Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni alkaa olla raskasta seuraa

Vierailija
25.07.2021 |

Minulla on ystävä, jolla on tosi vaikeita asioita tapahtunut elämässä ja hän käy nyt niitä asioita läpi terapiassa ja tietysti muutenkin paljon niistä puhuu.

Olen koittanut olla tukena tietysti hänelle ja olen alkuaikoina sanonut, että voin kuunnella hänen murheitaan, mutta en osaa välttämättä auttaa.

Mutta nyt tämä kuuntelijan ja tukijan rooli on alkanut yhtäkkiä tuntumaan aika raskaalta.

Eipä siinä, että hän välillä vaikeista asioistaan puhuu. Mutta nyt hän puhuu joka kerta kun näemme. Hän jatkuvasti (yli)analysoi itseään tai muita, yliajattelee, näkee jokaisessa asiassa jotain negatiivista tai ongelmia, ei osaa pitää hauskaa.

Hän saattaa takertua johonkin pahaa tarkoittamattomaan tai huolettomaam lausahdukseen tai naurahdukseen ja luulla, että sillä on jokin syvempi tai loukkaava tarkoitus ja rupee kyselemään siitä, että mitä tarkotit tuolla ja mikä sua niin nauratti jne...

Hankala selittää.

Joka tapauksessa hän on alkanut käymään oman mielenterveyden päälle ja huomaan, että en enää nauti hänen seurastaan enää samanlailla kuin ennen. Joudun keräämään nykyään voimia nähdäkseni häntä. Olen harventanut tarkoituksella näkemisiä.

En tiedä miten pääsisin tästä taakasta (niin kauhealta kuin se kuulostaakin). En voi sitä hänelle suoraan sanoa, kun pelkään että hän loukkaantuu tai alkaa voimaan vielä huonommin. Hänellä ei ole paljon ystäviä. En haluaisi välejä katkaista, haluaisin vain hänen ymmärtävän sen, että en ole terapeutti ja minullekin tuntuu hänen asiansa raskailta. Ja hänen tietynlainen käytöksensä myrkyttää muita ihmisiä ja voi aiheuttaa ahdistusta muille.

Toisaalta ymmärrän, että hänen täytyy käydä asioita läpi, että hän pääsee elämässään eteenpäin. Mutta samaan aikaan minun on tosi vaikea ymmärtää sitä, että hän jatkuvasti elää menneessä.
Olen ehkä itse sen sorttinen, että elän tässä hetkessä ja haluan nauttia elämästä juuri nyt. Minullakin on vaikeuteni ollut, mutta minua enemmän auttaa se että hyväksyn ne ja keskityn nykyhetkeen ja tulevaisuuteen.

Esim. Olimme metsäretkellä ja itse haluan nauttia luonnosta, mutta hän rupee puhumaan hirmu ahdistavista asioista niin että hän ei ede huomaa kaunista luontoa ympärillään vaan elää aivan päänsä sisäisiä asioita. Ihan on jossain muualla kuin läsnä. Samalla aiheuttaa minulle ahdistavan tunteen, enkä nauti enää retkestä.

Hän on vielä sen sorttinen, että hän puhuu niin kauan kun saa asiansa sanottua. Puhuu päälle jos koitan hänelle vastata.

En tiedä mitä tekisin. Tällä menolla joka tapauksessa uuvun itse. Miten voisin tästä sanoa hänelle kauniisti loukkaamatta ja musertamatta häntä. Toisaalta olen kyllä joskus sanonut hänelle, että en aina jaksa keskustella syvällisiä. Hän ei taida enää muistaa sitä.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli myös ystävyyssuhde, joka kuormitti muuttuessaan yksipuoliseksi. Masennuksesta ei tosin ystäväni kohdalla ollut kyse, mutta tuin ja kuuntelin häntä päivittäin todella paljon muissa ongelmissa. Tuntui jo ihan että ahdistuin kun näin hänen taas soittavan. Hän puhui vaan omat asiansa ja lopetti puhelun, ei kysellyt mun kuulumisia. Nyt hänen elämäntilanne on parempi mutta ei ystävyys ole edelleenkään muuttunut vastavuoroiseksi. Hän puhuu edelleen vain itsestään.

Miten hän reagoi, jos oma-aloitteisesti puhut omista asioistasi hänelle?

Hän kuunteli ehkä sen hetken ja sitten puhe kääntyi taas häneen. Lopulta en enää edes yrittänyt, enkä halunnut puhua hänelle kun koin ettei häntä kiinnosta muut kuin omat asiat.

Vierailija
42/45 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli myös ystävyyssuhde, joka kuormitti muuttuessaan yksipuoliseksi. Masennuksesta ei tosin ystäväni kohdalla ollut kyse, mutta tuin ja kuuntelin häntä päivittäin todella paljon muissa ongelmissa. Tuntui jo ihan että ahdistuin kun näin hänen taas soittavan. Hän puhui vaan omat asiansa ja lopetti puhelun, ei kysellyt mun kuulumisia. Nyt hänen elämäntilanne on parempi mutta ei ystävyys ole edelleenkään muuttunut vastavuoroiseksi. Hän puhuu edelleen vain itsestään.

Miten hän reagoi, jos oma-aloitteisesti puhut omista asioistasi hänelle?

Olen eri, jolle esitit kysymyksen, mutta saman kokenut.

Omalla kohdallani hän tylysti puhui päälle, ei kuunnellut tai arvoitti sanomani omien juttujensa kautta tai keksi jonkun "hauskan" kaskun, jolla nimitteli minua tai vähätteli sanomisiani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko käynyt paskalla viime aikoina

On. Ei ummetusta tai mitään.

Ap

Vierailija
44/45 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo 😎😎

Älä AUO Suutasi. Tässä on kyse vakavasta asiasta.

Ap

Vierailija
45/45 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ystävälle sanoa, että menisitte tekemään jotain (esim. sinusta hän tarvitsee tekemistä.ja ajatukset muualle, vaikka oikeasti se oletkin sinä) ja sitten menette jonnekin missä ei voi puhua (esim. jooga, tennis, uinti altaassa, ratsastus, pyöräily metsäpolulla jne.). Liike on lääke eli liikunta voisi auttaa muutenkin. Sopikaa vaikka, että kahvit tai sauna tms. tekemisen jälkeen, jos tuntuu, että pitää myös saada puhua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän