Sijaissynnytjjän synnyttämä down-poika ei kelvannut biovanhemmille
Ottivat vain terveen kaksoissiskon.
Sillä lailla.
http://www.ts.fi/uutiset/ulkomaat/659671/Pariskunnan+hylkaamalle+Downvauvalle+kerattiin+lahjoituksia
Kommentit (125)
Näin pohjustuksena kerron, että täällä (Australiassa) n. viikko sitten näytettiin pariinkin otteeseen dokkari muistaakseni nimeltään "Surrogate house". (Siitä nousi kohu, kai tämä uutinen on vain jatkoa kyseiselle ohjelmalle.) Se kertoo Intiassa olevasta järjestestöstä, joka palkkaa köyhiä naisia sijaiskohduiksi länsimaalaisille perheille. Mm. kanadalainen "wt-äiti" lapsen saatuaan, jakeli lopuksi paksu setelinippu kädessään tippejä kaikille, kun oli ensin käynyt varaamassa uuden kohdun seuraavalle lapselleen. Oksetti ohjelman jälkeen. Varmaan jostain netistä kaivelemalla saattaa dokkari löytyä...
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:37"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:35"]
Ymmärrän naista ja itsekin olisin tehnyt noin. Mun tädillä on vaikeasti autistinen lapsi ja sen elämä on helvettiä. En erityisemmin pidä lapsista, vielä vähemmän vajaista sellaisista.
[/quote]
Eikö olisi ollut jollain lailla inhimillisempää edes tuoda se lapsi Australiaan ja antaa adoptoitavaksi tms., sen sijaan että dumbbaisi köyhälle thai-perheelle, jolla ei ole varaa edes vauvan sydänvian hoitamiseen?
[/quote]
Ei tuokaan ole ratkaisu. Oikea ratkaisu on se, että ihmiset joilla ei ole sydäntä hyväksyä oman lapsensa vajavaisuus, eivät hanki lapsia. Juuri tämän vuoksi sijaissynnytys on niin mahdoton aihe, koska se mahdollistaa tällaisen hyväksikäytön. Lapsia ei voi tilata, heitä ei voi palauttaa eikä heitä voi hylätä tuosta noin vain "viallisuuden" vuoksi. Sellasten ihmisten ei pitäisi hankkia lapsia, jotka eivät halua tai voi sitoutua lapseen. Raskaus ja synnytys sekä lapsen saaminen on aina riski, sieltä voi tulla mitä vain. Kukaan ei voi kenellekään taata tervettä lasta, eikä kukaan ole kenellekään velkaa tervettä lasta.
[/quote] Jokaisella pitää olla oikeus terveeseen lapseen. Lapsella pitäisi olla oikeus olla terve.
[/quote]
Ja kaltaisillasi ääliöillä ei pitäisi olla oikeutta olla olemassa! Mutta niin vaan on, osa syntyy terveenä, osa vammautuneena, osa ihmisistä on fiksuja osa kaltaisiasi hylköitä! MOT
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:18"]
Tiedättekö taustoja ja sopimusta tuosta? Jos ovat tilanneet terveen vauvan niin aika yksiselitteinen ratkaisu, jossa ei ole mitään väärää!
[/quote]
Ilta Sanomien mukaan; Kohdunvuokraus rahakorvausta vastaan on kielletty sekä Australiassa että Thaimaassa. Se on kuitenkin yleistä epävirallisten välitysfirmojen kautta.
Mitenpäs sinä yksi toteutan lapsen oikeuden olla terve? Abortoimallako kaikki? Mikään ei takaa, ettei lapsi ole vammainen vaikka sitä ei seulassa todeta, tai sitä, että lapsi vammautuu tai sairastuu myöhemmin. Yleensä seuloissa nähdään vain pieni osa vammoista ja jopa on käynyt niin, että piti tulla vammainen lapsi ja tulikin terve.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:33"]
Down henkilö ei ole millään tavalla viallinen.
[/quote]
Kyllä sillä virheellinen kromosomisto on ja siitä johtuvat vammat, anteeksi nyt vain.
[/quote]
Ei sen enempää virheelliset kromosomit kuin esim. sinulla virheellinen ajatusmaailma. Kukaan meistä ei täydellinen.
[/quote]
Enhän minä väittänyt että muut ovat täydellisiä, kromosomistomutaatio nyt vain tekee elämästä aika paljon haasteellisempaa, koska elimistö ei kehity ns. normaalin tapaan. Miksi kartat noin paljon sanaa "virhe" tai "vika"? Onko kromosomivirheen aiheuttama sydänvikakin sinusta vain ominaisuus eikä vika?
[/quote]
Kyllä ihmisillä sydänvikoja on ja monia muitakin sairauksia. Eivät ne kuitenkaan tee koko ihmistä vialliseksi. Sanoisitko oikeasti omaa sydänvikaista lastasi vialliseksi? Down ei ole sairaus eikä down ihminen viallinen vammastaan huolimatta. Jokainen ihminen on hyvä ja täydellinen juuri omana itsenään. Miieti miltä ihmisestä tuntuu, kun hän näkee ja kuulee itseään sanottavan vialliseksi.
[/quote]
Puhuttiinko tässä KOKO ihmisestä? Mulla on itselläni sydänvika ja kyllä, minä olen siltä osin viallinen. Ei sillä mitään tekemistä ihmisarvon kanssa silti ole.
[/quote]
No kyllä on puhuttu viallisesta ihmisestä, viallisesta vauvasta. Ihminen voi olla sairas tai vammainen, mutta ei viallinen. Sanoisitko siis omaa vaikkapa kuulovammaista lastasi vialliseksi?
[/quote]
Kyllä minä voin sanoa, että lapseni kuuloelimistö on viallinen. En ymmärrä miksi vammaa ei voisi sanoa viaksi? Vammainen ihminen on vammainen ja vammat on vikoja. Onko sinun ajattelumaailmassasi sitten vammaisuus tai vammattomuus joku arvon mitta? Minulle se ei sitä ole.
Sana:
vamma
Synonyymit:
haava, haitta, loukkaantuma, lyöttymä, murtuma, vahinko, vika, vioittuma, vaurio,
Kyllä voi ihmiset olla kuvottavia. Tässäkin ketjussa moni sanonut, kuinka kehitysvammaisen elämä on helvettiä ja he eivät ole muuta kuin abortointikamaa. Annan teille, jotka näin ajattelette, neuvon. Etsikää kotonanne peili ja katsokaa sinne. Siellä näette yhden ihmisen, jonka kaltaisten takia jotkut ihmiset kokevat olevansa arvottomia. Juuri niin.
Kehitysvammaisenkin elämä on arvokas ja hyvä ja he myös kokisivat niin, mikäli edellä mainitut, kylmät ja pahat ihmiset olisi abortoitu.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:14"]
Saatan olla kauhea ihminen mutta oikeestaan kyllä ymmärrän heitä kun tekivät noin.
[/quote]
Olet natsi.
Oletko kuullut, että ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön. Ihminen ei voi koko elämäänsä poimia pelkkiä rusinoita pullasta.
Säälin sitä tervettä lapsiparkaa, joka joutui natsivanhempien leikkikaluksi heidän unelmansa toteuttamiseen.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:33"]
Down henkilö ei ole millään tavalla viallinen.
[/quote]
Kyllä sillä virheellinen kromosomisto on ja siitä johtuvat vammat, anteeksi nyt vain.
[/quote]
Ei sen enempää virheelliset kromosomit kuin esim. sinulla virheellinen ajatusmaailma. Kukaan meistä ei täydellinen.
[/quote]
Enhän minä väittänyt että muut ovat täydellisiä, kromosomistomutaatio nyt vain tekee elämästä aika paljon haasteellisempaa, koska elimistö ei kehity ns. normaalin tapaan. Miksi kartat noin paljon sanaa "virhe" tai "vika"? Onko kromosomivirheen aiheuttama sydänvikakin sinusta vain ominaisuus eikä vika?
[/quote]
Kyllä ihmisillä sydänvikoja on ja monia muitakin sairauksia. Eivät ne kuitenkaan tee koko ihmistä vialliseksi. Sanoisitko oikeasti omaa sydänvikaista lastasi vialliseksi? Down ei ole sairaus eikä down ihminen viallinen vammastaan huolimatta. Jokainen ihminen on hyvä ja täydellinen juuri omana itsenään. Miieti miltä ihmisestä tuntuu, kun hän näkee ja kuulee itseään sanottavan vialliseksi.
[/quote]
Puhuttiinko tässä KOKO ihmisestä? Mulla on itselläni sydänvika ja kyllä, minä olen siltä osin viallinen. Ei sillä mitään tekemistä ihmisarvon kanssa silti ole.
[/quote]
No kyllä on puhuttu viallisesta ihmisestä, viallisesta vauvasta. Ihminen voi olla sairas tai vammainen, mutta ei viallinen. Sanoisitko siis omaa vaikkapa kuulovammaista lastasi vialliseksi?
[/quote]
Kyllä minä voin sanoa, että lapseni kuuloelimistö on viallinen. En ymmärrä miksi vammaa ei voisi sanoa viaksi? Vammainen ihminen on vammainen ja vammat on vikoja. Onko sinun ajattelumaailmassasi sitten vammaisuus tai vammattomuus joku arvon mitta? Minulle se ei sitä ole.
Sana:
vamma
Synonyymit:
haava, haitta, loukkaantuma, lyöttymä, murtuma, vahinko, vika, vioittuma, vaurio, [/quote]
Aivan, mutta sanoisitko koko lapsen olevan viallinen sen kuulovian takia? Siitähän nyt oli kyse. Sanoin, että down henkilö ei ole viallinen ja sinä aloit jankuttaa vastaan. Ihmisillä on vikoja, vammoja, sairauksia, mutta ne eivät tee siitä ihmisestä viallista. On minullakin vamma tai vika , jos nyt niin halutaan sanoa. Mutta en minä ole viallinen.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:20"]
Joskussilöle on syynsä miksi ei voi saada lapsia. Ja tässä sen taas näkee. todella väärin vanhemmilta, näinkö lie olisivat tehneet omille lapsilleenkin ja erottaa sitten vielä kaksoset :/
[/quote]
Todella törkeästi ja typerästi sanottu, vaikka olen samaa mieltä näiden aussien toiminnasta. Miltä luulet, että tahattomasti lapsettomista tuntuu tuollaiset kommentit? Lienee selvää, että erittäin hyviä ihmisiä jää biologisista syistä lapsettomiksi, ja että vanhemmiksi kelpaamattomat lisääntyy (esim narkkarit). Ei esim endometrioosi vaikuta mitenkään ihmisen psyykeen, vaikka voi aiheuttaa lapsettomuutta. Ja toimivat munasarjat eivät todellakaan ole tae tervepäisyydestä.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:41"]
Ymmärrän naista ja itsekin olisin tehnyt noin. Mun tädillä on vaikeasti autistinen lapsi ja sen elämä on helvettiä. En erityisemmin pidä lapsista, vielä vähemmän vajaista sellaisista.
[/quote]
Eikö olisi ollut jollain lailla inhimillisempää edes tuoda se lapsi Australiaan ja antaa adoptoitavaksi tms., sen sijaan että dumbbaisi köyhälle thai-perheelle, jolla ei ole varaa edes vauvan sydänvian hoitamiseen?
[/quote]
Ei tuokaan ole ratkaisu. Oikea ratkaisu on se, että ihmiset joilla ei ole sydäntä hyväksyä oman lapsensa vajavaisuus, eivät hanki lapsia. Juuri tämän vuoksi sijaissynnytys on niin mahdoton aihe, koska se mahdollistaa tällaisen hyväksikäytön. Lapsia ei voi tilata, heitä ei voi palauttaa eikä heitä voi hylätä tuosta noin vain "viallisuuden" vuoksi. Sellasten ihmisten ei pitäisi hankkia lapsia, jotka eivät halua tai voi sitoutua lapseen. Raskaus ja synnytys sekä lapsen saaminen on aina riski, sieltä voi tulla mitä vain. Kukaan ei voi kenellekään taata tervettä lasta, eikä kukaan ole kenellekään velkaa tervettä lasta.
[/quote] Jokaisella pitää olla oikeus terveeseen lapseen. Lapsella pitäisi olla oikeus olla terve.
[/quote]
Ei todellakaan. Lapsi ei ole ihmisen perusoikeus.
Sen sijaan rakastavat vanhemmat on lapsen perusoikeus. Siis vanhemmat, jotka rakastavat lasta kaikista tämän vioista huolimatta.
No, melkein kaikki päätyvät Suomessakin (90 %) aborttiin, jos sikiövaiheessa todetaan downin syndrooma. Eikä kyseinen syndrooma valikoidu vain poikkeuksellisen moraalittomien ihmisten lapsille. Turha moralisoida aussipariskuntaa, kun sijaissynnyttäjä ei toiminut vanhempien toivomuksen mukaan ja abortoinut.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:18"]Tiedättekö taustoja ja sopimusta tuosta? Jos ovat tilanneet terveen vauvan niin aika yksiselitteinen ratkaisu, jossa ei ole mitään väärää!
[/quote]
Tilanneet terveen vauvan? Kyllähän kaikki varmaan haluaa terveen vauvan kun lapsia rupeavat tekemään, meinaatko että jos lapsi syntymän jälkeen paljastuukin vammaiseksi tai sairaaksi, on ihan ok hylätä lapsi koska odotti että lapsi on terve?
Tämä juttu on ylipäätään hyvin outo. homma on tietysti tapahtunut inseminaationa, joten miksi down-alkio on istutettu?? Jotain on mennyt pieleen.
[/quote]
[/quote]
Nythän ne thaikut ovat jo somessa ulisemalla ja marttyroimalla (mammalle oli ehdotettu aborttia, se olisi ollut älykkään ihmisen valinta noin ikävässä tilanteessa, mutta uskovaisista ja heidän valinnoistaan kun oli kyse, niin...) lypsäneet ihmisiltä niin paljon rahaa, että kyseisen maan hintatason huomioon ottaen, lapsi tulee pärjäämään keskivertoa paremmin jo pelkästään tuon muilta nyyhkityn rahan turvin. Ettekö te näe tapauksen monia puolia?
Miten joku pystyy hylkäämään oman lapsensa!?
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:23"]Miten se sijaissynnyttäjä on syyllinen downiin? Downin syndroomahan johtuu biovanhempien kromosomeista.
[/quote]
Kyse on sopimusteknisistä asioista. Ei mistään muusta! Jos mä haluaisin remontoida talon, vaatisin ettei siitä tule hometaloa, vaikka omista materiaaleista ja toiveista remontoitaisiinkin. Jos remontoija lupaisi että okei, niin en huolisi kuin priimaa. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää?
[/quote]
Lapsia ei voi tilata kuin tavaraa ja hylätä tai palata, jos viallinen. Onneksi sijaissynnytys ei ole Suomessa mahdollista.
[/quote]
Sijaissynnytys on Suomessa mahdollista. Terveydenhuolto ei vain saa avustaa raskauden aikaansaamiseksi.
En ymmärrä miten ihmisellä voisi olla "oikeus terveeseen lapseen". Ei lapsi ole mikään hyödyke vaan oma henkilönsä.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 14:30"]
[/quote]
[/quote]
Nythän ne thaikut ovat jo somessa ulisemalla ja marttyroimalla (mammalle oli ehdotettu aborttia, se olisi ollut älykkään ihmisen valinta noin ikävässä tilanteessa, mutta uskovaisista ja heidän valinnoistaan kun oli kyse, niin...) lypsäneet ihmisiltä niin paljon rahaa, että kyseisen maan hintatason huomioon ottaen, lapsi tulee pärjäämään keskivertoa paremmin jo pelkästään tuon muilta nyyhkityn rahan turvin. Ettekö te näe tapauksen monia puolia?
[/quote]
Mä näen sen puolen, että siellä Thaikuissa nyt elelee selkeästi täysin länsimaalainen poika, joka pistää silmään joka paikassa. Saa todennäköisesti hyvin varhain selville, että on täysin vieraiden ihmisten hoivissa köyhässä thaimaalaisperheessä, koska hänen rikkaat australialaiset vanhempansa päättivät hylätä hänet Thaimaahan. Kyllä Downitkin ymmärtää asioita. Todella karu kohtalo hänellä.
Toivottavasti nämä australialaiset vanhemmat saavat syvän halveksunnan ja tapausta ei unohdeta. Hienoa olisi jos tämä terve lapsi etsisi aikuisena veljensä ja pitäisi tähän yhteyttä.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:14"]
Saatan olla kauhea ihminen mutta oikeestaan kyllä ymmärrän heitä kun tekivät noin.
[/quote]
Et ole pelkästään kauhea, olet ihmishirviö!