Onko liikahikoilu tarpeeksi painava syy työkyvyttömyyseläkkeelle pääsemiseksi?
Kykenen tuskin elämään normaalia arkeanikaan. Mielenterveys on lähellä nollaa. Tiedän, että mihinkään en voi enää elämässäni työllistyä. Miten pääsen eläkkeelle?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se hikoilu johtuu? Voiko sitä syytä hoitaa?
Kukaan ei tiedä. Hoitaa ei voi.
ap
Kyllä voi hoitaa. Mulla myös hyperhidroosi joten ymmärrän miten hirveätä tuo sairaus on. Sun pitää mennä lääkäriin ja pyytää lähete hoitoihin. Googlaa eri hoitomuotoja hyperhidroosiin.
Olitkin jo käynyt lääkärissä, harmi ettei kukaan ota vakavasti. Itse kärsinyt tästä jo lähemmäs kaksi vuotta ja nyt vasta sain lähetteen tarkempiin tutkimuksiin. Botoksia ja iontofreesia ilmeisesti suositellaan, en sitten tiedä auttaako ne.
Mulla hikoilu on päivisin ja öisin. Yöllä ei saa nukuttua kun saa jatkuvasti vaihtaa lakanoita ja kuivata hiuksia, hikoilu on todella runsasta. Mikään hyötyliikuntaa ei voi harrastaa kun on heti vaatteet läpimärät. Ihan helvettiä tämä!
Olen joo käynyt lääkärissä. Tässä yli kymmenen vuoden aikana olen käynyt läpi useita lääkäreitä eri erikoistumisaloilta, olen käynyt kymmenissä tutkimuksissa, syönyt erilaisia lääkkeitä ja keskustellut erilaisista hoitovaihtoehdoista - mikään ei ole tuonut ratkaisua. Ja koska mikään ei ole ns. rikki tai vialla niin asiaa ei oikein voida hoitaakaan. Hikoiluun ei ole ihmelääkettä. Ainoastaan paikalliseen hikoiluun on toimivia hoitokeinoja olemassa.
Hikoilu on ikävää ja jopa lamaannuttavaa. Se on myös juuri tuota eli sairaus johon harva osaa samaistua tai ottaa vakavasti. Toivottavasti saat hikoiluusi edes jotain apua. Pidän täällä hikisiä peukkujani ylhäällä.
ap
Iontofreesi ei auttanut minulle ollenkaan, ei siis ollenkaan. Lievinkin teho sattui käsiin ja jalkoihin järkyttävästi vaikka lääkärin mukaan ei pitäisi. Botox auttoi kainaloihin mutta on niin kallista ettei minulla ole siihen varaa. Näillä mennään nyt. Kamalaa tämä on.
T. 81
Tosi kurja vaiva! Mulla on yöhikoiluun vähän auttanut täyspuuvillaiset yövaatteet, ja voin vain kuvitella miten valtavasti toi rajoittaa elämää!
Minulla taas hikoilu on psykoosin ennakko-oire eli itselläni ei mt ihan kunnossa kun hikoilen. Loppuu kun kaikki hyvin ja lääkitys kohdallaan.
Tämä on harvinainen oire mt- ongelmissa.
Tuskinpa hikoilu kelpaa. Mutta hilsehän on sairaus, kuten jokainen muistaa. Siitä vaan hilseeseen vetoamaan.
Hieman sivujuonne, mutta onko teillä hyperhidrootikoilla mitään vertaistukiryhmää? Kuulostaa siltä, että teille tekisi ihan hemmetin hyvää viettää aikaa ihmisten kanssa, jotka eivät taatusti tuomitse teitä hikoilun takia ja tietävät täsmälleen, miten persiistä se on.
Vierailija kirjoitti:
Hieman sivujuonne, mutta onko teillä hyperhidrootikoilla mitään vertaistukiryhmää? Kuulostaa siltä, että teille tekisi ihan hemmetin hyvää viettää aikaa ihmisten kanssa, jotka eivät taatusti tuomitse teitä hikoilun takia ja tietävät täsmälleen, miten persiistä se on.
Suomalaisista vertaistukiryhmistä tai keskustelualustoista en tiedä, mutta Redditissä on r/Hyperhidrosis/, jossa olen jonkin verran viettänyt aikaa ja lukenut muiden kokemuksia.
ap
Kuule et ole ainoa. Minulle laitettiin botoxia kainaloihin joka oli kivuliasta mutta siedettävää, sen lisäksi laitettiin kämmeniin joka oli kivulian kokemus jonka olen koskaan kokenut. Lääkärikin sanoi että moni raavas mies on jättänyt hoidon kesken. Kainaloihin auttoi, kämmeniin ei. Nykyään vaan yritän elää tämän ongelman kanssa, kesä on kamalaa. Pukeudun vain mustaan ja hieron apteekin antiperspirantteja ympäri kehoani vaikka kirvelevätkin tuskallisesti.