Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä tuntuu puolen miljoonan laina?

Vierailija
25.07.2021 |

Seuraan somessa muutamaa nuorta pariskuntaa, joilla talonrakennusprojekti kesken. Yksi näistä juuri päivitteli, että on haettava vielä lisää lainaa, koska kulut ei pysy aisoissa. Kommenttiosio täyttyi tsempeistä, että kerranhan sitä eletään, ja että paras tehdä kerralla tosi hyvä eikä sinne päin. Ihan kun se olisi joku kaikkien oikeus saada koti vimpan päälle?

Itse nuhjuisessa 60-luvun puutalossa olen niin kade. Näillä on kaikki on hienoa ja sitä ”viimesen päälle” tehtyä ja sisustettua. Me näperretään tätä ”iisakin kirkkoa” pienellä rahalla. Toisaalta elän unelmaani, olen kotiäitinä, hoidan puutarhaa ja eläimiä. Olsiko se mahdollista puolen miljoonan lainan kanssa? Nyt ollaan lähes velattomia, rahaa menee tosi vähän asumiseen.

Miltä oikeasti tuntuu se puolen millin velka? Jäädäänkö siinä pitkiksi ajoisi hoitovapaille? Paljon menee kuussa rahaa lainojen maksuun?

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15 vuotta sitten oli 600 k€ lainaa.

Nyt se on maksettu pois. Eipä se juuri miltään tuntunut.

Eipä se varmasti tunnu, jos tuloista voi laittaa jo pelkkään lyhennykseen reilusti enemmän, kuin suurin osa työssäkäyvistä saa käteen asti palkkaa.

Vierailija
62/62 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talo kuin talo.

Samalta ne seinä tuntuu. Tiedän kun olen asunut purkukuntoisessa homeisessa röttelössä ja lähes 700 000 euron asunnossa.

Velka taas tuntuu hyvin ahdistavalta. Tiedän senkin kunnolen ollut varsin velkainen sekä velaton.

Talon arvo ei tee siitä automaattisesti kodikasta kotia. Nykyisin on monia trendejä, joita en kotiini huolisi, vaikka minulle maksettaisiin mitä. Esimerkiksi lasiseinä saunan ia pesuhuoneen välissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän