Onko Venlafaxin hyvä lääke?
Masennukseen ja sosiaaliseen fobiaan määrätty 75mg. Oliko teillä aloitusoireita? Vielä olis viikko lomaa ja ajattelin nyt aloittaa, en haluaisi saada mitään hirveitä aloitusoireita töissä. Vaikuttaako nukkumiseen mitenkään?
Kommentit (32)
Alussa menee ihan tunteettomaks ja hirveet vierotusoireet... mutta kuitenkin auttaa :)
Minun pelastajani. En saanut aloitus- enkä lopetusoireita, ja kiitos Venlafaxin olen täyspäinen töissäkäyvä perheenäiti.
Minulta se vei täysin kyvyn nukkua. Lisäksi se latisti tunteet niin etten pystynyt enää nauttimaan mistään. Kaikki oli vain täysin neutraalia, mikään ei tuntunut pahalta mutta ei myöskään hyvältä. Lisäksi se vei orgasmikyvyn.
Joo mut siihen tulee sit tosi nopeasti riippuvuus. Tiedän, ei ihan kaikilla mut suurimmalla osalla. Riippuvuus ei määräydy ollenkaan annoksen vahvuuden mukaan.
on hyvä lääke. Aloittaessa oli vähän pahoinvointia ja huimausta, mutta katosi nopeasti. Aloitin tuolla määrällä ja nostettiin sitten 150 mg. Oireet kestivät n. 1-2 viikkoa, sen jälkeen kaikki ok. On auttanut myös minut "täyspäiseksi" ja toimivaksi yksilöksi. Olen kärsinyt siis toistuvasta vakavasta masennuksesta. Paljon, paljon parempi kuin aiemmin kokeillut lääkkeet, jotka mm. aiheuttivat järkyttävää ruokahalua tai painajaisia. Nukkumiseen en suoranaista vaikutusta ole huomannut.
On tosi hyvä lääke. Itseäni on auttanut,
Mulla myös 75mg jo muutaman vuoden ajan. Kyllä mun mielestä on hyvä lääke. Kun aloitin, otin muutaman kerran iltaisin, mutta aiheutti unettomuutta ja tosi häiritseviä unia... :/ Aloin ottaa aamuisin, ei vaikuta siten yöuniin mitenkään. Mutta voipi olla,että oli vain aloitukseen liittyvää ja olisi mennyt ohikin. Aiemmin olli myös vieroitusoireita kun myöhästyi otto, mutta enää ei niinkään...saa olla tuntikausia myöhässä niin alkaa tuntua.
Tuota juuri pelkään, että en saa nukutuksi, koska olen todella huonouninen ja uneton muutenkin välillä. Aiheuttaako hikoilua? Söin joskus Cipralexiä ja hikoilin kuin sika jonkin aikaa kun annostusta nostettiin.
Ap
Ei ainakaan mua ole hiostanut ja unen määrä ja laatu on lisääntynyt ja parantunut. 2
Uskon (oman kokemuksen perusteella), että lieviin oireisiin tottuu ja annoksesi on ap hyvin pieni. Ota aamuisin, ainakin aluksi.
Syönyt useamman vuoden ajan eri annoksilla, ja mitä suurempi annos, sitä enemmän hikoilen. Siis aivan järkyttävä liikahikoilu, olen sen takia pilannut useita vaatteita ja vaaleita paitoja en siksi käytä enää ollenkaan. Apteekin hikoilunestodeodorantista on ollut jonkinlainen apu, mutta se värjää kainalot. :( Yhdellä ystävällä, joka syö tätä, on myös noita hikoiluoireita. Ei niitä tietenkään varmaan kaikille tule, riippuu ihmisestä.
Pahin sivuvaikutus on tosiaan tuo lähes täysi orgasmikyvyttömyys, haitannut minun ja mieheni seksielämää aika lailla. Välillisesti voi siis vaikuttaa partnerin itsetuntoonkin. :/ Tunteiden latistuminen on sekä hyvä että huono puoli. Mikään ei oikein tunnu miltään, on ikäänkuin sellaisessa pysähtyneessä tilassa, jossa mikään ei liiku.
Hmm...yritän kaivella muistiani. Ei vaikuttanut mitenkään mun nukkumiskykyyn. Seksihalut ja nälän tunne tosin katosivat. Siedin myös paremmin kylmyyttä. Esim. Talvella ei sormia paleltanut vaikkei ollut hanskoja. Tunneskaalat muuten tasottui ihan kokonaan. Mies sanoi että olin ollut mistään kiinnostumaton ilmeetön olento.
Joo, tuo nälän tunne katosi minullakin, varsinkin alussa. Laihduin tosi paljon huomaamattani.
-13-
Minulle ei sopinut. Lääkkeestä tuli hirveän levoton olo, lähes maaninen, ja vei yöunet... Jouduin ottamaan kaveriksi rauhoittavan illalla, ja se tuntui aika höperöltä, että aamulla otin piristövön ja levottomaksi tekevään venlafaksiinin ja illalla rauhoittavan. Minulla lääke vei myös orgasmin, ja se oli kauheaa. Vaikka oli kuinka kiihottunut yms., ei vain pystynyt saamaan. Söin sitkeästi pari kuukautta, kun lääkäri vakuutteli, että sivuvaikutukset vähenisivät ajan myötä, mutta kun lääke ei tuntunut edes auttavan ahdistukseen, ilmoitin sitten, että en halua enää syödä tätä paskaa. Vaihdettiin sitten Valdoxaniin, josta ei ollut mitään sivuvaikutuksia. Orgasmit palasivat parin viikon jälkeen, ja vähitellen sain myös nukuttua paremmin.
Mutta nämä ovat tosi yksilöllisiä juttuja, ja muiden kokemusten perusteella ei voi tietää, mikä itselle sopii. Sen neuvon annan, että jos sinusta tuntuu, että lääke ei missään nimessä sovi, niin vaadi lääkkeen vaihtoa, koska masennusta ja ahdistuneisuutta on vaikea parantaa, jos luottamusta lääkkeeseen ei ole.
Kamala lääke! Aloitusoireet ovat hirveät, vie yöunet seksihalut keskittymiskyvyn! Vieroitusoireet vielä kauheammat, sähköshokkeja päässä, hirveää hikoilua, viikon jatkuva unettomuus! Ei koskaan enää Venlaa!
Mä olen syönyt sitä nyt noin puolitoista vuotta (75mg). Alussa aiheutti vajaan viikon verran aivan hirveää sekavuutta, huonoa oloa ja vei unet täysin. Käytin kuitenkin sitkeästi ja hetkessä huonovointisuus ja sekavuus oli ohitse. Unen normalisoitumiseen meni parisen viikkoa varmaankin. Myös seksihalut väheni, samoin orgasminsaantikyky, mutta nekin normalisoituivat muutamassa kuukaudessa. Ja tuo "mikään ei tunnu miltään" meni ohi ehkä viikossa. Hikoilua ei onneksi aiheuta mulle muuten, kuin joskus nukkuessa.
Söin Venlafaxinia kolmisen kuukautta. Lääke väsytti ihan älyttömästi. Nukuin iltapäivään asti, olin 1-2 tuntia hereillä mutta ihan tokkurassa, ja sitten nukuin taas. Seuraavaksi oliki jo yöunien aika.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 20:20"]
Söin Venlafaxinia kolmisen kuukautta. Lääke väsytti ihan älyttömästi. Nukuin iltapäivään asti, olin 1-2 tuntia hereillä mutta ihan tokkurassa, ja sitten nukuin taas. Seuraavaksi oliki jo yöunien aika.
[/quote] XD
On hyvä lääke, joskin ainakin mua jonkin verran väsyttää.