Eron jälkeinen talous ja lainat
Laitoin eropaperit menemään viikko sitten. Mies osti samantien pomoltaan 12 tonnin euron autovelan ja antoi meidän auton ns vakuudeksi pomolleensa eikä kysynyt minulta lupaa. Paha vaan että auto on minun nimellä. Miten ositukset menee harkinta-aikana autosta. Pysyykö autolaina miehen nimissä? Teenkö rikosilmoituksen?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Ei se silti niin mene, että velat jaetaan. Ajattele tilannetta, jossa toisella olisi 200 000 euroa velkaa ja toisella 100 000 euroa omaisuutta, niin varakkaammalle tulisi maksettavaksi köyhemmän velkoja 50 000€ sen lisäksi, että tasinkona menisi 50 000€.
Tässä lopputulema (olettaen ettei ole avioehtoa) olisi tavalla tai toisella se, että kumpikin jäisi 50keur pakkaselle. Osituksessa osapuolet voivat tosin sopia järjestelyistä hyvin vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Olen huojentunut tiedosta että laina pysyy hänen nimissään. Itselläni taloudellisesti ei ole valmiutta ottaa niin isoa lainaa toistaseksi ja toivoinkin sitä että osituksessa ei oteta tätä autolainaa huomioon yhteisenä kun vielä on ns harkinta-aika.
Niin isoa lainaa? Laina oli siis 12000? Missä jamassa ihmisten raha-asiat oikein?
Aloittaja tuntuu olevan huolestuttavan tietämätön asioista. Tulee mieleen onko hän antanut omat pankkitunnuksensa miehen käyttöön. Jos näin on, ap soita heti pankkiin ja kerro asia. Ja varaa aika oikeusaputoimistoon. Ja käytä kaikki mahdollinen aika siihen että luet luotettavaa tietoa laki- ja raha-asioista.
Onko sinulla joku luotettava ystävä tai sukulainen joka voisi auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies yhtään järkevä laittanut tietysti sopimuksen tehdyn ennen "eroa". Trafissa asioimalla tottakai voi tehdä vaihdot vaikka olis sun nimissä. Jos siis tarvittavat tiedot saatavissa.
Ei tietenkään voi, jos ap ei ole antanut omia pankkitunnuksiaan puolison käyttöön eikä ottanut omistajanvaihdoksessa tarvittavaa tunnusta. Jos on antanut pankkitunnukset, se on sama asia kuin olisi toiminut itse, mutta jos puoliso on käyttänyt ilman lupaa niitä, se on rikos.
Milläs todistat ettet itse tehnyt kun sun tunnuksilla tehty.. Sana sanaa vastaan. Eli maksamaan pääset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Olen huojentunut tiedosta että laina pysyy hänen nimissään. Itselläni taloudellisesti ei ole valmiutta ottaa niin isoa lainaa toistaseksi ja toivoinkin sitä että osituksessa ei oteta tätä autolainaa huomioon yhteisenä kun vielä on ns harkinta-aika.
Niin isoa lainaa? Laina oli siis 12000? Missä jamassa ihmisten raha-asiat oikein?
Älä oleta asioita. Taloudellinen valmius on muitakin asioita kuin kykyä maksaa. Voi olla kykyä maksaa, mutta ei halua sotkea jalkoja velkoihin juuri nyt.
Haluan juuri nyt keskittyä taloudellisesti siihen että kasvatan tulovirtaa. On ihmisiä jotka mielellään ottavat lainaa autoihin ja taloihin. Itse en kuulu enää heihin.
Olen ostanut autoni täysihintaisena, käytettynä, en velalla. Olen tehnyt töitä, että ei ole enää opintolainoja taikka velkoja.
Ex mieheni taas on toista maata ja se näkyi heti selkeämmin, kun erottiin että otettiin laina vaikkei ole edes pysyviä tuloja kunnolla. En tiedä miten se on ollut mahdollista, mutta ilmeisesti pomon kanssa voidaan neuvotella asioista vaikka kesäkuussa alkanut työ ei ole vielä vakituinen vaan 4 kuukauden koeaika. Epäilen että palkasta menee tietty osuus autolainan maksuun. Jokatapauksessa se on miehen oma asia.
Olen mieluummin velaton ja maksan asiat täysihintaisena tai laitan rahaa korkoa tuottamaan etc. Mieluummin plussan puolella kun miinuksella pakkasella.
Kyllä, tällä hetkellä minua ei kiinnosta maksaa enää osamaksuja taikka kantaa harteilla velkataakkaa kun niitä ei ole. Se on mielestäni vastuuta taloudesta.
Ja joo pankkitunnuksia ei olla miehelleni annettu missään vaiheessa. Autoni kohtalo on vielä arvoitus, mutta ex vaan kertoi nyt viikonloppuna viestitse, että hän on ottanut uuden auton lainalla ja antanut sen vanhan auton pomolle, vaikka en ole antanut lupaa . Kyllä asiat selviää maanantaina.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies yhtään järkevä laittanut tietysti sopimuksen tehdyn ennen "eroa". Trafissa asioimalla tottakai voi tehdä vaihdot vaikka olis sun nimissä. Jos siis tarvittavat tiedot saatavissa.
Milloin Trafissa on onnistunut vaihtamaan toisen henkilön auton tiedot omiinsa?
Sehän on rikos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään voi, jos ap ei ole antanut omia pankkitunnuksiaan puolison käyttöön eikä ottanut omistajanvaihdoksessa tarvittavaa tunnusta. Jos on antanut pankkitunnukset, se on sama asia kuin olisi toiminut itse, mutta jos puoliso on käyttänyt ilman lupaa niitä, se on rikos.
Omistajan vaihdossa ei tarvitse mitään tunnusta vaan kirjautuneena omistaja voi vaihtaa omistajan heti. Olen tehnyt näin useasti. Ei "unohda" ostaja rekisteröidä nimiinsä.
Yhteisenä ei oteta huomioon yhtään mitään velkaa, jossa ei ole molempien nimiä!
Miten tämä pitäisi teille vääntää ratakiskosta , jotta ymmärtäisitte: VARAT JA VELAT OVAT AINA ERILLISIÄ eli sen henkilön, jonka nimissä ne ovat. Vain ne ovat yhteisiä, joissa on molempien nimi tai jotka on otettu perheen elatusta varten, kun ruokakaupan lasku.
Käytännössä kai lasketaan yhteiseksi sellainen irtaimisto, jota ei ole erikseen rekisteröity, kuten esimerkiksi arvokkaat taideteokset.