Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen päiväkotien sijainen

Vierailija
05.08.2014 |

Vihaan näitä "olen jotakin, kysyttävää?"-ketjuja, mutta ajattelin, että teillä äideillä voisi hyvinkin olla jotain järkeviä kysymyksiä, joihin haluaisitte vastauksia ihmiseltä, joka on nähnyt useitä päiväkoteja ja -ryhmiä ns. "Sisältä päin". Työkokemusta minulla on yhteensä 1pv-2vk sijaisuuspätkistä + 3kk pidemmästä pätkästä ehkä noin 7 kk. En tietenkään paljasta täällä, missä päiväkodeissa olen ollut enkä nimiä tms, mutta muuta voin kertoa.

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavatko vaippaikäiset mielestäsi tarpeeksi huomiota? Esim harmitus huomataan ajoissa, eikä ehdi muuttua itkuksi?

Vierailija
42/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekkin tehnyt päivökotisijasuuksia ja tosiaan jos päiväkodissa on joku työntekijä jolla sadistisia taipumuksia niin se on hirveää. Näin ihan ok päiväkoteja, mutta yhdessä yksityisessä päiväkodissa oli keski-ikäinen lähihoitaja töisää joka oli todella kypsynyt työhönsä. Hän kohteli yhtä lasta todella sadistisesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 39: kyllä olen nähnyt 100 prossan varmuudella lasten pahoinpitelyjä ja ko.hoitaja jatkaa edelleen virassaan. t. nro 3

En kertonut johtajalle, koska johtaja tiesi jo ja myös vanhemmat olivat valittaneet. Siellä se edelleen riehuu. t.nro 3

Vierailija
44/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan mahtavaa, että teillä on positiivisia kokemuksia. En minäkään ole yleisesti päivähoidosta järkyttynyt (uskallan laittaa omat lapseni päiväkotiin ihan hyvillä mielin), mutta yksittäiset henkilöt ovat ne, jotka myrkyttävät ilmapiirin. Suurin osa on kuitenkin aivan ihania ihmisiä. Mutta valitettavan usein ne katkerat ihmiset oikein hönkivät pahaa oloaan muiden päälle. Pahinta on, kun se kohdistuu myös lapsiin. Uskoisin, (tämä nyt on vähän tyhmää yleistämistä) että myös kun lähdetään pääkaupunkiseudun lähistöltä ylemmäs on myös päiväkodeissa tunnelma leppoisampaa. Toivottavasti ainakin. Täällä etelässä on usein niin perkeleen tiukkaa ja kiireistä ja negatiivista.

Ap

Vierailija
45/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:47"]

nro 39: kyllä olen nähnyt 100 prossan varmuudella lasten pahoinpitelyjä ja ko.hoitaja jatkaa edelleen virassaan. t. nro 3

En kertonut johtajalle, koska johtaja tiesi jo ja myös vanhemmat olivat valittaneet. Siellä se edelleen riehuu. t.nro 3

[/quote]

Et sitten soittanut poliisille?

T. 39

Vierailija
46/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:35"]Ap, jos oikeasti olet nähnyt lasten pahoinpitelyjä, oikea osoite on poliisi.

Mä en jaksa näitä skandaaliketjuja enää. Päivähoidossa on todella isoja rakenteellisia ongelmia, mutta en koskaan ole nähnyt lasten satuttamista! Ja nämä mystiset naisten väliset taistelut ovat nekin enemmän urbaani legenda kuin totuus.

Terveisin lto, joka opiskeluaikana ja niiden jälkeen teki sijaisuuksia yhteensä 4,5 vuoden aikana kymmenissä päiväkodeissa

[/quote]

Kurpat puhuvat aina pahaa ja kiusaavat sitä hiljaista, kilttiä opiskelijaa/harjoittelijaa/sijaista

Vierailija
47/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:49"]

Aivan mahtavaa, että teillä on positiivisia kokemuksia. En minäkään ole yleisesti päivähoidosta järkyttynyt (uskallan laittaa omat lapseni päiväkotiin ihan hyvillä mielin), mutta yksittäiset henkilöt ovat ne, jotka myrkyttävät ilmapiirin. Suurin osa on kuitenkin aivan ihania ihmisiä. Mutta valitettavan usein ne katkerat ihmiset oikein hönkivät pahaa oloaan muiden päälle. Pahinta on, kun se kohdistuu myös lapsiin. Uskoisin, (tämä nyt on vähän tyhmää yleistämistä) että myös kun lähdetään pääkaupunkiseudun lähistöltä ylemmäs on myös päiväkodeissa tunnelma leppoisampaa. Toivottavasti ainakin. Täällä etelässä on usein niin perkeleen tiukkaa ja kiireistä ja negatiivista.

Ap

[/quote]

Minä myös olen työskennellyt nimenomaan Helsingissä.

T. 39

Vierailija
48/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaippaikäiset eivät kaikissa päiväkodeissa saa mielestäni tarpeeksi huomiota. Riippuu resursseista. Joissakin kyllä. Kerran sain kuulla, että ei tarvitse olla noin mukava ja hellä, kun yritin tyynnytellä ensimmäistä päivää päiväkodissa ollutta varahoitolasta. Ikää n. 1,5v. "Antaa sen huutaa" . Minun sieluni ei kestä semmoista, siksi ehkä sainkin nyrpeitä ilmeitä välillä osakseni, kun olin "liian mukava". Minun mielestäni ei voi olla liian mukava, jos kuitenkin osaa pitää lapset kurissa. Eri asia on olla lepsu.

Ap

Vierailija
49/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En soittanut poliisille. Ei tullut mieleenkään. En halunnut hullua omien lasteni kimppuun. Hän myös vihjaili kokouksissa, että MINULLA on henkilökohtaisia ongelmia ja ehkä olikin, kun suojelin yli 4 vuotta ongelmaa. t. nro 3

Vierailija
50/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme saa ap:n tekemään täällä "paljastuksia"? Jos huomaat töissä epäkohtia, niin sinun hommasi on kertoa niistä esimiehelle. Seitsemän kuukauden työkokemuksella en vielä edes paljoa kommentoisi päivähoidon asiantuntijana - yleistämisesi ja kommenttisi pahoittavat niin vanhempien kuin muiden alalla olevien mielen.

Vierailija
51/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:53"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:49"]

Ap

[/quote]

Minä myös olen työskennellyt nimenomaan Helsingissä.

T. 39

[/quote]

No se on kiva juttu! En missään nimessä väittänytkään, että kaikissa päiväkodeissa on huono ilmapiiri. Olen keskustellut työkavereideni kanssa näistä asioista ja monet ovat sanoneet olleensa paremmissakin paikoissa.

Ap

Vierailija
52/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat negatiiviset pk-kokemukset on kyllä vähän pohjoisempana kuin pk-seudulta... Pikkukaupungin pk:ssa haisi yhteistyö paitsi työyhteisössä, myös vanhempien kanssa. Asiakaspalveluammatissa en tietenkään syytä vanhempia, mutta sanonpahan vaan, että arvostus ja asenne varhaiskasvatusta kohtaan ei ollut huipussaan...

Vierailija
53/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko kukaan kertoa kokemuksia Tampereen päiväkodeista, erityisesti keskustan alueelta? Olisin kovasti kiitollinen.

Vierailija
54/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:35"]

Ap, jos oikeasti olet nähnyt lasten pahoinpitelyjä, oikea osoite on poliisi.

Mä en jaksa näitä skandaaliketjuja enää. Päivähoidossa on todella isoja rakenteellisia ongelmia, mutta en koskaan ole nähnyt lasten satuttamista! Ja nämä mystiset naisten väliset taistelut ovat nekin enemmän urbaani legenda kuin totuus.

Terveisin lto, joka opiskeluaikana ja niiden jälkeen teki sijaisuuksia yhteensä 4,5 vuoden aikana kymmenissä päiväkodeissa

[/quote]n Ei ole urbaanilegendaa. Sukulaiseni on lto ja juuri sellainen tyyppi, kenen mielestä juuri hänelle sattuu aina paska henkilökunta (toimii johtajana) ja aina sitten se yksi tai kaksi ihanaa, joita suosii. On erittäin hankala ihminen vapaallakin ja ei todellakaan mikään lapsirakas. Kumman riitaisia aina hänen päiväkotinsa ja haukkuu henkilökuntaansa ja vanhempia aina vapaa-ajalla.

Vierailija
55/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin tänään lapsen kanssa päiväkodissa ensimmäistä päivää ja olin koko päivän mukana. Ruoka-aikana yksi hoitaja kysyi toiselta, että onko sulla joka päivä omat eväät, johon se vastasi kyllä. Kysyvä hoitaja kääntyi pois ja katsoi muita hoitajia pyörittäen silmiään. Muut eivät kyllä vastanneet silmien pyörittelyyn. Hoitaja varmaan luuli etten huomannut, kun istuin sen verran sivussa.

Vierailija
56/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia keskusteluita kun lukee niin huomaa sen että ihmiset eivät ihan muista tai ymmärrä sitä, että päiväkoti on työpaikka ihan siinä missä muutkin työpaikat. Samalla tavalla on työyhteisön sisäisiä ongelmia, ristiriitoja ja yhteenottoja. Se, että työskentelee lasten kanssa ei tee automaattisesti ihmisestä jotain herran enkeliä, joka on aina tilanteessa kuin tilanteessa asiallinen ja herttaisesti hymyilevä.

Usean vuoden päiväkotikokemuksen perusteella kuitenkin voin sanoa että onneksi päiväkodeissa työskentelee suurimmaksi osaksi sellaisia tyyppejä jotka ovat aidosti omistautuneet työlleen, ovat innokkaita ja tykkäävät lapsista. Tänä päivänä lastenhoitotyö päivähoidossa on kuitenkin niin raskasta ja vaativaa, että työntekijöiden voimavarat ei usein riitä kuin siihen että jokaisesta hoitopäivästä yritetään selvitä niin, että siitä jää hyvä mieli sekä lapselle, vanhemmalle että hoitajalle. Kaikki muu siihen päälle on extraa. Tämän toivoisin riittävän myös vanhemmille.

Lto

Vierailija
57/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viimeiset 6 v tehnyt paljon sijaisuuksia monissa eri päiväkodeissa pk-seudulla sekä yksityisillä, että kunnallisilla. Kunnallisilla monet työntekijät valittivat, että heillä on iso henkilökuntapula, työntekijöitä ei vain ole tarpeeksi ryhmäkokoihin nähden.

Minulle oltiin aina mukavia, enkä myöskään ikinä nähnyt lasten pahoinpitelyä. Jos oli jotain draamaa henkilökunnan kesken, sen aisti aika nopeasti astuessaan sisälle.  Kunnallisilla työntekijöillä tuntui olevan hieman lyhympi pinna, ja huusivat aika helposti lapsille. Riippui toki paikasta ja ihmisestä, yksityiselläkin saatettiin lapsille puhua todella rumasti. Se, mikä ehkä pisti eniten silmään oli erityislapsien määrä kunnallisilla! Niitä oli siis MONTA!

Joistakin lapsista mulle sanottiin suoraan, että on toivoton tapaus eikä tiedetä mitä lapsen kanssa pitäisi tehdä. Kaikista pahinta olikin se, että vanhemmat ja henkilökunta eivät päässeet yhteisymmärykseen lapsen suhteen ja sitten tietenkin lapsi joutuu kärsimään.

Monista lapsista huomaa, etteivät he saa tarpeeksi huomiota ja tunne itseään tärkeiksi, jolloin ne rupeaakin riehumaan tullakseen edes jollain tavalla huomatuksi. Tähän vaikuttaa tietenkin just se henkilökuntapula + vanhemmat/henkilökunta, jota ei oikeasti lapset kiinnosta. 

Vierailija
58/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 10:42"]

Vihaan näitä "olen jotakin, kysyttävää?"-ketjuja, mutta ajattelin, että teillä äideillä voisi hyvinkin olla jotain järkeviä kysymyksiä, joihin haluaisitte vastauksia ihmiseltä, joka on nähnyt useitä päiväkoteja ja -ryhmiä ns. "Sisältä päin". Työkokemusta minulla on yhteensä 1pv-2vk sijaisuuspätkistä + 3kk pidemmästä pätkästä ehkä noin 7 kk. En tietenkään paljasta täällä, missä päiväkodeissa olen ollut enkä nimiä tms, mutta muuta voin kertoa.

[/quote]

Eli työkemusta sinulla ei ole juuri mitään. Itse tein 9 vuotta pätkätöitä 23 eri päiväkodissa ennen vakituista tointa. Tällä kokemuksella, ei mitään kysyttävää.

Vierailija
59/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:58"]

Mikä ihme saa ap:n tekemään täällä "paljastuksia"? Jos huomaat töissä epäkohtia, niin sinun hommasi on kertoa niistä esimiehelle. Seitsemän kuukauden työkokemuksella en vielä edes paljoa kommentoisi päivähoidon asiantuntijana - yleistämisesi ja kommenttisi pahoittavat niin vanhempien kuin muiden alalla olevien mielen.

[/quote]

Kai ap:lla on oikeus kertoa kokemuksiaan? Mikä sä olet kieltämään? 

Vierailija
60/81 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vinkki, kun laittaa lapsensa uuteen päiväkotiin. Tutustumisajan jälkeen tee lyhyempiä päiviä ja vie ja hae lapsi epätyypillisiin aikoihin. Äläl rynni sisälle kovalla metelillä vaan seuraa hissukseen hetken ryhmän tilannetta. Aikuisilla voi olla huonoa päivää tai selvittämättömiä skismoja mutta tärkeintähän on, että ne eivät näy lapsille. Olen itse havainnut lasteni päiväkodista ne aikuiset, jotka vähiten tulevat toimeen mutta ihan ilolla seurannut, miten ovat luotsanneet lapsia ammattitaitoisesti ja kireät välinsä unohtaen. Välillä vain mietin, miten ankeaa on mennä töihin sillä mentaliteetilla, että sanonpas taas tuolle suorat sanat tai vihjailen tai ilmeilen. Eikö vain voisi antaa olla? Erilaisia ihmisiä me olemme kaikki, ei tarvitse pitää mutta pitää tulla toimeen.

Toinen hyvä tapa on tutustua päiväkodissa olevien lasten vanhempiin ja kuulla heidän mielipiteensä. Olen kertonut usealle äidille mielipiteeni lasteni päiväkodista ja omasta mielestäni ne selkeimmät epäkohdat. Jokainen äiti sitten itse päättää, onko se epäkohta tärkeä vai sellainen, jonka voi sietää.

Kolmas tapa löytää hyvä päiväkoti on se, että kysy, missä hoitajien omat lapset ovat. Oli todella hyvä fiilis, kun yhden hoitajan lapset olivat samassa päivökodissa, koska tuskin olisi laittanut lapsiaan ongelmapesään.

Kyllä lapsista näkyy, jos he eivät pidä jostain hoitajasta. Molemmat lapseni "inhosivat" yhtä nuorta hoitajaa, enkä itsekään oikein voinut hänestä pitää. Oli kovin epävarma meidän vanhempien kuullen, hiljainen ja ujonoloinen mutta lapsille tiuski ja oli aina hymytön. Oli sellainen velvollisuus-hoitaja, joka tasan hoiti velvollisuutensa mutta ei mitään muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän