Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehopositiivisuus näkyy selvästi naisten kesäpukeutumisessa (hyvällä tavalla)

Vierailija
24.07.2021 |

Enkä nyt tarkoita ylipainon glorifiointia taikka pyllybikineitä, josko jätetään ne ketjun ulkopuolelle.

Vaan viimeisen viiden vuoden ainana naisten kesäpukeutumisessa on näkynyt erittäin selvä muutos siinä, ettei arpia / selluliittia / alleja enää peitellä pitkien vaatteiden tai hiostavien sukkahousujen alle. Vielä joitain vuosia sitten oli enemmän sääntö kuin poikkeus, että shortsien, mekkojen ja hameiden alla pidettiin usein sukkiksia tai leggareita. Nykyään katukuvassa näkyy enemmän esimerkiksi suonikohjuja ja muita hyvin yleisiä "virheitä". Ja rantapukeutuminen on selvästi vapautunut yhtä lailla. Käsivarsia ei myöskään peitellä niin paljon kuin ennen.

En tarkoita, että kaikkien täytyisi olla sujut vartalonsa kanssa jos näin ei ole, mutta olen iloinen että myös tavallinen, ei-virheetön naisvartalo on alkanut näkyä Suomen kesäkuvassa. Ja kaikki kunnia tietenkin myös sellaisille naisvartaloille, jotka ovat ihanteiden mukaisia - good for you!

Onko muut huomanneet samaa?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellemekon alle leggingsit ja varmuuden vuoksi bolero käsivarsia peittämään. Jaa mutta näkyykös se kaksoisleuka vielä, paras kietoa vielä torkkupeitto kaulalle. Kun virallinen läskiunivormu on puettu, kuvitellut kauhistelijat voivat järkyttyä kun lihava nainen tuli julkiselle paikalle hikoilemaan.

Vierailija
42/60 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on todella suuret arvet selässä ja kädessä entisen mieheni puukotettua ja pahoinpideltyä minut. Ennen peitin ne aina pitkähihaisia vaikka olisi ollut karmea tappohelle, nykyään vedän pikkutopin päälle ja mietin että jos joku ei kestä katsella, niin katsokoon muualle!

Juuri tämänlaiset asiat ovat kehopositiivisuuden ytimessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän keski-iän ylittäneet naiset katsovat paheksuen sport-trikoisiin pukeutuneita?

Vierailija
44/60 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hellemekon alle leggingsit ja varmuuden vuoksi bolero käsivarsia peittämään. Jaa mutta näkyykös se kaksoisleuka vielä, paras kietoa vielä torkkupeitto kaulalle. Kun virallinen läskiunivormu on puettu, kuvitellut kauhistelijat voivat järkyttyä kun lihava nainen tuli julkiselle paikalle hikoilemaan.

No nyt ei ole tarvetta torkkupeitoille kun on maskit.

Vierailija
45/60 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on todella suuret arvet selässä ja kädessä entisen mieheni puukotettua ja pahoinpideltyä minut. Ennen peitin ne aina pitkähihaisia vaikka olisi ollut karmea tappohelle, nykyään vedän pikkutopin päälle ja mietin että jos joku ei kestä katsella, niin katsokoon muualle!

Kamala kokemus sinulla takanasi. Haluan toivottaa sinulle kaikkea hyvää ja onnitella voimasta päästä eroon tuosta hirveästä miehestä.

Vierailija
46/60 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju sai parista happamasta sitruunasta huolimatta hyvälle tuulelle!

Itsekin olen laittanut lyhyet shortsit jalkaan, vaikka yläreisiin on tullut hieman pehmeyttä ja säärissä on pari näkyvää suonta raskauden jäljiltä. Olen normaalipainoinen ja tämä on hyvin objektiivinen kuvaus, ei vähättelevä eikä liioitteleva. Koen katukuvaan palanneen juuri tietynlaista realismia. Pienemmät ja isommat "virheet" saavat näkyä, sillä onko ne edes virheitä, ne on vain osa kehojemme todellisuutta sellaisena kuin ovat. Enkä ole huomannut mitään ylimääräistä esittelyä, enemminkin aivan tervetullutta omaehtoisuutta siinä, mitä kukin haluaa pukea ylleen.

Vierailija
47/60 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä tämä hapan sitruuna yritti sanoa, että alleja ja suonikohjuja on näkynyt ennenkin. 10-20 vuotta sitten sinä olit nuorempi, ja vanhemmat naiset saattoivat olla sinullekin näkymättömämpiä.

Vierailija
48/60 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ehkä tämä hapan sitruuna yritti sanoa, että alleja ja suonikohjuja on näkynyt ennenkin. 10-20 vuotta sitten sinä olit nuorempi, ja vanhemmat naiset saattoivat olla sinullekin näkymättömämpiä.

Kyllä niillä vanhemmilla naisilla oli silloin sukkikset jalassa helteilläkin. Ostos-TV myi meikkivoidetta suonikohjujen peittämiseen jne.

Vierailija
49/60 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niillä vanhemmilla naisilla oli silloin sukkikset jalassa helteilläkin. Ostos-TV myi meikkivoidetta suonikohjujen peittämiseen jne.

Jaa jaa..toisaalta 40 vuoden päästä voidaan sanoa, että 2020-luvulla vanhemmilla naisilla oli botoxit naamassa. Onhan noita nuorennusvoidemainoksia nytkin lehdet täynnä.

Onhan tää on ihan että mitä paikkoja ja tilaisuuksia verrataan: pikkukaupungin tori/Prisma, Helsingin keskustan terassi, sukujuhlat jne.

Ja toisaalta asiasta on vaikea keskustella puhumatta yleisestä vaatteiden peittävyydestä. Se on selvästi muuttunut kaikissa ikäluokissa minunkin elinaikani.

Vierailija
50/60 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan on ollut arpisia,selluliittia,ylipainoisia yms.

Erona että nyt nuo on parikymppisiä ja siinä kunnossa, ennen ne oli 50+

Vierailija
51/60 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut arpia ja selluliittia jo 16-vuotiaana, vaikka olen hoikka. Niitä on häpeilty ja piiloteltu nuoruusvuosina juuri sinunkaltaisten moralisoijien takia. Voisinpa palata ajassa taaksepäin ja kertoa nuorelle itselleni, että kaikki on ok.

Vierailija
52/60 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyisikö myös siihen, että nykyään on ajoittain niin lämmintä että on pakko opetella olemaan ilman pitkiä kalsareita.

Vierailija
53/60 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että helteillä on vaikutusta asiaan. On yksinkertaisesti niin kuuma, ettei pysty pukemaan legginsejä hameen alle eikä minkäänlaisia hihoja. Ja koronan vuoksi suuret kesäjuhlat ovat vähissä. TS. ei tarvitse kulkea niin edustavana, kun ollaan oman perheen kesken ja käydään vain kaupassa ja rannalla.

Hyvä niinkin. Ehkä tämä jää tavaksi.

Vierailija
54/60 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehopositiivisuus on hyväksi, jos se tarkoittaa muuta kuin reilun ylipainon ylistämistä ja ihailua. Juuri se, ettei tarvitsisi peitellä arpia tai selluliittiä toisten vuoksi. Jokainen toki pukeutuu niin, että itsellä on hyvä olla. Mä kuljen pitkälahkeisissa edelleen, vaikka on helle ja olen jo nelikymppinen, jonka pitäisi jo olla sinut itsensä kanssa. Mulla on iho-ongelmia, minkä vuoksi mulla on usein näppylöitä ja ihottumaa siellä täällä. Ihottuman vuoksi en voi poistaa myöskään säärikarvoja, jotka sitten rehottavat valtoimenaan.

Vaikka kehopositiivisuushengessä laittaisin minihameen tai lyhyet shortsit, mua itseäni hävettäisi kulkea niin enkä osaisi olla. Yksikin pidempi tuijotus tai teinin tirskunta, niin painelisin takaisin neljän seinän sisälle loppukesäksi. Onneksi nykyään on ohuesta, jopa liehuvista kankaista tehtyjä housuja, joita rakastan. Vielä kun löytäisin maksimekon, joka olisi kaunis ja samalla peittävä, mutta ei tanttamainen ja josta olisi kokoja jäljellä vielä toukokuun jälkeen. Sellaista ei vielä ole tullut vastaan.

Vierailija
55/60 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihan sisään joillain nuorilla uppoaa ne lyhkäsimmät fillarihousut. Siinä saa camel toe kyytii.

Vierailija
56/60 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna arpisten haarojen olla, jo ennen laulettiin.

Vierailija
57/60 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut arpia ja selluliittia jo 16-vuotiaana, vaikka olen hoikka. Niitä on häpeilty ja piiloteltu nuoruusvuosina juuri sinunkaltaisten moralisoijien takia. Voisinpa palata ajassa taaksepäin ja kertoa nuorelle itselleni, että kaikki on ok.

Ajat eivät ole muuttuneet. Sinä olet. Ihan normaali kehityskulku itseään arkailevasta, kauneusvirheistään ylitietoisesta teinistä aikuiseksi naiseksi, joka tietää että terveessä ruumissa joku arpi, vatsamakkara tms ei ole niin kummoinen asia.

Ne nykyteinit kamppailevat yhtälailla omien ongelmiensa kanssa.

Vierailija
58/60 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajat eivät ole muuttuneet. Sinä olet. Ihan normaali kehityskulku itseään arkailevasta, kauneusvirheistään ylitietoisesta teinistä aikuiseksi naiseksi, joka tietää että terveessä ruumissa joku arpi, vatsamakkara tms ei ole niin kummoinen asia.

Ne nykyteinit kamppailevat yhtälailla omien ongelmiensa kanssa.

Ja kuinka paljon enemmän nykyajassa on ulkonäköpaineita! Filtteröityä materiaalia tulee vastaan somessa ja toisaalta itsestä jaetaan vähemmän mairittelevaa materiaalia nettiin ja ehkä kiusataankin sen avulla. Muistan, että melkein itkin kun näin ensimmäisen kerran itseni videokuvassa ja olin sentään jo parikymppinen.

Omaan kehopositiivisuuteen on eniten vaikuttanut ikä ja se ettei ole oikein aikoihin muutenkaan kiinnostanut, mitä muut minusta ajattelevat. Vielä viime silauksen on tuonut korona-aika: kun ei someakaan käytä on ihan todella erossa muiden ihmisten katseista. Vielä selvemmin ymmärtää, että mitä ulkonäölleen tekee siksi, että minulle itselleni tulee siitä hyvä mieli ja mitä tekee siksi, että ajattelee muiden reaktioita.

Vierailija
59/60 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo-o, taitaa tosiaan olla länsimaiden lopunajat käsillä kun rumuutta glorifioidaan. Nykyään rumuus = hyvä, hienoa, voimaannuttavaa. Esteettinen, kaunis = paha

Onhan se tosiaan kauheaa, että me kauneusihanteisiin sopimattomatkin voimme pukeutua sään mukaan eikä säkkeihin.

Heh, helteellä jos haluaa pukeutua sään mukaisesti, niin ne "säkit" nimenomaan on se oikea ratkaisu:

"Pukeudu kevyesti löysiin, luonnonmateriaaleista valmistettuihin vaatteisiin. Suojaudu suoralta auringonpaisteelta viileillä pitkähihaisilla ja -lahkeisilla vaatteilla, leveälierisellä hatulla ja aurinkolaseilla."

https://thl.fi/fi/web/ymparistoterveys/ilmasto-ja-saa/helle/helteen-ter…

Sä oot nöyryyttänyt itttes

Tiedätkö, minulle tuli kirjoituksestasi todella paha olo. Kun olin nuorempi, siis itse asiassa kiinteä ja sileäihoinen, inhosin kehoani niin paljon, että saatoin pukeutua helteelläkin esimerkiksi paksuun takkiin ja paksuihin housuihin. Katsoin, että minusta ei saa näkyä yhtään ihoa eikä vartalon muotoa. Paradoksaalista kyllä, tämä näkymättömyyden tavoittelu teki minusta itse asiassa huomiota herättävän koska pukeutumiseni oli säähän nähden outoa. Minulta tultiin kerran kysymäänkin, että miksi olen topannut itseni sillä tavalla kesäkuumalla.

Muutenkin ajattelin, että olen niin ruma, ettei minulla ole "oikeutta" laittautua ja pukeutua nätisti. Oikeastaan vasta nyt, muutaman vuoden ajan, olen alkanut ajatella, että vaikka ulkonäkö ei ihanteita vastaisikaan, niin silti voi pukeutua niihin vaatteisiin joita pitää kauniina. Nuorenahan minussa ei sinänsä edes mitään "vikaa" ulkonäössä ollut, olin ihan tavallisen näköinen, mutta omasta mielestäni erosin muista ikäisistäni valtavasti. Nyt ikä on tehnyt tehtävänsä ja olen rypistynyt, saanut löysää ihoa ja suonikohjuja. Ei minulla ole tarvetta pukeutua paljastaviin vaatteisiin kuten ehkä kuvittelet, vaan omasta mielestäni kivoihin ja tyylikkäisiinkin vaatteisiin ja vuodenajan mukaan. Kommenttisi kuitenkin sai minut ajattelemaan, että olen tehnyt itsestäni pellen, nöyryyttänyt itseäni kuten sanoit kun olen käyttänyt esimerkiksi puseromekkoa joka ulottuu kyllä polven alapuolelle mutta siinä näkyy säärtä ja siinä on myös lyhyet hihat, tai vajaamittaisia kesähousuja joissa niissäkin näkyy sitä säärtä.

Tällä hetkellä minulla on sellainen tunne, että haluaisin hävittää kaikki vaatteeni joista olen ollut iloinen ja joihin olen käyttänyt tulotasooni nähden aika paljon rahaakin. Olin mielestäni löytänyt oman tyylini, joka on aika klassinen ja vähäeleinen. Mutta olenkin ilmeisesti tehnyt itsestäni naurettavan. Minua hävettää, noinko minut on nähty kun olen liikkunut kaupungilla. En siis tiedä, pitäisikö minun itse asiassa kiittää sinua kun herätit minut harhastani. Mutta tällaisia tunteita kommenttisi sai minussa heräämään. Ei oikeastaan tekisi enää mieli mennä edes ulos.

Vierailija
60/60 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin kerran vaatekaupan sovituskopissa, että minulla on tullut hirveät suonikohjut jalkoihin taakse. Totesin, että ongelmasta pääsee helpoiten, kun yksinkertaisesti lopettaa enää katsomasta itseään peilillä takaapäin. Tänä kesänä on niin kuuma, että olen käyttänyt lyhyitä hameita ja shortseja joka päivä. Kehopositiivisuus on ihan kannatettava liike ja hyvä, että on yleistynyt.