Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehopositiivisuus näkyy selvästi naisten kesäpukeutumisessa (hyvällä tavalla)

Vierailija
24.07.2021 |

Enkä nyt tarkoita ylipainon glorifiointia taikka pyllybikineitä, josko jätetään ne ketjun ulkopuolelle.

Vaan viimeisen viiden vuoden ainana naisten kesäpukeutumisessa on näkynyt erittäin selvä muutos siinä, ettei arpia / selluliittia / alleja enää peitellä pitkien vaatteiden tai hiostavien sukkahousujen alle. Vielä joitain vuosia sitten oli enemmän sääntö kuin poikkeus, että shortsien, mekkojen ja hameiden alla pidettiin usein sukkiksia tai leggareita. Nykyään katukuvassa näkyy enemmän esimerkiksi suonikohjuja ja muita hyvin yleisiä "virheitä". Ja rantapukeutuminen on selvästi vapautunut yhtä lailla. Käsivarsia ei myöskään peitellä niin paljon kuin ennen.

En tarkoita, että kaikkien täytyisi olla sujut vartalonsa kanssa jos näin ei ole, mutta olen iloinen että myös tavallinen, ei-virheetön naisvartalo on alkanut näkyä Suomen kesäkuvassa. Ja kaikki kunnia tietenkin myös sellaisille naisvartaloille, jotka ovat ihanteiden mukaisia - good for you!

Onko muut huomanneet samaa?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman! Erityisesti pitkien mustien leggingsien esiintyvyys hameen alla käytettynä alkaa olla katoavaa kansanperinnettä. Ja hyvä niin!

Ja olen myös pannut merkille, että rehevämmätkin mimmit kulkevat nykyään entistä useammin hihattomissa paidoissa/mekoissa/tunikoissa. Tulen hyvälle mielelle kun näen muutoksen käytännössä.

Vierailija
2/60 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä niitä roikkuvia alleja tai suonikohjuja ole fiksua esitelläkään. Itsekritiikki on hyvä ominaisuus oikein käytettynä.

Mitä tarkoitat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä niitä roikkuvia alleja tai suonikohjuja ole fiksua esitelläkään. Itsekritiikki on hyvä ominaisuus oikein käytettynä.

Peittelemisen lopettaminen ei ole sama kuin esitteleminen.

Vierailija
4/60 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman! Erityisesti pitkien mustien leggingsien esiintyvyys hameen alla käytettynä alkaa olla katoavaa kansanperinnettä. Ja hyvä niin!

Ja olen myös pannut merkille, että rehevämmätkin mimmit kulkevat nykyään entistä useammin hihattomissa paidoissa/mekoissa/tunikoissa. Tulen hyvälle mielelle kun näen muutoksen käytännössä.

Joo, juuri tuo leggingsien katoaminen hameiden alta on huomattu. Vielä muutama vuosi sitten perusmamman kesäasu oli kesämekko 3/4-mittaisilla leggareilla. Vilautuksenestopöksyjen (pyöräilyhousut) nousu muotiin on varmasti edesauttanut asiaa, koska niistä on apua helmojen alla jos reidet hankautuvat ilman housuja.

Vierailija
5/60 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi hemmetti, kyllä kaikkien tulisi peittää kohjunsa ja muut ällöt.

Miksi?

Vierailija
6/60 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta erittäin  positiivinen muutos! Itsekin oon rohkaistunut käyttämään vaatteita, joiden oon ajatellut kuuluvat vain superlaihoille, ei hoikille/normaalipainoisille. Esim. ihonmyötäiset mekot.

Vierailija
7/60 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta erittäin  positiivinen muutos! Itsekin oon rohkaistunut käyttämään vaatteita, joiden oon ajatellut kuuluvat vain superlaihoille, ei hoikille/normaalipainoisille. Esim. ihonmyötäiset mekot.

Tämä on totta, muiden naisten esimerkki on rohkaissut minuakin pukeutumaan vapautuneemmin. Ei paljastavasti, vaan niin ettei haittaa jos pömppömaha tai selluliitti näkyy. Molempia löytyy hoikiltakin enkä näe mitään syytä, miksi niitä pitäisi peitellä.

Vierailija
8/60 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehopositiivisuus on jostain syystä typistynyt mediassa varsinkin vain painokysymykseksi.

Mutta siinä on kysymys myös paljon muusta, juurikin siitä, että kehoissa voi olla arpia tai muita ns. kauneusvirheitä, keho voi tarvita apuvälinettä liikkumiseen, voi olla avanteita, proteeseja, syövän jälkiä... Ja että nämäkin kehot saisivat olla olemassa tuntematta tarvetta hävetä ja salailla noita ominaisuuksia.

Vierailija
9/60 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
10/60 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehopositiivisuus on jostain syystä typistynyt mediassa varsinkin vain painokysymykseksi.

Mutta siinä on kysymys myös paljon muusta, juurikin siitä, että kehoissa voi olla arpia tai muita ns. kauneusvirheitä, keho voi tarvita apuvälinettä liikkumiseen, voi olla avanteita, proteeseja, syövän jälkiä... Ja että nämäkin kehot saisivat olla olemassa tuntematta tarvetta hävetä ja salailla noita ominaisuuksia.

Näin. Ja nämä asiat koskevat ihan kaikkia sukupuoleen katsomatta.

Vierailija
11/60 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin kiinnittänyt ilahtuneena huomiota samaan. Etenkin ne sellaiset "sukkahousukankaiset" leggingsit ovat kadonneet katukuvasta ihan kokonaan!

Huomaan omassakin käytöksessäni muutoksen, ennen sheivasin kesäaikaan vähintään joka kolmas päivä ja jos jostain syystä en, niin sitten piti mennä pitkissä lahkeissa ja sellaisissa hihoissa, ettei kainalo vahingossakaan vilahda. Nyt käyn sokeroinnissa palkkapäivänä (vakiintunut tapa, ei rahan sanelema pakko :D) ja jos jotakin ei-toivottua kasvaa sokerointien välillä, niin eipä haittaa. 

Vierailija
12/60 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, että nykyään on pirun vaikeaa löytää hellevaatteita joissa joku näistä epäedullisen näköisistä ruumiinisista ei tulisi esille? Suurin osa kesävaatteista on suunniteltu nuorten sileille ja kiinteille kehoille. Jos löydän paidan tai mekon jossa ei ole syvää kaula-aukkoa (en välittäisi esitellä ryppyistä dekoltee-aluetta), on se hihaton tai siinä on sellaiset minihihat, jolloin allit paukkuvat. Mekot ja hameet ovat joko minejä (ehdoton ei minulle tässä iässä) tai polvimittaisia (niissäkin näkyvät ne suonikohjut), ja sitten kun löytää pidemmän, on se niin pitkä, että en halua sellaista ostaa koska se laahaa kadun liassa (180-senttisen mallin päällä midimekko on keskipituisen naisen päällä maksimekko).

13/60 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kiva ketju! 🌞

Vierailija
14/60 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut muutosta ja ehkä koronalla ollut tässäkin vaikutusta, on isompiakin mietteitä kuin se mitä joku miettiin mun alleista ja ollaan iloisia kun vähän päästään ulos himasta :) Itse tajusin, että viimeisen kolmen viikon aikana olen meikannut kerran (leffatreffeille) kun aiemmin olen kesälläkin meikannut aikalailla joka päivä vaikka koko naama sulaa koko päivän :D

Vierailija
15/60 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytin pitkään sukkahousuja kesähelteelläkin, koska epilointi oli pilannut mun säärten ihon. Nyt iho on vihdoinkin palautunut, ja on kyllä ihanaa olla ihan vain pelkässä mekossa ulkona!

Vierailija
16/60 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, että nykyään on pirun vaikeaa löytää hellevaatteita joissa joku näistä epäedullisen näköisistä ruumiinisista ei tulisi esille? Suurin osa kesävaatteista on suunniteltu nuorten sileille ja kiinteille kehoille. Jos löydän paidan tai mekon jossa ei ole syvää kaula-aukkoa (en välittäisi esitellä ryppyistä dekoltee-aluetta), on se hihaton tai siinä on sellaiset minihihat, jolloin allit paukkuvat. Mekot ja hameet ovat joko minejä (ehdoton ei minulle tässä iässä) tai polvimittaisia (niissäkin näkyvät ne suonikohjut), ja sitten kun löytää pidemmän, on se niin pitkä, että en halua sellaista ostaa koska se laahaa kadun liassa (180-senttisen mallin päällä midimekko on keskipituisen naisen päällä maksimekko).

Opettele ompelemaan. Saat istuvia vaatteita eikä tarvitse ahtautua kaupan makkarankuoriin.

Vierailija
17/60 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele ompelemaan. Saat istuvia vaatteita eikä tarvitse ahtautua kaupan makkarankuoriin.

Ei minun tarvitse _ahtautua_ kaupan vaatteisiin, ongelma ei ole sopivan koon (olen 36 tai 38) löytäminen vaan kesään sopivien mutta riittävän peittävien vaatteiden löytäminen. Jostain syystä "aikuisten naisten" mallistoja tehtäessä ajatellaan aina vain sitä, että täytyy tehdä riittävän isoja kokoja, vaikka se vartalo muuttuu vaikkei paino nousisi yhtään ja tämäkin pitäisi ottaa suunnittelussa huomioon.

Kaikki eivät todellakaan opi ompelemaan niin hyvin, että pystyisivät tekemään itselleen vaatteita. Minulla on kaiken lisäksi hahmotushäiriö eli olen todella kömpelö.

Vierailija
18/60 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 30 kilon painonpudotuksen vuoksi noita virheitä ja muuten vain esimerkiksi iso ja näkyvä leikkausarpi. Elämä on liian lyhyt käsivarsien peittelyyn. En ole ainoa nainen maailmassa, jolla ei ole timmit käsivarret.

Vierailija
19/60 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut. Itsekin harmittelin, kun sain tässä raskaudessa runsaasti hämähäkkiverisuonia ja mietin, että pitäisikö nyt luopua kaikista ihanista kesämekoista, mutta ilokseni huomaan, ettei muutkaan peittele normaaleja elämän jälkiä. Aion itsekin ensi kesänä pitää samoja vaatteita kuin ennenkin. Olen siis iloinen, että kadulla näkyy normaaleja naisia näteissä vaatteissa.

Vierailija
20/60 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija22 kirjoitti:

Olen huomannut muutosta ja ehkä koronalla ollut tässäkin vaikutusta, on isompiakin mietteitä kuin se mitä joku miettiin mun alleista ja ollaan iloisia kun vähän päästään ulos himasta :) Itse tajusin, että viimeisen kolmen viikon aikana olen meikannut kerran (leffatreffeille) kun aiemmin olen kesälläkin meikannut aikalailla joka päivä vaikka koko naama sulaa koko päivän :D

Joo sama! Kun korona alkoi, lopetin meikkaamisen, ripsaria lukuunottamatta, ja täytyy sanoa, että paljon kivempi kesällä. Ja tajuaa myös, ettei se luonnollinen iho pahalta näytäkään itsestä tai muista.