Mitä tarkoittaa kahvilamyyjän työpaikkailmoituksessa "palkkaus elintarvikealan tessin mukainen kevytyrittäjä"?
Osa-aikatyö aamu- ja iltavuoroilla, mikä tässä tekee työntekijästäkin yrittäjän?
Kommentit (55)
Että maksat itse eläkemaksut, ei sairaslomia palkallisia, ei lomia. Ja varmaan tarjoavat 8€/tunti palkkioksi. Et ole työsuhteessa, ei irtisanomisaikaa.
No juuri sitä mitä sanotaan, mitä muuta? Vuokratuoli saattaa olla tutumpi käsite?
Tessin mukainen kevytyrittäjä on ristiriitainen käsite. Tes koskee työsuhteita, ei yrittäjyyttä. Vai tarkoittaako sitä, että summa jonka maksavat vastaa tessin mukaista palkkaa, ja siitä sitten maksetaan itse sivukulut?
Vierailija kirjoitti:
No juuri sitä mitä sanotaan, mitä muuta? Vuokratuoli saattaa olla tutumpi käsite?
Mutta eihän kahvilamyyjä voi työskennellä vuokratuoliperiaatteella jos saa kahviosta vuorot ja ne leivonnaiset joita "myy". Miten tässä työntekijä onkin yrittäjä?
Ja jos jättävät laskusi maksamatta, joudut itse hoitaan perinnän ja tuskin saat mitään.
Sitä paikallista sopimista puhtaimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Että maksat itse eläkemaksut, ei sairaslomia palkallisia, ei lomia. Ja varmaan tarjoavat 8€/tunti palkkioksi. Et ole työsuhteessa, ei irtisanomisaikaa.
Ei myös työttömyysturvaa jos työt loppuu. Ei soviteltua päivärahaa, jos tuntimäärä jää osa-aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos jättävät laskusi maksamatta, joudut itse hoitaan perinnän ja tuskin saat mitään.
Oikeastaan: KUN jättävät laskusi maksamatta, se on voi voi.
Älä helevetissä hae.
Se tarkoittaa, että kusetamme hölmöjä. Palkka pienin mahdollinen, mutta yrittäjäriskillä.
No tuo ilmoitus alkaa olla jo rikollisuuden rajamailla. Kannattaisi melkein tehdä poliisille ilmoitus tuosta. TESsiä ja kevytyrittäjyyttä ei pitäisi samassa yhteydessä edes mainita. Jos palkka on TESsin minimi ja joutuu tekemään yrittäjänä, niin ei siitä jää käteen yhtään mitään.....
Vierailija kirjoitti:
= persujen päiväuni
Vit*n idiootti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän kahvilamyyjä voi työskennellä vuokratuoliperiaatteella jos saa kahviosta vuorot ja ne leivonnaiset joita "myy". Miten tässä työntekijä onkin yrittäjä?
Vuokeatuolejakin on erilaisia, mutta pääperiaate on se, että kevytyeittäjä ei hoida muita papereita kuin ”laskutuksen” itse. Tässä kohtaa siis laskuttaa työnantajaa kuukausittain kevytyrittäjänä. Eihän siinä järkeä ole, mutta liittynee jotenkin yrityksen statukseen. Esim. ei saa toimia työnantajana.
Tuollaista ei pitäisi edes olla olemassa. Konsulteille maksetaan jotain aivan muuta kuin tessin mukainen minimipalkka. Voisi ainakin vinkata ko. liittoon, jos sieltä kiinnostaa tehdä rikosilmoitus.
Eli saat pienintä TES:sin palkkaa, maksat kuluista kuin yrittäjä ja palkan yli menevät tuotot menee kahvilan varsinaiselle omistajalle. Tältähän tuo vaikuttaa, eli laittomalta. Lain edessä katsottaisiin kuitenkin työntekijäksi ja työnantajalle saattaisi tulla melkoiset jälkisanktiot sekä yhteiskunnalle että työntekijälle maksettavaksi. Vuokratuoli on eri asia, sillä siinä käsittääkseni vuokrataan osa tilasta ja oikeus käyttää varsinaisen yrittäjän pesupaikkoja yms, sekä yleensä vuokatuoliyrittäjät ovat kyllä ihan yrittäjiä, jotka saavat tuoton itselleen. Sitä en tiedä, miten tuotteiden myynti tuossa menee, varmaan alan yrittäjät osaavat vastata?
Ilmoitus löytyy jopa TE-toimiston sivuilta :o Miten tämä on mahdollista oikeasti?
Kevytyrittäjä etsii itse toimeksiantajansa, tekee sovitut työt ja maksaa laskut, mutta laskutus ja kirjanpito on annettu hoidettavaksi siihen erikoistuneelle palveluyritykselle,
😂 Yritys ansaita elantonsa?
Hienosti kohti torpparimaata