neuvolan täti epäilee klmamydiaa
Kävin alkuraskauden pissatestissä. Neuvolasta soitettiin että siinä näkyi hiivaa (olen ennenkin saanut hiivatulehduksen raskauden alussa). Neuvolan täti epäili myös että se olisi klamydia. Sanoi että en halua nyt syyllistää mutta se pitää testata. En ole todellakaan harrastanut seksiä muiden kun mieheni kanssa, sitäkö hän vihjaili, että olisin. Vai mieskö tässä käy muita paneskelemassa. Paska mieli. En puhelimessa sanonut mitään muuta kun että joo testataan pois. Puhelun jälkeen vasta luin että se tarttuu vain suojaamattomassa yhdynnässä.
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 14:18"]Itse katsoin neuvolakortistani, että multa on testattu hepatiitti, kuppavasta-aineet ja HIV. Kai toi klamydiakin ois merkattu korttiin?
[/quote]
Jep, kuppa, HIV ja B-hepatiitti testataan verestä alkuraskaudesta. Mutta klamydiasta en tiedä onko mikään vakiotesti jos oireita ei ole. Sehän testataan virtsasta.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 14:21"]
Kyllä ne testataan aina alkuraskaudessa, sukupuolitaudit.
[/quote]
Jaa, että kaikkiko? :D Luetteletko vielä, mitkä..
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00186
Ei tutkita kuin hepatiitti, kuppa ja HIV ja TARPEEN mukaan muita asioita.
Mun kaverille kävi niin, että häneltä löytyi klamydia, vaikka on ollu saman miehen kanssa pitkään. No se kertoi tuloksista sille ja mies oli myöntänyt pettänneensä
Mulla testattiin vuosi sitten klamis vti:n yhteydessä. Ei auttanut vaikka sanoin, että ei mitään mahista.
En ala syyttelemään, luulen että hiivaa on kun sitä on ennenkin ollut. Sanon vain mitä neuvolasta sanottiin, nään kyllä naamasta jos salailee jotakin.
Nyt vain alan väkisinkin miettimään onko tämä se syy miksi mies on ollut erityisen huomaavainen parin viime viikon ajan. ap.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 14:49"]Nyt vain alan väkisinkin miettimään onko tämä se syy miksi mies on ollut erityisen huomaavainen parin viime viikon ajan. ap.
[/quote]
No pianhan se selviää. Näet varmaan jo hänen ilmeestäänkin jotain kun kerrot...
Jaaah... Rupesitkin kehittelemään useamman päivän trolliprovoa. Pitääkö huomenna ruveta uppailemaan tätä ketjua, että "no, mitä se mies sanoi?" ja sitten kehittelet tarinan sitä kuinka on pettänyt ja kuinka olet ihan epätoivoinen ja pitääkö tehdä abortti ja palapalapala.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 15:06"]Jaaah... Rupesitkin kehittelemään useamman päivän trolliprovoa. Pitääkö huomenna ruveta uppailemaan tätä ketjua, että "no, mitä se mies sanoi?" ja sitten kehittelet tarinan sitä kuinka on pettänyt ja kuinka olet ihan epätoivoinen ja pitääkö tehdä abortti ja palapalapala.
[/quote]
Heh heh.
Hei. Minulla testattiin hiv raskauden alussa. Sitten kun myöhemmin oli verenvuotoa, niin testattiin myös klamydia varmuuden vuoksi. Eli ei kuulunut noihin pakollisiin rutiinitesteihin.
Kun olin raskaana menin äitiyspolille viikonloppuna sen takia, että virtsarakontulehdus oli päässyt jo niin pahaksi, että itkin kippurassa koko päivän sängyllä. Siellä sitten väittivät kiven kovaa, että ei ole virtsarakontulehdus mulla on se ainakin 2 kertaa joka vuosi. Huolehdin kyllä alapää hygieniasta varmasti enemmän kuin keskiverto, mun virtsarakon anatomiassa vaan on joku häikkä, kun sinne pääse pöpöt noin helposti.
No he sitten väittivät ennen kuin olin pissannut kuppiin, että klamydia sen täytyy olla. No mitään ei kuulunut koko viikonloppuun, eikä edes vielä maanantaina. Soitin itse sinne tiistaina, joku nainen sitten joo ei ole klamydia, mutta tää on virtsarakontulehdus. Sitten vielä selittivät 10 minuuttia siitä kun hoitamattomana saatta aiheuttaa ennen aikaisia supistuksia, mutta eivät he jaksa sitä näytettä enempää viljellä. Menin sitten terveyskeskukseen ja sieltä labraan antamaan uuden näytteen, itkien koko matkan kun sattuu. Seuraavana päivänä soitin sinne, joo on täällä jotakin ei vaan viljelty pidemmälle, tule antamaan uusi näyte. No minäpä menin ja siinä kohtaa olin jo onnistunut itse sen hoitamaan pois 5 päivän runsaalla veden juonnilla, sillä siellä ei enää näkynyt mitään.
Kyllä pisti vituttamaan terveydenhuolto. Kaikki latelevat puhelimessa siitä kun kyllä se tarvitsee hoitaa, mutta kukaan ei tee asialle mitääb. Kun ei nyt tullut viljeltyä tuota näytettä pidemmälle.
33, rupea käyttämään yksityisiä palveluita
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 15:18"]Kun olin raskaana menin äitiyspolille viikonloppuna sen takia, että virtsarakontulehdus oli päässyt jo niin pahaksi, että itkin kippurassa koko päivän sängyllä. Siellä sitten väittivät kiven kovaa, että ei ole virtsarakontulehdus mulla on se ainakin 2 kertaa joka vuosi. Huolehdin kyllä alapää hygieniasta varmasti enemmän kuin keskiverto, mun virtsarakon anatomiassa vaan on joku häikkä, kun sinne pääse pöpöt noin helposti.
No he sitten väittivät ennen kuin olin pissannut kuppiin, että klamydia sen täytyy olla. No mitään ei kuulunut koko viikonloppuun, eikä edes vielä maanantaina. Soitin itse sinne tiistaina, joku nainen sitten joo ei ole klamydia, mutta tää on virtsarakontulehdus. Sitten vielä selittivät 10 minuuttia siitä kun hoitamattomana saatta aiheuttaa ennen aikaisia supistuksia, mutta eivät he jaksa sitä näytettä enempää viljellä. Menin sitten terveyskeskukseen ja sieltä labraan antamaan uuden näytteen, itkien koko matkan kun sattuu. Seuraavana päivänä soitin sinne, joo on täällä jotakin ei vaan viljelty pidemmälle, tule antamaan uusi näyte. No minäpä menin ja siinä kohtaa olin jo onnistunut itse sen hoitamaan pois 5 päivän runsaalla veden juonnilla, sillä siellä ei enää näkynyt mitään.
Kyllä pisti vituttamaan terveydenhuolto. Kaikki latelevat puhelimessa siitä kun kyllä se tarvitsee hoitaa, mutta kukaan ei tee asialle mitääb. Kun ei nyt tullut viljeltyä tuota näytettä pidemmälle.
[/quote]
Ainiin ja vaikka virtsarakontulehdus oli jo ohi. Virtsaaminen sattui vielä viikon tuon toteamisen jälkeen oli ehtinyt tehnyt niin pahaa jälkeä se tulehdus.
Tytöllä oli pissatulehdus ja sai kyllä heti a-kuurin kun niin kovat kivut ja testin tulos tuli vasta myöhemmin.
Klamydia testattiin myös. Tavallinen pissatulehdus oli. Kävimme yksityisellä.
Tuo klamydian testaaminen riippuu varmaan paikkakunnasta. Nuo HIV, kuppa ja hepatiitti tutkitaan aina. Meillä katotittiin alkuraskaudessa myös klamydia ja tippuri kaikilta. Ja se lukee neuvolakortissa ja pissaata katottiin. Pissanäyte piti antaa laboratoriossa, ei siis voinut kotona pissata niinku siinä normi virtsanäytteessä.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 15:19"]33, rupea käyttämään yksityisiä palveluita
[/quote]
Nykyään käynkin.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 15:26"]Tytöllä oli pissatulehdus ja sai kyllä heti a-kuurin kun niin kovat kivut ja testin tulos tuli vasta myöhemmin.
Klamydia testattiin myös. Tavallinen pissatulehdus oli. Kävimme yksityisellä.
[/quote]
Näin mullakin yleensä, mutta raskaana ei ilmeisesti voitu antibiootteja noin vain antaa.
T 33
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 15:27"]Tuo klamydian testaaminen riippuu varmaan paikkakunnasta. Nuo HIV, kuppa ja hepatiitti tutkitaan aina. Meillä katotittiin alkuraskaudessa myös klamydia ja tippuri kaikilta. Ja se lukee neuvolakortissa ja pissaata katottiin. Pissanäyte piti antaa laboratoriossa, ei siis voinut kotona pissata niinku siinä normi virtsanäytteessä.
[/quote]
Meillä täällä täysin sama käytäntö, mutta saadaan neuvolasta kunnon purkki ja näyteputki mukaan. Johon pissataan sitten labra aamuna ja viedään putki sinne samalla, kun otetaan verinäytteet.
Sanoin miehelle mitä neuvolasta sanottiin, sanoi että ei voi olla mahdollista. Nyt sitten ärsyttää se neuvolan täti joka luulee että petetään toisiamme :D Tai minusta luulee koska sanoi että "en nyt haluaisi syyllistää". ap
Minäkin sain raskausaikana 2 vitsatietulehdusta ja molemmilla kerroilla testattiin myös klamydia. Naurettiin miehen kanssa, että millasta elämää ne kuvittelee minun mahan kanssa viettävän. Ihan normirutiinia. Älä ainakaan syyllistä mietä ennen testituloksia.