Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita, joista on tärkeää, että isovanhemmat osallistuvat lapsen elämään?

Vierailija
26.08.2006 |

Tarkoitan siis TODELLA PALJON? Eli ei nyt ihan niin kuin ennen vanhaan, että eletään yhdessä, mutta että syntymästä saakka isovanhemmat/isovanhempi saa viettää vauvan kanssa paljon aikaa?

Tuntuu, että olen ihan yksin tämän ajatuksen kanssa... Aina kun olen esim. täällä puhunut siitä, miten paljon tyttäremme on esim. yökylässä mummulassa (kerran viikossa), niin se on ihmisten mielestä aivan kamala asia!!! Tyttö on nyt 1v, ja ollut 3kk asti yön mummulassa/viikko.

Me puuhaamme kauheasti yhdessä; minä, mieheni, lapsemme, äitini ja siskoni. Äitini, minä ja siskoni olemme aina olleet läheisiä, puhuneet kaikesta, nauraneet, itkeneet ja eläneet.

Nyt kun miehenikin liittyi joukkoomme, käymme usein kylässä puolin ja toisin, teemme päivän reissuja (lomilla) ympäri Suomea ym.

Mummu ottaa mielellään tytön hoitoon, jos/kun haluamme miehen kanssa viettää romanttista iltaa yhdessä, tai lähteä jonnekin reissuun. Tosin vain kerran on käyty reissussa.

Onko KETÄÄN muuta, joka myös tuntee, että isovanhemmille voidaan suoda se aika lapsen kanssa, minkä he haluavat. Äitimme ja isämme eivät kuitenkaan ole täällä maanpäällä enää niin kamalan kauan, joten miksi emme soisi sitä heille? Ei se ole ainakaan minulta mitään pois...

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokapäiväisessä elämässämme. Näemme tavalla tai toisella lähes päivittäin ja myös lomailemme yhdessä. Tämä on meille luonnollinen tapa toimia, on ollut lasten syntymästä asti (nuorin nyt jo 5 ja vanhemmat koulussa). Olen aina välillä törmännyt ihmettelyyn mutta enää en ole jaksanut siitä välittää. Jatka vain ap valitsemallasi tiellä!!

Vierailija
22/34 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isovanhemmat kuuluvat elämäämme aktiivisesti! Olen yh ja kieltämättä olisin ollut monta kertaa pulassa ilman heitä! Eläkkeellä olevat vanhempani saattavat tulla jopa hoitamaan lapseni sairastuessa. Olen haasteellisessa työpaikassa ja en välttämättä voi olla montaa päivää poissa työpaikalta. Tällöin isovanhempien läsnäolo korostuu entistä enemmän. Lapsi saa myös viettää pidemmän kesäloman heidän kanssaan, kun minun lomani on loppunut:) Jos lapseltani kysytään ketä hänen perheeseen kuuluu, hän luettelee siihen myös isovanhemmat ja tädit. Kaikkein parasta tässä on se, että isovanhemmat oikein odottavat lapsen kanssa olemista ja sanovat ikävöivänsä, kun on pidempi aika tapaamisesta. Aion itsekkin olla samanlainen mummi sitten ajallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

anoppisi ja sen puolen sukulaiset pidätte yhteyttä ja onko myös siellä yökylässä?

Mulla on toisenlainen tilanne, omille vanhemmilleen ja siskolleni en missään tapauksessa antaisi lapsiamme kahdenkesken. Sen verran huonot kokemukset ovat lapsuudesta jääneet. Mut miehen vanhemmat ovat läheisiä ja odotankin, että milloin vanhin lapsi (nyt jo 3-v.) haluaa mennä yksin yöksi sinne. Päivällä välillä on leikkimässä siellä.

Vierailija
24/34 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut kuin yksi isovanhempi elossa kun olin pieni, eikä hänkään olisi voinut vähempää olla kiinnostunut minusta :(

Toivoin aina pienenä että minulla olisi ollut rakastava mummo, siksi halaun lapselleni suoda tämän. Lapsi on reilu 2kk ollut silloin tällöin yötä mummolassa. 1vuoteen mennessä ehkä noin 5kertaa.

Vierailija
25/34 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Mites ap,

anoppisi ja sen puolen sukulaiset pidätte yhteyttä ja onko myös siellä yökylässä?

Mulla on toisenlainen tilanne, omille vanhemmilleen ja siskolleni en missään tapauksessa antaisi lapsiamme kahdenkesken. Sen verran huonot kokemukset ovat lapsuudesta jääneet. Mut miehen vanhemmat ovat läheisiä ja odotankin, että milloin vanhin lapsi (nyt jo 3-v.) haluaa mennä yksin yöksi sinne. Päivällä välillä on leikkimässä siellä. "

No yhteyttä kyllä pidetään, mutta anoppi asuu 100km päässä Jyväskylässä ja appiukko 300 km päässä Vantaalla... joten heidän luonaan käydään aina silloin tällöin - ja he käyvät silloin tällöin meillä. Molemmat ovat edelleen päivätyössä (samoin kuin mun äitini), joten senkään takia eivät usein pääse :(.

Joku kirjoitti, ettei hänellä ollut isovanhempia lapsena, jotka olisivat välittäneet (meniköhän noin??).

Minusta on tosi hienoa, että haluat tarjota mahdollisuuden lapsillesi viettää aikaa heidän isovanhempien kanssa :)

Mulla taas oli ihana mummu (kuoli kun olin 12v) ja ihana vaari (kuoli 3viikkoa sitten), joiden luona vietin kaikki mahdolliset lomat, viikonloput jne, jotka vain pystyin. Siksi tiedänkin, miten mahtavaa se on!!!!

-ap-

Vierailija
26/34 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minun äitini ja sisareni asuvat lähellä ja ovat todella paljon lasteni kanssa. Nyt 4 ja 2. Yökylässä vanhempi on ollut vain kerran, mutta muuten näemme liki päivittäin.

Itselläni ei ollut isovanhempia ja nyt haluan että omilla lapsillani on oikea mummola!

Vierailija
27/34 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että ette pärjää ilman isovanhempia. Hei haloo, ei heidän kuulu lapsianne kasvattaa! Taulapäät!

Vierailija
28/34 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmille tunnumme kuitenkin olevan enemmän rasite kuin viihdyke. Itse menettävät eniten. Jos eivät luo suhdetta lapsiin jo lapsuusaikana, turha kuvitella, että lapset isompina haluavat läheisempää yhteyttä heihin.

Vierailija
29/34 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhe on ollut ajan viettämisestä yhdessä.

-ap-

Vierailija
30/34 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pitkällä reissulla ja missä vaiheessa olitte miehen kanssa?

Vaikka vauva voi " luoda suhteita" muihinkin kuin vanhempiinsa, on pienen paikka äidin ja isän luona, enkä kovin heppoisin perustein jättäisi " yökylään" tai lähtisi ilman vauvaa reissuun, en itsekään haluaisi olla erossa vauvasta pitkiä aikoja!

Vierailija
31/34 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme mieheni kanssa pe-ma risteilyllä, kun tyttö oli 3,5kk.

Minulla oli äärettömän vaikea raskaus (raskausmyrkytys ja sairauteni vaikeuttivat koko raskautta), ja emme olleet muutamaan kuukauteen saaneet viettää miehen kanssa yhtään aikaa kahdestaan.

Eräänä päivänä mieheni kertoi, että hän oli voittanut ilmaisen Tukholman risteilyn eräästä kilpailusta ja kysyi, uskaltaisimmeko/haluaisimmeko lähteä ilman tyttöä reissuun.

Mietittiin asiaa, ja päätimme että lähdemme.

Matka meni ok, mutta pakko myöntää, että ikävä ja huoli oli niin suuri koko matkan, että en ehkä lähtisi silloin, kun vauva on noin pieni, noin pitkälle reissulle.

-ap-

Vierailija
32/34 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oma äiti asuu Jenkeissä ja faija on kuollut, mutta mutsilla uusi mies. Yhteyttä lastenlapsiin mutsi pitää yllä hyvin voimakkaasti päivittäin ja voi sitä riemua kun mutsi lastenlapsiaan tapaa, se on yhtä juhlaa myös muksuille. Nyttenkin mutsi on Suomessa käymässä ja mummi on se joka saa kaiken ajan lapsilta, eihän tässä mua oikeestaan edes tarvi :)

Miehen vanhemmat asuvat tuossa aika lähellä ja heidän kanssaan muksuilla on hyvin läheiset ja lämpimät välit. Lapset ovat tekemisissä heidän kanssaan useita kertoja viikossa. Yökylässä, päivällisellä, shoppailemassa, teatterissa jne..

Molempien vanhemmat ja mun isäpuoli ovat hyvin lapsirakkaita ja heille lastenlapset ovat hyvin tärkeitä. Koskaan ei tule sellaista fiilistä, et käyttäisimme esim miehen vanhempia hyväksi siinä, että lapsemme ovat usein siellä ´hoidossa´, koska he haluavat rehellisesti olla läheisiä lastenlapsien kanssa.

Näistä ratkaisusta nauttivat kaikki osapuolet ja on rikkautta, että lapsilla on läheisiä ja turvallisia muitakin aikuisia elämässä kuin omat vanhemmat.

Vierailija
33/34 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vaikuttaa siltä, että ette pärjää ilman isovanhempia. Hei haloo, ei heidän kuulu lapsianne kasvattaa! Taulapäät!

Vierailija
34/34 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en ole isovanhempiani tuntenut ollenkaan, eikä meidän lapset tunne omia isovanhempiaan. Toisia eivät näe koskaan, ja toisia ehkä kerran vuodessa. Onhan lasten elämä varmasti rikkaampaa, kun on enemmän jaksavia aikuisia omien vanhempien lisäksi. Tuota vauvojen tai pienten lasten yökyläilyä en ole koskaan tajunnut, ehkäpä juuri siksi, kun ei ole itsellä siitä kokemuksia. Miksei pienet vauvat saa nukkua kotonaan, vaan pitää öitä viettää jossain muualla.