Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miltä tuntuu puolen miljoonan laina?

Vierailija
25.07.2021 |

Seuraan somessa muutamaa nuorta pariskuntaa, joilla talonrakennusprojekti kesken. Yksi näistä juuri päivitteli, että on haettava vielä lisää lainaa, koska kulut ei pysy aisoissa. Kommenttiosio täyttyi tsempeistä, että kerranhan sitä eletään, ja että paras tehdä kerralla tosi hyvä eikä sinne päin. Ihan kun se olisi joku kaikkien oikeus saada koti vimpan päälle?

Itse nuhjuisessa 60-luvun puutalossa olen niin kade. Näillä on kaikki on hienoa ja sitä ”viimesen päälle” tehtyä ja sisustettua. Me näperretään tätä ”iisakin kirkkoa” pienellä rahalla. Toisaalta elän unelmaani, olen kotiäitinä, hoidan puutarhaa ja eläimiä. Olsiko se mahdollista puolen miljoonan lainan kanssa? Nyt ollaan lähes velattomia, rahaa menee tosi vähän asumiseen.

Miltä oikeasti tuntuu se puolen millin velka? Jäädäänkö siinä pitkiksi ajoisi hoitovapaille? Paljon menee kuussa rahaa lainojen maksuun?

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15 vuotta sitten oli 600 k€ lainaa.

Nyt se on maksettu pois. Eipä se juuri miltään tuntunut.

Eipä se varmasti tunnu, jos tuloista voi laittaa jo pelkkään lyhennykseen reilusti enemmän, kuin suurin osa työssäkäyvistä saa käteen asti palkkaa.

Vierailija
62/66 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talo kuin talo.

Samalta ne seinä tuntuu. Tiedän kun olen asunut purkukuntoisessa homeisessa röttelössä ja lähes 700 000 euron asunnossa.

Velka taas tuntuu hyvin ahdistavalta. Tiedän senkin kunnolen ollut varsin velkainen sekä velaton.

Talon arvo ei tee siitä automaattisesti kodikasta kotia. Nykyisin on monia trendejä, joita en kotiini huolisi, vaikka minulle maksettaisiin mitä. Esimerkiksi lasiseinä saunan ia pesuhuoneen välissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me otettiin 400k laina noin vuosi sitten. En voisi tyytyväisempi olla. Saatiin okt hyvältä alueelta ja hyvään hintaan. Talon arvo lienee n 600k ja on loppuelämän talo, ainakin nyt tuntuu siltä. Kumpikin tienataan 4-5k verojen jälkeen ja osinko ja vuokratuloja n 25k vuodessa. Hyvin pärjätään.

Anna kun arvaan, elämänne on täysin viritetty rahan ympärille. Tyhjää, niin tyhjää... jollakinhan se liian iso laina on itselle perusteltava...

Arvaat väärin. Ja eikö kaikkien elämä ole nykyään viritetty rahan ympärille? Joku tukiammattilainen elää tukipäivästä toiseen miettien että olispa joskus varaa lähteä vaikka ruotsin risteilylle. Itselleni raha tuo lähinnä mielenrauhaa siinä mielessä että vaikka terveys menisi ei elintaso juurikaan laskisi. Ja tuo on kaukana ylimitoitetusta lainasta. Jos tuloista alle 20% menee lainanhoitokuluihin niin aika turvallisilla vesillä ollaan. Ja jossakinhan sitä on asuttava niin miksei sitten niin että on viihtyisää ja mukavaa 

Vierailija
64/66 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuis ihan hlvetin pahalta. Jo pelkästään 70 000€ laina josta jäljellä 35 000€ ahistaa. Mutta maksalla se pienenee ja lopulta poistuu kokonaan. Tavoitteeva olla viiden vuoden päästä velaton

Vierailija
65/66 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin kun minua ihaillaan ja olen parempi ihminen kuin muut. On kivaa kun vanhemmat maksavat yli miljoonan asunnon minulle ja saan näyttää veljelleni olevani häntä arvokkaampi . Itse tienaan noin 15000€ vuodessa ja vanhemmat maksavat loput . 

n42

Vierailija
66/66 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yli miljoonan laina. Markka-aikana. Kyllähän se päätä huimasi, mutta otettiin sellainen asenne, että maksuerä kerrallaan ja asunto menee myyntiin jos maksukyky jostain syystä loppuisi.