Uskaltaisitko tilata ilmalämpöpumpun
firmalta, joka pääsee asentamaan sen heti? Mietin vaan, että kertooko jotain firmasta, että kovimman sesongin aikaan ei ole asennusjonoa. Ja jos kertoo, niin mitä? Vähemmän asiakkaita ja heikompi maine, vai asentajien lomat hajautettu pidemmälle ajalle, kuin esim. vain heinäkuu. Monella firmoista joihin soittelin, oli asennusjono jopa 3 viikkoa pitkä. Onko noilla firmoilla sitten vähemmän työntekijöitä, parempi maine vai mitä. Hinnoissa ei tuntunut olevan eroa.
Asun rivarissa jossa yhtiön pumpun asennukseen vaatima paperisota on nyt käyty, ja voin valita tavarantoimittajan. Mutta en osaa, tai uskalla.
En tunne yhtään alan ihmistä edes etäisesti. Millä kriteereillä te olette valintanne tehneet?
Kommentit (18)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 14:14"]
Pikkufirmassa (yksin yrittäjä) otetaan mielellään kaikki työt vastaan mitä tarjotaan. Yrittäjä tekee sitten pidempää päivää, jos on enemmän hommia ja jos ei ehdi niin sitten myöhästyy sovitusta ajasta ja keksii jonku selityksen.
Aika simppeli homma, eikä edes ällyttömän kallista, joten ei kai tuossa isompia tarvi arkailla. Otat sieltä joka lupasi nopeasti, mutta älä maksa mitään ennen kuin asennus on hoidettu.
[/quote]
Varmaan totta joka sana.
Minua on arveluttanut pumpussa korvausvastuu mahdollisen vahingon sattuessa. Taloyhtiö vastustaa pumppujen asennusta, ja on säätänyt isot sanktiot mikäli joku ongelma pumpun asennuksesta seuraisi. Mutta kaipa se riski aika pieni on kun käyttää asiansa osaavaa liikettä, toivon.
ap
Kuinka ison tilan se ilmalämpöpumppu tarvii?
Määrittelitkö minkä tai minkälaisen pumpun haluat?
Huonoimmat soveltuvat vain jäähdyttämiseen, talvella niitä ei voi käyttää lämmitykseen ollenkaan.
Ottaisin luotettavasta firmasta. Olen kuullut tutuilta ilmalämpöpumpuista, joilla ei ole mitään virkaa. Oma pumppu on tarvinnut kahdesti huoltoa kuuden vuoden aikana. On ollut onni, että huolto on toiminut niin hyvin.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 19:13"]
Ottaisin luotettavasta firmasta. Olen kuullut tutuilta ilmalämpöpumpuista, joilla ei ole mitään virkaa. Oma pumppu on tarvinnut kahdesti huoltoa kuuden vuoden aikana. On ollut onni, että huolto on toiminut niin hyvin.
[/quote]
Outoa, meillä pumppu pitää huoltaa vähntään kahdesti vuodessa. Sen tosin saa tehdä ihan itsekin, mutta jos ei tee, tulee ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 19:18"][quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 19:13"]
[/quote]
Outoa, meillä pumppu pitää huoltaa vähntään kahdesti vuodessa. Sen tosin saa tehdä ihan itsekin, mutta jos ei tee, tulee ongelmia.
[/quote]
Voi hyvänen aika. Korjausta. Uusien osien laittamista. Happy now?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 18:59"]
Kuinka ison tilan se ilmalämpöpumppu tarvii?
[/quote]
Jos nyt käsitän kysymyksesi oikein, niin eihän se isoa tilaa vaadi. Pieni loota ulos ja vielä pienempi loota sisäseinälle.
ap
Katso, että asentajilla on lupa tehdä sähkötöitä ja kylmälaiteasentajapätevyys. Katso, että pumppu sopiin näin kylmiin olosuhteisiin, kuin Suomessa on. Ota selvää, miten huolto pelaa.
En tiedä muuta. En ole itsekään vielä uskaltanut ostaa.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 19:05"]
Määrittelitkö minkä tai minkälaisen pumpun haluat?
Huonoimmat soveltuvat vain jäähdyttämiseen, talvella niitä ei voi käyttää lämmitykseen ollenkaan.
[/quote]
Kyllä minä kerroin asunnon koon ja lämmitystavan. Ja sen että sekä jäähdytys- että lämmitystarve on suurinta eteläpuolella asuntoa, missä ovat makuuhuoneet. Pohjoispuolella on mm. olohuone ja keittiö, sekä varaava takka, joten tuolla puolella on näillä keleillä pari astetta viileämpää kuin makkareissa, sekä vastaavasti takan ansiosta talvella pari astetta lämpimämpää. Ihan ok laite minulle varmaan myytiin, ajattelelmani asennuspaikan kävi jo yksi mies katsomassakin, ja hyväksyi.
ap
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 19:37"]
Katso, että asentajilla on lupa tehdä sähkötöitä ja kylmälaiteasentajapätevyys. Katso, että pumppu sopiin näin kylmiin olosuhteisiin, kuin Suomessa on. Ota selvää, miten huolto pelaa.
En tiedä muuta. En ole itsekään vielä uskaltanut ostaa.
[/quote]
Yritys jolta ostin on sähköalan yritys, jolle pumppujen asennus on vain yksi osa bisnestä. Kaikki tarvittavat luvat sekä oikeus kotitalousvähennykseen pitäisi olla olemassa. Nettisivuillaan on lueteltu sertifikaattia ja koodia jos jonkinmoista. :) Firma on toiminutkin jo kiitettävän pitkään.
Syteen tai saveen, minä viimein uskalsin.
ap
Ap tässä. Parin päivän käytön jälkeen voin kertoa, että tuo tilaamani pumppu on uskomaton. Se on paljon parempi kuin uskalsin toivoakaan. Se on hiljainen ja huomaamaton, ja on aivan mahtavaa tulla ulkoa kotiin viileyteen (+22-23, en kaipaa jääkaappikylmää), kun ulkona varjolämpötila on 30 hujakoilla. Ja voi kuinka hyvin olen nukkunut nämä viimeiset pari yötä. :)
Tämä viesti siis kannustukseksi heille, jotka miettivät pumpun hankintaa mutta eivät laillani uskalla sitä tehdä, syystä tai toisesta. Pumppu on kevyesti sen paritonnisen arvoinen. Minä uskon, että tuosta on paljon iloa talvipakkasillakin.
Pumppu on joka pennin arvoinen! En luopuisi omastani.
Mikä merkki? Googlaa rakennuspalstoilta käyttökokemuksia nyt ainakin.
Kyllähän ne jotkut tilaa ulkomailta ja suomesta yhtä sun toista. Itselläni on sellainen periaate että en tilaa sellaista tuotetta jos sen on varmasti pelitettävä. Jos sillä ei nyt niin ole väliä, niin voisin tilata hotain uteliaisuutta.
Se kovin sesonki meni jo. Olet hieman myöhään liikkellä, joten en ihmettelisi asennusjonojen lyhyyttä.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 14:09"]
Se kovin sesonki meni jo. Olet hieman myöhään liikkellä, joten en ihmettelisi asennusjonojen lyhyyttä.
[/quote]
Tosiaan, niin meni jo. Tämä viikko vielä superhelteitä ja sitten alkaa viiletä.
Pikkufirmassa (yksin yrittäjä) otetaan mielellään kaikki työt vastaan mitä tarjotaan. Yrittäjä tekee sitten pidempää päivää, jos on enemmän hommia ja jos ei ehdi niin sitten myöhästyy sovitusta ajasta ja keksii jonku selityksen.
Aika simppeli homma, eikä edes ällyttömän kallista, joten ei kai tuossa isompia tarvi arkailla. Otat sieltä joka lupasi nopeasti, mutta älä maksa mitään ennen kuin asennus on hoidettu.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 14:09"]
[/quote]
Ai kovin sesonki on jo mennyt? Sehän on loistava uutinen, en minä siihen tahallani tähdännytkään. Palasin kahden viikon lomalta hyvin ilmastoidusta huoneistosta tähän omaan melko lämpimään asuntooni, ja ajattelin että voisin hankkia pumpun nyt. Ensin voisin vähän viilennellä sillä ja piakkoin on taas jo lämmittämisen aika. Asuntoni on suorasähkölämmitteinen ja tarvitsen pumppua enemmän talvella kuin kesällä. Ajattelin että kuumin sesonki kestää jostain toukokuusta syys-lokakuulle, ja lomat sitten pidentävät asennusjonoja.
Kaipa minä sitten soitan ja sovin asennuksen jo huomiseksi. Jännittää!
ap