-v. asti kotihoidettuja ja pk:n tultuaan tasapainoisia ja luottavaisia.

[/quote].

Mukava kuulla! Omat lapset siirtymässä Pakilan hoitoon. Nyt ollaan Ogelissa, kun eivät ole omalle alueelle mahtuneet...

Vierailija
77/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh mitä tekstiä täällä. Itse olen tehnyt pk sijaisuuksia 2-vuotta enkä ole koskaan nähnyt minkäänlaista väkivaltaa! Lapset ovat nykyään todella kurittomia ja monesti hoitajat ovat ongelmissa heidän kanssaan, mutta mitään väkivaltaan viittaavaa en ole nähnyt koskaan. Nukutuksetkin on aina hoidettu niin, että kaikki osaston hoitajat osallistuvat nukutuksen, lapsia silitellään jne. Kun koko poppoo on rauhoittunut ja nukkuu, hoitajat pääsevät vuorotellen kahville. Henkilökunnan sisällä on varmasti ristiriitoja, mutta ainakin minut on aina otettu hyvin vastaan päiväkodista riippumatta. Suurin ero minkä olen päiväkodeissa huomannut on lastentarhaopettajien ja lastenhoitajien välillä. LTO:lla vaan on paljon pedagogisempi ja virikkeellisempi tatsi ryhmään kuin lastenhoitajilla. Yleensä uudessa paikassa LTO:n erottaa heti hoitajista.

Vierailija
78/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:51"]Pph kauhuissaan lukee näitä. Mulla lapset on suojassani, varjelen niitä karhuemon lailla. Taidanpa käydä oksentamassa tän olon pois, mikä näistä viesteistä tuli!

Menenpä tästä valmistelemaan välipalan. Kun lapset heräävät he pääsevät heti syliin ja kun ovat valmiita vasta sitten pöytään. Välipalaa saa syödä niin paljon kuin haluaa tai ei halua. Nukahtaa saa muttei oo pakko, voi lukea vain hetken sängyssä. Potalle ei ole pakko istua, voi olla vaipoissa mutta vaippa on vaihdettava. Syliin pääsee kun haluaa. Ruokaa saa niin paljon kuin jaksaa syödä. Teen jokaisen lempiruokia välillä. En ikinä satuta lapsia, hyvänen aika sentään!

Viekää lapsenne asialle omistautuneelle perhepäivähoitajalle, rakkaat vanhemmat!

[/quote]

PPH on pahempi riski. Olet ihana PPH ja antaisin lapseni hoitooai ilomielin! Mutta ajattele jos PPH onkin hullu ja niitä on. Kukaan ei ole näkemässä ja auttamassa ja PPH:lla usein ne pienimmät lapset.

Vierailija
79/81 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt eri päiväkodeissa Päiväkodeissa on yleensä huono ilmapiiri. Sijaisia kytätään ja puhutaan pahaa. Sitten ihmetellään kun ei saada sijaisia kun tulee tiukka paikka.

Vierailija
80/81 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:58"]

En soittanut poliisille. Ei tullut mieleenkään. En halunnut hullua omien lasteni kimppuun. Hän myös vihjaili kokouksissa, että MINULLA on henkilökohtaisia ongelmia ja ehkä olikin, kun suojelin yli 4 vuotta ongelmaa. t. nro 3

No todellakin oli! Voi hyvää päivää taas! Missä oli sinun ammatillisuutesi? Nämä esimerkit ovat niitä, jotka mustaavat koko päivähoitokentän maineen. Ja pahinta on, että sinäkin nyt vaan myönnät katselleesi tuollaista NELJÄ vuotta!!!

Ja ap, turhaan enää pehmentelet millään "suurin osa oli ihania ihmisiä" -jutuilla. Halusit mehustella kauhutarinoilla ja saada aikaan pitkän kauhisteluja täynnä olevan ketjun. Motiiviasi siihen on kyllä vaikea ymmärtää. Tuollaiset epäkohdat nostetaan töissä esiin, ei nimettömänä nettipalstalla!

Missä muualla ihmiset voisivat avautua epäkohdista? Jollekin toimittajalle anonyymisti on toinen vaihtoehto nettipalstoille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme