pelottaa ystävän puolesta.. sairastanut pitkään
Ystäväni sisko (17-vuotias vasta) kertoi viime keväänä kuinka häntä pissattaa kokoajan, vaikka juuri olisi tullut vessasta. Ajattelimme hänellä olevan vain huonot lantiopohjanlihakset tms. minkä takia virtsan pidätteleminen on vaikeaa. Toukokuun lopuilla ystävä meni tosi pahaan kuntoon, hän valitti selän olevan niin kipeä ettei pysty välillä sängystä nousta ja kokoajam selkään särki. Samaan aikaan häntä myös särki päätä kokoajan, ja silmissä näkö sumentui niin ettei nähnyt mitään. Näin oli 2viikkoa ja lääkärit vaan kuittasivat oireet koeviikosta aiheutuneena stressinä. Ystävä ei pystynyt edes tehdä kaikkia koeviikon kokeita, vaan hän sopi opettajien kanssa tekevänsä osan niistä syksyllä kun on paremmassa kunnossa. Kuitenkin koko kesäloman ystävä on kärsinyt samoista oireista, välillä näidem oireiden lisäksi häntä oksettaa ja mahaan sattuu. Nyt uusina oireina on tullut käsien ja jalkojen puutumisen ja voimattomuuden tunnetta..
Osaako kukaan sanoa mikä ystävälläni voisi olla? Hän on ravannut koko kesän tutkimuksissa ja saanut jokaisen sortin pilleriä ja fysioterapiaa. Aivojen magneettikuvausta ei ole vielä tehty. Itse olen epäillyt näiden oireiden perusteella MS-tautia, mutta en osaa sanoa mitään kun en tiedä sairaudesta mitään. Harmittaa niin paljon, ystävä niin nuori vielä..
Kommentit (13)
Kukaan ei voi tehdä diagnoosia netissä. Itselläni oli vastaavia oireita burn outissa.
Missä päin maata on näin huonoja lääkäreitä ja alaikäisen terveydestä piittaamattomia läheisiä, että magneettikuvausta ei ole vielä tehty? Järkyttävää.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 12:46"]
Missä päin maata on näin huonoja lääkäreitä ja alaikäisen terveydestä piittaamattomia läheisiä, että magneettikuvausta ei ole vielä tehty? Järkyttävää.
[/quote]
Lisäyksenä vielä, että minulta on leikattu aivokasvain, rippeet siitä vieläkin päässä.
t. 4
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 12:40"]Kukaan ei voi tehdä diagnoosia netissä. Itselläni oli vastaavia oireita burn outissa.
[/quote]
Miten pääsit yli burnoutista?
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 12:46"]
[/quote]
Lisäyksenä vielä, että minulta on leikattu aivokasvain, rippeet siitä vieläkin päässä.
t. 4
[/quote]
Mitä oireita sulla sit oli aivokasvaimen kanssa? Ja samaa olen kauhistellut noissa lääkäreissä. Magneettikuvaa ei edes ehdotettu vaikka ystäväni vanhempineen sitä useaan otteeseen pyysi. Vasta hetki sitten saivat ajan magneettikuvaan, monien viikkojen päähän.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 12:47"]
Miten pääsit yli burnoutista?
[/quote]
Tavallaan pääsin siitä yli, koska oli pakko. Eli vuosia jatkunut burn out päättyi lopulta siihen, etten yksinkertaisesti enää pystynyt olemaan töissä, vaan kroppa löi liinat kiinni ja oli pakko jäädä sairaslomalle. Pystyin siis vuositolkulla oireista huolimatta käymään töissä täysin ilman sairaslomia (niin että vain siviilielämä kärsi, ja pahasti kärsikin), mutta lopulta en enää kyennyt siihen. Loppuvaiheessa päälle löi kokoajan lisääntyvät pahat dissosiaatio- ja fyysiset oireet ja lopulta jalat lähti alta enkä pysynyt enää tolpillani. Dissosiaatio oli niin voimakas.
Tästä seurasi usean kuukauden sairasloma ja vasta silloin tajusin, että ei h*lvetti, mun kaikki oireet jota olin epäillyt milloin syöväksi, milloin joksikin muuksi taudiksi tai häiriöksi, johtuivatkin töistä.
Kaikki meni siis niin pitkälle, etten enää olisi edes pystynyt tekemään töitäni, vaikka olisin perfektionismissani ja kiltti tyttö -roolissani kuinka halunnut, joten irtisanouduin ja nyt kouluttaudun uudelle alalle. Pikkuhiljaa ovat kaikki oireet jääneet pois ja tajuan, miten hullu olin, kun annoin KAIKEN työlle.
Eli lyhyesti: en usko, että burn outista pääsee eroon ilman ratkaisevaa elämänmuutosta. On päästettävä irti lopulta ja vaihdettava elämänsä suunta. Yleensä se tarkoittaa alan vaihtoa (tai jos burn out johtuu esim. parisuhteesta, parisuhteen jättämistä).
Burnoutista pääsee kun antaa sen palaa loppuun. Ehe. He.
minulla oli kovaa särkyä ja näön sumentumista ja olin sairaalassakin pitkiä aikoja. oireet selittyivät sitten vain lihasten jumiutumisesta. hierojalle! voi toki olla ms tautiakin mutta kai ne ovat selkäydin näytteen jo tässä vaiheessa ottaneet? ymmärrän huolen, olin itsekin todella huonossa kunnossa noin pienestä asiasta ja lääkärit eivät osaa ottaa huomioon noin yksinkertaisia asioita. testejä testien perään ja välillä tramalia suoneen
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 12:37"]
Up
[/quote]????? Kirjoita asiasi!
Ystävä käynyt myös hierojalla pitkän aikaa, lihaksien jumiutumisuus kun on ollut myös vaihtoehtona oireille. Ystäväni aloitti kyllä uuden parisuhteen juuri pari kk ennen oireiden alkamista, mutta poikaystävä ollut tosi ymmärtäväinen, rakastava ja tukenut ystävääni kokoajan, joten en usko että olisi aiheutunut burn outia suhteesta johtuen
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 13:07"]
Burnoutista pääsee kun antaa sen palaa loppuun. Ehe. He.
[/quote]
No siis, kirjoitit lyhyesti sen mitä itse selitin pitkästi :D Eli noin se tavallaan menee.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 12:46"]
[/quote]
t. 4
[/quote]
Mitä oireita sulla sit oli aivokasvaimen kanssa? Ja samaa olen kauhistellut noissa lääkäreissä. Magneettikuvaa ei edes ehdotettu vaikka ystäväni vanhempineen sitä useaan otteeseen pyysi. Vasta hetki sitten saivat ajan magneettikuvaan, monien viikkojen päähän.
[/quote]
Magneettikuvaan pääsee kyllä nopeasti, jos vain haluaa. 17-vuotiaana luulee olevansa kuolematon, mutta luulisi vanhempien tai edes jonkun kantavan huolta. Päivystykseen tai soitto sairaalaan ja pyyntö kiireellisestä ajasta. Tai menee yksityiselle kuviin, ikä on äärimmäinen ratkaisu, mutta ihan ok, jos on vakuutus.
Aivokasvaimet ovat oireeltaan erilaisia, riippuen sijainnista ja koosta. Todennäköisesti tämä ei sellainen ole, mutta eikö kannata ottaa varman päälle!
T.4