Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ETÄKOULUA VAATIVAT, HERÄTKÄÄ!! Lapsilla ja nuorilla on oikeus päästä kouluun.

Vierailija
25.07.2021 |

Korona varmasti tulee teidänkin lasten kouluun, mutta se on sellainen asia johon vain pitää tottua. Meidän lasten kouluissa koronaa on ollut useammankin kerran. Meille lasten karanteenit ja koronaseulonnat on tullut tutuksi. Se on nykypäivää.

Kukaan ei ole täällä kuollut, ei ole näkynyt ambulansseja eikä ruumiskasoja, vaikka osa tapauksista on ollut virusvarianttia. Lapsilla ja nuorilla ja aikuisillakin oireeton tai hyvin lievä tauti, ei todellakaan mikään influenssatason vaikea sairastuminen.

Niin että lopettakaa se etäkoulun perään itkeminen. Koulua voidaan käydä koronankin kanssa.

Kommentit (977)

Vierailija
141/977 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain heikkolahjaisimmat eivät pärjää etäkoulussa.

Ja kuule niitä "heikkolahjaisia" riittää nykyaikana, ihan tavan yläkoulupojalla on vaikeuksia keskittyä etäopiskeluun kun pelaaminen houkuttaa. Kun pojat ei edes koulussa tunnilla voi olla pelaamatta, saati sitten etänä kotona!

Tietäkää vanhemmat, että älypuhelin on tehnyt aika suuresta osasta nuoria "heikkolahjaisia", koska heiltä on kadonnut kokonaan tällainen asia kuin itsekuri.  Sitä tarvitaan itsenäisessä opiskelussa.

Mutta kuulema lukiossakin kun saa  tunnilla"tehdä muistiinpanoja" tabletille, kundit pelaa salaa ja tytöt somessa.

t. äikän ope yläkoulusta

Vierailija
142/977 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajia minä säälin. Kaksi opettaja-ystävääni eri puolilta Suomea sairasti koronan viime marras-joulukuussa. Toinen sai elinikäisen keuhkovaurion ja toinen lievän aivovamman, josta  ei ole toipunut vieläkään. Ja tämä tarina on tosi. Valitettavasti.

Omassa keskikokoisessa kaupungissa ilmaantuvuusluku noussut valtavasti ja sairaalapaikat alkavat tosissaan täyttyä. Suurin osa työikäisestä saa tässä kaupungissa toisen rokotteen elokuun lopulla ja syyskuussa. 1/5 yhden rokotteen saaneista on riskissä saada vakava korona eli joka viides suomalainen. 

Onko oikeasti niin, että vanhemmat eivät jaksa syksyn alkua etänä sen vertaa, että saadaan koulun henkilökunta turvattua riittävästi???

Alapeukuttajalle on ilmeisesti ihan sama opettajien terveys. Tiedoksi: tämä koulusta koronan saaneella ja koronasta lievän aivovamman saaneella on kolme lasta. Sairastuminen on vaikuttanut jaksamiseen myös vanhempana. Sinun perheesi on tärkeämpi kuin koulun henkilökunnan perheet?

Tämäpä vasta uutinen.

Aivovamma koronasta.

Juu.

Minä olen opettaja enkä tunne yhtään sairastunutta. En edes huolestunutta. Mielellään mennään lähikouluun.

Mikä on tämä kaupunki, jonka sairaalapaikat on täyttyneet? Sekin on uutinen.

Omassa koulussani useimmat opet liputtaa lähikoulun puolesta.  Vain astmaatikot ja muut riskiryhmäläiset haluaisi etäkoulun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/977 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäähän ne lapset saada pois kotoa jaloista pyörimästä, jotta voi kotona etänä paremmin keskittyä työn ja bisneksen tekoon.

Mikä elätti sinä olet jos tämä on sinun mielestäsi jotenkin negatiivista että tekee töitä?

Kuka sanoi työnteon olevan negatiivinen asia? Sarkasmi on vaikea laji tietysti. Jos ratakiskoa kokeilisi. Sä et mene toimistolle itse, koska korona. Sun lapset sen sijaan pitää saada kouluun, että ne ei sua häiritse, vaikka korona. Sä olet tärkeämpi tietysti, mutta onhan sun logiikassa pikkasen aukkoja. Koululaiset voivat oikein hyvin opiskella kotona ihan kuten sä voit työskennellä kotona. Lapset on joillekin toki välttämätön paha ja ne pitäisi saada jaloista pois mahdollisimman usein, mutta tätäpä ei välttämättä kannata sanoa ääneen.

Vierailija
144/977 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäähän ne lapset saada pois kotoa jaloista pyörimästä, jotta voi kotona etänä paremmin keskittyä työn ja bisneksen tekoon.

Tiesitkö että suurin osa suomalaisista palkan saajista ei pysty työtään etänä tekemään ja ovat käyneet koronankin aikana työssä ihan normaalisti. 

Mikä ongelma näillä sit lasten koulun suhteen on?

Vierailija
145/977 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulua se etäopiskelukin on.

Huomattavasti laadukkaampaa vain kuin lähiopetus korona-aikana on ollut.

Laadukasta etäkoulua kun vanhemmat joutuu opettajiksi??

Lähiopetuksessa on epäpäteviä sijaisia. Ja pitkiä aikoja kokonaan ilmn opettajaa.

Etäopetuksessa pätevä oma opettaja opettaa.

Koittakaa jo tajuta että joka paikassa ei ollut etäopetusta vaan tehtävät tuli Wilmaan ja vanhemmat joutui opettamaan.

Etäopetuksesta tuli selkeät ohjeet jo vuosi sitten. Jos sinulla oli tuollaista, mikset kannellut?

Siksi koska täällä ei ollut mahdollista opetus etäyhteyden kautta.

Kantelu. Pitää olla.

Ihan kuule kunnan sivuilla luki että koulussa ei ole tarvittavia laitteita ja ylipäätään oppilaat on eriarvoisessa asemassa koska kaikilla ei ole varaa hankkia älylaitteita. Ihan ymmärrettävää koska täällä on paljon isoja perheitä, lapsia 10-15.

Lopeta jo tuo kantelu huutaminen, ei auta enää mitään.

Kunnan pitäisi lai ata tuollaisille perheille.

Miten nlist perheistä lapset pääsivät lukioon enne kuin materiaali tuli ilmaiseksi.

Vähän veikkaisin, että ei niistä perheistä ole mentykään lukioon, eivät edes edeltävät sukupolvet...

Vierailija
146/977 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Ei työstä tule mitään jos samalla pitää toimia lastenvahtina.

Miksi koululaisia pitää vahtia koulupäivän aikana? Entä miten saat työsi tehtyä silloin, kun koululaiset ovat lomalla? Sinulla tuskin on esim. nyt kesällä yhtä pitkää lomaa, saati syys-, joulu- ja talvilomat päälle.

Lomilla lasten ei tarvi pystyä tekemään koulutehtäviä itsenäisesti.

Vierailija
147/977 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun abi on käynyt suurimman osan lukiosta etänä. On ns. eliittilukiossa, jossa on saanut ihan hyvää etäopetusta. Etäopetus on kuitenkin paljon huonolaatuisempaa ja tehottomampaa verrattuna lähiopetukseen, ei vähiten siksi että etäopetuksesta puuttuu vertaisryhmän tuoma tuki. Etäkoulu myös poisti kaiken kivan ekstran ja jäljelle jäi pelkkä puurtaminen. Todella monilla nuoreni ystävistä ja tuttavista on ollut psyykkistä oirehdintaa, muutama on sairastunut vakavammin (mutta kukaan ei saanut koronaa!).

Nuorille pitkä eristys, mitä etäkoulu käytännössä on, on selvästi suurempi terveysriski kuin itse korona. Lukioikäiset voivat ottaa rokotuksen, vielä ehtii hyvin ennen koulun alkua. Omani saa toisen rokotteen jo elokuun lopussa. Ja kaikilla opettajilla on ollut mahdollisuus saada täysi rokotesuoja. Ei siis enää mitään syytä laittaa toista astetta etäkouluun.

Opettajilla ei ole täyttä rokotesuojaa Suomessa. Oman ikäryhmän mukaisesti heitä rokotetaan. Muualla opet on rokotettu ensimmäisten joukossa.

Kaverini on toisen asteen opettaja. Oppilaat juuri sitä ikäluokkaa, jossa nyt valtavasti tartuntoja. Kaverini saa toisen rokotteen elokuun viimeisellä viikolla.

Jo keväällä kertoi, että siellä hän on pienessä luokkahuoneessa noin 20 oppilaan kanssa ja muutamalla oppilaalla vain maskit. Ystävälläni myös maski, mutta kirurginmaski tehoton, jos muut eivät sitä pidä. Kun se maskien pito on nääs vain suositus.🙄

Deltahan leviää paljon ärhäkämmin kuin aikaisemmat variantit, joten noin 3-4 viikkoa kunnon tartuntariskissä (toisen rokotteen teho on voimissaan noin viikon päästä rokotuksesta). Siinä on monta tuntia ja päivää aikaa saada korona itselleen.

Miksi sairastuit? Tein työtäni. Aika hurjaa.

Vierailija
148/977 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi koululaisia pitää vahtia koulupäivän aikana? Entä miten saat työsi tehtyä silloin, kun koululaiset ovat lomalla? Sinulla tuskin on esim. nyt kesällä yhtä pitkää lomaa, saati syys-, joulu- ja talvilomat päälle.

Onko sun lapset ns. ongelmalapsia, kun eivät pysty tekemään tehtäviä itsenäisesti?

Vierailija
149/977 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaiset ovat uranäkymät tälle lukutaidottomien armeijalle, jota ”etäkoulu” meille kasvattaa?

Jaa. Meillä lapset osasivat lukea, laskea ja kirjoittaa jo ennen kouluun menoa. Lapsia voi oppimiseen innostaa ja vanhemmatkin voivat tehdä asian eteen jotakin.

Vierailija
150/977 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä elätti sinä olet jos tämä on sinun mielestäsi jotenkin negatiivista että tekee töitä?

Kuka sanoi työnteon olevan negatiivinen asia? Sarkasmi on vaikea laji tietysti. Jos ratakiskoa kokeilisi. Sä et mene toimistolle itse, koska korona. Sun lapset sen sijaan pitää saada kouluun, että ne ei sua häiritse, vaikka korona. Sä olet tärkeämpi tietysti, mutta onhan sun logiikassa pikkasen aukkoja. Koululaiset voivat oikein hyvin opiskella kotona ihan kuten sä voit työskennellä kotona. Lapset on joillekin toki välttämätön paha ja ne pitäisi saada jaloista pois mahdollisimman usein, mutta tätäpä ei välttämättä kannata sanoa ääneen.

Mä kyllä menisin itsekin sinne toimistolle mieluummin. Mutta kun työnantaja ei päästä... Kyllähän ne lapsetkin jää sit kotiin, jos kouluun ei pääse.

Tosin mulle on helpompi olla ilman sosiaalisia suhteita kuin lasten, ja mun on helpompi tehdä töitäni eräänä kuin lasten käydä koulua. Lisäksi mun on helpompi ylläpitää sosiaalisia suhteitani etänä kuin lasten.

Ei tässä mun kohdalla ole kyse siitä, ettenkö haluaisi lasten olevan kotona tai että minä haluan olla turvassa koronalta ja altistaa lapseni koronalle. Tässä on kyse siitä, että hyvistä lähtökohdista ja laadukkaasta etäopetuksesta huolimatta minun lapseni kärsivät etäkoulusta.

Vierailija
151/977 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ala-asteen opettaja. Sain koronan oppilaaltani ja tartutin perheeseeni. Kiitokseksi opetustyöstä nyt minulla ja pojallani long covid. Luokallani ei ole yhtään oppilasta, joiden puolesta olisin huolissani etäopetuksen aikana. Siitä olen huolissani, jos tartuntamäärät nousevat eikä etäopetukseen siirrytä. Ymmärrän, että osa oppilaista tarvitsee lähiopetusta ja heille ainakin meidän koulussamme on tarjolla lähiopetusta myös etäkoulun aikana.

Vierailija
152/977 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sun lapset ns. ongelmalapsia, kun eivät pysty tekemään tehtäviä itsenäisesti?

Ei, ne on pieniä. Ne ei ole ehtineet oppia sellaisia itsesäätelytaitoja, joita tarvitaan, että selviää 6 h koulupäivästä itsenäisesti. Mun lapseni myös asuvat maassa, jossa lapsia ei jätetä yksin kotiin, niin riippuen katsantokannasta tällaista lomaongelmaa ei ole tai se on koronasta riippumatta.

Mutta kommentoin siis sivusta, että mielestäni loma- ja etäkouluaikaa ei voi verrata keskenään. Ei omakohtaista kokemusta, koska mun lapset ei ole koskaan olleet keskeenään.

Ja jos ne nyt olisikin ongelmalapsia, niin eikös se koulun tuki nimenomaan olisi tärkeä, etteivät ole entistä enemmän ongelmalapsia?

Vierailija
153/977 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norjassa 16-30-vuotiaista yli puolet sai longcovidin. (lievästi sairastaneista)

Ei kai tuota voi ohittaa olan kohautuksella?

Se tarkoittaa, että oireet kestävät yli puoli vuotta.

Mutta mitä se tarkoitti. Mitä ne oireet olivat?

Palstan longcovid on juuri tuota aivovammatasoa ja kyse oli esim hajuaistin heikkenemisestä yms normaalista ja ohimenevästä infektion jälkeen tulevasta oireesta. Ei mitään panikoitavaa siis tässäkään.

Vierailija
154/977 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä menisin itsekin sinne toimistolle mieluummin. Mutta kun työnantaja ei päästä... Kyllähän ne lapsetkin jää sit kotiin, jos kouluun ei pääse.

Tosin mulle on helpompi olla ilman sosiaalisia suhteita kuin lasten, ja mun on helpompi tehdä töitäni eräänä kuin lasten käydä koulua. Lisäksi mun on helpompi ylläpitää sosiaalisia suhteitani etänä kuin lasten.

Ei tässä mun kohdalla ole kyse siitä, ettenkö haluaisi lasten olevan kotona tai että minä haluan olla turvassa koronalta ja altistaa lapseni koronalle. Tässä on kyse siitä, että hyvistä lähtökohdista ja laadukkaasta etäopetuksesta huolimatta minun lapseni kärsivät etäkoulusta.

Jos etäkoulusta kärsii, niin on kyllä joku ihan muu asia pielessä kuin koulunkäynti.

Vierailija
155/977 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ala-asteen opettaja. Sain koronan oppilaaltani ja tartutin perheeseeni. Kiitokseksi opetustyöstä nyt minulla ja pojallani long covid. Luokallani ei ole yhtään oppilasta, joiden puolesta olisin huolissani etäopetuksen aikana. Siitä olen huolissani, jos tartuntamäärät nousevat eikä etäopetukseen siirrytä. Ymmärrän, että osa oppilaista tarvitsee lähiopetusta ja heille ainakin meidän koulussamme on tarjolla lähiopetusta myös etäkoulun aikana.

Kerro vielä tästä longcovidista.

On sen verran harvinaista.

Vierailija
156/977 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sun lapset voi nähdä kavereita koulupäivän jälkeen?

Vierailija
157/977 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos etäkoulusta kärsii, niin on kyllä joku ihan muu asia pielessä kuin koulunkäynti.

Olet 100% väärässä. Ja varmaan vaan tahallaan typerä.

Mitä se merkitsisi sinulle, että toteaisit, että nämä lapset ja moni muu kärsii etäkoulusta? Olisikohan se tehokkaampaa viestintää jopa sinun agendalle. Nyt haluat vain olla ilkeä ja puusilmä. Eli huononnat omaa viestiäsi.

Vierailija
158/977 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sun lapset voi nähdä kavereita koulupäivän jälkeen?

Hä?

Miksi ne lapset ei voi käydä koulua?

Vierailija
159/977 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaiset ovat uranäkymät tälle lukutaidottomien armeijalle, jota ”etäkoulu” meille kasvattaa?

Jaa. Meillä lapset osasivat lukea, laskea ja kirjoittaa jo ennen kouluun menoa. Lapsia voi oppimiseen innostaa ja vanhemmatkin voivat tehdä asian eteen jotakin.

Tämä saattaa yllättää, mutta kaikilla vanhemmilla ei ole resursseja opettaa edes sitä mekaanista taitoa (joka opitaan ennen kouluunmenoa tai alaluokilla), saati syvempää lukutaitoa, esim. kriittistä lukemista tai erilaisia tekstilajeja jne.

Vierailija
160/977 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun abi on käynyt suurimman osan lukiosta etänä. On ns. eliittilukiossa, jossa on saanut ihan hyvää etäopetusta. Etäopetus on kuitenkin paljon huonolaatuisempaa ja tehottomampaa verrattuna lähiopetukseen, ei vähiten siksi että etäopetuksesta puuttuu vertaisryhmän tuoma tuki. Etäkoulu myös poisti kaiken kivan ekstran ja jäljelle jäi pelkkä puurtaminen. Todella monilla nuoreni ystävistä ja tuttavista on ollut psyykkistä oirehdintaa, muutama on sairastunut vakavammin (mutta kukaan ei saanut koronaa!).

Nuorille pitkä eristys, mitä etäkoulu käytännössä on, on selvästi suurempi terveysriski kuin itse korona. Lukioikäiset voivat ottaa rokotuksen, vielä ehtii hyvin ennen koulun alkua. Omani saa toisen rokotteen jo elokuun lopussa. Ja kaikilla opettajilla on ollut mahdollisuus saada täysi rokotesuoja. Ei siis enää mitään syytä laittaa toista astetta etäkouluun.

Opettajilla ei ole täyttä rokotesuojaa Suomessa. Oman ikäryhmän mukaisesti heitä rokotetaan. Muualla opet on rokotettu ensimmäisten joukossa.

Kaverini on toisen asteen opettaja. Oppilaat juuri sitä ikäluokkaa, jossa nyt valtavasti tartuntoja. Kaverini saa toisen rokotteen elokuun viimeisellä viikolla.

Jo keväällä kertoi, että siellä hän on pienessä luokkahuoneessa noin 20 oppilaan kanssa ja muutamalla oppilaalla vain maskit. Ystävälläni myös maski, mutta kirurginmaski tehoton, jos muut eivät sitä pidä. Kun se maskien pito on nääs vain suositus.🙄

Deltahan leviää paljon ärhäkämmin kuin aikaisemmat variantit, joten noin 3-4 viikkoa kunnon tartuntariskissä (toisen rokotteen teho on voimissaan noin viikon päästä rokotuksesta). Siinä on monta tuntia ja päivää aikaa saada korona itselleen.

Miksi sairastuit? Tein työtäni. Aika hurjaa.

Ei kai kukaan kysy miksi sairastuit? Kai nyt kaikki tietää, että infektio on liikkeellä.

Itse olen toisella asteella opettaja. En pelkää yhtään. Aiemmin oli huoli, jos minä levitän virusta. Nyt ei ole sitäkään.