Kehopositiivisuus näkyy selvästi naisten kesäpukeutumisessa (hyvällä tavalla)
Enkä nyt tarkoita ylipainon glorifiointia taikka pyllybikineitä, josko jätetään ne ketjun ulkopuolelle.
Vaan viimeisen viiden vuoden ainana naisten kesäpukeutumisessa on näkynyt erittäin selvä muutos siinä, ettei arpia / selluliittia / alleja enää peitellä pitkien vaatteiden tai hiostavien sukkahousujen alle. Vielä joitain vuosia sitten oli enemmän sääntö kuin poikkeus, että shortsien, mekkojen ja hameiden alla pidettiin usein sukkiksia tai leggareita. Nykyään katukuvassa näkyy enemmän esimerkiksi suonikohjuja ja muita hyvin yleisiä "virheitä". Ja rantapukeutuminen on selvästi vapautunut yhtä lailla. Käsivarsia ei myöskään peitellä niin paljon kuin ennen.
En tarkoita, että kaikkien täytyisi olla sujut vartalonsa kanssa jos näin ei ole, mutta olen iloinen että myös tavallinen, ei-virheetön naisvartalo on alkanut näkyä Suomen kesäkuvassa. Ja kaikki kunnia tietenkin myös sellaisille naisvartaloille, jotka ovat ihanteiden mukaisia - good for you!
Onko muut huomanneet samaa?
Kommentit (60)
Mä olin ala-asteelta lähtien itsetuhoinen pitkälle aikuisuuteen ja peitIn jalkojeni pahat viiltelyjäljet kesäkuumallakin melkein pari vuosikymmentä sukkahousuin ja pitkin lahkein. Kateellisena katselin kun muut tytöt viilettää lyhyissä helmoissa jalat paljaina,
se oli tuskaisaa.
Vasta nyt päälle 30 vuotiaana olen uskaltautunut menemään reilusti shortseissa ja hameissa. Aluksi olin tosi arka ja tarkkailin kovasti huomaakohan kukaan. Huomasin, että juuri kukaan ei kiinnitä mitään huomiota. Tai jos huomaavat, niin en ole ainakaan pahaa sanottavaa kuullut.
Varmaan kaikki muutkin miettivät enemmän niitä omia epätäydellisyyksiä ja sitä huomaakohan muut, mitä mieltä muut on.
Kuljetaan vaan kaikki ihan reilusti omina itsenämme, täydellisyys onkin tylsää 😊
Jos jollakulla on tarpeeksi paljon iho-ongelmia tai ylipainoa mielestään, tuota ei välttämättä tapahdu eli pysyttelee säkkimäisessä tyylissä. Myykö joku peittävämpiä kesävaatteita mutta kevyitä, jos ei halua esitellä itseä. Osa varmaan uskaltaa olla pienemmällä asulla.
Vierailija kirjoitti:
Joo-o, taitaa tosiaan olla länsimaiden lopunajat käsillä kun rumuutta glorifioidaan. Nykyään rumuus = hyvä, hienoa, voimaannuttavaa. Esteettinen, kaunis = paha
Onhan se tosiaan kauheaa, että me kauneusihanteisiin sopimattomatkin voimme pukeutua sään mukaan eikä säkkeihin.
Ihanaa jos ihmiset vihdoin tajuaa että allit, rypyt, suonikohjut, karvat ja muut vastaavat ovat täysin normaalia ja luonnollista eikä niiden salailuun tarvitse kuluttaa mielenterveyttään. Tämä ei tarkoita sitä, että kaupungilla pitäisi juosta alasti vaan sitä, että jokainen voi laittaa päälleen tpaidan, mekon, hameen, shortsit tms ja elää normaalia elämää.
Olisi kyllä niin ihanaa että nämä katkerat ihmisvihaajat vihdoin kuolisi sukupuuttoon.
Vierailija kirjoitti:
Joo-o, taitaa tosiaan olla länsimaiden lopunajat käsillä kun rumuutta glorifioidaan. Nykyään rumuus = hyvä, hienoa, voimaannuttavaa. Esteettinen, kaunis = paha
Oi voi kun nyt ottaa reppanaa niiiin sielusta. Eikö maailma miellytäkään just sua? Voi pikku poloista, kerrohan terapeutillesi niin ehkä hän osaa auttaa.
Olen kai sitten yltiökonservatiivinen, mutta minusta ei ole mitenkään hyvä asia, että ihmisillä hämärtyy sopivan pukeutumisen rajat. Olen itse lihava, ja todellakin pukeudun niin, ettei kenenkään tarvitse katsella allejani tai muita muhkuroita. Hameen kanssa laitan sukkikset jatkossakin.
Näin pari päivää sitten teinityttöjä, joista parilla oli alustoppi yläosana, siis sellainen jossa nukutaan. Yksi päivä tuli vastaan myös paidaton mies (yök), sekä kaupassa asioinut nainen bikineissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se tosiaan kauheaa, että me kauneusihanteisiin sopimattomatkin voimme pukeutua sään mukaan eikä säkkeihin.
Reippaasti ylipainoisia alkaa suurin osa, jopa sairaalloisen isoja on paljon. Kauneusihanteiden on pakko muuttua. Ennen ei yli 100kg nähty bikinimainoksissa mm HM oli videomainos rantavedestä tosi muhkumimmistä. Ja isojen tyttöjen vaatteitteidrn mallit oli 42/44 kokoa, nykyisin ovat paljon isompia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, helteellä jos haluaa pukeutua sään mukaisesti, niin ne "säkit" nimenomaan on se oikea ratkaisu:
"Pukeudu kevyesti löysiin, luonnonmateriaaleista valmistettuihin vaatteisiin. Suojaudu suoralta auringonpaisteelta viileillä pitkähihaisilla ja -lahkeisilla vaatteilla, leveälierisellä hatulla ja aurinkolaseilla."
https://thl.fi/fi/web/ymparistoterveys/ilmasto-ja-saa/helle/helteen-ter…
Sä oot nöyryyttänyt itttes
Kehopositiivisuuteen liittyen ihan normaali vartaloisenakaan ei enää mieti 30 asteen helteillä rannalla ollessa tai puistoon mennessä ekana niitä selluliittejaan, mitä myös meillä hoikilla ja liikunnallisilla normaaleilla naisilla on, vaan laittaa ne bikinit tai shortsit jalkaan.
Ihanaa, kun vertaa aikaan jolloin liikuin vain mustissa pitkähihaisissa kesät läpeensä.
Olen nyt innostunut ostamaan ihania kesävaatteita ekan kerran elämässäni ja huomannut, että olen ihan kaunis aikuinen kolmekymppinen ja hoikka nainen, ja vähät niistä kamppailulajien jättämistä arvista tai reisissä olevista selluliiteistä. Elämä on, jättää jälkensä ja olen upea!
Niin olet sinäkin 💕
Ps. Tekisi hyvää lasten ja nuorten käydä julkisilla rannoilla ja uimahalleissa, että näkevät ennen teini-ikää ja vartalokompleksejaan kaiken kokoisia ja näköisiä, upeita aikuisia ihmisiä, jotka nauttivat olemisestaan ja siitä, että keho toimii. Ikääntyessä se ei enää ole kehon vammoineen päivittäin niin itsestäänselvyys, mutta silloin, kun keho toimii niin sen kanssa on upeaa 🥰😉
Ja roskaruokaa syödään ahnaasti julkisilla paikoilla. Ei näy hedelmiä heillä.
No jaa..
Ehkä vaan huomaat eri asioita katukuvassa kuin aiemmin? Oma ikääntyminen, rentoutuminen, poimii itselle sopivat esimerkit?
Minä en ymmärrä, miksi pukeudutaan liian pieniin vaatteisiin. Olen ihmetellyt asiaa jo kymmenen vuotta sitten. Minulle siitä ei tule kehopositiivinen kuva. Pitäisi olla ok olla XL-kokoa, eikä yrittää leikkiä olevansa M-kokoa. Sellainen vaikutelma siitä tulee.
Minusta vanhemmat naiset ovat olleet ihan rennosti omia itsejään aina, ainakin niin kauan kuin minä muistan :D
Minusta ne legginsit hameiden alla ovat olleet ihan vaan muotia jossain vaiheessa. Onhan siitä jo aikaa.
Itse olen myös joskus laittanut polvipituiset sellaiset pitkän hameen kanssa, kun reidet ovat joskus hankautuneet ikävästi yhteen.
Kolmas syy voi olla se, että tulee vähemmän alaston olo, jos pikkuhousut eivät vahingossa vilku, vaikka istuisi missä asennoissa. Ei tarvitse olla niin tietoinen itsestään.
Vierailija kirjoitti:
No jaa..
Ehkä vaan huomaat eri asioita katukuvassa kuin aiemmin? Oma ikääntyminen, rentoutuminen, poimii itselle sopivat esimerkit?
Minä en ymmärrä, miksi pukeudutaan liian pieniin vaatteisiin. Olen ihmetellyt asiaa jo kymmenen vuotta sitten. Minulle siitä ei tule kehopositiivinen kuva. Pitäisi olla ok olla XL-kokoa, eikä yrittää leikkiä olevansa M-kokoa. Sellainen vaikutelma siitä tulee.
Minusta vanhemmat naiset ovat olleet ihan rennosti omia itsejään aina, ainakin niin kauan kuin minä muistan :D
Samaa mieltä. Ehkä lihottu m-xl kokoon ja silti ahtaudutaan vanhaan kokoon. Vanhemmat naiset aina olleet omia itsejään. Nyt kun nuoremmat ovat paljon lihavampia niin kaikesta mahdollisesta tehdään kehopositiivista, kun sitä lihomista ei saada pysähtymään.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa jos ihmiset vihdoin tajuaa että allit, rypyt, suonikohjut, karvat ja muut vastaavat ovat täysin normaalia ja luonnollista eikä niiden salailuun tarvitse kuluttaa mielenterveyttään. Tämä ei tarkoita sitä, että kaupungilla pitäisi juosta alasti vaan sitä, että jokainen voi laittaa päälleen tpaidan, mekon, hameen, shortsit tms ja elää normaalia elämää.
Olisi kyllä niin ihanaa että nämä katkerat ihmisvihaajat vihdoin kuolisi sukupuuttoon.
Ihan tismalleen näin. Täällä taas keskustelu ohjautuu painoasioihin ja liian tiukkoihin vaatteisiin, vaan kun eihän tässä ole siitä kyse.
Vierailija kirjoitti:
Olen kai sitten yltiökonservatiivinen, mutta minusta ei ole mitenkään hyvä asia, että ihmisillä hämärtyy sopivan pukeutumisen rajat. Olen itse lihava, ja todellakin pukeudun niin, ettei kenenkään tarvitse katsella allejani tai muita muhkuroita. Hameen kanssa laitan sukkikset jatkossakin.
Näin pari päivää sitten teinityttöjä, joista parilla oli alustoppi yläosana, siis sellainen jossa nukutaan. Yksi päivä tuli vastaan myös paidaton mies (yök), sekä kaupassa asioinut nainen bikineissä.
Eiköhän psyykeltään normaali ihminen kestä tuntemattoman henkilön allit ja selluliitit ilman, että sinun tarvitsee hikoilla sukkiksissa kolmenkymmenen asteen helteessä.
Olen paininut samojen ongelmien kanssa ja vaikkei kehopositiivisuudesta silloin puhuttukaan, tajusin mistä hommassa on kyse, aloin tykätä itsestäni ja laihduinkin yli 20 kiloa.
Jälkikäteen on kurja miettiä, paljonko tuhlasin energiaa sen miettimiseen, että kukaan ei saa nähdä nilkkojani. Helteet meni mustissa farkuissa, koska kaikki muut housuvalinnat olisivat leventäneet reisiäni. Harva meistä on edelleenkään sataprosenttisen itsevarma vaan vain tajunnut, että ei muita ihmisiä kiinnosta. Tai jos toisten kehojen tutkailu on heille ahdistuksen aihe, heidän kannattaisi työstää asiaa, ei minun. Valitsen vieläkin mieluummin hihallisen kuin hihattoman vaatteen, mutta ei hävetä tai nolota yhtään, että allit näkyvät. Ne nilkat ovat edelleen koomisen paksut, sääri vain päättyy jalkaterään ja jalat vielä turpoavat lämpimässä. En pukisi 7/8-osahousuja vieläkään, koska ne korostaisivat huonoimpia piirteitäni. Mutta muuten puen millaisen hameen tai pöksyt tahansa. Jos täytyy, voi muistuttaa itseään, että yksikään mies ei suunnittelisi pukeutumista rumien nilkkojensa rajoittamana,
Vierailija kirjoitti:
Mutta kyllähän lihavasta ihmisestä, että hän on lihava, vaikka hänellä olisi joku bolero peittämässä alleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kyllähän lihavasta ihmisestä, että hän on lihava, vaikka hänellä olisi joku bolero peittämässä alleja.
Niin juuri. Jos nyt tuolla tavalla vanhanaikaisesti ajatellaan, että lihavan ihmisen pitää suojella muita ihmisiä ikävältä keholtaan, niin miksi se trikooseen tai sukkahousukankaaseen ahdettu läski ja ylimääräinen iho olisi muka jotenkin kauniimpaa kuin ihan vaan se iho itsessään?
Minulla on todella suuret arvet selässä ja kädessä entisen mieheni puukotettua ja pahoinpideltyä minut. Ennen peitin ne aina pitkähihaisia vaikka olisi ollut karmea tappohelle, nykyään vedän pikkutopin päälle ja mietin että jos joku ei kestä katsella, niin katsokoon muualle!
Nuorilla näkyy lyhyitä toppeja ja farkut, vaikka olis tynnyrimaha. Ennen se ei olisi tullut kuuloonkaan.