Rehellisesti: gynelle kerran vuodessa?
Käytkö vuosittain gynellä? Entä optikolla puolivuosittain piilolasikontrollissa ja silmälääkärissä parin vuoden välein?
Jos lääkäriin erehtyy, niin aina jotain sairautta keksitään :-)
Kommentit (32)
Rehellisesti, kyllä käyn gynellä kerran vuodessa. Optikolla/silmälääkärillä ja hammaslääkärilläni vuoden-parin välein.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 07:30"]
Rehellisesti, kyllä käyn gynellä kerran vuodessa. Optikolla/silmälääkärillä ja hammaslääkärilläni vuoden-parin välein.
[/quote]
Sama lisää, että en avannut tota juttua vaan kommentoin vaan sun viestiin.
Käytkö gynellä ehkäisyn uusimisen takia vai onko sinulla jokin sairaus?
Ennen avioliittoa gynetarkastus ei ollut vuosittaista, vain jos vaiva oli tai seurustelusuhde/ehkäisytarve.
Nyt ei ole hormonaalista ehkäisyä ja neljä lasta.
Gynellä kahden vuoden välein. Hammaslääkärissä samoin. Kummatkin aikavälit sovittu hoitavan lääkärin kanssa. Optikolla käyn 2-3 vuoden välein. Perussairauksia ei näihin liittyen ole
Hammaslääkärin aloin skippaamaan, kun oli pelkkiä tarkastuksia, eikä mitään tehty. Tosin tarkistuslistalla on hammaslääkäri ja gyne ja jälkimmmäisessä olen varmaan ollut kuopuksen (7 v.) yhteydessä.
Suuhygienistillä vuosittain, jos aihetta niin hammaslääkäriin. Optikolla silloin, kun on lasien uusimisen tarvetta eli n. 2v välein. Gynellä en käy, mutta aina papa-kokeessa kun kutsutaan. Ikää on mittarissa jo 50v ja terkkari sanoi, että tässä iässä riittää kun käy kerran määräaikaistarkastusten välissä eli noin joka toinen vuosi. Mun mielestä kans tuossa jatkuvassa syynäämisessä on bisneksen maku. Yksityisellähän nämä kaikki hoidatetaan, kun julkiselle ei määräaikaisseulontoja lukuunottamatta pääse.
En ole gynen tutkimuksessa ollut kuin raskauden ja synnytyksen aikana. Ehkäisyasiat hoituvat yleislääkärillä. Hammaslääkärillä käyn kahden vuoden välein. Silmälääkärillä en ole käynyt 20 vuoteen. Optikko tarkistaa silmät parin vuoden välein.
Minä olen se joka käy gynellä vuosittain. Äitini kuoli munasarjasyöpään, johtuneeko siitä. Olen kyllä käynyt jo 20-vuotiaasta. Äitini ohjauksesta:). Oma tuttu gyne (yksityinen) ja kai se on jotain turvallisuudentuntuakin. En ajattele rahaa. Silmä- ja hammaslääkärillä tosiaan 1-2 vuoden välein. Nyt kävin myös mammografiassa ekan kerran. Olen 45v.
En käy kuin tarvittaessa, eli hyvin harvoin. Yksi semmoinen tarve ilmaantui sekä minulla että sisaruksillani silloin, kun äitimme kuoli gynekologiseen syöpään. Se onkin ainoa kerta, kun olen käynyt yksityisellä, muuten on menty keskussairaan.
En käy myöskään silmälääkärillä, jos vaan optikko suostuu myymään lasit (aina ei suostu). Hammaslääkäri on se, jossa pitäisi käydä vuosittain, aivan aiheellisesti. Mammografiassa ja muissa seulonnoissa käyn aina kutsuttaessa.
Gynellä kävin 2008 hakemassa pillerireseptin. 2009 Se uusittiin ilman lääkärikäyntiä, enkä saanut tarkastusta varattua kun oli kesälomat ja meidän terveysasemalla ei edes ole gynekologeja. No asia unohtui, kun jätimme pillerit pois jo silloin 2009. Pari kertaa yritin tuossa välissä käydä, mutta varsinaista tutkimusta ei tehty (toisella kertaa sattui menkat alkamaan ja toisella käynnillä oli muu syy). Sen jälkeen alatutkimuksia on tehty vain 2012-2014 kahden raskauden aikana. Papakokeessa en ole käynyt koskaan ja varsinaista gynekologista tutkimusta ei olla tehty nyt kuuteen vuoteen.
Hammaslääkärissä kävin viime vuonna ensi kertaa 8 vuoteen (ensi kuussa taas aika) ja optikolle ei ole tarvetta.
Käyn lääkärissä kun on tarvetta, en tarkastuksissa.
Menetin neitsyyden vuosi sitten, joten en ole gynelle vielä vaivautunut. Silmälääkärissä käyn noin parin vuoden välein.
En todellakaan käy gynellä vuosittain.
Kutsutuissa papa-seulonnoissa käyn. Gynellä kävin ennen muutaman vuoden välein, mutta lopetin, kun viimeisin käynti oli ikävä kokemus. Gyne oli tosi tyly. Yksityisellä kuitenkin olisin odottanut palvelua. Sain ruinata ultran, kun menkat kauhean runsaat. Ei tiennyt mistään mitään ja oli kai sitä mieltä, että turhaan siellä olin. No enpä ole sitten ammattikuntaansa sen jälkeen vaivannut.
Tarkastuksethan ovat "turhia", ellei mitään ilmene. Sitäkin tärkeämpiä sitten, jos jotain löytyy. Esim. nuo hammas- ja ienvaivat ovat hengenvaaralllisia hoitamattomina.
Ensimmäisen gyne-käynnillä olin muistaakseni opiskeluaikoina. Gyne (mies) tunnusteli rinnatkin. Muistan hänen lausahtaneen valkovuotokysymykseen:"Ainahan siellä jotain on!" Ei mitään asiallista selostusta keltarauhashormonin lisääntymisestä ennen kuukautisia jne. Ehkä tietoa ei osaa vastaanottaakaan kuin lukemalla.
Pari vuotta sitten minulta kuvattiin silmä(kun siinä oli rasvapatti, joka ei aiheuta toimenpiteitä). Silmälasit on uudet ja optikko hyvä ja tarkka. Silmälääkärihän silmän terveydentilan arvioi. Glaukoomat pitää tarkistuttaa ehkä eri kerralla. Kuutisen vuotta sitten silmälääkäri kysyi tiukasti, mikä asiani mahtoi olla. Varmaan vahingossa turhan tiukasti, no sitä glaukoomaa.
Se ap, joka alussa kommentoi ilman ap merkintää
Nro 16, luulisin, että jos runsaat kuukautiset aiheuttavat anemiaa, niin sitten niitä rajoitetaan. Kierukkaehkäisijät ovat kehuneet, että kuukautiset katoavat kierukan myötä miltein kokonaan. Omahoito parashoito?
En käy gynellä kuin kerran 2-3 vuodessa. Papaseulonnassa käyn aina, jos kutsutaan. Ei hormonaalista ehkäisyä, ei lapsiakaan tosin suunnitelmissa. Vakituinen kumppani, jota on petetty aiemmissa suhteissa pahasti niin, etten usko miehen kuuna päivänä minua pettävän.
Ei silmälasitarvetta. Näöntarkastuksessa olen käynyt viimeksi 7 vuotta sitten, kun epäilin sitä, mutta totesivat näön erinomaiseksi, oli vain ylirasitusta. En siis aio enää käydä ellen huomaa todella isoa eroa.
Gynellä en käy, joukkoseulonnoissa papakokeessa. Hammaslääkärissä parin vuoden välein ja optikolla joka viides vuosi. Ikää 40.