Olen päiväkotien sijainen
Vihaan näitä "olen jotakin, kysyttävää?"-ketjuja, mutta ajattelin, että teillä äideillä voisi hyvinkin olla jotain järkeviä kysymyksiä, joihin haluaisitte vastauksia ihmiseltä, joka on nähnyt useitä päiväkoteja ja -ryhmiä ns. "Sisältä päin". Työkokemusta minulla on yhteensä 1pv-2vk sijaisuuspätkistä + 3kk pidemmästä pätkästä ehkä noin 7 kk. En tietenkään paljasta täällä, missä päiväkodeissa olen ollut enkä nimiä tms, mutta muuta voin kertoa.
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 11:30"]Minulla ei ole kysyttävää. Mutta olin itse työllisyysharjoittelussa päiväkodissa 90-luvulla ja kokemus oli sellainen, että omat lapset olivat kotihoidossa niin paljon, kuin vain pystyimme heidät pitämään. Ehkä meno on muuttunut, mutta ei ainakaan siinä päiväkodissa,missä lapseni olivat, kun olivat pieniä. Ihan sama meininki, kuin sielläkin, missä olin harjoittelussa.
Toivotaan, että nykyisin olisi asiallisempaa meininkiä, eikä lasten alistamista, niille naureskelua, vanhempien haukkumista ja henkilökunnan verisiä riitoja ja valtataisteluita.
[/quote]
Uskon, että osittain on menty parempaan suuntaan. Ainakaan lapsia ei pakoteta syömään (yleensä), niinkuin esimerkiksi itseni ollessa pieni. Naisten väliset riidat tuskin katoavat ikinä...
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 11:30"]Meillä on onneksi taloissa hyvä henki. Se myös auttaa jaksamaan työssä. Johto on itse kentyätyössäkin, ja siksi näkevät asiat joihin kannattaa panostaa. Jyväskylässä näin.
[/quote]
Aivan mahtavaa!
Ap
Onko kaikissa päiväkodeissa ollut yhtä huono työilmapiiri?
Olisi kiva jos muutkin päiväkodin työntekijät kirjoittaisi kommentteja. Mitä ylilyöntejä on sattunut ym. Oma lapseni ei tykkää olla päiväkodissa, varsinkin lepoaika on aina keskustelun aiheena. Siksi pelkäänkin että siellä on tapahtunut jotain. Millä ihmeellä sen todistaa.. Tai kysyy..
Nyt mä alan ymmärtää miten mun herkkä lapsi ei kestänyt päiväkodissa lainkaan. Onneksi äitini hoiti sitten. Vielä koululaisena kertoo miten pelottavaa ja ahdistavaa oli. Mä ajattelin tuolloin, että "vika" oli lapsessa, mutta hyvinpä tuo on muualla pärjännyt.
Minä kun olin harjoittelussa 5vk turussa joku vuosi sitten niin en huomannut mitään tuollaista. Tädit nauroivat yhdessä kahvilla. Toivottavasti suurin osa on samanlaisia
Viimeisenä vuonna lapseni eskariryhmään saapui nuori erityislastentarhaopettaja. Se otti niim koville vanhalla lastenhoitajalla, että ilma oli ihan käsinkosketeltavaa. Ne ilmeilyt ja ivalliset katseet.
Onko pienten ja isojen osastoilla eroja jaksamisessa? Oman mutuni olisi, että pienten, autettavien ja vaippaisten, hoito on rankkaa ja ammattimaisuus ei aina toteudu. Isompien osastoille näkyy henkilökunnasta välillä paneutuminen ja nautinto työstä, kun se ei ole vain peppujen pesua, pukemista, riisumista ja ruokailussa auttamista. Pienet eivät myöskään osaa kertoa päivän kulusta niin tarkkaan. Isompien osastolla ei samanlainen meininki olisi mahdollista, mitä joskus pienten puolella havainnoi.
Omat lapseni ovat viihtyneet hyvin päiväkodissa, eikä ainakin väkivaltaa tai muuta ole esiintynyt. Olen kuitenkin aistinut työilmapiiriongelmia, jotka johtuvat mielestäni huonosta johtamisesta ja naisvaltaisuudesta. Itse olen miesvaltaisella alalla töissä, ja siellä meno on rennonpaa ja erilaista.
Mielestäni varhaiskasvatuksessa tulisi kehittää varsinkin tuota pienten hoitoa. Eri syistä vanhempien on pieniäkin lapsia hoitoon laitettava, joten hoidolle on tarvetta ja laatu pitäisi olla hyvä. Kyseessä on kuitekin ala, johon esim. tänä keväänä oli eniten hakijoita Helsingin yliopistossa (yhdessä LTO-koulutuksen kanssa!). Luulisi, että opiskelija-aineksesta saataisiin innovatiivisuutta ja järkeä hommaan! Naisvaltaisilla aloilla tosin tuntuu olevan trendinä, että vasta 50+ ikäiset pääsevät vaikuttamaan asoihin :/
Mulla on kanssa muutamista päiväkodeista sijaiskokemuksia, pisin ollut noin vuoden mittanen määräaikainen sopimus. Missään en väkivaltaan törmännyt, mutta toki tuli vastaan tilanteita jossa esimerkiksi erityislapsi riehuu niin kovaa että lapsen omaksi turvaksi on pidettävä napakassa syliotteessa. Se saattaa näyttää sivulliselle aika hurjalta kun riehuva ja potkiva ja itkevä lapsi rimpuilee sylissä jossa hoitaja pitää napakasti kiinni... No, se siitä. Näitä tapauksia ei ole tullut vastaan kuin parisen kertaa.
Sen sijaan henkilöstöresurssit näkyi kiristyneellä pinnalla kun loma-aika alkoi lähestyä ja samaten henkilöt jotka jostain aivan tuntemattomasta syystä ovat varhaiskasvatuksen pariin hakeutuneet. Olen tavannut ihania, alalleen omistautuneita hoitajia ja lto:ta, mutta samaten myös muutaman ketkä ovat ilmiselvästi aivan väärissä työtehtävissä. Hoitaja/lto joka syyllistää lasta kun lapsi "taas" teki väärin, esimerkiksi pissasi housuun ja huokailee lasten kuullen. Tietenkin lapsi kuulee, näkee, aistii ja herkkä lapsi hakee sitä huomiota hinnalla millä hyvänsä - vaikka sitten pissaamalla. Siihen on omat toimintatapansa mutta syyllistäminen siihen ei kuulu.
Samaten auktoriteettiongelmiin tuli törmättyä usean lto:n toimesta. Sitä kuria ei oikein onnistuttu pitämään ja kun hermot kiristyivät nousi äänensävykin ja se kurinpito epäonnistui. Siitä sitten seuraa hankala kierre kun lto:ta ei kuunnella, lapset riehuu, lto hermostuu, lapset riehaantuu enemmän jnpp. Vaativa työ ja kuntien säästölinja varhaiskasvatuksessa ei ainakaan sitä tilannetta helpota.
Huh huh, mitä meininkiä on päiväkodeissa! En kyllä haluaisi omaani lasta tuollaiseen paikkaan!! :/ kumpa pystyisin hoitamaan mahdollisimman pitkään kotona!
Itse kans sijaisena ja kiusaamista on monessakin päiväkodissa. Siis henkilökunnan kiusaamisesta puhutaan. Ihania ihmisiä löytyy mutta sitten taas näitä katkeria, kateellisia, kaksinaamaisia ja ilkeitä tätejä jotka valittavat jokaisesta pienestä asiasta. Kas kummaa, nämä ovat yleensä keski-ikäisiä kurppia nämä kiusaajat ja seläntakana puhujat, ei yllätä..
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:10"]Itse kans sijaisena ja kiusaamista on monessakin päiväkodissa. Siis henkilökunnan kiusaamisesta puhutaan. Ihania ihmisiä löytyy mutta sitten taas näitä katkeria, kateellisia, kaksinaamaisia ja ilkeitä tätejä jotka valittavat jokaisesta pienestä asiasta. Kas kummaa, nämä ovat yleensä keski-ikäisiä kurppia nämä kiusaajat ja seläntakana puhujat, ei yllätä..
[/quote]
Ihan samaa olen huomannut :( usein nämä eläkeikää lähentelevät ovat niitä vanhanaikaisia ja kovaotteisia, mutta heidän ikäisistään löytyvät myös ne helmet. Pahimpia juoruajia ja kiusaajia ovat tasantarkkaan viisikymppiset. Nelikymppiset taas vaikuttavat olevan uupuneimpia ja sairaimpia. Aika jännää itseasiassa nyt kun tarkemmin miettii.
LTO:t taas katsovat lähäreitä alaspäin. Pienten ryhmissä on usein lähihoitajia kaikki. Siellä yleensä lapsia kohdellaan vähän miten sattuu, työilmapiiri taas on parempi. Isompien ryhmissä on kaikkia ammattilaisia, siellä ilmapiiri on usein ihan kamala, lasten kohtelu vähän riippuu, sen ikäisethän osaavat jo kertoa...
Ap
Lto:t ja opettajat on jostain syystä pahimpia kiusaajia ja juoruojia! Ei ihme että kouluissa on niin paljon kiusaamista kun opet itse samastuvta kiusaajiin, samoin lto:t. Ap, ottivatko lto:t silmtikukseen usein jonkun ujon ja kiltin lapsen, josta alkavat etsiä vikoja suutennuslasin kanssa? Ja "isojen kihojen" lapset niin ihania tietysti?
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 11:30"]Meillä on onneksi taloissa hyvä henki. Se myös auttaa jaksamaan työssä. Johto on itse kentyätyössäkin, ja siksi näkevät asiat joihin kannattaa panostaa. Jyväskylässä näin.
[/quote]
Hyvä kuulla! Just ajattelin että tulen minäkin kertomaan posit. kokemuksia. Mutta en nyt sen enempää listaa, haluan vain sanoa, että 15 vuoden päiväkotikokemuksella (töissä siis :), kymmenisen päiväkotia koluttu), on vain YKSI erittäin ikävä työyhteisökokemus. Muutoin olen nähnyt ja kokenut vain sujuvaa yhteistyötä lasten ja perheiden parhaaksi. Tottakai skismaa on joka paikassa, missä on kymmeniä ihmisiä saman katon alla, mutta en koe kenenkään kehityksen häiriintyvän, jos ollaan eri mieltä kartongin väristä askartelussa tms.
Negatiiviset vaan saa aina niin paljon enemmän palstatilaa ja huomiota, oli kyse mistä tahansa. Hyvä tietenkin, jos sillä edesautetaan kehitystä. Mutta muistettava, että sitä hyvääkin on. :)
Olen ollut sijaisena ja kaksi tapausta jossa lto ja lastenhoitaja riiteli ja toinen kun puhuttiin jostain naisesta pahaa siis oliko sitten pitempi aikainen sijainen. Aika sopuisaa joukkoa mun silmin.sijaisuudet on olleet päivän pari .viikko ja sitä rataa
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 11:27"]
Ja kukapa nyt sijaista ottaisi tosissaan....
Ap
[/quote]
Kerro ensi kerralla suoraan poliisille. Tutkitaan luultavasti lievänä pahoinpitelynä, ja sijaista(kin) varmasti uskotaan.
Ryhmän lapset tulevat olemaan sinulle ikuisesti kiitollisia ja omatuntosi puhdas.
Ap, jos oikeasti olet nähnyt lasten pahoinpitelyjä, oikea osoite on poliisi.
Mä en jaksa näitä skandaaliketjuja enää. Päivähoidossa on todella isoja rakenteellisia ongelmia, mutta en koskaan ole nähnyt lasten satuttamista! Ja nämä mystiset naisten väliset taistelut ovat nekin enemmän urbaani legenda kuin totuus.
Terveisin lto, joka opiskeluaikana ja niiden jälkeen teki sijaisuuksia yhteensä 4,5 vuoden aikana kymmenissä päiväkodeissa
Minulla myös kokemusta muutamasta päiväkodista, eikä negatiivista sanottavaa (onneksi) ole. Ehkä se tosiaan on niin, että neg. asioista puhutaan enemmän. Eli siis jos kaikki on hyvin, ei asioista esim tällaisilla palstoilla niin puhuta...
Meillä on onneksi taloissa hyvä henki. Se myös auttaa jaksamaan työssä. Johto on itse kentyätyössäkin, ja siksi näkevät asiat joihin kannattaa panostaa. Jyväskylässä näin.