Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ratsastuksen sanotaan olevan urheilua?

Vierailija
24.07.2021 |

Hevoselle se on urheilua, mutta hevosen päällä istuvalle ihmiselle se ei ole.

Istuminen ei ole vaativa tehtävä.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan katsonut tarkasti heppatyttöjen lantionpohjalihaksia? :)

Olen.

T. Pentti-setä.

Vierailija
22/65 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helpommalta ratsastus näyttää, sen parempi ratsastaja hevosen selässä istuu. Samalla logiikalla vaikka baletti tai jousiammunta ei ole urheilua, sen kun vaan heiluttaa raajojaan musiikin tahdissa tai jännittää jousipyssyllä nuolen vaan oikeaan suuntaan.

Ratsastajilla on mm. tosi vahvat keskikehon lihakset, jalkalihakset ja selkä. Toki hevosen selkään voi istua kuin mikäkin mätisäkki, mutta ei se hevonen siitä liikkeelle lähde tai ainakaan saa aikaan mitään kouluratsastuksen suuntaista.

Suosittelen kokeilla kerran ratsastustuntia niin itse pääsee kokeilemaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnin ratsastus ja hikoilet taatusti enemmän kuin lenkillä ikinä.

Kaloreita kuluu n. 800 tunnissa, vaikka olisi ns. kevyt tunti, eli lähinnä käyntiä ja harjoitusravia. Eikä se tosiaan ole ihan helppoa saada hevonen tekemään, niin kuin ihminen toivoo, vaatii myös henkisesti paljon. Eli kyllä siinä minustakin urheilun kriteerit täyttyvät.

Ratsastusurheilun, kuten kaiken eläinten kanssa suoritettavan urheilun, eettisyys on sitten asia erikseen ja sitä voi jokainen kohdallaan pohtia, hyväksyykö vai ei ja mihin rajaan saakka.

Vierailija
24/65 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerrot itse nähneesi kyseiset lihakset, olet joko patologi tai anatomian laitoksella. Sellaista superkatsetta ei ole kellään, että näkisi lantionpohjanlihakset.

Vierailija
25/65 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murmukka kirjoitti:

Meeppä koittamaan istua siellä kun isoliikkeinen hevonen laukkaa. Joudut käyttämään -jokaista lihasta- mitä et tiennyt olevan olemassakaan.

T. Ratsastaja

Tuollaista se on kun ei osaa. Ratsastamisessa tärkeintä on olla rentona. Kyllä se heppa juoksee ilman että itse hikoilee. Ei sitä voi pitää urheiluna kuin heppafanit. On siitä touhusta kuitenkin yksi hyvä puoli. Heppailua harrastavilla naisilla on yleensä hyvä peppu.

Vierailija
26/65 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on hevosten rääkkäystä.

Ensin koulutetaan ja miten se tehdään tuskin ainakaan positiivisella otteella vaan raippa heiluu. Sen jälkeen roudataan ympäri maailmaa milloin missäkin aluksessa ja kun vihdoin pääset sinne näytönpaikkaan on ne riimut vai mitkä lie narut niin kireällä että niskat taittuu ja suussakin jotain että vaahto valuu. Kaikki opittu (pakotettu) pitää tehdä aivan luonnottomassaja oudossa ympäristössä. Tässä on aika monta nou nouta hevosen kaltaiselle eläimelle.

Vierailija
27/65 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi moottoriurheilua sanotaan urheiluksi? Konehan siinä kaiken työn tekee, ihminen vain vähän rattia kääntää ja polkee polkimia.

Olen samaa mieltä. Harva varmaankaan kutsuu autolla ajamista urheiluksi vaikka sillä ajaisi pidemmänkin matkan ja mahdollisimman lujaa. Jos kävelee 10 kilometriä, juoksee 20 kilometriä tai pyöräilee ilman sähköavusteisia laitteita 30 kilometriä, niin onhan se kovempi suoritus kun ajaa autolla 50 kilometriä. Autolla ajaessa taitaa tulla hiki ainoastaan ilmastointilaitteiden pettäessä.

Ratsastus on myös sikäli harvinainen urheilulaji että siinä miehet ja naiset kilpailevat samassa sarjassa. Tosin miehet ja naiset voisivat kilpailla samoissa sarjoissa myös eri ammuntalajeissa kuten haulikkoammunta ja jousiammunta.

Vierailija
28/65 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sirkuksessakaan saa olla enää eläimiä eiku niin hevoset ei vissiin ole eläimiä.

Vierailija
29/65 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä helpommalta ratsastus näyttää, sen parempi ratsastaja hevosen selässä istuu. Samalla logiikalla vaikka baletti tai jousiammunta ei ole urheilua, sen kun vaan heiluttaa raajojaan musiikin tahdissa tai jännittää jousipyssyllä nuolen vaan oikeaan suuntaan.

Tai taitoluistelu. Jäällähän ei edes hikoile samalla kuin monessa muussa lajissa ja suoritus kestää n. 5min. Ja toisaalta kai kuka tahansa juoksee 100m? Tai kampeaa itsensä seipäällä riman yli?

Ihan järjetön aloitus. Kannattaa tosiaan kokeilla eri lajeja, jotta voi sanoa tarvitseeko jonkin asian eteen tehdä töitä. Jopa kelkkailussa tarvitsee vahvaa keskikehoa samoin kuin uimahypyissä.

E-urheilun käsitettä hieman karsastan, mutta ehkä en vain pelaa tarpeeksi.

Vierailija
30/65 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Murmukka kirjoitti:

Meeppä koittamaan istua siellä kun isoliikkeinen hevonen laukkaa. Joudut käyttämään -jokaista lihasta- mitä et tiennyt olevan olemassakaan.

T. Ratsastaja

Tuollaista se on kun ei osaa. Ratsastamisessa tärkeintä on olla rentona. Kyllä se heppa juoksee ilman että itse hikoilee. Ei sitä voi pitää urheiluna kuin heppafanit. On siitä touhusta kuitenkin yksi hyvä puoli. Heppailua harrastavilla naisilla on yleensä hyvä peppu.

Meinaat että se peppu on kivan kiinteä, kun istuu pollen selässä rentona säkkinä?

Vierailija
31/65 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Murmukka kirjoitti:

T. Ratsastaja

Veikkaan, että sinullekin tulisi hiki, jos hetken kokeilisit harjoitusravia ilman jalustimia, tai peräti ilman satulaa. Tai itse asiassa et hikoilisi, koska et pysyisi selässä niin kauan että ehtii tulla hiki.

Vierailija
32/65 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai taitoluistelu. Jäällähän ei edes hikoile samalla kuin monessa muussa lajissa ja suoritus kestää n. 5min. Ja toisaalta kai kuka tahansa juoksee 100m? Tai kampeaa itsensä seipäällä riman yli?

Ihan järjetön aloitus. Kannattaa tosiaan kokeilla eri lajeja, jotta voi sanoa tarvitseeko jonkin asian eteen tehdä töitä. Jopa kelkkailussa tarvitsee vahvaa keskikehoa samoin kuin uimahypyissä.

E-urheilun käsitettä hieman karsastan, mutta ehkä en vain pelaa tarpeeksi.

E-urheilu on historian onnistunein imagonkohotus. Ennen ne tunnettiin peräkammarin poikina.

Vierailija
33/65 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitan olla provosoitumatta, koitan olla provosoitumatta...

Vierailija
34/65 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-ratsastaja kirjoitti:

Mene ratsastuskilpailuihin vaikka kansalliselle tasolle, jossa kilpaillaan jo "tosissaan" mutta suurin osa on silti harrastajia, ja laske monta ylipainoista ratsastajaa näet.

Eikös sumopainikin ole urheilua, vaikka siinä kilpailee ylipainoiset?

Vierailija
35/65 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kerrot itse nähneesi kyseiset lihakset, olet joko patologi tai anatomian laitoksella. Sellaista superkatsetta ei ole kellään, että näkisi lantionpohjanlihakset.

Olen eri kelle vastasit. Eihän niitä lantionpohjan lihaksia näe, ne tuntee. Niissä on kyllä huomattavia eroja. Mulla on vain vähän kokemusta. Korkeintaan vähän toista sataa. Ei se ole paljon kun ikää on jo 50. Joillakin oikein hyvät. Useimmilla ainakin kohtuulliset. Joillakin niin velttoa että niitä en halua muistella.

Vierailija
36/65 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kutsutaanhan nykyään tietokoneella pelaamistakin urheiluksi.

Niin!

Ja eikös tää vauvapalstailu käy myös urheilusta.

Mulla ainakin on jo rasitusvammoja peukalonivelessä.

Tää naputtelu kännykkään on varsinaista välineurheilua ja aivotkin käy kuumana.

Vierailija
37/65 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri kelle vastasit. Eihän niitä lantionpohjan lihaksia näe, ne tuntee. Niissä on kyllä huomattavia eroja. Mulla on vain vähän kokemusta. Korkeintaan vähän toista sataa. Ei se ole paljon kun ikää on jo 50. Joillakin oikein hyvät. Useimmilla ainakin kohtuulliset. Joillakin niin velttoa että niitä en halua muistella.

Enkä minä sitä karvaista pientä mötkylää….🥳🥸

Vierailija
38/65 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös paljon kokemusta. Yleeensä ne on parhaimmillaan siinä 12 vuoden iässä.

T. Pena 59 vee

Vierailija
39/65 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä minä sitä karvaista pientä mötkylää….🥳🥸

…joka itseään mieheksi nimitteli.

Vierailija
40/65 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on eläimen rääkkäystä. Laitetaan hevonen juoksemaan ja lyödään, jos ei juokse.

Hevonen tykkää juosta. Muuten se olisi virtahepo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan