Te, joilla on silmälasit. Minkä ikäisenä saitte ne?
Onko lapsillanne silmälasit? Jos on, niin minkä ikäisenä he saivat ne?
Mä itse sain ennen koulun alkua, siinä 6-7-vuotiaanana. Miehelläkin on silmälasit, mutta hän sai ne vasta aikuisiällä, kuulemma sen takia, että oli tehnyt tietokonehomma liikaa (?).
Meidän lapsi on nyt saman ikäinen kuin mä saatuani silmälasit. Vielä ei ole onneksi laseja tarvinnut. Hyvänä on näkö vielä pysynyt. :-)
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 14:46"]
Enkä osaa kuvitella itseäni enää ilman laseja :D Näytän ihan oudolta.
[/quote]
Samoin minä, kun olen kulkenut lasit nenälläni jo juuri pian 40 vuotta. :D
19
16-vuotiaana. Lapsilla ei ole ainakaan vielä tarvetta laseille.
Sain lasit 10-vuotiaana, koko lapsuudenperheelläni on lasit jotka on saatu eri ikäisinä. Joillakin on ihan vaan lukulasit ja lasit autoa ajaessa, joillakin about koko ajan. Itse kuulun tuohon jälkimmäiseen porukkaan.
Mä sain 12-vuotiaana, en tosin pidä niitä koskaan, joskus käytin piilolinssejä mut ne kuivatti silmiä kamalasti.
Ensimmäiset lukulasit 60-vuotiaana. Muita laseja en tarvitse.
8-vuotiaana. Opettaja ketoi vanhemmille, että olen vähitellen siirtynyt luokan takaa etupenkkiin ja siristelen nähdäkseni taululle. Voimakas likinäköisyys ja jonkin verran karsastusta. Aikoinaan käytin piilareita, enää ei silmät kestä niitä. Leikkaukseen ei ole varaa, eikä silmälasien tarve poistuisi siltikään leikkauksella, ei voi korjata lasittomaksi asti :(
Lapsi nyt kolmevuotias ja toivon todella, ettei hän ole perinyt minulta tätä ominaisuutta. Vielä ei ainakaan merkkejä ole.
Hankin lukulasit 25-vuotiaana. Perheellä ja lähisuvulla on ollut sellaiset koko-ajan-nenällä -silmälasit käytössä niin kauan kuin muistan.
Ite oon käyttänyt viimeksi laseja 7-vuotiaana. Nyt olen 16. En käytä koska pidän itsestäni enemmän ilman laseja, vaikka en näe taululle, enkä tee koskaan vihkomuistiinpanoja, vaikka voisin olla hyvä koulussa.
Lapset taisi saada joskus yläkoulussa, itse sain joskus neljänkymmenen jälkeen. Lasten äiti nyt oli melkein sokea ilman lasejaan.
Vierailija kirjoitti:
Ite oon käyttänyt viimeksi laseja 7-vuotiaana. Nyt olen 16. En käytä koska pidän itsestäni enemmän ilman laseja, vaikka en näe taululle, enkä tee koskaan vihkomuistiinpanoja, vaikka voisin olla hyvä koulussa.
Kuulostaapa tutulta. Kopion kaverilta ylä-asteen ajan muistiinpanot, koska en halunnut laseja käyttää.
Lopulta jatko-opinnoissa tarpeeksi monta kertaa bussin missattuani, koska en nähnyt mitä siinä luki...rupesin käyttämään laseja.
Nyt 40- vuotiaana käytän suurimman osan ajasta piilareita ja odottelen, koska ikänäkö alkaisi vaikuttaa lukemiin😆
Ei minkä ikäisenä vaan kohteliaammin kysyttynä monenko ikäisenä? Aivan kuten vanhempia ihmisiä pitää teititellä ja heiltä ikää kysyttäessä pitää kysyä; monenko ikäinen olette?
Tutuilta joita voi sinutella voi kysyä: "minkä ikäinen olet?"
Olin 4-vuotias. Inhoan laseja, mutta piilareita en voi käyttää terveydellistä syistä. Jos päätä ei alkais särkemään ilman laseja oleminen, niin en todellakaa käyttäis niitä.
Käytin laseja tai piilareita ikävuodet 14-31 . Laserleikkaus tehty 10v sitten.
Nyt esikoinen pian 14v, näkö hänellä tarkka. Myös mieheni likinäköinen ja saanut lasit murrosiässä, joten tod. näk. ainakin joku kolmesta lapsesta saa lasit. Meidän suvussa likinäköisyys on vahvasti periytyvää. Mulla oli miinusta yli 7.
46-v. Lapsilla ei laseja eikä sisaruksilla. Isällä 81-v lukulasit.
Olin jotain 14 vee. Kasiluokalla koulussa. Lasit jotain -0.7 taittovikakorjauksella
Miksi kyselet näin hölmöjä? Ihmiset saa laseja lähes vauvasta vaariin.
Olin jotain 8-vuotias, kun ensimmäiset lasini "sain". En suostunut niitä alkuun käyttämään, mutta näkö senkun vain huononi vuosi vuodelta hajataiton kera, niin pakkohan se oli. Nykyiset lasit -4.50, -5.20 ja "äkäiset" hajataitot siihen päälle. Molemmilla vanhemmilla on miinuksia laseissa. Piilareita kokeiltu, ei sovi (halkaisija liian iso?) ja on muutenkin kuivat silmät. Enkä osaa kuvitella itseäni enää ilman laseja :D Näytän ihan oudolta.