neuvolan täti epäilee klmamydiaa
Kävin alkuraskauden pissatestissä. Neuvolasta soitettiin että siinä näkyi hiivaa (olen ennenkin saanut hiivatulehduksen raskauden alussa). Neuvolan täti epäili myös että se olisi klamydia. Sanoi että en halua nyt syyllistää mutta se pitää testata. En ole todellakaan harrastanut seksiä muiden kun mieheni kanssa, sitäkö hän vihjaili, että olisin. Vai mieskö tässä käy muita paneskelemassa. Paska mieli. En puhelimessa sanonut mitään muuta kun että joo testataan pois. Puhelun jälkeen vasta luin että se tarttuu vain suojaamattomassa yhdynnässä.
Kommentit (45)
No voihan sen klämppistartunnan saada joskus menneisyydessä tietämättään ja tulee esille vasta myöhemmin..
Luin äsken että itämisaika 1-3viikkoa, jos oikein muistan. Mieskin meni nyt nukkumaan töiden jälkeen, en voi siis vielä kertoa mitä neuvolasta äsken sanottiin. ap.
Mullaki testattiin puol vuotta sitten klamydia, enkä suuttunu miehel siit.. Tottakai ne haluu testata jos on epäilys :o
Itsestäsi voit olla varma, mutta et toisesta. Jos saman miehen kanssa jo ennestään lapsia, piilevä tartunta olisi kyllä tullut esille aiemmissa raskauksissa. Taudithan seulataa ilman, että on syytä epäillä.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 14:07"]No voihan sen klämppistartunnan saada joskus menneisyydessä tietämättään ja tulee esille vasta myöhemmin..
[/quote]
Ai vaikka kahdeksan vuotta sitten? Koska silloin olen sinkkuna ollut viimeksi jonkun toisen kanssa. ap.
Nnnnii. Kerrot sitten kun herää. Tauti voi olla piilevänä vaikka vuosikausia ja se on yksi suurinpia syitä naisten lapsettomuuteen, jonka aiheuttaa arpeuttamalla munajohtimet. Voit ihan yhtä hyvin olla sen levittäjä itse.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 14:10"]Nnnnii. Kerrot sitten kun herää. Tauti voi olla piilevänä vaikka vuosikausia ja se on yksi suurinpia syitä naisten lapsettomuuteen, jonka aiheuttaa arpeuttamalla munajohtimet. Voit ihan yhtä hyvin olla sen levittäjä itse.
[/quote]
Mutta olen ollut tässä välilläkin raskaana ja sillon se on KAI testattu. ap.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 14:10"]Nnnnii. Kerrot sitten kun herää. Tauti voi olla piilevänä vaikka vuosikausia ja se on yksi suurinpia syitä naisten lapsettomuuteen, jonka aiheuttaa arpeuttamalla munajohtimet. Voit ihan yhtä hyvin olla sen levittäjä itse.
[/quote]
[/quote]
Aina ne sp-taudit testataan raskauden alussa. Toivotaan nyt ettei ole.
Sukupuolitauteja ei testata automaattisesti eikä esim. HIV:tä ole testattu, jos kerran olet käynyt vaikka perusverenkuvassa. Verestä nähdään vai se mitä siitä lähdetään määrittämään. Olet voinu tsairaana ollessa käydä vaikka tulehdusarvoa mittaavassa CRP-kokeessa, mutta ei silloin ole katsottu klmaydiaa tai vaikka kilpirauhasarvoja, ei syöpämarkkereita, ei hormonitasapainoja. Vain se CRP.
Kyseessä on vasta epäily, älä siis vielä syyttele ketään.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 14:15"]Sukupuolitauteja ei testata automaattisesti eikä esim. HIV:tä ole testattu, jos kerran olet käynyt vaikka perusverenkuvassa. Verestä nähdään vai se mitä siitä lähdetään määrittämään. Olet voinu tsairaana ollessa käydä vaikka tulehdusarvoa mittaavassa CRP-kokeessa, mutta ei silloin ole katsottu klmaydiaa tai vaikka kilpirauhasarvoja, ei syöpämarkkereita, ei hormonitasapainoja. Vain se CRP.
[/quote]
Tehdään raskauden alussa klamydyia ja hiv testit ainakin täällä päin
Terveydenhoitajat epäilevät klamydiaa lähes millä tahansa oireilla. Multa ovat testanneet varmaan viidesti ja aina on ollut negatiivinen. Viimeksi menin ihan selvien hiivaoireiden kanssa ja sanoin terkkarille, etten usko klamydiatartuntaan. Täti totesi napakasti, ettei se ole uskonasia. Itseäni nauratti ja samalla ketutti. Väärässä oli kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 14:10"]Nnnnii. Kerrot sitten kun herää. Tauti voi olla piilevänä vaikka vuosikausia ja se on yksi suurinpia syitä naisten lapsettomuuteen, jonka aiheuttaa arpeuttamalla munajohtimet. Voit ihan yhtä hyvin olla sen levittäjä itse.
[/quote]
[/quote]
Aina ne sp-taudit testataan raskauden alussa. Toivotaan nyt ettei ole.
[/quote]
Testataanko ihan aina ja kaikkialla?
Itse katsoin neuvolakortistani, että multa on testattu hepatiitti, kuppavasta-aineet ja HIV. Kai toi klamydiakin ois merkattu korttiin?
Mulla on epäilty 8krt. Oli rajut hiivatulehdukset päällä. Aina puhdas.
13, joo, olet oikeassa. Kyllä näitä testataan raskaana olevilta. Kirjoitin huolimattomasti, kun yritin selittää, että mikä tahansa verikoe joskus otettuna ei vapauta huolesta, että voisi olla jokin sp-tauti. Ihmiset usein kuvittelevat, että "olisihan se HIV nähty, kun viime vuona kävin keuhkokuumeen takia terkkarissa". Ei siis ymmärretä, että verestä nähdään vain se mitä siitä lähdetään tutkimaan.
16, olisi merkitty, jos olisi otettu se klamydiatesti
Kyllä ne testataan aina alkuraskaudessa, sukupuolitaudit.
Ei ainakaan Helsingissä tutkita klamydiaa odottavilta.
Nnnnii. Se on negatiivinen vain kun se on testatusti negatiivinen. Tauti voi piillä pitkäänkin. Miehesi on voinut käydä vieraissa.