KOTIVARA kuntoon nyt - kaupat voivat tyhjentyä nopeasti!
Tarkista tilanteesi NYT: Kriisi voi eskaloitua milloin tahansa:
Elintarvikkeet kaupan hyllyistä voi tyhjentyä nopeasti. Siihen ei tarvita suurkatastrofia.
Turhalta hamstraukselta vältyttäisiin, jos joka kodista löytyisi sisäasiainministeriön pelastusosasto suosittelema KOTIVARA:
Se ei ole siis ole mikään keittiön nurkkaan sinetöity ja kolmatta maailmansotaa odottava hätäpaketti, vaan osa normaalia ruokatalouden joustovaraa silloin kun vaikka perheen jäsen sairastuu eikä kaupassa käynti luonnistu. (Katso lista alla.)
Ruoan lisäksi kotivaraan kuuluu toki muutakin, mitä tarvitaan päivittäin, kuten lääkkeet ja hygieniatarvikkeet.
Oletko varautunut
veden loppumiseen?
Pelastusosasto muistuttaa, että ruokaakin tärkeämpää on vesi. Katkosten varalta täytyisi kotoa löytyä puhtaita, kannellisia astioita. Niillä voi hakea vettä jakelupisteistä, joita perustetaan, mikäli kraanavesi saastuu tai sitä ei tule.
Nokian vesikriisi, sähköjä katkovat kesän ja syksyn myrskyt sekä talven lumikuormat ovat osoitus, että Suomessakin voi sattua. Sadat ja tuhannet kotitaloudet voivat tarvita apua. Kevään tulvat ja kelirikkokin koettelevat vielä osaa asuttua maaseutuamme.
Poikkeusolosuhteissa tarvitaan tulitikkujen lisäksi paristoilla toimiva radio, taskulamppu, varaparistot sekä mahdollisessa säteilytilanteessa joditabletit.
Sosnovyi Borin ydinvoimalassa vajaat 20 vuotta sitten tapahtuneen onnettomuuden jälkeen viranomaiset esittelivät Helsingin väestönsuojia. He muistuttivat sivulauseessa, että suomalaisilla voi alkaa kahvihammasta kolottaa kun suojassa vietetään viikkokin. Kotona kannattaisi olla paketti papuja pureskeltavaksi.
Katso asiantuntijoiden
kotivara / yksi henkilö:
1. Perunaa kilo sekä riisiä ja makaronia kilo
2. Öljyä ja rasvoja kilo sekä sokeria kilo.
3. UHT-maitoa 2 litraa.
4. Lisäksi juomia, vettä ja herkkuja yhteenlaskettuna 32 litraa ja yksi kilo.
5. Leipää ja viljavalmisteita 3 kiloa.
6. Maitoa ja maitotuotteita 2,6 kiloa.
7. Hedelmiä ja marjoja kilo sekä vihanneksia ja juureksia 3 kiloa.
8. Lihaa, kalaa, kanaa ja kananmunia 2 kiloa.
Tällä selviät 2viikkoa ja sen jälkeen voit toivoa, että tilanne selviää tai apua tulee jostain.
Siunausta.
Kommentit (345)
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 20:31"]
Pieneenkin kerrostalokämppään saa loistavasti piilotettua kotivaraa, kun ottaa kaikki hukkatilat käyttöön. Esim keittiökaapistojen sokkeliin mahtuu kaikkea kivaa. Sohvan sisään saa tavaraa, samoin sängyn alle laatikoihin.
[/quote]
Eipä saa sokkeliin mitään kun laudat on naulattu tiukasti kiinni. Siät paitsi jos sinne tai sohvaan jotain ruokaa tunkis, niin alkais joku ihrakuoriaislauma varmaan kasvaa kaappien alla ja sohvissa.
Onko tämä nyt sitä sotaan valmistautumista vai? Mistä sait nuo vinkit?
Kyllähän Jumala lähettää omilleen viiriäisiä ja mannaa, jos ne venäläiset hyökkää ja vie meiltä ruuan.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 20:55"]
[/quote]
ihan vaan vaikka pitkään sähkökatkokseenkin varautumista. niitähän on tälläkin hetkellä suomenniemellä.
Ai eikö kaikilla oikeasti ole kaapissa kahta hyllyä papupurkkeja ja Trangiaa? Meillä on käynyt niin, että retkeilijä on löytänyt purjehtijan, ja vaikka kaupunkilaisia ja kerrostaloasujia olemmekin, niin itse asiassa tuoretavaraa - josta tosiaan ei hirveästi ole kokemukseni mukaan hyötyä siinä vaiheessa, kun kylmäkalletkin (meillä on niitäkin pakastimessa koko ajan) sulaisivat kylmälaukussa, eli noin 72 tunnin kuluttua esim. sähkökatkon alusta.
Lisäksi meillä on varmasti noin 50 litraa alkoholia, jolla voi vaihtaa tavaraa (viimeinen Caol Ila pullo kyllä säästetään siihen tilanteeseen, että pitää vetää taju kankaalle, kun tilanne on niin paha), ase ja ammuksia. :-P
Mua mietittyttää vain se, että mulla siis pitäisi olla 6kg lihaa kotona jossain purkeissa... yh. Mutta hädän hetkellä ne varmasti maistuu, en epäile, mutta eipä huvittaisi tuollaista määrää jemmata varmuuden vuoksi. Säilytysaika toki pitkä, mutta lopulta, monta kuutta kiloa olis elämän varrella jouduttu laittamaan menemään roskiin...
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 21:22"]
Mua mietittyttää vain se, että mulla siis pitäisi olla 6kg lihaa kotona jossain purkeissa... yh. Mutta hädän hetkellä ne varmasti maistuu, en epäile, mutta eipä huvittaisi tuollaista määrää jemmata varmuuden vuoksi. Säilytysaika toki pitkä, mutta lopulta, monta kuutta kiloa olis elämän varrella jouduttu laittamaan menemään roskiin...
[/quote]
Niinpä. Kovin moni ei varmaan ei-kriisitilanteessa mieluusti mitään purkkilihaa mussuta.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 19:51"]
Siis elääkö osa ihmisistä oikeasti niin ettei keittiön kaapeista löydy kun päivän eväät kerralla :O
[/quote] kaurapakkaus, riittää enemmän ku päiväksi, riisiryynit vai keitätkö puuroa koko satsilla, en varaa ylimääräisiä
[/quote]
Kasvissyöjä voi tietenkin vaihtaa lihan papuihin tai muuhun vastaavaan proteiininlähteeseen. Soijarouhekin on hyvä vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 20:36"]
Lihaa yms pari kiloa per hlö? Purkkilihaa toki, mutta kuka ja miten sitä käytetään?
[/quote]
No jos vaikka laittaisit siivutettua nötköttiä näkkärin päälle? Tai keittäisit keiton jossa on nötköttipaloja.
Apua, kuinka uusavuttomia ihmiset ovat!
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 20:54"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 20:31"]
Pieneenkin kerrostalokämppään saa loistavasti piilotettua kotivaraa, kun ottaa kaikki hukkatilat käyttöön. Esim keittiökaapistojen sokkeliin mahtuu kaikkea kivaa. Sohvan sisään saa tavaraa, samoin sängyn alle laatikoihin.
[/quote]
Eipä saa sokkeliin mitään kun laudat on naulattu tiukasti kiinni. Siät paitsi jos sinne tai sohvaan jotain ruokaa tunkis, niin alkais joku ihrakuoriaislauma varmaan kasvaa kaappien alla ja sohvissa.
[/quote]
Oletko kuullut sängyn alle laitettavista kannellisissa muovilaatikoista?
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 20:55"]
[/quote]
Laita Googleen Huoltovarmuuskeskus kotivara.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 21:37"]
[/quote]
Kasvissyöjä voi tietenkin vaihtaa lihan papuihin tai muuhun vastaavaan proteiininlähteeseen. Soijarouhekin on hyvä vaihtoehto.
[/quote]
Soijarouhe ei ole mikään vaihtoehto, se ei oikeasti ole kovin ravinteikasta. Parempi olisi varata soijapapuja.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 13:45"]
Mä olen varmasti tyhmä, mutta nyt joku viisaampi selventäköön. Missä perkeleessä mä ne riisit ja makaronit keitän, jos vedestäkin on pulaa? Kyllä mä siinä tilanteessa sen veden priorisoisin... Selittäkää tyhmemmälle.
[/quote]
Sitä vartenhan sinulla pitää olla sitä vettä jemmassa.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 20:36"]
Lihaa yms pari kiloa per hlö? Purkkilihaa toki, mutta kuka ja miten sitä käytetään?
[/quote]
No jos vaikka laittaisit siivutettua nötköttiä näkkärin päälle? Tai keittäisit keiton jossa on nötköttipaloja.
Apua, kuinka uusavuttomia ihmiset ovat!
[/quote]
Anteeks vaan, mutta en todellakaan ole uusavuton, jos en vedä nötköttiä ruisleivän päälle. Tuli natusteltua sitä ihan tarpeeksi, kun leipäjonossa tarjottiin. Syön sitä kyllä pakon edessä, mutta ennemmin säilön papuja, tomaatteja ja muita rehuja kaapissani, kuin nötköttiä. Hrr, pelkkä ajatuskin nostaa karvat pystyyn. Säilykerehuja tulee muutenkin käytettyä normikierrossa, nötkötit kierrättäisin naapureille.
Kannattaa myös pitää paristoja kotona, jotta saa mahdollisesti virtaa radioon sähkökatkoksen aikana.
Ihme juttuja!! Kai te tiedätte että tekin joskus kuolette? Mitä sitä asiaa noin murehtimaan.
Itselläni on muuten kotivara ihan vain sen takia, että joskus voi rahallisesti olla vähän tiukkaa. En ole koskaan ajatellut käyttää varastoani katastrofin edessä. No hyvä tietää, että olen tietämättäni varautunut pitkiin sisälläoloaikoihin :)
Kuka sitten tahtoo elää sellaisen katastrofin jälkeisessä maailmassa, joka vaatii pysymään pitkään sisällä? Jos johtuu esimerkiksi ydinsaasteista, loppuelämältä olisi lupa odottaa lähinnä syöpää.
Elämä tilanteessa kuin tilanteessa ei ole arvokasta.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 00:03"]
Kuka sitten tahtoo elää sellaisen katastrofin jälkeisessä maailmassa, joka vaatii pysymään pitkään sisällä? Jos johtuu esimerkiksi ydinsaasteista, loppuelämältä olisi lupa odottaa lähinnä syöpää.
Elämä tilanteessa kuin tilanteessa ei ole arvokasta.
[/quote]No niinku vaikka sen sähkökatkoksen ajan? Kun kaupatkin menevät kiinni, bensaa ei enää saa, vettä ei tule? Että sama tuo sitten on kuolla nälkään, ja lapset ensimmäisenä?
Voi v. te olette sekaisin.