Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertoako lapsen vanhemmille, että heidän lapsi on alkanut

Vierailija
05.08.2014 |

varastelemaan, ryyppäämään ja polttamaan.

Kyse siis lapseni kaverista, joka on vaihtanut porukoita tänä kesänä ja meno on muuttunut aika villiksi. Fiksu tyttö, joka on joutunut väärään kaveriporukkaan. En tunne hyvin hänen vanhempiaan. Tiedän vain, että äiti varsinkin on tosi tiukka. Meillä on yhteistyö pelannut hyvin tyttöjen ollessa kaveri.

Ammutaanko viestintuoja, vai annako olla ja ajattelen, että ei kuulu minulle ja en sekaannu asiaan. Omalla tytöllä ja tällä on mennyt välit poikki juuri näiden ryyppäämisten yms. takia, joten asia ei sinänsä koske minua.

Hankala päättää, mitä tekee. Taidan antaa olla, niin ei tule mitään sotkuja itselle. Miten itse, haluaisitteko kuulla jos lapsenne olisi liukunut väärään jengiin.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP! Ilmoita vaikkapa kouluterkalle asiasi j johan hoituu, voit itse seurata sivusta kuinka hyvin ja puuttua uudestaan jos tarve. Tällöin sun nimesi ei tule näkyviin missään, mutta saat kantaa aikuisen vastuusi ja kertomalla suuren huolesi ammattitaitoiselle ihmiselle, joka voi tarkastusten yhteydessä tehdä tikusta asiaa ja saada tyttö kertomaan.

Mutta älä jätä puuttumatta. Jos tytölle kävisi jotain kamalaa niin et voisi koskaan sitä itsellesi antaa anteeksi, että puuttumalla olisi voinut asiat mennä paremmin.

Vierailija
42/57 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP! Ilmoita vaikkapa kouluterkalle asiasi j johan hoituu, voit itse seurata sivusta kuinka hyvin ja puuttua uudestaan jos tarve. Tällöin sun nimesi ei tule näkyviin missään, mutta saat kantaa aikuisen vastuusi ja kertomalla suuren huolesi ammattitaitoiselle ihmiselle, joka voi tarkastusten yhteydessä tehdä tikusta asiaa ja saada tyttö kertomaan.

Mutta älä jätä puuttumatta. Jos tytölle kävisi jotain kamalaa niin et voisi koskaan sitä itsellesi antaa anteeksi, että puuttumalla olisi voinut asiat mennä paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tässä on kyse eniten miillaisen aikuisen mallin haluat lapselle antaa, nyt annat mallin ettei toisista tarvitse välittää.

Eihän sun tarvitse sanoa sille äidille muuta kuin, että olet huolissasi että oma tyttö ja tämä toinen eivät enää vietä aikaa yhdessä, että voisiko äiti vähän kysellä mikä on tilanne, miksi nuorten ystävyys on katkolla.

Vierailija
44/57 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata sotkeentua. Eräässä tapauksessa ryyppääjän äiti alkoi ahdistella sitä entistä kaveria.

Vierailija
45/57 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä on, mutta siltä varalta että ei ole:

Itse ottaisin asian ensin puheeksi tytön itsensä kanssa. Jo sillä voi olla riittävästi vaikutusta. Jos tytön äiti on oikeasti liian tiukka ja kontrolloiva, ei ole välttämättä paras keino mennä "kantelemaan" suoraan tälle. Senkin kyllä tekisin sitten, jos tyttö ei kuuntelisi minun järkipuhettani ja hyväntahtoista huolehtimistani hänen tulevaisuudestaan.

Ap, toivon todella että provoilet. Valitettavasti kuitenkin tuollaisia keski-ikäisiä teinejä on myös oikeasti olemassa, pää pensaaseen vain ja silmät kiinni, että ei jouduttaisi mitään hankaluuksia itse sietämään. Sylettää ajatella niitä lapsia, jotka joutuvat tuollaisessa kodissa kasvamaan! Tajuat varmaan, että opetat oman tyttäresikin pakoilemaan vastuuta, elämään elämänsä arkana, pelokkaana ja sulkeutuneena? Onnittelut teille oikein koko perheelle.

Vierailija
46/57 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä puutuin aikoinaan naapurin lapsen kiusaamiseen. Näin kun lapsi sai kunnon lumipesut ja menin väliin, mentiin käveltiin yhdessä kotimatka ja illalla kävin naapurissa ja kerroin mitä oli tapahtunut.

Lapsi kiisti kaiken, toinen pelkäsi ihan hirveesti ja äiti haukkui minut huonoksi ihmiseksi.

No, mä sitten teinkin jotain, mistä en ole ihan hirveän ylpeä ja sain kiusaamisen loppumaan, lopusta tietty olen tosi ylpeä ja annoin äidin jatkaa mun mustamaalaamista. Mä tiedän mitä näin ja mitä tein ja se riitti mulle.

Sain myöhemmin pojalta tietää että hän oli vakavissaan suunnitellut itsemurhaa, olen entistä vakuuttuneempi epäkohtiin kannattaa puuttua vaikka oma maine sitten menisikin.

Vierailija
47/57 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 09:49"]

Ei kannata sotkeentua. Eräässä tapauksessa ryyppääjän äiti alkoi ahdistella sitä entistä kaveria.

[/quote] Enemmän minä kai pelkään, että tämä pahistyttö joukkoineen tekee oman tytön elämästä helvettiä loppuyläasteen. Tuo terkkajuttu oli hyvä ehdotus. Sen taidan tehdä. Tunnen terkan myös henkilökohtaisesti, niin voin ottaa häneen yhteyttä tuolla tavoin. Ei tullut itselleni mieleen. Kiitos vinkistä.

ap

Vierailija
48/57 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 08:10"]

Äitihän ei tietenkään usko.

[/quote]Joo. Varaudu, että saat äidin vihat silmillesi.

Vierailija
49/57 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 08:50"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 08:48"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 08:44"]Asiaa nyt mietittyäni päätän laittaa pääni pensaaseen. Miksi sekoittamaan omaa elämää ja ottamaan oletettua paskamyrskyä vastaan. Todennäköisesti oma lapsi saisi kärsiä, jos menen käräyttämään tämän tytön.

Taidan vain unohtaa koko jutun ja miettiä muita asioita. Varastelu on tytöillä mennyt sen verran röyhkeäksi, että käry käy taatusti tässä syksyn mittaan. Joten ehkäpä se tosiaan ei ole minun tehtäväni leikkiä Jumalaa ja käräyttää heitä.

Kiitos kuitenkin mielipiteistä. Joskus olisi helpompi, kun ei tietäisi niin paljon noiden nuorten elämästä. Tämän "huonomaineisen" tytön juttuihin olen yrittänyt puuttua jo aiemmin, mutta sain jo silloin paskaa niskaani, joten olen siksi varovainen asian kanssa. Joten hänen kohdallaan suljen silmäni nykyään kaikesta, mitä tiedän.

ap

[/quote]

Mitä paskaa se sitten olisi, jota sinä ja tyttösi joutuisitte ottamaan vastaan? Sori ei mee läpi, kuulostaa tavalliselta pelkuruudelta.

[/quote]  Tämän tietää niin moni muukin vanhempi tällä hetkellä, että ehkä joku muu uskaltaa ottaa vastuun asiasta. Toivotaan, että joku muu on rohkeampi. Joku muu, joka tuntee tämän äidin paremmin. Aamulla olin vielä sitä mieltä, että panen tekstiviestin, mutta nyt olen muuttanut mieleni ja unohdan koko jutun.

Olen vain onnellinen, että oma tyttö selvisi pienillä kolhuilla tämän "pahistytön" vaikutusvallasta

ap

[/quote] Periaatteessa ymmärrän, mitä ap pelkää. Jos hän menee kertomaan tytön äidille, tyttö arvaa että ap:n tyttö on mennyt kertomaan ja ehkä kostaa hänelle.

Vierailija
50/57 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 09:53"]

Mä puutuin aikoinaan naapurin lapsen kiusaamiseen. Näin kun lapsi sai kunnon lumipesut ja menin väliin, mentiin käveltiin yhdessä kotimatka ja illalla kävin naapurissa ja kerroin mitä oli tapahtunut.

Lapsi kiisti kaiken, toinen pelkäsi ihan hirveesti ja äiti haukkui minut huonoksi ihmiseksi.

No, mä sitten teinkin jotain, mistä en ole ihan hirveän ylpeä ja sain kiusaamisen loppumaan, lopusta tietty olen tosi ylpeä ja annoin äidin jatkaa mun mustamaalaamista. Mä tiedän mitä näin ja mitä tein ja se riitti mulle.

Sain myöhemmin pojalta tietää että hän oli vakavissaan suunnitellut itsemurhaa, olen entistä vakuuttuneempi epäkohtiin kannattaa puuttua vaikka oma maine sitten menisikin.

[/quote]

No mitä teit?

Vierailija
51/57 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 08:51"]

Olen pöyristynyt. Tälläistäkö on ihan oikeasti nykyajan vanhemmuus ja sitten syyllistetään nuoria. Kuka ihan oikeasti on heidän puolella ja keihin he voivat luottaa. :( Ei ole helpot eväät elämään. 

[/quote]

Kasvatus ja sivistys on ulkoistettu koululle, ongelmat viranomaisille, lasten muu aika ohjattujen harrastusten valmentajille. Silloin harvoin kun lapset ja vanhemmat ovat yhtä aikaa kotona, kukin nököttää omassa tilassaan, oman koneensa äärellä. Hyvä kun vanhemmat edes muistavat että heillä on lapsia. Ja kun omiin lapsiin ollan noin huonossa yhteydessä, niin eihän muiden ihmisten lapsilla ole mitään väliä. Eihän naapuritkaan ole enää kuin haitta, saati sitten lasten ystävät ja heidän vanhempansa. 

Vierailija
52/57 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 11:09"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 08:51"]

Olen pöyristynyt. Tälläistäkö on ihan oikeasti nykyajan vanhemmuus ja sitten syyllistetään nuoria. Kuka ihan oikeasti on heidän puolella ja keihin he voivat luottaa. :( Ei ole helpot eväät elämään. 

[/quote]

Kasvatus ja sivistys on ulkoistettu koululle, ongelmat viranomaisille, lasten muu aika ohjattujen harrastusten valmentajille. Silloin harvoin kun lapset ja vanhemmat ovat yhtä aikaa kotona, kukin nököttää omassa tilassaan, oman koneensa äärellä. Hyvä kun vanhemmat edes muistavat että heillä on lapsia. Ja kun omiin lapsiin ollan noin huonossa yhteydessä, niin eihän muiden ihmisten lapsilla ole mitään väliä. Eihän naapuritkaan ole enää kuin haitta, saati sitten lasten ystävät ja heidän vanhempansa. 

[/quote] Eiköhän se vastuu omista lapsista ole omilla vanhemmilla, eikä odottaa, että koko kylä kasvattaa. Jos ei itse osaa omistaan huolehtia, niin sitten lastensuojelun on aika puuttua asiaan.

Vierailija
53/57 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin kouluterveydenhoitajalle ja kerroin asiasta. Hän lupasi ottaa asian huolehdittavakseen. Kiitos sille, joka huomasi tämän vinkin antaa.

Näin oma lapseni ei joudu kahdeksi vuodeksi kiusaamisen ja paskamyrskyn kohteeksi. Asia saadaan hoidettua ulkopuolisen toimin

ap

Vierailija
54/57 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kerrot. Mutta kerro sellaista mikä on faktaa ja sen voi todistaa. On hyvin mahdollista että viestintuoja saa kulla kunniansa. Mutta muista sinulla on itten omatunto puhdas. Jokaisen pitää puuttua asiaan jos näkee tuollaista.

Jos tälle tytölle sattuu jotain raiskataan, pahoinpidellään tai jopa pahempaa. Niin varmasti vanhemmat sanoo ensimmäisenä MIKSI MEILLE EI KERROTTU.

Vierailija
55/57 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:02"]

Jos tälle tytölle sattuu jotain raiskataan, pahoinpidellään tai jopa pahempaa. Niin varmasti vanhemmat sanoo ensimmäisenä MIKSI MEILLE EI KERROTTU.

[/quote]

Eli syy on muiden. Olisiko tälläisessä tilanteessaa kuitenkin peilin katsomisen paikka. On vanhempien loputon tehtävä tietää, mitä sille omalle lapselle kuuluu ja olla kiinostunut kaikissa heidän tekemistään.

Vierailija
56/57 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aikoinaan naapurinpoika joka oli kova huijaamaan ja varastelemaan (meiltä) tavaraa. Olivat ns parempiosaisia, joten tarpeeseen ei tosiaan vohkinut. Välillä oli paidan alla banaani, kerran lähti kännykkä (joka löytyi heidän sohvatyynyistään yllättäen kolmen päivän päästä), kerran vei hupparin ("epähuomiossa") jne.

Aristelun jälkeen otin asian puheeksi hänen vanhempiensa kanssa. Mikä myrsky siitä syntyikään! Pojan isä mollasi minua koko naapurustolle, tuli tosi tukala olo asua enää lähekkäin, joten muutimme pois.

Enää en puuttuisi muiden asioihin, ellei kyseessä ole joku jonka hyvin tunnen.

Vierailija
57/57 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi