Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nolosti sairaslomalla jo 1 työssäolopäivän jälkeen.

Vierailija
05.08.2014 |

Terveiset täältä sohvalta jalka kohoasennossa. Hitsit mua nolottaa niin maan perusteellisesti. Aloitin uuden duunin EILEN ja nyt jo makaan sohvalla sairaslomalappu kourassa. Onneksi on vain 1pv loma. Mulla syynä nestettä jo kolmatta viikkoa kerännyt polvi. Odottelin tovin josko asia korjaantuisi itsekseen, mutta vamma pahenikin ensimmäisen työpäivän istumisen takia ja kun soitin terveysneuvontaan kysyäkseni tartteeko huolestua, sairaanhoitaja suorastaan pakotti menemään heti aamulla lääkäriin. Oikein painotti, että tätä asiaa ei jätetä väliin työkiireiden tai sen takia että olen vasta aloittanut työt. Lääkärissä sitten poistivat nesteet neulalla ja laittoivat kortisonin ja kirjoittivat s-loman kun tuo polvi ei tykännyt istumisesta vaan pahensi nesteen keräämistä. Hävettää ahkeraa ihmistä jo valmiiksi ja mies vielä lisää jupinallaan, että teen väärin kun tottelen s-lomaa. Varmaan olisinkin selvinnyt työpäivästä, mutta sairastettuani aikaisemmin 3 vuoden nilkkavamman päätyen lopulta leikkaukseen, en todellakaan viitsi ottaa sitä riskiä että asiat pääsee pahaksi hoitamattomuuttaan. Minullakin lähti liikuntakyky ihan kokonaan nilkan takia. Oonko mielestänne liian varovainen? Mitä olisitte itse tehneet ja riittäisikö teiltä ymmärrys työkaverina tällaiseen? Kertokaa vielä ikänne niin voidaan samalla tutkia onko ikäpolvilla erilaiset näkemykset sairasloma-asioista.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:38"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:16"]Onneksi vain 50% palkallinen päivä, työsuhteen alussa sairauspäivä kun on äärettömän harvoin palkallinen. Työnantaja toivottavasti vetää sairastelustasi oikeat johtopäätökset.

[/quote]

Minulle on yksi ja sama saanko päivältä mitään palkkaa eikä tää ole mulle mikään mahdollisuus aurinkolomaan vaan ihan kotisohvalla olen jalka pystyssä ja hoidan muutamaa työhommaa, jotka pystyy hoitamaan sähköpostitse. Muutenkaan tässä vaiheessa muut ei ole millään lailla riippuvaisia minusta, että poissaoloni olisi katastrofi kellekään.

Jotenkin tuosta ilkeilystä paistaa ulos kateus ja omahyväisyys. Oletko kenties työtön? Itse toivon, että työnantajani ja kollegani ovat älyllisesti vähän korkeammalla tällaisissa asioissa ja arvostavat työntekijänsä hyvää työtä satunnaisista poissaoloista huolimatta, varsinkin kun olen erittäin ahkera ja motivoitunut työntekijä. Entisessä duunissa painoin parhaillaan 16h työpäiviä tarvittaessa joten minulta löytyy runsaasti joustoa jos sitä löytyy edes hiukan takaisinpäin. Mitenkäs sinä? Onko sinulla lapsia ja paljonkohan joudut olemaan pois töistä heidän sairastelunsa takia? Pitäisiköhän mahdollisen työnantajan tehdä oikea johtopäätös asiasta? :)

[/quote]

Joo, aloitit duunit eilen ja jo tänään on sellaisia pakollisia sähköposteja, jotka täytyy ehdottomasti kotisohvalta hoitaa... Sun täytyy olla todella tärkeässä asemassa, jos jo nyt hallitset työsi niin, että elintärkeät sähköpostit täyttävät postilaatikon.

Minulla on 3 lasta, joiden sairastamisen vuoksi en ole ollut viimeiseen 12 vuoteen päivääkään pois töistä. Työnantaja on tästä vetänyt oikeat johtopäätökset, joten olen esimiesasemassa ja tiedän erittäin hyvin, mitä tapahtuu, kun ekasta tilistä vähennetään sairauspäivien palkkaa. Vika on silloin aina pomossa, joka ei ymmärrä.

Enkä tässä asemassa ymmärrä, miksi alaiseni ei kykene organisoimaan töitään niin, että normaali työpäivä riittää. Tuollainen 16 tunnin päivä ei kerro ahkeruudesta vaan siitä, että et osaa priorisoida tai et hallitse tehtävässä tarvittavaa osaamista. Motivoituneesta työntekijästä ei ole työpaikalla mitään iloa, jos se motivaatio löytyy kotisohvalla.

Vierailija
22/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 21 kysyy Sh-opiskelijalta, joka kirjoitti, että kotona on helpompi huolehtia polven punkteerauksen jälkeisestä hygieniasta/tulehtumisvaarasta. En nyt yhtään ymmärtänyt tuota pointtia, minulla on punkteerattu/pistetty polvea vuoden 1989 jälkeen ainaki 20-30 kertaa. Kukaan lääkäri (ortopedi) ei ole koskaan sanonut, että polvipunktion/lääkepiston jälkeen pitäisi olla kotosalla ja huolehtia tulehtumisvaarasta? Ymmärtäisin, jos kyse olisi tähystyksestä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tauti lomallasi on, kun on sairas?

Milloin te av-mammat opitte: SAIRAUSLOMA?

Vierailija
24/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin aikanani ollut 4 päivää töissä, kun jouduin sitten loppu ajaksi mitä oli työsopimusta kirjoitettu (vuoden pesti) niin sairaslomalle. Arvaa vain, olenko sieltä paikasta myöhemmin töitä kysellyt!

Vierailija
25/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

varaudu sitten, että tästä sairauslomasta ei välttämättä makseta palkkaa

Vierailija
26/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin työnantajasi Ap ei niinkään ole "pettynyt" ekan työpäivän jälkeisestä sairaslomastasi, mutta siitä, ettet ole hoidattanut vaivaasi aiemmin etkä ehkä kertonut siitä työnantajallesi esim työhaastattelussa. Jos sulla siis olisi vaikka oksennustauti se olisi "ymmärrettävämpää", mutta veikkaanpa että tuollainen vaiva antaa viestiä työnantajalle, että tiedossa on pidempiä sairaslomia.

Vierailija
27/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:57"]Mulle tuo polven punktointi oli arkipäivää, kun loukkasin polveni/sääriluuni pahasti kolarissa v 2005. Ei tullut mieleenkään jäädä pois töistä sen takia, kun polvi turposi tai sen takia, että se punktoitiin. Ei sen takia tarvitse olla sohvalla..Jos teet istumatyötä, mikset voi nostaa jalkaa esim toiselle tuolille ja ottaa töihin vaikka kylmäpussia? Mikä sinulla Ap on siinä polvessa, että se kerää nestettä? Kun vuoden sairasloman jälkeen pääsin viimein töihin, ei kyllä kävisi mielessäkään olla tuollaisen takia pois..

Mielestäni tuollaista vaivaa ei kyllä "tarvitse sairastaa kotona".

[/quote]

No minulla ei ole tarpeeksi lääketieteentuntemusta jotta kyseenalaistaisin työterveyslääkärini. Jos hän sanoo että näin tehdään niin luotan häneen sen sijaan että säveltelen itse. Nilkkavammani aikoinaan jätin hoitamatta ja sairastelin kolmivuotisen helvetin läpikäyden myös aikoja jolloin en pystynyt kävelemään. Vasta 3v päästä vamma oli niin näkyvä että vakuutusyhtiö korvasi kymmentuhansien arvoisen leikkauksen. Sairaslomani tuolta ajalta tuli varmasti kalliimmaksi kuin tämä 1pv polvivaiva. Jos nyt vamma edes korjaantuu tällä.

Mitään syytä nykyiseen polvivammaan ei ole. Se vain alkoi eräs päivä ja paheni huomattavasti eilen. Yksikaksi. Ei kipua, ei mitään. Pelkästään nestettä vuotavat nivelkudokset ja siitä johtuva iso paine nivelessä. Lääkäri sanoi, että kyseessä voi olla esim. alkava reuma mitä kyllä epäilee, tai nivelen kuluma. Sain ohjeeksi treenata reisilihakset vahvoiksi niin polvet kestää pitempään. Lisäksi ohjeena oli, että mikäli homma uusiutuu, aloitetaan laajemmat tutkimukset syyn selvittämiseksi.

Vierailija
28/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:13"]Varmaankin työnantajasi Ap ei niinkään ole "pettynyt" ekan työpäivän jälkeisestä sairaslomastasi, mutta siitä, ettet ole hoidattanut vaivaasi aiemmin etkä ehkä kertonut siitä työnantajallesi esim työhaastattelussa. Jos sulla siis olisi vaikka oksennustauti se olisi "ymmärrettävämpää", mutta veikkaanpa että tuollainen vaiva antaa viestiä työnantajalle, että tiedossa on pidempiä sairaslomia.

[/quote]

Vaikea oli ennustaa etukäteen kun soppari allekirjoitettin 3kk ennenkuin aloitin työt.

Ja ei, en ole mitenkään erityisessä asemassa, niin kuin joku ivallisesti asian ilmaisi ja kirkasteli vielä omaa tähteään sillä ettei sairasta koskaan lapsensa tukena.

Sähköpostityöni tänään koskettaa lähinnä oman työkoneeni ohjelmistohankintoja jotta voin aloittaa duunini mahdollisimman nopeasti. Pomonkin kanssa asiasta on puhuttu ja hän vain toivotti hyvää huilinkia ja heitti pari lohdutuksen sanaa muutamasta muustakin työntekijästä joille sattui sairasloma ihan työnaloitukseen. Ei minulla ole mitään syytä olettaa pomoni puhuvan minulle vilpillisesti.

Vierailija
29/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin myös, että missä työssä päivän jälkeen hoidetaan tärkeitä sähköposteja kotisohvalta?!

Vierailija
30/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uusi työkaveri jäisi heti toisena päivänä saikulle, niin kyllähän hänestä aika erikoinen mielikuva jäisi. Aika paljon saisi töitä tehdä sen eteen, että häneen sen jälkeen luotettaisiin

Vierailija
31/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:38"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:16"]Onneksi vain 50% palkallinen päivä, työsuhteen alussa sairauspäivä kun on äärettömän harvoin palkallinen. Työnantaja toivottavasti vetää sairastelustasi oikeat johtopäätökset.

[/quote]

Minulle on yksi ja sama saanko päivältä mitään palkkaa eikä tää ole mulle mikään mahdollisuus aurinkolomaan vaan ihan kotisohvalla olen jalka pystyssä ja hoidan muutamaa työhommaa, jotka pystyy hoitamaan sähköpostitse. Muutenkaan tässä vaiheessa muut ei ole millään lailla riippuvaisia minusta, että poissaoloni olisi katastrofi kellekään.

Jotenkin tuosta ilkeilystä paistaa ulos kateus ja omahyväisyys. Oletko kenties työtön? Itse toivon, että työnantajani ja kollegani ovat älyllisesti vähän korkeammalla tällaisissa asioissa ja arvostavat työntekijänsä hyvää työtä satunnaisista poissaoloista huolimatta, varsinkin kun olen erittäin ahkera ja motivoitunut työntekijä. Entisessä duunissa painoin parhaillaan 16h työpäiviä tarvittaessa joten minulta löytyy runsaasti joustoa jos sitä löytyy edes hiukan takaisinpäin. Mitenkäs sinä? Onko sinulla lapsia ja paljonkohan joudut olemaan pois töistä heidän sairastelunsa takia? Pitäisiköhän mahdollisen työnantajan tehdä oikea johtopäätös asiasta? :)

[/quote]

Joo, aloitit duunit eilen ja jo tänään on sellaisia pakollisia sähköposteja, jotka täytyy ehdottomasti kotisohvalta hoitaa... Sun täytyy olla todella tärkeässä asemassa, jos jo nyt hallitset työsi niin, että elintärkeät sähköpostit täyttävät postilaatikon.

Minulla on 3 lasta, joiden sairastamisen vuoksi en ole ollut viimeiseen 12 vuoteen päivääkään pois töistä. Työnantaja on tästä vetänyt oikeat johtopäätökset, joten olen esimiesasemassa ja tiedän erittäin hyvin, mitä tapahtuu, kun ekasta tilistä vähennetään sairauspäivien palkkaa. Vika on silloin aina pomossa, joka ei ymmärrä.

Enkä tässä asemassa ymmärrä, miksi alaiseni ei kykene organisoimaan töitään niin, että normaali työpäivä riittää. Tuollainen 16 tunnin päivä ei kerro ahkeruudesta vaan siitä, että et osaa priorisoida tai et hallitse tehtävässä tarvittavaa osaamista. Motivoituneesta työntekijästä ei ole työpaikalla mitään iloa, jos se motivaatio löytyy kotisohvalla.

[/quote]

Kertomatta enempää spesifisestä ammattialastani, priorisointiongelmat eivät ole 16h työpäivien takana vaan ihan pomon oma pyyntö, koska halusi tuottaa hyvälle asiakkaalle viikonmittaisen projektin kolmessa päivässä. Työni oli siis pelkästään projektiluonteista. Deadlinesta deadlineen. Silloin tehdään niin monta tuntia kuin on pakko, että projekti valmistuu. Kiire on aina!!! Ja kun tehokkuus ja tuotto on viety huippuunsa, pienelle virheellekään ei ole aidosti aikaa.

Vierailija
32/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:26"]Ihmettelin myös, että missä työssä päivän jälkeen hoidetaan tärkeitä sähköposteja kotisohvalta?!

[/quote]

Ootko tosissasi? Nykyajan työ ei olekaan muuta kuin itsensä sitomista siihen 100%. Itselläni ei ole yhtään kaveria joka ei tekis sähkärihommia vielä työpäivän jälkeen. Heidän palkat tosin roikkuu tuolla 3500-6000e puolella. Esim. Kaikki IT-alan työ tällaista. Oma projektipäällikkömieheni teknologiafirmassa tekee tätä jopa kesälomillaan.

Vierailija
33/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:38"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tälleen ulkopuolisen huomio. Jos tosiaan olet esimiesasemassa niin et ole mitenkään miellyttävän tuntuinen sellainen. Monet miespomotkin kykenee suurempaan ymmärrykseen kuin sinä.

Vierailija
34/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:02"]Nro 21 kysyy Sh-opiskelijalta, joka kirjoitti, että kotona on helpompi huolehtia polven punkteerauksen jälkeisestä hygieniasta/tulehtumisvaarasta. En nyt yhtään ymmärtänyt tuota pointtia, minulla on punkteerattu/pistetty polvea vuoden 1989 jälkeen ainaki 20-30 kertaa. Kukaan lääkäri (ortopedi) ei ole koskaan sanonut, että polvipunktion/lääkepiston jälkeen pitäisi olla kotosalla ja huolehtia tulehtumisvaarasta? Ymmärtäisin, jos kyse olisi tähystyksestä..

[/quote]

Ap tässä. Minulta kiellettiin jopa suihkussa käyminen ja käskettiin ottaa tulehdusta estäviä kipulääkkeitä vaikka ei koskisi jalkaan. Johtuisiko tosiaan näistä helteistä jos sulle ei ole koskaan annettu eo. Ohjeita?

Vierailija
35/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:47"]

[/quote]

Jos lapsesi ovat kaikki yli 25-v niin ymmärrän, muussa tapauksessa en ymmärrä mitä hienoa tuossa on. Lapsellesi tuki ja turva sairaana ollessasi olisi voinut olla tärkeämpää kuin yhden päivän työpanos.

En ymmärrä myöskään muita, joiden mielestä yhden päivän poissaolo on noin järkyttävän tuomittavaa lääkärintodistuksella ja pätevästä syystä.

Itse olen myös esimiesasemassa ja muutamaan kertaan olen näitä työnsankareita patistanut kotiin sairastamaan; ei työpaikka yleensä voi kaatua yhden henkilön poissaoloon. Itse olen sairastanut viime vuosina muutamia päiviä sängynpohjalla koskematta yhteenkään työjuttuun puhelimella tai sähköpostilla ja lasten sairastaessa olen tehnyt puolikasta etäpäivää kotoa. Eipä ole omaan uraani vaikuttanut sitä eikä tätä