Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eron jälkeinen talous ja lainat

Vierailija
25.07.2021 |

Laitoin eropaperit menemään viikko sitten. Mies osti samantien pomoltaan 12 tonnin euron autovelan ja antoi meidän auton ns vakuudeksi pomolleensa eikä kysynyt minulta lupaa. Paha vaan että auto on minun nimellä. Miten ositukset menee harkinta-aikana autosta. Pysyykö autolaina miehen nimissä? Teenkö rikosilmoituksen?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku? Ilman lakineuvontapalveluita?

Vierailija
2/28 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro heti pomolle tilanne. Sen jälkeen miehelle ja siitä sitten rikosilmoitus...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osituspvm on päivä, jolloin ensimmäinen avioerohakemus on tehty. Eli sen hetken varat ja velat huomioidaan. Jos auto on sinun nimissä, niin miten mies edes pystyy antamaan sen vakuudeksi?

Vierailija
4/28 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen toimenpiteet on turhia. Ositus tehdään eräpäivän tilanteen mukaan ja auto otetaan siinä huomioon.

Vierailija
5/28 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osituksessa kummankin omaisuus ja velat lasketaan yhteen ja tasataan. Miehen autolaina on mukana siellä ja sinun auto myös, ellei teillä ole avioehtoa.

Vierailija
6/28 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies osti pomosi autovelan, se tarkoittaa sitä että miehesi pomo maksaa velkaansa miehellesi.

Vierailija
7/28 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ottaa vakuudeksi toisen nimissä olevan auton?

Käy hakemassa autosi pois, jos se on sinun nimissä.

Vierailija
8/28 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se välttämättä ole rikos. Eräs tuttavani möi avioeron aikaan auton isälleen. Tavoite oli saada kasaan rahat vuokra-asunnon vuokravakuuteen, ensimmäisen kuukauden vuokraan ja muuttokuluihin.

Kaikki otettiin ihan normaalisti huomioon osituksessa sitten kun se aikanaan tehtiin.

Vierailija
9/28 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Jos mies osti pomosi autovelan, se tarkoittaa sitä että miehesi pomo maksaa velkaansa miehellesi.

Ap. aloitus "

Mies osti samantien pomoltaan 12 tonnin"

Vierailija
10/28 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autolaina on miehen nimissä ja hän sen maksaa itse. Auto sinun nimissä ja pysyy sinun omaisuutenasi. Jos asia ei muuten selviä, niin tee rikosilmoitus nimesi väärentämisestä, sillä ei pomo voi hyväksyä velan vakuudeksi sinun omistamaasi autoa ilman sinun suostumusta.

Hae autosi pois mieheltä tai hänen pomoltaan, jos on jo luovuttanut sen pois. Sinä voit myydä itse autosi, jos et tarvitse sitä. Et kuitenkaan ole millään tavalla vastuussa miehen ottamasta velasta.

Vierailija
11/28 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka ajatellaan että hain eroa 20 päivä ja mies ottaa lainan 5 päivää myöhemmin niin lasketaanko se osituksessa myös minun lainaksi?

Ei helvetin helevetti jos se näin menee.

Vierailija
12/28 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä hyvä tietää!

Vierailija
13/28 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies vastaa ottamastaan velasta, kun se on otettu eron jälkeen.

"Pomolle" vakuus on arvoton, eikä voi realisoida, jos mies jättää lainan maksamatta, jos se on sinun nimissä ja auton omistajan siirtoon tarvitaan sinun suostumus ja allekirjoitus.

Heti maanantaina, kävisin sinuna auton pois.

Vierailija
14/28 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se välttämättä ole rikos. Eräs tuttavani möi avioeron aikaan auton isälleen. Tavoite oli saada kasaan rahat vuokra-asunnon vuokravakuuteen, ensimmäisen kuukauden vuokraan ja muuttokuluihin.

Kaikki otettiin ihan normaalisti huomioon osituksessa sitten kun se aikanaan tehtiin.

Totta kai se osituksessa huomioidaan, mutta tuttavasti möi OMAN autonsa, tässä puoliso antoi vakuudeksi ap:n omistaman auton. Rikos tässä olisi ap:n nimikirjoituksen väärentäminen. Ei kai kukaan hyväksy mitään rekisteröityä omaisuutta vakuudeksi ilman omistajan allekirjoitusta.

Vierailija
15/28 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka ajatellaan että hain eroa 20 päivä ja mies ottaa lainan 5 päivää myöhemmin niin lasketaanko se osituksessa myös minun lainaksi?

Ei tietenkään mene, mistä moinen tuli edes mieleesi?

VARAT JA VELAT OVAT ERILLISIÄ, myös avioliiton aikana. Kumpikin puoliso omistaa itse yksin oman omaisuutensa ja vastaa itse yksi omista veloistaan.

Vain molempien puolisoiden nimissä olevat varat ja velat jaetaan.

TASINKO on se, jota varakkaampi antaa köyhemmälle, mutta ei kuitenkaan velkoihin, jos velkaa ei ole otettu perheen elatusta varten.

Vierailija
16/28 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse mitään arvailla, kun googlaamalla löytyy lakitekstiä. Ratkaisevaa osituksessa on avioeron vireillepanon päivämäärä

https://www.minilex.fi/a/ositus-ja-p%C3%A4iv%C3%A4m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4

Vierailija
17/28 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies yhtään järkevä laittanut tietysti sopimuksen tehdyn ennen "eroa". Trafissa asioimalla tottakai voi tehdä vaihdot vaikka olis sun nimissä. Jos siis tarvittavat tiedot saatavissa.

Vierailija
18/28 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osituksessa kummankin omaisuus ja velat lasketaan yhteen ja tasataan. Miehen autolaina on mukana siellä ja sinun auto myös, ellei teillä ole avioehtoa.

Ei se silti niin mene, että velat jaetaan. Ajattele tilannetta, jossa toisella olisi 200 000 euroa velkaa ja toisella 100 000 euroa omaisuutta, niin varakkaammalle tulisi maksettavaksi köyhemmän velkoja 50 000€ sen lisäksi, että tasinkona menisi 50 000€.

Vierailija
19/28 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan. Olen huojentunut tiedosta että laina pysyy hänen nimissään. Itselläni taloudellisesti ei ole valmiutta ottaa niin isoa lainaa toistaseksi ja toivoinkin sitä että osituksessa ei oteta tätä autolainaa huomioon yhteisenä kun vielä on ns harkinta-aika.

Vierailija
20/28 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies yhtään järkevä laittanut tietysti sopimuksen tehdyn ennen "eroa". Trafissa asioimalla tottakai voi tehdä vaihdot vaikka olis sun nimissä. Jos siis tarvittavat tiedot saatavissa.

Ei tietenkään voi, jos ap ei ole antanut omia pankkitunnuksiaan puolison käyttöön eikä ottanut omistajanvaihdoksessa tarvittavaa tunnusta. Jos on antanut pankkitunnukset, se on sama asia kuin olisi toiminut itse, mutta jos puoliso on käyttänyt ilman lupaa niitä, se on rikos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi