Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vituttaa ihmiset, jotka ei tajua ruoka-aineallergioiden vakavuutta

Vierailija
01.08.2014 |

Laktoosi voi aiheuttaa pieruongelmia, mutta maidon proteiinille allerginen voi kuolla.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:39"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:32"][quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:14"]

niin onhan sinullakin väärät käsitykset jos ajattelet että henkilö, jolla on laktoosi-intoleranssi, voi saada pieruvaivoja. oikeastaan laktoosituotteet kuluttavat suolinukkaa ja siten vaurioittavat suolistoa. eli ei siis pelkkä pierutauti. vituttaa kun ihmiset ei tajua ruoka-aineallergioiden vakavuutta

[/quote]

Tämä on keliakian oire, en ole koskaan kuullut laktoosin sitä aiheuttavan. 

[/quote]

Minulla on genotyypin T laktoosi- intoleranssi, joka on 6:lla % kaikista laktoosi- intolerantikoista. Näistä 6% n. 2:lla %:lla laktoosi ja viljat reagoivat keskenään, jolloin oirekuva vastaa keliakian oireita. Tämä todetaan yleensä 30 vuoden iässä, kun vatsavaivat pahenevat ajan myötä, eikä niille löydy muuta selitystä. Ja kyllä vaan, kuulun tuohon kahteen prosenttiin.

[/quot

...korjaan, eli tietysti genotyyppi C eikä T

[/quote]

Keerotko vielä,että missä geenissä tämä C-alleeli sijaitsee. Vaikka rs-numero.

Vierailija
2/46 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko laktoosille olla allerginen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelen samaa. Minulle on suututtu kun en ruokapöydässä syö tuoresalaattia jossa on tomaatin ja ananaksen palasia. Enkä syö jälkiruokaa jossa on appelsiinia.

Kovaan ääneen ihmetellään, kun sanon saavani ko tuotteista allergisen reaktion, niin siitähän se poru vasta nouseekin! Olen epäkohtelias ja töykeä ja vaikka mitä muuta.

Olen allergioistani mieheni suvulle kertonut vuosien aikana joka aterialla. Ja edelleen niistä samoista asioista käydään keskustelua. Miksi en syö salaattia jossa tomaattia ja/tai ananasta.

Ja joka kerta saan myös kuulla miten kuulemma riittää, että otan tomaatit ja ananakset salaatin seasta vaan pois niin pystyn taas syömään.

En enää nykyisin edes jaksa asiasta taistella mieheni suvun kanssa. Vaan hiljaa syön sen mitä pystyn.

Ravintoloissa onneksi on osattu hyvin huomioida allergiani ja olen siitä todella iloinen, että edes jossain ymmärretään allergioiden vakavuus.

Vierailija
4/46 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 10:24"]No ihan yleisestikin allergioita ei ymmärretä. Itsellä melkein kaikki eläimet, siitepölyt ja vielä paha astma ja sairaalaankin on kohtauksien kanssa jouduttu. Ruuista onneksi tulee vain kutinaa, esim. tomaatti, appelsiini ja äyriäiset. Mutta kyllä aina silmiä pyöritellään kun "meidän Musti tai Misse on niin kiltti, ei siitä mitään voi tulla". Miten voi olla niin vaikea ymmärtää??

[/quote]

Mulla anoppi ei ymmärrä, että mä olen koirille allerginen. Kevät aika pahinta kun koivut kukkii ja koirilla ihot hilseilee karvan lähön aikana. Hänen mielestään kun olen vain keksinyt allergiani, kun en tykkää hänen koiristaan.

Noh, enhän mä tykkääkkään isoista, pelosta haukkuvista ja huonosti käyttäytyvistä koirista, mutta allergiani on silti totisinta totta!

Sitä vähätellään ja ignoorataan. Ei siinä, eipähän tartte enää mennä samaan aikaan paikkoihin joissa anoppi koiriensa kanssa on.

Vierailija
5/46 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/46 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 23:32"]

Allergiaa minulla ei ole, mutta keliakia kyllä. Saan todella pahat oireet pienestäkin gluteenimäärästä. Joskus on pyöritelty silmiä ja haukuttu nipoksi, kun olen varmistellut kylässä tai ravintolassa, että annos on varmasti gluteeniton. Muuten en todellakaan pidä meteliä ruokailustani. Monet eivät ymmärrä, että keliaakikon täytyy ihan oikeasti pitää nollatoleranssi gluteenin kanssa.

[/quote]

Sama homma minulla! Hermo menee joka ikisessä kahvipöydässä kun ihmiset voivottelevat että kun en voi edes pullaa ottaa. Minua se ei haittaa juoda pelkkää kahvia, mutta muille ihmisille se näyttää olevan ongelma kun en voi syödä niitä raibowin valmispullia ja dominokeksejä. Ei edes tekisi mieli, jos suoraan sanotaan. 

Vierailija
7/46 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tuskasi. Meillä ei allergioita, mutta duunissa näkee hirveesti tuota välinpitämättömyyttä. Olen ravintola-alalla.

Majoneesikin on maitotuote.

Vierailija
8/46 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskat! En usko allergioihin! Pennut ei vaan tykkää esim. kalasta niin kullannuppu onkin allerginen. Sama juttu adhd:n kanssa. Ei osata kasvattaa kakaroita niin hankitaan diagnoosi. Vaikka oikea diagnoosi on äidin epäonnistuminen kasvatuksessa.

Vierailija
9/46 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin onhan sinullakin väärät käsitykset jos ajattelet että henkilö, jolla on laktoosi-intoleranssi, voi saada pieruvaivoja. oikeastaan laktoosituotteet kuluttavat suolinukkaa ja siten vaurioittavat suolistoa. eli ei siis pelkkä pierutauti. vituttaa kun ihmiset ei tajua ruoka-aineallergioiden vakavuutta

Vierailija
10/46 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ihan läpällä olen allerginen porkkanalle, pähkinöille, omenoille, soijalle...ei oo koskaan lähdetty päivystykseen sen takia kun kurkku turpoaa kun joku olikin laittanut ruokaan pienen lorauksen soijakastiketta.

Ihan keksinyt olen lisää allergioita näin aikuisena, ihan vaan huomion takia.

Vierailija
11/46 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:12"]Paskat! En usko allergioihin! Pennut ei vaan tykkää esim. kalasta niin kullannuppu onkin allerginen. Sama juttu adhd:n kanssa. Ei osata kasvattaa kakaroita niin hankitaan diagnoosi. Vaikka oikea diagnoosi on äidin epäonnistuminen kasvatuksessa.

[/quote]

Sä et ole tainnut nähdä oikeesti allergista?

Vierailija
12/46 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:14"]

[/quote]

Vierailija
13/46 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:15"]Joo ihan läpällä olen allerginen porkkanalle, pähkinöille, omenoille, soijalle...ei oo koskaan lähdetty päivystykseen sen takia kun kurkku turpoaa kun joku olikin laittanut ruokaan pienen lorauksen soijakastiketta.

Ihan keksinyt olen lisää allergioita näin aikuisena, ihan vaan huomion takia.

[/quote]Niinpä. Jos haluaisin kipeästi huomiota, hankkisin vaikka irokeesin, en anafylaktista shokkia...

Vierailija
14/46 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:17"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:14"]

[/quote]

[/quote]

ei muutamat kerrat sitätee, mutta jos jatkuvasti syö laktoosituotteita vaikkei saisi, niin kyllä se nukka kuluu

Vierailija
15/46 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:12"]

Paskat! En usko allergioihin! Pennut ei vaan tykkää esim. kalasta niin kullannuppu onkin allerginen. Sama juttu adhd:n kanssa. Ei osata kasvattaa kakaroita niin hankitaan diagnoosi. Vaikka oikea diagnoosi on äidin epäonnistuminen kasvatuksessa.

[/quote]Juuri tätä ap varmaan takroitti. Tietämättömät tollot vaarantavat toisten hengen.

Vierailija
16/46 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:04"]

Ymmärrän tuskasi. Meillä ei allergioita, mutta duunissa näkee hirveesti tuota välinpitämättömyyttä. Olen ravintola-alalla.

[/quote]

Millaisessa majoneesissa on maitoa? En ole ikinä kuullutkaan ja olen kokki.

Vierailija
17/46 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:04"]

[/quote]

Eikö majoneesiin tule kananmunaa, öljyä ja etikkaa? 

Vierailija
18/46 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette arvaakaan miten paljon minua ottaa päähän suklaa-allergiani ja erityisesti se, ettei ihmiset jaksa muistaa sitä vaan hankkivat kahvipöytään juurikin suklaata sisältäviä herkkuja ja sitten ihmettelevät ja/tai loukkaantuvat kun en allergiani vuoksi voi syödä yhtään suklaata.

Vierailija
19/46 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota majoneesijuttua minäkin ihmettelen. Majoneesissahan on öljyä, munankeltuaista ja mausteita. Maitotuote???

Vierailija
20/46 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, viinietikka unohtui. Mutta ei edelleenkään maitotuota. 14