Ekstrovertti/introvertti -jaottelu
Kumpi itse koet olevasi? Vastaako muiden käsitys sinusta omaa kokemustasi itsestäsi? Onko jaottelua oikeasti olemassa, vai onko tämmöinen ihmisten mustavalkoinen jakaminen kahteen vastakohtaiseen ryhmään typerää?
Minä en ole vielä oikein selvillä, kumpi olen. Haluaisin kuulla mielipiteitä ja kokemuksia aiheesta.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 00:48"]Olin alunperin perusluonteeltani erittäin extrovertti, mutta koko peruskoulun jatkunut koulukiusaaminen muutti minut pysyvästi introvertiksi. En hakeudu ihmisten seuraan, minulla ei edes ole sosiaalisia taitoja nimeksikään, vältän sosiaalisia tilanteita kuin ruttoa.
[/quote]
Kuka tahansa, joka on menettänyt luottamuksen ihmiseen, muuttuu introvertiksi.
Suosittelen lukemaan Susan Cainin introverttien manifestin. Selkeyttää asiaa todella paljon.
Introvertit.net. Sieltä löytyy myös testi, josta näkee, kuinka paljon itsessä on introverttien ja ekstroverttien piirteitä.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 01:46"]
En usko, että näin perustavanlaatuisissa persoonan eroissa on välitilaa. Vähän sama kuin oikea- ja vasenkätisyys. Sitä joko on tai ei ole. Tietysti toisen kätensä menettänyt tai halvaantunut oppii käteväksi kummalla vaan jäljelle jääneelle, mutta se on opittua.
[/quote]
Öö. On ihmisiä, jotka eivät ole selvästi vasen- tai oikeakätisiä. Luin jostain, että suurin osa ihmisistä on itse asiassa molempikätisiä ja toinen käsi dominoi vain hieman.
Kallistuisin enemmän sille kannalle, että persoonallisuudessa hyvin harvoin on mitään ääritilaa, vaan suurin osa ihmisistä on jossain siellä välissä, koska on niin harvoja ominaisuuksia, jotka määräytyvät yhden geenin perusteella (vaikka kuinka koulussa niin väitetään).
Olen ekstrovertti ja todennäköisesti muutkin pitävät minua ekstroverttina. En osaa sanoa, onko ko jaottelu typerää vai ei, mutta auttaahan se hieman ymmärtämään ihmisten erilaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 01:26"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 01:23"]Ei, ei ja ei. Usko nyt että olet introvertti, vaikka varmaan olisi fantsumpaa olla ekstrovertti kun Stubbi ja kaikki muutkin kivat tyypit ovat.
Tai sitten vai kuvittelet lataavasi akkuja yksiksesi. Olet lukenut jostain ekstroverttikoheltajasta, joka puhuu laiturin nokassa rauhoittumisesta (tiedän oikeasti tällaisen ihmisen ja on laiturilla istunut yksikseen oikeasti viimeksi lapsena jos silloinkaan) ja nyt sitten: hei määkin![/quote]
Ehkä hän on vain siinä keskellä, jos ei osaa sanoa kumpaa on.
[/quote]
En usko, että näin perustavanlaatuisissa persoonan eroissa on välitilaa. Vähän sama kuin oikea- ja vasenkätisyys. Sitä joko on tai ei ole. Tietysti toisen kätensä menettänyt tai halvaantunut oppii käteväksi kummalla vaan jäljelle jääneelle, mutta se on opittua.