Mikä on pahin väkivalta, jonka olet kohdistanut lapseen?
Oliko kyseessä oma vai vieras lapsi? Kasvatus vai kosto? Kenties itsepuolustus? Mitä teit ja mitä siitä seurasi?
Kommentit (206)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 03:28"]
Ystävälläni on mainio tapa ojentaa reilu vuoden ikäistä taaperoa,joka on välillä todella kuriton.Tyttö saattaa esimerkiksi huvitella lyömällä aikuista hiusharjalla.Jos tiukasti kieltäminen ei riitä,äiti tehostaa puhetta niin että näyttää lapselle todella vihaista ilmettä,ei siis kajoa lapseen mutta näyttää että äiti on nyt tosissaan.Toimii ainakin siinä perheessä.
[/quote]
Tämäon hyvä tapa, näyttää tunteensa. Nykyäänhän kasvatetaan joko tai, eli joko ei näytetä mitään tunteita ja kannetaan viileänä jäähylle tai räjähdetään ja satutetaan.
Itse näytän ja kuulostan vihaiselta silloin kun suutun, jos minua lyödään näytän myös surulliselta, 1,5v. halaa, silittää ja sanoo antees.
Aika moni täällä nyt myös haukkuu näitä äitejä väkivaltaisiksi jms. Huomatkaahan nyt että useimmat kirjoittajat ovat tehneet virheen kerran menetettyään malttinsa ja katuu ja edelleen tuntee huonoa omatuntoa asiasta.
En kommentoi sairauksista tai vammaiaista, se on ihan eri juttu. Mutta olen sitä mieltä, että rauhallinen ja jopa vähän vanhanaikanen kasvatustyyli puree. Ainakin minuun ja mieheeni ja toivottavasti nyt meidän lapsiin. Ilman pätkääkään väkivaltaa! Pois liiat härpäkkeet ja harrastukset, mukavaa tavallista tekemistä ja yhdessäoloa sen sijaan. Paljon puhumista ja mielipiteiden vaihtoa, jopa debattia, kun ikää tulee.
Toki harrastuksiakin on, kerran-pari viikossa. Ja totta kai tietotekniikkaa. mutta "säännellysti" . Meillä on yhteinen ruokahetki (tehdään myös yhdessä) joka ilta ja siinä aina vaihdetaan päivän kuulumiset ja keskustellaan. Tälläinen oli mun kotikasvatus ja meistä tuli ihan täyspäisiä:). Samaa toivon lapsillemme ja hyvältä näyttää, nyt ovat 15, 11, 6 ja 3.
Täällä näemmä av-palstan Sirpa Laamaset kokoontuvat ja taputtelevat toisiaan selkään. Valehdelkaa vain itsellenne, että käyttämänne väkivalta oli pakon sanelemaa ja lapsen parhaaksi. Se ei muuta sitä faktaa, että sisimmässänne olette valmiita vahingoittamaan puolustuskyvytöntä lasta ettekä ole niin kiiltokuvamaisia äitejä mitä kuvittelette.
Mitä ajattelisit, jos lapsen isä "pimeänä" hetkenään läimäyttäisi, nipistäisi, puristaisi, polttaisi tupakalla tai tönäisisi tahallaan ovea vasten lapsesi? Niinpä, sinun, eli äidin, harjoittama väkivalta on IHAN eri asia.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:39"]
Mulle tuli pahoinpitely syyte kun olin tukistanut 3vuotiasta lastani.en tiennyt sen olevan rikos.Nyt tiedän.Mut näistä nykyajan kakaroista tulee ihan mahottomia tällä menolla ku tyyliin puhumalla pitäs rauhottaa..ei ihan onnistu ees joka kerta..ikinä.
[/quote]
Tukistitko jossain julkisella paikalla vai millä mekanismilla syyte nostettiin?
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 09:42"]Täällä näemmä av-palstan Sirpa Laamaset kokoontuvat ja taputtelevat toisiaan selkään. Valehdelkaa vain itsellenne, että käyttämänne väkivalta oli pakon sanelemaa ja lapsen parhaaksi. Se ei muuta sitä faktaa, että sisimmässänne olette valmiita vahingoittamaan puolustuskyvytöntä lasta ettekä ole niin kiiltokuvamaisia äitejä mitä kuvittelette.
Mitä ajattelisit, jos lapsen isä "pimeänä" hetkenään läimäyttäisi, nipistäisi, puristaisi, polttaisi tupakalla tai tönäisisi tahallaan ovea vasten lapsesi? Niinpä, sinun, eli äidin, harjoittama väkivalta on IHAN eri asia.
[/quote]
Mistä päättelit kirjoittajien sukupuolen?
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 08:51"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 08:23"]
Onneksi nää supermammat saavat raivokkaan 7-vuotiaan aisoihin ihan vain nätisti kiinni pitämällä. 7-vuotias voi olla jo melko isokokoinen, ja minä koko 158cm pituudellani ja 47kg painollani epäilen kykyäni pitää vihaista ja rimpuilevaa poikaa kiinni.
Miten voi aikuiset ihmiset elää näin käsittämättömän mustavalkoisessa maailmassa? En lähtisi rinnastamaan tapauksia, jossa lapsi kaataa maitokupin ja siitä hyvästä saa nyrkistä päähän tai yleistä tottelemattomuutta, jonka rauhoittamiseen tarvitaan pieni luunappi tai niskavilloista kiinni ottaminen. Kyllä, ensimmäinen esimerkki on pahoinpitelyä, toinen ei.
Tämä on yksi palstan vakioaiheista, joita mammat eivät osaa tarkastella moniulotteisemmin. Siksipä tästä onkin ihan turha keskustella. Perustelet luunappisi kuinka hyvin tahansa, tantat naama punaisena huutavat kuitenkin miten he itse ovat niinmahdottoman loistavia superäitejä, jotka ihan vain katseella saavat murusensa ojennukseen. Tiedä sitten kenen ne kurittomat huligaanit tuolla kylillä riehuvat ovat, ei palstan superäitien ainakaan :P
En aio palata vääntämään tästä aiheesta, joten saatte alapeukuttaa ja haukkua minua sydämenne kyllyydestä, tiedän, että täällä on kanssani samoin ajattelevia, normaale äitejä.
[/quote]
aivan totta!!! Kiitos kirjoituksestasi! Makaan en jaksa enaa vaantaa tasta aiheesta. Jotkut vaan katsoo asiaa niin mustavalkoisesti, kuten sanoin aijemmin "Lukee kuin piru raamattua".
[/quote]
Jotkut ne vaan noudattaa lakia ja kunnioittaa lasten oikeutta väkivallattomaan lapsuuteen...
Eikö teitä fyysisen kurituksen puolustajia kiinnosta edes se, että se on laitonta? Suhtaudutteko lakiin yhtä välinpitämättämästi muissakin asioissa?
Ei ole kyse siitä etteikö seuraamuksia tai "kuritusta" saa olla vaan miten se tehdään. Väkivalta on väärin!
http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kuritus
Älä lyö!
http://www.alalyolasta.fi/ala_lyo_lasta/oikeus_vakivallattomaan_lapsuuteen
Lapsi vaurioituu!
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/kipupisteita/perheen_kriisit_ja_muutokset/vakivalta_perheessa/
Lyöminen on väkivaltaa!
http://www.sosiaaliportti.fi/Page/6c03829c-0bde-46dd-97af-ec890aa19d07.aspx
Järkyttävää!
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 06:26"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 06:21"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:33"]
toivottavasti te kaikki olette joutuneet vastuuseen, ls-ilmo tms.
mutta eihän palstan rakastavat, pullantuoksuiset "äitylit" puhtaissa kodeissaan varsinkaan tuollaista tee?
[/quote]siis oikeesti suomessa vaan.taputetaan paalaelle ja sanotaan "kovasti". Ei ihme etta teidan lapset kohtelee opettajiaan uhmakkaasti yms. Vanhemmat puhuvat liian natisti ja opettajat ovat aivan hukassa kun kannykkaakaan ei saa takavarikoida! Onnea tulevalle....olen lomillani katsellut niita kadulla oksentelevia 13 vuotiaita.....
[/quote]
aivan samaa mielta!
T.se joka saattaa antaa piiskaa tarvittaessa. Hui.
[/quote]
Luulen että jos sinua vedettäisiin turpaan niin tuo asenne loppuisi. Ja se olisi vasta hui.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 08:30"][quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:41"][quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:37"]
mutta eihän palstan rakastavat, pullantuoksuiset "äitylit" puhtaissa kodeissaan varsinkaan tuollaista tee?
[/quote]
Minä joka olen tukistanut kaksi kertaa erityislastani pelastaakseni toisen lapseni hänen kynsistään, voin vastata tähän. Olen lapsen asioissa aktiivisesti yhteydessä ammattilaisiin ja sielläkin olen kertonut erinnäisissä tapaamisissamme näistä tapahtumista. Koskaan minua ei ole tuomittu vaan ymmärretty. Mitään ilmoituksia ei ole kukaan koskaan tehnyt vaikka alan ihmisiä ovatkin.
Se on niin helppo huudella kun ei ole itse koskaan erityislasta kasvattanut...Onneksi ammattilaiset tietävät mitä meidän arki on.
En siis tarkoita, että fyysinen väkivalta olisi suotavaa tai edes hyväksyttävää. Mutta ei niitä ilmoituksia ihan tosta noin vaan tehdä jos joku on lastaan tukistanut.
[/quote]
erityislapsi.
kiertoilmaus sille , ettei osaa kasvattaa lapsiaan. piste.
[/quote]
Mitä jos häipyisit palstalta?
Lapseni on erityislapsi, hänellä on cp-vamma. Kertoisit ihan rauhallisesti, miten cp-vamman saa kasvatuksella pois?
[/quote]
Viisi tuntia mennyt. Miten kauan arvioisit vielä tarvitsevasi aikaa tähän?
Kasvatusvinkkejä odotellessa.
heitin omenalla pikkuveljeäni päähän 8vuotiaana :,D
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 08:30"][quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:41"][quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:37"]
[/quote]
Minä joka olen tukistanut kaksi kertaa erityislastani pelastaakseni toisen lapseni hänen kynsistään, voin vastata tähän. Olen lapsen asioissa aktiivisesti yhteydessä ammattilaisiin ja sielläkin olen kertonut erinnäisissä tapaamisissamme näistä tapahtumista. Koskaan minua ei ole tuomittu vaan ymmärretty. Mitään ilmoituksia ei ole kukaan koskaan tehnyt vaikka alan ihmisiä ovatkin.
Se on niin helppo huudella kun ei ole itse koskaan erityislasta kasvattanut...Onneksi ammattilaiset tietävät mitä meidän arki on.
En siis tarkoita, että fyysinen väkivalta olisi suotavaa tai edes hyväksyttävää. Mutta ei niitä ilmoituksia ihan tosta noin vaan tehdä jos joku on lastaan tukistanut.
[/quote]
erityislapsi.
kiertoilmaus sille , ettei osaa kasvattaa lapsiaan. piste.
[/quote]
Mitä jos häipyisit palstalta?
Lapseni on erityislapsi, hänellä on cp-vamma. Kertoisit ihan rauhallisesti, miten cp-vamman saa kasvatuksella pois?
[/quote]
Lienee itsekin vammainen kun satutat toista. Onko ok jos cp satuttaa sinua?
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:11"]Kiskaisin 11-vuotiasta poikaa lautasella täysiä naamaan kun se käpelöi rintojani. Tästä on 8 vuotta aikaa
T. Nainen 19v
[/quote]
Voinko mä myös ;)
Te satuttajat olette vähemmistö. ONNEKSI.
"Lastensuojelun Keskusliiton tutkimuksessa 15 prosenttia suomalaisista allekirjoittaa täysin tai osittain väitteen, että lasta voi kurittaa fyysisesti ainakin poikkeustilanteissa. Kun lasten väkivaltainen kohtelu kiellettiin lailla vuonna -84, luku oli 40."
Olen repinyt turhan kovaa omaa lastani vetäessäni häntä pois esim. pikkusisaruksen kimpusta. Olisi pitänyt siis jämäkän rauhallisesti siirtää, mutta olen ollu raivoissani ja salaa halunnutkin vähän satuttaa, vaikka jälkikäteen tietysti katunut. Kerran meni täysin hermot 4-vuotiaaseen, joka ei taaskaan suostunut edes osallistumaan pukemiseen vaan nauraa räkätti tyynyn alla, ja painoin hänen päätään tyynyn läpi. Lapsi pelästyi ja itki kovasti.
Hyi miten kuvottavia pahonpiteijöitä. Vielä puolustelette, vähättelette ja hyväksytte väkivallan. Ei uskoisi tämän olevan sivistysvaltio vaan aivan kuin kivikaudelta. Ettekä edes kykene kyseenalaistamaan lyömistä! Elämän kevät.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 13:32"]
heitin omenalla pikkuveljeäni päähän 8vuotiaana :,D
[/quote]
Keittiössä hermostuin siksi omena koska oli siinä lähimpänä.. :D
Hakekaa nyt hyvät ihmiset tuohon VÄKIVALTAANNE jotain apua. Kiitos, ei muuta.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 23:07"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:00"]
Tukistin yli 20 v sitten hoitolasta. Omaani tai muita hoitamiani en ole koskaan kurittanut, tuo yksi poikkeus oli todella rajaton ja ilmeisesti omatkin vanhempansa häntä pitivät rajoissa tukistamalla. Kadun ja häpeän itseäni anyway.
[/quote]
yläpeukutetaan omaa lastaan tukistanutta ja alapeukutetaan hoitolasta tukistanutta. Av-mamman kaksinaamaisuutta parhaimmillaan! Hyi vittu mitä tekopyhyyttä!!
[/quote]
Kyllä on oksettavia ihmissaastoja täällä maan päällä! "Omaa" on ok retuuttaa hiuksista ja samalla halveksutaan tukistavaa hoitotätiä. Muistakaahan nyt, oi te oksettavat ruumiilliset kurittajapaskavanhemmat, te ETTE OMISTA lapsianne, vaan sosiaaliviranomaiset ottavat heidät teiltä pois, mikäli narahdatte sairaista kasvatusmetodeistanne.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 08:23"]
Onneksi nää supermammat saavat raivokkaan 7-vuotiaan aisoihin ihan vain nätisti kiinni pitämällä. 7-vuotias voi olla jo melko isokokoinen, ja minä koko 158cm pituudellani ja 47kg painollani epäilen kykyäni pitää vihaista ja rimpuilevaa poikaa kiinni.
Miten voi aikuiset ihmiset elää näin käsittämättömän mustavalkoisessa maailmassa? En lähtisi rinnastamaan tapauksia, jossa lapsi kaataa maitokupin ja siitä hyvästä saa nyrkistä päähän tai yleistä tottelemattomuutta, jonka rauhoittamiseen tarvitaan pieni luunappi tai niskavilloista kiinni ottaminen. Kyllä, ensimmäinen esimerkki on pahoinpitelyä, toinen ei.
Tämä on yksi palstan vakioaiheista, joita mammat eivät osaa tarkastella moniulotteisemmin. Siksipä tästä onkin ihan turha keskustella. Perustelet luunappisi kuinka hyvin tahansa, tantat naama punaisena huutavat kuitenkin miten he itse ovat niinmahdottoman loistavia superäitejä, jotka ihan vain katseella saavat murusensa ojennukseen. Tiedä sitten kenen ne kurittomat huligaanit tuolla kylillä riehuvat ovat, ei palstan superäitien ainakaan :P
En aio palata vääntämään tästä aiheesta, joten saatte alapeukuttaa ja haukkua minua sydämenne kyllyydestä, tiedän, että täällä on kanssani samoin ajattelevia, normaale äitejä.
[/quote]
aivan totta!!! Kiitos kirjoituksestasi! Makaan en jaksa enaa vaantaa tasta aiheesta. Jotkut vaan katsoo asiaa niin mustavalkoisesti, kuten sanoin aijemmin "Lukee kuin piru raamattua".