Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vielä kerran - raskaus ja työpaikka

Vierailija
02.08.2014 |

Aloitin määräaikaisessa työssä toukokuun puolessavälissä niin, että työsopimus on lokakuun loppuun. Työ on sellaista, että jokainen joka taloon haluaa jäädä eikä sössi, niin saa vakipaikan myöhemmin. Juhannuksena tajusin olevani raskaana, LA helmikuun puolessavälissä.

Asiahan ei oikeasti ole vielä ajankohtainen, mutta jo nyt olen miettinyt että jos minulle vakipaikkaa tarjotaan, teenkö väärin jos otan sen vastaan? Mikään ei tietenkään ole kiveen hakattua ennen kuin mahdollinen sopimuspaperi on nenän edessä, mutta toki tätä jo nyt miettii. Kyllä omatunto soimaisi ilmoittaa kaksi viikkoa sopimuksen kirjoittamisesta, että jään tammikuussa lomalle.

Toki on olemassa mahdollisuus, että esimies näkee etenevän raskauden ihan itse ja päättää mitä päättää ilman että virallisesti kerron olevani raskaana. Lokakuun lopussa olen 24. viikolla, joten luulisi vatsan olevan jo ulkopuolisenkin huomattavissa, vaikka väljiä haalareita töissä pidetäänkin.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kellään olisi mitään mielipiteitä, miten tässä tilanteessa tulisi toimia?

Vierailija
2/8 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olisin rehellinen ja kertoisin ennenkuin vasta pari kuukautta ennen äitiysloman alkua (tämähän on se lain määräämä juttu). Jos todella olet hyväksi koettu työntekijä saat kyllä pitää paikan/sinulle tarjotaan jatkoa. mitä luulet kuinka pidetty olet jos pimitätä tämän, otat vakipaikan vastaan ja sitten tiputat pommin. itse olen esimies ja arvostan ennen kaikkea työssä rehellisyyttä. työviihtyvyyden kannalta hyvät välit työkavereihin ja esimieheen ovat kaiken a ja o. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaisin kertoa siinä vaiheessa, kun sitä sopimusta tarjotaan, mutta en ennen sitä. Voisiko se työnantajakaan siinä vaiheessa enää perua tarjousta? Tai voisi varmaan, mutta sitten pitäisi pystyä osoittamaan, että peruminen ei johtunut raskaudesta.

Vierailija
4/8 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 21:22"]Saattaisin kertoa siinä vaiheessa, kun sitä sopimusta tarjotaan, mutta en ennen sitä. Voisiko se työnantajakaan siinä vaiheessa enää perua tarjousta? Tai voisi varmaan, mutta sitten pitäisi pystyä osoittamaan, että peruminen ei johtunut raskaudesta.

[/quote]

Korjaan, että en saattaisi kertoa vaan kertoisin. T. 4

Vierailija
5/8 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä otin vakipaikan vastaan pienyrityksestä kun olin viikolla 4+. Enkä kertonut pomolle, tuo oli niin aikainen vaihe. Harmittaa tietty pomon puolesta kun tulen pian kertomaan että joutuu sijaista etsimään (pomolla ollut huonoa tuuria pysyvän työntekijän löytämisessä), mutta elämä on. Ei kannata pilata omia mahdollisuuksia "haluamalla olla kiltti tyttö" työpaikalla.

Vierailija
6/8 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kertoisin etukäteen pomolle. Jäisi ikävä epärehellisen työntekijän maku suuhun, jos tuon pimittäisin.

Vierailija
7/8 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 21:34"]Ehdottomasti kertoisin etukäteen pomolle. Jäisi ikävä epärehellisen työntekijän maku suuhun, jos tuon pimittäisin.

[/quote]

Mitä epärehellisyyttä se on? Ei raskaus saisi vaikuttaa työpaikan saamiseen mitenkään -> ei velvollisuutta kertoa -> kertomatta jättäminen ei ole epärehellistä. Fakta nyt vain on, että paikka jää saamatta jos raskaudesta kertoo. Tosin jos paikan saamisen pitäisi olla "varmaa" (lupailtu muiden kuullen jne) kertoisin minäkin, silloin työnantajan ei pitäisi uskaltaa olla palkkaamatta.

Vierailija
8/8 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 21:11"]

Ei kellään olisi mitään mielipiteitä, miten tässä tilanteessa tulisi toimia?

[/quote]

On mielipide, ja se on sama kuin lainsäätäjällä: raskaus on kielletty työsyrjinnän syy. Parhaimmassa tapauksessa varmistat selustasi sillä, että kerrot raskaudesta ajoissa.