Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaativaa työtä tekevät äidit: Käytättekö siivous- tms. apua?

Vierailija
03.08.2014 |

Olen siirtymässä vaativampaan työhön, alaisia ja vastuuta tulee olemaan hyvin paljon, työaikoja ei oikein ole, kunhan hommat hoituu. Mies tekee tavallista päivätyötä liukuvalla työajalla. Isovanhemmat lähellä mutta työelämässä. Mies tekee kotihommia kiitettävästi ja tulee minua uralla. Lapset alakouluikäisiä.

Mietin, minkälaista kotiapua hankkisin helpottamaan arkeamme. Eineksiä emme ala syömään, joten sitä ei kannata ehdottaa. Kertokaa kanssasiskot kokemuksista!

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/31 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, olen myös yh. Aika rankkaa on.

Syömme kylläkin paljon ulkona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja, mitä tuo oli olevinaan? Kateutta?

Vaativassa työssä joutuu oikeasti tekemään 50-60h/vko vaikka paperilla se on 37,5 h/vko.

Vierailija
4/31 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ulkoistanut lähes kaiken kotitöitä ja leipätyötäni myöden. Työ on hyvin organisoitu, ja rekrytoitu. Alaisten tietotaitoon ja ongelmien ratkaisu kykyyn voi luottaa. Sitä voi itse noukkia rusinat pullasta ja keskittyä perheeseen.

Vierailija
5/31 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 08:57"]

Vaativassa työssä joutuu oikeasti tekemään 50-60h/vko vaikka paperilla se on 37,5 h/vko.

[/quote]

Joutuu vai itse valitsee että tekee niin pitkää viikkoa?

Vierailija
6/31 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 09:32"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 08:57"]

[/quote]

[/quote]

Jos haluaa pitää työnsä, hoitaa työtehtävänsä. Ajasta viis. Tietyissä töissä.

Vierailija
7/31 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 09:41"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 09:32"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 08:57"]

[/quote]

[/quote]

Jos haluaa pitää työnsä, hoitaa työtehtävänsä. Ajasta viis. Tietyissä töissä.

[/quote]

Tuo on vain näiden sormi vesilasissa, jää jälki promoavaan propagandaan. Työntekijän irtisanomissuoja on niin vahva, että kenenkää ei tarvi tehdä ilmaista työtä, mutta sitä halutaan vaan tehdä itsestään turhan tärkeitä.

Vierailija
8/31 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noi nettiruokakaupat luotettavia? Miten kylmätuotteiden toimitus toimii?

Vierailija
9/31 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoaja käy kahden viikon välein.

Vakkari lastenhoitaja hakee lapset kerran viikossa päiväkodista, jotta molemmat voi silloin tehdä pidemmän päivän.

Ruokaa tilataan kerran viikossa netistä iso setti Prismasta. Mies käy hakemassa ne työmatkalla, niin ei tarvitse kotona päivystää toimitusta.

Lasten vaatteet tilaan käytännössä kaikki netistä, shoppailemaan ei juuri ehdi.

Nämä auttavat meillä arkea. Kuten joku jo mainitsikin, omista harrastuksista on joutunut tinkimään. Mutta tämä on nyt tämä elämänvaihe, varmasti jossain vaiheessa niillekin jää taas aikaa.

Vierailija
10/31 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh:na ollessa kaikki muu kyllä hoitui, mutta eineksiä tuli syötyä 2-3krt/viikossa ja n.kerran viikossa otin lapset mukaan töihin (joko ilta tai lauantai) jotta sain tehtyä enemmän, kaikkea. Lapset oli 4 ja 6 vuotiaat. Viihdykkeenä töissä läppäri ja herkut.

Vierailija
11/31 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy siivooja vaikka olen itse lasten kanssa kotona. Ei ole edes kallista ja on aivan mahtava juttu. Kerran viikossa tekee viikkosiivouksen. Olen itse lasten kanssa ulkoilemassa tai jossain evakossa aina sillä aikaa.

Vierailija
12/31 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, että joku nosti ketjua. En itse onnistunut enää kirjoittamaan, koko ajan tuli bumerangina takaisin, viestin lähetys epäonnistui. Josko nyt pääsisin läpi...

Kiitos kaikille vastanneille asiallisista vastauksista! Esimiespestiä on ollut tarjolla ennenkin, mutta olen perhesyistä päätynyt toisenlaiseen ratkaisuun. Nyt kuitenkin miehen kanssa yhdessä sovimme, että katsotaan nyt sitten tämäkin kortti. Vastuuta en pelkää, mutta koti ja perhe on mulle niin tärkeitä, että haluaisin kaiken olevan mahdollisimman hyvin.

Tosin tunnen myös omat voimavarani, enkä perjantai-iltaisin todellakaan haluaisi ajatella siivousta. Vapaa-ajankin käyttäisin mielelläni vaikka ulkoiluun muun perheen kanssa. Siksi olen miettinyt tuota siivoojan kokeilemista. Teen nyt jo melko vaativaa hommaa, joten ruuanlaittaminen isoina annoksina etukäteen (viikonloppuisin) on kyllä tuttua.

Lisää vinkkejä otetaan vastaan!

ap

Vierailija
13/31 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

*tukee :)

Vierailija
14/31 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy siivooja 2x kuussa joka pesee pari kertaa vuodessa ikkunat ja ennen joulua suursiivouksen. Nuo perussiivoukset ostettiin jo kun menin opiskelujen jälkeen ensimmäiseen työpaikkaan, joka ei kyllä ollut mitään kovin vaativaa, siivous on vaan sekä minulle että miehelle äärimmäisen epämiellyttävä kotityö, että mielellään maksetaan siitä että koti tulee puhtaaksi (toki itse joutuu myös tekemään). 

Nykyään, kun rahaa on enemmän käytettävissä, ostetaan ruokaa viikoittain ravintolasta mukaan tai sitten ostetaan K-supermarketin tai stockan herkun valmistiskistä jotain. Teen nykyään myös tavalliset ruokaostokset verkossa, niin ei mene turhaa aikaa kaupassa käyntiin. 

Vierailija
15/31 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös siivooja kahden viikon välein. Rimaa on ollut pakko laskea kotihommien kanssa, pitkän päivän jälkeen ei jaksa eikä ehdi.

Omat harrastukset on ehkä vaikein osa pakettia; toisaalta on hyvä saada hetkeksi ajatukset pois töistä, toisaalta kaikki liikenevä (vähäinen) vapaa-aika pitäisi käyttää lasten kanssa yhdessäoloon. 

Hankalimpana meillä on tilanteet jossa tapahtuu jotain suunnitelmista poikkeavaa kuten esim. joku sairastuu työreissuviikolla jolloin esim. harrastuksiin kuljetukset menee vaikeiksi ( siis toinen lapsi terveenä tai vanhempi sairastuu)

Vierailija
16/31 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan lämpimästi avun hankkimista. Meillä käy siivooja kahden viikon välein, ja (sopimuksesta) hän myös silittää miehen työpaidat. Voi myös käyttää pesulaa.

Vierailija
17/31 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta (suoraa) alaista on hyvin paljon? 

Vierailija
18/31 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työ on vaativaa. Emme osta apua, vaan kaikki perheenjäsenet osallistuvat kodinhoitohommiin. Ei pelkkä äiti. Lapset 7-13v. Suursiivouksiin osallistuu eläkkeellä oleva, terve ja hyvävointinen mummo.

Vierailija
19/31 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin olla ostamatta apua kun siivousfirmat kertoivat käyttävänsä 3-4 tuntia pelkkään imuroimiseen ja olettavansa, että talo on sitä ennen jo raivattu. Mulla kun menee 3-4 tuntia siihen raivaamiseen ja noin 20min imuroimiseen, niin en katsonut tuollaisen diilin kannattavan. 

Ruoanlaitto ei mielestäni ole vaikeaa, se on ehkä lähinnä harrastus. Hyvin suunniteltuna siitä selviää 20 minuutissa (pastoja, vokkeja, salaatteja, kalaruokia, tai slelaisia keittoja ja laatikoita, joissa on ehkä pitempi haudutusaika, mutta itse työ kestää vain lyhyen aikaa).

Lasten kanssa olemisesta on tehtävä sitä "omaa aikaa" jossa pää tyhjenee työstä. Lenkillä voi käydä niin, että lapset pyöräilee/potkulautailee mukana. Rullaluistelu yhdessä on kivaa.

Vierailija
20/31 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä nro 8 kanssa. Siivoojat käyttävät sen 4 tuntia perussiivoukseen, mitään ylimääräistä siinä ei ole. Välillä pyydän että jätetään se perussiivous väliin ja keskittyvät pelkkien kaakelien ja klinkkerien pesemiseen. Mutta eivät nekään sen 4 tunnin edestä kiillä :) Ja kokemuksia on erilaisista siivousfirmoista, tämä viimeisin paras löytämäni. 

Meillä mies hoitaa perussiivoukset siis pääsääntöisesti (ajoittain siivooja). Minä hoidan vessat, kylppärin ja keittiön. 

Ruuat teen itse. En joka päivä, koska jonain päivänä paistan esim. kilon kanaa ja pari kiloa muuta lihaa ja teen niistä erilaisia ruokia. Niillä mennään sitten muutama päivä. Eineksiä ei syödä, paitsi joskus pinaattilettuja.

Älä anna sen uran viedä itseltäsi ihanaa elämää perheen kanssa. Se ihana aika on myös sitä yhdessä siivoamista ja ruuan laittoa ja pannukakun paistoa. 

Uraa voi tehdä, joustaa täytyy, mutta älä anna sen viedä kaikkea.

-Uraäiti