Kenelle kuuluu ampiaispesän hävittäminen?
Asumme korkeassa vuokratalossa ja ylimmässä kerroksessa (8. Kerros) ja ikkunamme ulkopuolella on varmastikin katonrajassa ampiaispesä. Tänään löytynyt kotoa yht joku 20 ampparia, joten täytyykö meidän hävittää pesä vai vuokranantajan?
Olen hieman allerginen pistoille, joten ajatus ampiaispesästä ikkunan yläpuolella ei ole mieleinen.
Kommentit (21)
Meillä oli parvekkeella oikein mojova ampiaispesä kun pari vuotta sitten tultiin maalta. Soitettiin tuholaistorjujalle (löytyi Googlesta). Mies tuli oitis, hoiti homman ammattitaidolla ja lasku oli aivan kohtuullinen. Miksi teidän kotinne asioiden pitäisi "kuulua" jollekulle muulle, miksi ette itse kanna vastuuta asioistanne?
Ei kannata aikailla, elokuussa ampiaisilla on luonnossa vähemmän syötävää, ne viettävät enemmän aikaa pesässä ja ovat ärhäkämpiä (kertoi tuholaistorjuja).
Huoltoyhtiöön ottaisin yhteyttä omistusasunnossakin. Jos pesä on asunnon ulkopuolella, se on taloyhtiön vastuulla.
Koska asumme vuokra-asunnossa ja meillä ei ole parveketta, asia koskettaa siis ainakin kolmea asuntoa. Ikkunat ovat siis vierekkäin.
Veikkaisin, että meillä pesä on rakennettu jonnekin rakenteisiin, kun menevät katon sisään pörräilemään.
Eihän monikaan maksa itse esim. luteiden karkotustakaan vuokralla ollessaan tai osta itse hajonnutta jääkaappia yms. vaikka on suht akuutteja asioita (oletuksena ettei ole tahallisesti esim rikottu jääkaappi)
Ap
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 18:49"]
Meillä oli parvekkeella oikein mojova ampiaispesä kun pari vuotta sitten tultiin maalta. Soitettiin tuholaistorjujalle (löytyi Googlesta). Mies tuli oitis, hoiti homman ammattitaidolla ja lasku oli aivan kohtuullinen. Miksi teidän kotinne asioiden pitäisi "kuulua" jollekulle muulle, miksi ette itse kanna vastuuta asioistanne?
Ei kannata aikailla, elokuussa ampiaisilla on luonnossa vähemmän syötävää, ne viettävät enemmän aikaa pesässä ja ovat ärhäkämpiä (kertoi tuholaistorjuja).
[/quote]
Sulta jäi varmaan huomaamatta, että näissä aiemmissa viesteissä se pesä ei ollut omalla parvekkeella. Vai onko sulla tapana huolehtia naapureidenkin asioista ja maksaa heillekin nämä tuholaistorjujat, jos pesä olisi ollut naapurin parvekkeella?
Meillä vuokra-asunnon katossa räystäässä ampiaispesä, joka häiritsee paljon minua: hikoilen, eikä tuulettaa voi kuin yömyöhällä, sit tulee valvottuakin. Niitä on tullut yölläkin sisään. Taloyhtiöön soitin; eivät tee mitään asialle! Mitä teen?
Kuuluu taloyhtiön huoltofirman hommiin. Soita isännöitsijälle tai talohuollolle.
Vierailija kirjoitti:
Koska asumme vuokra-asunnossa ja meillä ei ole parveketta, asia koskettaa siis ainakin kolmea asuntoa. Ikkunat ovat siis vierekkäin.
Veikkaisin, että meillä pesä on rakennettu jonnekin rakenteisiin, kun menevät katon sisään pörräilemään.
Eihän monikaan maksa itse esim. luteiden karkotustakaan vuokralla ollessaan tai osta itse hajonnutta jääkaappia yms. vaikka on suht akuutteja asioita (oletuksena ettei ole tahallisesti esim rikottu jääkaappi)
Ap
Tästä syystä minulla on vuokrasopimuksessa teksti, jonka mukaan minä vuokranantaja käyn kerran kuukaudessa asunnossa tarkistamassa, että kaikki on kunnossa. Ei ole vuokralaisen asia kertoa minulle, että tiskikone vuotaa, komerossa on kannabiskasvustoa ja jääkaappi ulvoo, itse minun on käytävä ne tarkistamassa. Samassa vilkaisen sen ampiaispesänkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos kysymys asunto-osakeyhtiöstä, niin rakennukset ovat asunto-osakeyhtiön omaisuutta ja sinä omistat vain osakekirjat.
Ja myös vastuukysymykset. Entä jos tuo tuholaistorjuja olisi vaurioittanut parvekkeen tai seinien rakenteita. Kuka olisi ollut korvausvelvollinen?
Elli Epätoivoinen kirjoitti:
Meillä vuokra-asunnon katossa räystäässä ampiaispesä, joka häiritsee paljon minua: hikoilen, eikä tuulettaa voi kuin yömyöhällä, sit tulee valvottuakin. Niitä on tullut yölläkin sisään. Taloyhtiöön soitin; eivät tee mitään asialle! Mitä teen?
Laittaisin ikkunaan hyönteisverkon.
Huoltoyhtiö sen hoitaa. Mutta laittakaa nyt hyvät ihmiset hyttysverkkoa ikkunoihin, turhaan te niistä sisällä kärsitte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tästä syystä minulla on vuokrasopimuksessa teksti, jonka mukaan minä vuokranantaja käyn kerran kuukaudessa asunnossa tarkistamassa, että kaikki on kunnossa. Ei ole vuokralaisen asia kertoa minulle, että tiskikone vuotaa, komerossa on kannabiskasvustoa ja jääkaappi ulvoo, itse minun on käytävä ne tarkistamassa. Samassa vilkaisen sen ampiaispesänkin.
Ei ole hyväksyttävää tuollainen kyttääminen, ellei nimenomaan ole joku erikoistilanne ja silloinkin asukkaasta huolehditaan yhdessä esim. sosiaalitoimen kanssa. Normaalitilanteessa vuokralainen on se joka ilmoittaa ongelmista (ja on myös velvollinen tekemän niin!), muuten tarkastus on asiallista tehdä noin vuoden välein, ei todellakaan kuukausittain ja tietenkin kaikki tehdään ennalta sovitusti, ei yllätyskäyntejä.
Ampiaiset: jos on kyse yksittäisistä otuksista, asunnon haltija pystyy yleensä hoitamaan asian itse, mutta pesän poistamisesta on vastuussa taloyhtiö, jos on sellaista talosta kyse, siispä yhteys huoltoyhtiöön tai isännöitsijään.
Huoltoyhtiö tilasi tuholaismiehen meillä, kun soitin sinne. Tuli samana päivänä hävittämään ampiaiset. Meillä on omistusasunto ja talossa on myös vuokra-asuntoja, ei tällä pitäisi olla merkitystä. Pesät olivat rakenteissa ulko-oven vieressä ja pyöräkatoksessa.
Naiselle kuuluu. Me miehet kestetään huonommin kipua.
Laita verkko ikkunaan.
Vierailija kirjoitti:
Kenen kuuluu maksaa se verkko? (Perisuomalainen kysymys.)
Meillä on kyllä tuuletusikkunoissa verkot, ei tule ampiaiset sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen kuuluu maksaa se verkko? (Perisuomalainen kysymys.)
Vastaan mututuntumalla, korjatkaa jos olen väärässä. Jos asut omistamassasi asunnossa, maksat itse. Jos asut vuokralla, eikä asunnossa entuudestaan ole sellaista, vuokranantajalla ei myöskään ole velvollisuutta hommata sellaista, eli siinä tapauksessa hommaat halutessasi itse. Jos asut vuokralla ja asunnon hyönteisverkko on hajonnut, yhteys vuokranantajaan (tai jos kyse on kerrostaloasunnosta, niin ehkä huoltoyhtiöön?).
Taloyhtiön huolto tai isännöitsijä hommaa osaavan tyypin paikalle.
Meilläkin naapurin parvekkeella ampparipesä, ja soitin kiinteistöhuoltoon, joka kävi sen hävittämässä. Olemme siis kunnan asunnossa vuokralla, en tiedä miten tää menee omistusasunnoissa.