Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nolosti sairaslomalla jo 1 työssäolopäivän jälkeen.

Vierailija
05.08.2014 |

Terveiset täältä sohvalta jalka kohoasennossa. Hitsit mua nolottaa niin maan perusteellisesti. Aloitin uuden duunin EILEN ja nyt jo makaan sohvalla sairaslomalappu kourassa. Onneksi on vain 1pv loma. Mulla syynä nestettä jo kolmatta viikkoa kerännyt polvi. Odottelin tovin josko asia korjaantuisi itsekseen, mutta vamma pahenikin ensimmäisen työpäivän istumisen takia ja kun soitin terveysneuvontaan kysyäkseni tartteeko huolestua, sairaanhoitaja suorastaan pakotti menemään heti aamulla lääkäriin. Oikein painotti, että tätä asiaa ei jätetä väliin työkiireiden tai sen takia että olen vasta aloittanut työt. Lääkärissä sitten poistivat nesteet neulalla ja laittoivat kortisonin ja kirjoittivat s-loman kun tuo polvi ei tykännyt istumisesta vaan pahensi nesteen keräämistä. Hävettää ahkeraa ihmistä jo valmiiksi ja mies vielä lisää jupinallaan, että teen väärin kun tottelen s-lomaa. Varmaan olisinkin selvinnyt työpäivästä, mutta sairastettuani aikaisemmin 3 vuoden nilkkavamman päätyen lopulta leikkaukseen, en todellakaan viitsi ottaa sitä riskiä että asiat pääsee pahaksi hoitamattomuuttaan. Minullakin lähti liikuntakyky ihan kokonaan nilkan takia. Oonko mielestänne liian varovainen? Mitä olisitte itse tehneet ja riittäisikö teiltä ymmärrys työkaverina tällaiseen? Kertokaa vielä ikänne niin voidaan samalla tutkia onko ikäpolvilla erilaiset näkemykset sairasloma-asioista.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin kyllä mennyt vaan töihin, jos on istumatyö kyseessä. Eipä se perseellään töissä istuminen tee vahinkoa toipumiselle sen enempää kuin kotona olokaan. Fyysiseen työhön toki ei kannata missään nimessä mennä toimenpiteen jälkeen heti. 

Valitettavasti vaan fakta on, että usein työnantajat ei oikein noita uusien sairaslomia "ymmärrä", ja on suurempi riski joutua koeajalla pois jos sattuu ihan oikeitakin sairauksia siihen aikaan. Väärin se on, mutta niin usein olen sitä nähnyt etten uskaltaisi itse olla pois jos jotenkin vaan pystyisin töihin raahautumaan ja ilman todennäköisestä suurta vahinkoa itselle tai muille päivääni hoitamaan...

Ikää on 40.

Vierailija
2/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos tuo vaiva oli sinulla jo kolme viikkoa, niin olisit hoitanut sen kuntoon ennen töiden aloitusta. Se ei tullut sinulle yhtäkkiä ekan työpäivän aikana. Näin ajattelee taatusti myös työnantaja. Kuulostaa laiskalta työn vieroksumiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istumatyö se on mullakin, mutta juuri tuo istuminen aiheutti polveen lisää nestettä. Kun eilen pääsin kotiin, jalka oli "räjähdyspisteessä" koukistaessa eli neste pullistui jo ulos polvikuopista yms... Johtoajatus kai lääkärillä oli tuo että sinne ei keräänny heti uudelleen nestettä vaan kortisoni pääsee rauhoittamaan nivelen.

Paskahomma totisesti eikä auttane kuin toivoa, että uusia sairaslomantarpeita ei enää ihan heti tuu. Olen päälle 30 niin fysiikan pettämisestä tuskin tarttee huolehtia. Flunssat ovat asia erikseen.

AP

Vierailija
4/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 10:46"]No jos tuo vaiva oli sinulla jo kolme viikkoa, niin olisit hoitanut sen kuntoon ennen töiden aloitusta. Se ei tullut sinulle yhtäkkiä ekan työpäivän aikana. Näin ajattelee taatusti myös työnantaja. Kuulostaa laiskalta työn vieroksumiselta.

[/quote]

Toki olisin voinut mennä aikaisemminkin mutta lääkäri sanoi että todennäköisesti mun olis käsketty vaan odotella muutamia viikkoja lisää jos se parantuisi itsekseen. Eli joka tapauksessa olisin tässä tilanteessa.

Vierailija
5/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vähän samanlainen tapaus. Oli viikon töissä ja mursi sitten jalkansa. Eli oikeasti ei pystynyt tulemaan töihin (paitsi että syy oli kyllä, että kännissä söhelsi ja siksi murtui jalka). Sai tehdä työsuhteensa loppuun, mutta sitä ei jatkettu, vaikka oli ihan hyvä työntekijä.

Nyt on työnantajien markkinat ja heillä on varaa valita mieleisensä. Toivottavasti ap et ole koeajalla, sillä sitä tuskin jatketaan. Mieheni sairastui koeajalla ja meni silti töihin, koska halusi itselleen vakituisen paikan.

Vierailija
6/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 10:36"]Oonko mielestänne liian varovainen? Mitä olisitte itse tehneet ja riittäisikö teiltä ymmärrys työkaverina tällaiseen? Kertokaa vielä ikänne niin voidaan samalla tutkia onko ikäpolvilla erilaiset näkemykset sairasloma-asioista.

[/quote]

Polven punkteerauksen jälkeen jäisin varmaan suosiolla kotiin yhdeksi päiväksi. Kotona on ehkä helpompi näillä helteillä pitää hygieniasta huolta ettei pääse tulehtumaan. Toki ärsyttäisi, suoraan sanottuna vituttaisi, olen nimittäin ihan samaluontoinen kuin sinä. Silti, oma terveys ennen kaikkea. Työkaverin saikut ja niiden syyt eivät minua kiinnosta. Korkeintaan siinä mielessä että pahoittelen toiselle että onpa kurjaa kun sairastuit, tervetuloa töihin taas, pikaista paranemista...

Olen 24v sh-th opiskelija.

Vierailija
7/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi päivä sinne tänne. Etköhän sä siellä töissä kerkeä olemaan päiväkaudet. Nyt vaan huilaat ja sitten huomenna töihin. Ehdit vielä hyvin näyttää olevasi hyvä työntekijä :).

Vierailija
8/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 25v kun aloitin ravintolan viinikassana. Tätä ammattinimikettä ei enää ole, mutta siis olin ravintolan baarissa, jossa mittasin alkoholit ja tein drinkit, jotka tarjoilijat toimittivat pöytiin. Työt alkoivat maanantaina ja olin ma-ke töissä. To-pe olivat vapaapäiviä. Torstaina sairastuin flunssaan. Kuumetta oli päälle 38, nenä vuosi, yskitti, päätä särki ja kurkku oli santapaperia. Töitä oli taas la-ma. En edes tiennyt mihin olisi pitänyt mennä lääkäriin (olin myös vaihtanut paikkakuntaa työ vuoksi) enkä halunnut antaa itsestäni uutena työntekijänä kuvaa, että tuo on niitä tyyppejä, jotka ovat kerran viikossa sairaana. Niinpä menin töihin. Toki nappasin kaikki mahdolliset lääkkeet mitä oli saatavilla.

Etenkin tuo lauantai-ilta oli helvettiä. Kuumeessa seisaallaan metelissä tupakansavun keskellä.Ääntä ei meninnut lähteä enää ollenkaan ja korvatkin oli tukossa.  Maanantain aamuvuoron jälkeen kaaduin sänkyyn ja onneksi ti-ke vapaan aikana paranin.

Sinun vaivasi kuulostaa niin vakavalta, että varmaan s-loma oli paikallaan vaikka tulikin hankalaan väliin.

Ja nyt olen 51v.

Vierailija
9/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sinun olisi pitänyt hoidattaa vaivasi aiemmin. Mutta nyt on kuset housussa, turha enää katua tai miettiä. Parantele itsesi kunnolla tänään ja huomenna uusin innoin ja terveenä duuniin. 

Vierailija
10/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kysyä teiltä -töihin vaikka pää kainalossa-tyypeiltä, että mikä teistä on sellainen sairaus ettei töihin ole tulemista? Joillekin esim. flunssa on pikkujuttu, mutta kun kerran itse menin nuhaisena töihin entisessä duunissa, minut nuhdeltiin ovelta takaisin kotiin ja syytettiin itsekkyydestä kun tulen tartuttamaan muita.

Miettiikö suomalainen yleensä asioita muiden kuin itsensä kantilta?

AP

Vierailija
11/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 11:18"]

Pakko kysyä teiltä -töihin vaikka pää kainalossa-tyypeiltä, että mikä teistä on sellainen sairaus ettei töihin ole tulemista? Joillekin esim. flunssa on pikkujuttu, mutta kun kerran itse menin nuhaisena töihin entisessä duunissa, minut nuhdeltiin ovelta takaisin kotiin ja syytettiin itsekkyydestä kun tulen tartuttamaan muita.

AP

[/quote]  Nousukautena toki on eri asia ja voi olla ihan pikkujuttujenkin takia pois. Mutta kun on yt-neuvottelut ja työllisyystilanne tämä, mikä on, miettii aika tarkkaan, haluaako olla seuraavana irtisanottujen joukossa ja ehkä loppuelämänsä peruspäivärahalla.

Mutta jokainen tekee itse valintansa. Se kai on päivänselvä asia. Minä olen ollut töissä, vaikka on saikkuakin kirjoitettu. Olen pystynyt tekemään jotain muuta. Esim kädessä oli tikkejä vaativa iso haava ja olisi kirjoitettu 10 päivää saikkua. Mutta sovin työnantajan kanssa, että teen ne työt, mitkä pystyn ja en jää saikulle. Joku toinen olisi ollut innoissaan, että olisi saanut 10 päivää ylimääräistä lomaa joulun aikaan. Minulle oli hyötyä siitä, että menin töihin, koska sain heti työsuhteen loputtua taas vuoden sopparin.

t. pätkätyöläinen, kuka haluaa maksaa asuntolainsansa ja laittaa lapsille vaatteita yms.

Vierailija
12/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olis kehdannut mut mä olen muutenkin väärin kasvatettu työnarkomaani joka ei lopulta saa kuitenkaan kirkasta kruunua eikä rannekelloa. Kuolen varmaan sydäriin ekana eläkepäivänä. =(

Vierailija
13/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin todellakin mennyt töihin. Jos sinulla kerran on siisti istumatyö, jalan voi (työpöydän alla tai joteskii "huomaamatta") nostaa jakkaralle, että pysyy vähän koholla ja suorana. Et sä kotona toivu sen nopeammin. Ittellä leikattiin selkä (hermopinne) viime marraskuussa ja ortopedi paiskasi 4 vk sairaslomaa! No, olin leikkauspäivä mukaan lukien poissa 4 päivää. Kun kerran pystyin kävelemään ja yksin asuvana oli joka tapauksessa pakko hoitaa kauppa-asiat ja välttämättömät kotihommat. Vähän sisua ihmiset...

Vierailija
14/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 11:18"]

AP

[/quote]

En minä ole koskaan flunssan takia pois töistä ollut. Tuo tartuttamispuhe on ihan turhaa, koska flunssainenhan tartuttaa vahvimmin ennen kuin on edes oireita, ja silloin ei kukaan vielä "osaa" olla pois töistä. Kyllä flunssapöpöt kiertää ihan varmasti siellä työpaikalla joka tapauksessa, ja kunkin immuniteetti määrää sen kuka sairastuu ja kuka ei. 

Asiakaspalvelutyö toki on eri, siellä ei ehkä räkäisenä kannata olla. Mutta itse kun olen tietokoneella yksikseni duunissa, ei se mitenkään haittaa jos on vähän nuha. Kuumeen saa pois lääkkeellä, nenän tukkoisuuden ja vuotamisen saa pois nenäsuihkeella. 

Itselläni syy miksi en helposti ole sairauden takia pois on se, että olen konsulttihommissa ja KUKAAN ei hoida niitä minun hommiani sillä aikaa kun olen sairas. Sairasloman jälkeen vaan kiire on kahta kammottavampi, joten mieluummin sitä hoitaa tasaisesti töitä vähän sairaanakin kuin ottaa sen loman josta ei edes ole mitään iloa kun on kipeä, ja sitten tekee perse ruvella projektin myöhästymisestä johtuvien reklamaatiomaksujen pelossa töitä loman jälkeen...

Olen ollut koko 15-vuotisella urallani vain kerran pois töistä, silloin syynä oli aikuisena sairastettu vesirokko joka veti niin heikoksi etten pystynyt edes poistumaan kotoa moneen päivään, taju meinasi mennä kun nousi sängystä.

t. 2

Vierailija
15/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi vain 50% palkallinen päivä, työsuhteen alussa sairauspäivä kun on äärettömän harvoin palkallinen. Työnantaja toivottavasti vetää sairastelustasi oikeat johtopäätökset.

Vierailija
16/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin varmaan pyytänyt viikon sairaslomaa, kun olisin pelästynyt tuollaista oiretta. Ikää on jo aika paljon mulla.

Vierailija
17/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:16"]Onneksi vain 50% palkallinen päivä, työsuhteen alussa sairauspäivä kun on äärettömän harvoin palkallinen. Työnantaja toivottavasti vetää sairastelustasi oikeat johtopäätökset.

[/quote]

Minulle on yksi ja sama saanko päivältä mitään palkkaa eikä tää ole mulle mikään mahdollisuus aurinkolomaan vaan ihan kotisohvalla olen jalka pystyssä ja hoidan muutamaa työhommaa, jotka pystyy hoitamaan sähköpostitse. Muutenkaan tässä vaiheessa muut ei ole millään lailla riippuvaisia minusta, että poissaoloni olisi katastrofi kellekään.

Jotenkin tuosta ilkeilystä paistaa ulos kateus ja omahyväisyys. Oletko kenties työtön? Itse toivon, että työnantajani ja kollegani ovat älyllisesti vähän korkeammalla tällaisissa asioissa ja arvostavat työntekijänsä hyvää työtä satunnaisista poissaoloista huolimatta, varsinkin kun olen erittäin ahkera ja motivoitunut työntekijä. Entisessä duunissa painoin parhaillaan 16h työpäiviä tarvittaessa joten minulta löytyy runsaasti joustoa jos sitä löytyy edes hiukan takaisinpäin. Mitenkäs sinä? Onko sinulla lapsia ja paljonkohan joudut olemaan pois töistä heidän sairastelunsa takia? Pitäisiköhän mahdollisen työnantajan tehdä oikea johtopäätös asiasta? :)

Vierailija
18/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flunssaisen kyllä pitäisi olla poissa työpaikalta tartuttamasta. Ei se flunssa alkuvaiheen oireettomassa vaiheessa tartu läheskään yhtä hyvin, kuin räkäisessä vaiheessa. En ymmärrä tuollaista ajattelua ollenkaan, että kun se tarttuu jo itämisaikana, niin en viitsi olla poissa räkävaiheessakaan.

Minua todella harmittaa ihmiset, jotka tulevat tahallaan töihin tartuttamaan. Työn sankari tosiaan!

Vierailija
19/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei pidä mennä töihin sairaana. Jos on sairas, on oikeus olla kotona lepäämässä ihan hyvällä omalla tunnolla. Tähän ei todellakaan vaikuta se, onko nousukausi vai laskukausi meneillään.

Vierailija
20/35 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuo polven punktointi oli arkipäivää, kun loukkasin polveni/sääriluuni pahasti kolarissa v 2005. Ei tullut mieleenkään jäädä pois töistä sen takia, kun polvi turposi tai sen takia, että se punktoitiin. Ei sen takia tarvitse olla sohvalla..Jos teet istumatyötä, mikset voi nostaa jalkaa esim toiselle tuolille ja ottaa töihin vaikka kylmäpussia? Mikä sinulla Ap on siinä polvessa, että se kerää nestettä? Kun vuoden sairasloman jälkeen pääsin viimein töihin, ei kyllä kävisi mielessäkään olla tuollaisen takia pois..

Mielestäni tuollaista vaivaa ei kyllä "tarvitse sairastaa kotona".