Bongasin nimiä hautausmaalta.
Haimi, Tuovi, Vieno, Syyne, Elsie, Ilmi, Edita, Alda. Osa aika ihania.
Voisitko antaa omalle lapsellesi vanhanajan "mummonimeä" ? :)
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 16:21"]
Mulla on pieni Martta ja molempien poikienkin nimet ovat "pappanimiä"
[/quote]
Juuri tällaisia nimiä taas en itse ymmärrä. Kaikki, edes puolet vanhemmista, eivät anna mitään mummonimiä lapselleen. Valtaosa nykyisistä nimistä on suomalaisia nimiä, mutta aika uusia tai eivät ainakaan koskaan ole olleet kovin suosittuja aikaisemmin (Ella, Aada, Sofia, Julia). Sitten joku antaa lapsensa nimeksi Martta. Ei kukaan teini-ikäinen tai aikuinen nainen halua olla nimeltään Martta. Siinä ei ole mitään kaunista tai femininiistä, se on mummonimi myös nuorten korvaan. Nämä Martat kadehtivat Isloja ja Aavoja.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 16:21"]
Mun mummin nimi oli Vieno <3
[/quote]
Vienosta ei tiedä onko tytön vai pojan nimi. Kuulostaa joltain Aku Ankan hahmolta.
Äitini oli Vieno. Toisaalta olen kuullut nimen myös miehen nimenä. Mutta olettekos käyneet gerontologia-sivustolla (gerontologia = sukututkimus) katsomassa vanhoja kirkonkirjoja. Sieltä löytyy aivan hulvattomia ammattinimikkeitä tyyliin tulitikkutehtaan ulosoppinut. Ja muita yhtä hauskoja. Katselkaapas vaikka oman sukunne tietoja tuolta sadan-kahdensadan vuoden takaa.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 16:10"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 13:52"]
Nythän ovat juuri muotia nuo mummonimet, aina se noin sadan vuoden kierto.
[/quote]
Aina tulee uusia nimiä ja usein ne suositut vanhat nimet, joita annetaan nykyään, eivät ole olleet niitä suosituimpia omana aikanaan. Esim. Sari ja Ritva tuskin koskaan tulevat muotinimiksi. Olivat omana aikanaan suosittuja. Paljon todennäköisemmin muotiin tulevat sen ajan harvinaisemmat nimet, kuten nytkin kävi Aadan ja Sofian kohdalla.
Ps. Nimeä ei tee kauniiksi se, että se on vanha. Kaikki kauniit nimet eivät ole kauniita.
[/quote]
Minna voisi olla sellainen muotinimi, josta tulee vielä uudestaan hitti.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 16:30"]
Äitini oli Vieno. Toisaalta olen kuullut nimen myös miehen nimenä. Mutta olettekos käyneet gerontologia-sivustolla (gerontologia = sukututkimus) katsomassa vanhoja kirkonkirjoja. Sieltä löytyy aivan hulvattomia ammattinimikkeitä tyyliin tulitikkutehtaan ulosoppinut. Ja muita yhtä hauskoja. Katselkaapas vaikka oman sukunne tietoja tuolta sadan-kahdensadan vuoden takaa.
[/quote]
Gerentologia on vanhuustutkimusta. Sukututkimus on genealogiaa. Just sayin'.
[/quote]
Olinpas tonttu, piti kirjoittaa genealogia=sukututkimis. Gerontologia on taas oppi, joka tutkii vanhuutta ja vanhenemista eri tieteenhaarojen kantilta.
Kannattaa myös muistaa se, että lapselle olisi tosiaan hyvä antaa oman aikakauden nimi. Esim. Martta-nimessä on todella vahva vanhan ihmisen nimen kaiku. Se voi olla ikävää lapsen kannalta esim. työnhakutilanteessa. Samaten nimi harvemmin mielletään kauniiksi, jos se on suosittu edellisessä sukupolvessa, esim. Minna-nimi.
Jokaisen lapsen tulisi edustaa omaa aikakauttaan eikä saada mitään mummonimiä :)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 16:38"]
[/quote]
Gerentologia on vanhuustutkimusta. Sukututkimus on genealogiaa. Just sayin'.
[/quote]
Sinä olit nopeampi, huomasin mokani heti, kun olin klikannut lähetä. Olen opiskellut gerontologian perustutkinnon ja täytyypä sanoa, että oli todella mielenkiintoinen paketti.
Isomummuni oli Elsa Edita. Kaunis nimi mielestäni, mutta en halunnut tytärtäni nimetä kyseisen henkilön mukaan.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 16:44"]Kannattaa myös muistaa se, että lapselle olisi tosiaan hyvä antaa oman aikakauden nimi. Esim. Martta-nimessä on todella vahva vanhan ihmisen nimen kaiku. Se voi olla ikävää lapsen kannalta esim. työnhakutilanteessa. Samaten nimi harvemmin mielletään kauniiksi, jos se on suosittu edellisessä sukupolvessa, esim. Minna-nimi.
Eli Vienot, Martat ja Lahjat on sitten tulevaisuuden työttömiä. _Ok_ :-D :-D :-D
Jokaisen lapsen tulisi edustaa omaa aikakauttaan eikä saada mitään mummonimiä :)
[/quote]
Tuli käytyä vihjeen mukaan sukututkimuksen sivuilla ja Hiski tietokannassa. Katselin esi-isien tietoja ja pakko sanoa, että löytyi hauskoja ammattinimikkeitä ja myös nimiä. Mutta mitä sanotte ammatista Palveleva nuoripiika tai sepän tytär, nuorityttö tai irtolaismies, nuorimies tai nahkurinsälli (paras mielestäni) tai nikkarin oppilas. Löytyi myös Ojalan piika neito, tehtaantyöläinen (useitakin) ja entinen piika.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 16:33"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 16:10"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 13:52"]
Nythän ovat juuri muotia nuo mummonimet, aina se noin sadan vuoden kierto.
[/quote]
Aina tulee uusia nimiä ja usein ne suositut vanhat nimet, joita annetaan nykyään, eivät ole olleet niitä suosituimpia omana aikanaan. Esim. Sari ja Ritva tuskin koskaan tulevat muotinimiksi. Olivat omana aikanaan suosittuja. Paljon todennäköisemmin muotiin tulevat sen ajan harvinaisemmat nimet, kuten nytkin kävi Aadan ja Sofian kohdalla.
Ps. Nimeä ei tee kauniiksi se, että se on vanha. Kaikki kauniit nimet eivät ole kauniita.
[/quote]
Minna voisi olla sellainen muotinimi, josta tulee vielä uudestaan hitti.
[/quote]
On jo muotinimi Ruotsissa Villen kans. :)
Lapsiluku täynnä eikä ole mikään vanhanaikainen nimi. Muuten pidän kesällä hautausmaalla kulkemisesta ja hautojen katselusta. Siellä on rauhallista ja usein viileämpää.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 16:44"]
Kannattaa myös muistaa se, että lapselle olisi tosiaan hyvä antaa oman aikakauden nimi. Esim. Martta-nimessä on todella vahva vanhan ihmisen nimen kaiku. Se voi olla ikävää lapsen kannalta esim. työnhakutilanteessa. Samaten nimi harvemmin mielletään kauniiksi, jos se on suosittu edellisessä sukupolvessa, esim. Minna-nimi.
[/quote]
Höpönpöpö ketään nimen takia työhön jätetä valitsematta jos muut asiat kohillaan :D
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 13:18"]
Jemina on kylläki vanha nimi.
[/quote]
White trash nimi joka on edelleen white trash nimi.
White trashit vois nyt unohtaa tästä ketjusta.
Mistä nuo nimet ovat lähtöisin tai miten ovat saaneet alkunsa?
T: Tietämätön Uteliaana
Ihmeellisesti ihmisten nimimaku muuttuu vuosikymmenten vaihtuessa.
Ennen oli juuri näitä Lyyli, Amalia, Martta, Tyyne, Usko, Taisto, Hilja, Lempi..<3
Sitten tuli: Yessica, Janniina, Jemina, Julius.. Hyh
Nytten trendinä: Aava, Olivia, Isla, Pihla, Neo, Luca, Micael.... :/
Mulla on pieni Martta ja molempien poikienkin nimet ovat "pappanimiä"