miksi annat ylä-tai alapeukun?
Mitä tarkoitat peukullasi? Sitä että olet samaa/eri mieltä? Annatko yläpeukun jos viesti on hyvä,vaikka mielipide eri? Vai peukutatko mielipidettä?
Kommentit (5)
Ylöpeukku: samaa mieltä tai tsemppiä
ala-: tyhmä pelle
Yleensä en peukuta ollenkaan, jos viestissä kerrotaan esim jostain kamalasta tapahtumasta. En voisi tykätä, mutten toisaalta alapeukuttaa, jos kirjoittaja ymmärtäis sen "nolo taukki" -peukuksi.
samaa mieltä = yläpeukku, erimieltä = alapeukku
Suurinta osaa lukemistani viesteistä en vaivaudu peukuttamaan mihinkään suuntaan. Alapeukkua sekavalle viestille, tai jos olen ihan päinvastaista mieltä, viestissä on jotain virheellistä tietoa, se on huonosti perusteltu yms. Joskus ihan vahingossakin. Yläpeukku = samaa mieltä, tai sitten hauska viesti.
Yläpeukkua annan herkemmin, esim. kun olen samaa mieltä, viesti on hauska jne. Alapeukkua en anna niin herkästi, mutta annan sitä silloin jos viesti on ikävästi kirjoitettu tai muuten vaan typerä. Koska en ole epälooginen, en alapeukuttele viestejä joissa kerrotaan jotakin ikävää, ikään kuin sympatiseeratakseni viestin kirjoittajaa. Mielestäni alapeukku on aina negatiivinen viesti viestin kirjoittajalle. En myöskään alapeukuta vain jos kirjoittajan mieltymykset eivät vastaa omiani, esim. jos joku kirjoittaa, että "olipas ihanaa käydä järvessä uimassa", en alapeukuta siksi että en itse pidä järvessä uimisesta. Jos viesti sisältää huonoja perusteluja tai asiavirheitä, voin alapeukuttaa mutta ensisijaisesti vastaan ihan sanallisesti, sillä ei se asiavirhe tule esiin minkään "paljonpuhuvan" miinuspeukun voimin. Jos siis jokin asia on mielestäni huonosti perusteltu, en oleta pelkän miinuspeukun painavan yhtään mitään vaan koen, että viestin välittääkseni minun täytyy myös itse antaa vastaperustelu eikä kuvitella, että voisin käyttää miinuspeukkua jonain loppukaneettina.
Ja sitten eikun miinuspeukuttamaan tätä viestiä ilman perusteluja! :D
Vaihtelee. Yleensä samaa mieltä ja kirjoittaja on ilmaissut asiansa hyvin. Jos väite on perusteltu naurettavasti, peukutan alas, vaikka pidinkin periaatteessa samaa mieltä.
Eli alapeukkua tulee lähinnä typerille viesteille.