Vituttaa ihmiset, jotka ei tajua ruoka-aineallergioiden vakavuutta
Laktoosi voi aiheuttaa pieruongelmia, mutta maidon proteiinille allerginen voi kuolla.
Kommentit (46)
Olen allerginen naudan sisäfileelle ja kaviaarille.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:14"]
niin onhan sinullakin väärät käsitykset jos ajattelet että henkilö, jolla on laktoosi-intoleranssi, voi saada pieruvaivoja. oikeastaan laktoosituotteet kuluttavat suolinukkaa ja siten vaurioittavat suolistoa. eli ei siis pelkkä pierutauti. vituttaa kun ihmiset ei tajua ruoka-aineallergioiden vakavuutta
[/quote]
Tämä on keliakian oire, en ole koskaan kuullut laktoosin sitä aiheuttavan.
[/quote]
Minulla on genotyypin T laktoosi- intoleranssi, joka on 6:lla % kaikista laktoosi- intolerantikoista. Näistä 6% n. 2:lla %:lla laktoosi ja viljat reagoivat keskenään, jolloin oirekuva vastaa keliakian oireita. Tämä todetaan yleensä 30 vuoden iässä, kun vatsavaivat pahenevat ajan myötä, eikä niille löydy muuta selitystä. Ja kyllä vaan, kuulun tuohon kahteen prosenttiin.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:23"]
Ette arvaakaan miten paljon minua ottaa päähän suklaa-allergiani ja erityisesti se, ettei ihmiset jaksa muistaa sitä vaan hankkivat kahvipöytään juurikin suklaata sisältäviä herkkuja ja sitten ihmettelevät ja/tai loukkaantuvat kun en allergiani vuoksi voi syödä yhtään suklaata.
[/quote]Minusta tuo ei ole ongema. Ei kaikkien ihmisten tarvi huomioda kaikkia muiden allergioita. Jos allergiselle ei ole tarjottavaa, niin sitten ei ole.
Mutta se on ongelma jos VALEHDELLAAN että tarjottavassa ei ole laktoosia tai viljaa, kun tiedetään että toinen ei voi sitä syödä. Ilmeisesti nämä typerykset kuvittelevat että allergiat ovat kesittyjä tai että ei haittaa jos vähän syö.
Me kerroimme lapsemme lehmänmaitoallergiasta asiaan kuuluvasti kaikille sukulaisille. Sitten mummi meni juottamaan vähälaktoosista kaakaota lapselle ja oli kummissaan kun lapsi sai anafylaksian. Onneksi älysi soittaa ambulanssin. Sen jälkeen on kyllä kiltisti kuunnellut ja totellut mitä lapselle voi antaa.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:33"][quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:23"]
Ette arvaakaan miten paljon minua ottaa päähän suklaa-allergiani ja erityisesti se, ettei ihmiset jaksa muistaa sitä vaan hankkivat kahvipöytään juurikin suklaata sisältäviä herkkuja ja sitten ihmettelevät ja/tai loukkaantuvat kun en allergiani vuoksi voi syödä yhtään suklaata.
[/quote]Minusta tuo ei ole ongema. Ei kaikkien ihmisten tarvi huomioda kaikkia muiden allergioita. Jos allergiselle ei ole tarjottavaa, niin sitten ei ole.
Mutta se on ongelma jos VALEHDELLAAN että tarjottavassa ei ole laktoosia tai viljaa, kun tiedetään että toinen ei voi sitä syödä. Ilmeisesti nämä typerykset kuvittelevat että allergiat ovat kesittyjä tai että ei haittaa jos vähän syö.
[/quote]
Samaa mieltä. En oleta, että allergiani huomioitaasiin aina. Mutta jos stön jotain, haluan tehdä sen turvallisesti.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:32"][quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:14"]
niin onhan sinullakin väärät käsitykset jos ajattelet että henkilö, jolla on laktoosi-intoleranssi, voi saada pieruvaivoja. oikeastaan laktoosituotteet kuluttavat suolinukkaa ja siten vaurioittavat suolistoa. eli ei siis pelkkä pierutauti. vituttaa kun ihmiset ei tajua ruoka-aineallergioiden vakavuutta
[/quote]
Tämä on keliakian oire, en ole koskaan kuullut laktoosin sitä aiheuttavan.
[/quote]
Minulla on genotyypin T laktoosi- intoleranssi, joka on 6:lla % kaikista laktoosi- intolerantikoista. Näistä 6% n. 2:lla %:lla laktoosi ja viljat reagoivat keskenään, jolloin oirekuva vastaa keliakian oireita. Tämä todetaan yleensä 30 vuoden iässä, kun vatsavaivat pahenevat ajan myötä, eikä niille löydy muuta selitystä. Ja kyllä vaan, kuulun tuohon kahteen prosenttiin.
[/quot
...korjaan, eli tietysti genotyyppi C eikä T
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:14"]
[/quote]
Laktoosi ei kuluta suolinukkaa.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:35"]
Me kerroimme lapsemme lehmänmaitoallergiasta asiaan kuuluvasti kaikille sukulaisille. Sitten mummi meni juottamaan vähälaktoosista kaakaota lapselle ja oli kummissaan kun lapsi sai anafylaksian. Onneksi älysi soittaa ambulanssin. Sen jälkeen on kyllä kiltisti kuunnellut ja totellut mitä lapselle voi antaa.
[/quote]
Aika idiootti olet jos kerrot "lehmänmaitoallergiasta" jos olisit rehellisesti sanonut suoraan, että on allerginen maitoproteiinille, josta olisi tyhmempikin mummo tajunnut olla antamatta mitään maitotuotetta.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:23"]
[/quote]
Et nyt tainnut ymmärtää. Ongelmahan ei ole se, että sopivaa tarjottavaa ei aina löydy, vaan se kun tarjoaja loukkaantuu kun hänen tarjoilujaan ei voi syödä.
ohis
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:43"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:35"]
[/quote]
Aika idiootti olet jos kerrot "lehmänmaitoallergiasta" jos olisit rehellisesti sanonut suoraan, että on allerginen maitoproteiinille, josta olisi tyhmempikin mummo tajunnut olla antamatta mitään maitotuotetta.
[/quote]
Älä urputa! Jos on allerginen lehmänmaidolle niin silloin ei anneta lehmänmaitoa. Samalla vaivalla muori olisi voinut ostaa Alpron soijakaakaoa kun kerran halusi jotain ekstraa tarjota. Samoja kaakaota nimittäin olen monesti lapsen mukaan laittanutkin.
Kaikki ihmiset eivät osaa tehdä eroa ruoka-aineen proteiinilla ja sokerilla.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:04"]
Ymmärrän tuskasi. Meillä ei allergioita, mutta duunissa näkee hirveesti tuota välinpitämättömyyttä. Olen ravintola-alalla.
Majoneesikin on maitotuote.
[/quote]
Millaisessa majoneesissa on maitoa? En ole ikinä kuullutkaan ja olen kokki.
[/quote]
Hei!
Meillä toinen lapsistamme on laktoosiallergikko. Huomasin kaupassa majoneesia valitessani että kevytmajoneesiin on lisätty maitojauhetta!? Joten osassa majoneesituotteista sisältää laktoosia!!!
Eli tarkkana saatte olla keittiötalouden puolella.
Kaupoista saa kevytmajoneesia ja siinä on maitoa. Eli ei ole oikeasti majoneesia vaan maitojauheesta ym tehtyä vähäkalorisempaa sotkua.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:58"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:22"]
Ymmärrän tuskasi. Meillä ei allergioita, mutta duunissa näkee hirveesti tuota välinpitämättömyyttä. Olen ravintola-alalla.
[/quote]
[/quote]
Hei!
Meillä toinen lapsistamme on laktoosiallergikko. Huomasin kaupassa majoneesia valitessani että kevytmajoneesiin on lisätty maitojauhetta!? Joten osassa majoneesituotteista sisältää laktoosia!!!
[/quote]
Meillä kaapissa majoneesia, jonka ainesosana kerma. Piti ihan käydä katsomassa.
Allergiaa minulla ei ole, mutta keliakia kyllä. Saan todella pahat oireet pienestäkin gluteenimäärästä. Joskus on pyöritelty silmiä ja haukuttu nipoksi, kun olen varmistellut kylässä tai ravintolassa, että annos on varmasti gluteeniton. Muuten en todellakaan pidä meteliä ruokailustani. Monet eivät ymmärrä, että keliaakikon täytyy ihan oikeasti pitää nollatoleranssi gluteenin kanssa.
Moni tälläkin palstalla taitaa olla "allergikko" koska se on niin muodikasta pitää melua jostain ;)
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:58"][quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:22"]
[/quote]
[/quote]
Hei!
[/quote]
Mikä ihme on laktoosiallergia?
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:12"]Paskat! En usko allergioihin! Pennut ei vaan tykkää esim. kalasta niin kullannuppu onkin allerginen. Sama juttu adhd:n kanssa. Ei osata kasvattaa kakaroita niin hankitaan diagnoosi. Vaikka oikea diagnoosi on äidin epäonnistuminen kasvatuksessa.
[/quote]
Ai se mun lähes kuolemaan johtanut ja teholle vuorokaudeksi vienyt hengitysteiden turpoaminen ja päiviä kestänyt ihottuma pähkinän syönnin jälkeen olikin vaan nirsoilua. Hyvä tietää. Pitäsköhän vetää levy geishaa ja pussi pähkinöitä naamaan välittömästi, jos oonkin kerta vaan nirso.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:58"][quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:22"]
[/quote]
[/quote]
Hei!
[/quote]
Voi kädetön sentään. Kokit osaa itse tehdä sen majoneesin eivätkä käytä valmispaskaa. Tietty tämäkin kannattaa varmistaa kun jotkut eivät viitsi sitä itse tehdä. Jos lapsella on allergia niin tee itse se majoneesi---> ei maitoa!
Joo, meillä on yhdellä lapsella synnynnäinen laktoosi-intoleranssi ja toisella oli pienenä vilja-allergia. Maitoa kestämätön sai kovat tuskat vatsaansa maidosta ja vatsa meni kuralle, niin että kakka karkasi ylleensä housuihin, kun ei ehtinyt vessaan. Vilja-alrgekko sai voimakkaan reaktion jopa viljatuotteiden koskemisesta, siis kädet täyteen rohtuneen näköistä ihottumaa jos koski pullataikinaan.
Ravintolat ovat aivan toivottomia, niissä ei ole yleensä mitään käsitystä näistä asioista. Yksi vakava tilanne tuli siitä kun pöydässä olevaan ketsuppipulloon oli lisätty eri ketsuppia. Pullon ketsuppi olisi käynyt lapselle, mutta se lisätty ei, lapsi sai hengenahdistusta ja lehahti tulipunaiseksi syötyään viljaproteinia sisältävää ketsuppia.
Laktoosilapsemme on nyt aikuisena täysvege, koska ei kestä eläinproteineja. Vilja-allergikkomme on parantunut allergiastaan eka - toka luokan aikana.
Tiedän että on ihmisiä jotka keksivät olevansa allergisia ruuille, joista eivät pidä, mutta jos on oikeasti allerginen, niin se on kuoleman vakava asia.