Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko liikahikoilu tarpeeksi painava syy työkyvyttömyyseläkkeelle pääsemiseksi?

Vierailija
23.07.2021 |

Kykenen tuskin elämään normaalia arkeanikaan. Mielenterveys on lähellä nollaa. Tiedän, että mihinkään en voi enää elämässäni työllistyä. Miten pääsen eläkkeelle?

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulen, että mulla liikahikoilun laukaisi vuosia kestäneet Roaccutan-kuurit akneen..kasvohikoilu on aivan järjetöntä joskus, meikit valuu, hukset ovat läpimärät, vaikkei mitään olisi tehnytkään.

Jostain luin, että matala verensokeri aiheuttaa toisilla kovaa hikoilua.

Entinen työkaveri (hoikka, nelikymppinen mies) kärsi samasta vaivasta, enkä edes huomannut hänen liikahikoiluaan ennen kuin mainitsi siitä. Sen jälkeen tietysti huomasin hikipisarat aina.

Vierailija
62/88 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku ehdotti botoxia, se ei valitettavasti ole varsinaisesti ratkaisu (ainakaan aina) liikahikoiluongelmaan. Ihmisen on pakko hikoilla, joten kun botoxilla suljetaan yksi paikka, hiki tulee toisesta paikasta. Nimim. entinen kainalohikoilija, nykyään tulee järetön määrä jaloista ja rinnoista, joissa ei koskaan aikaisemmin onglmaa ollut. Pidättäydyn vain rauhallisissa stressittömissä tilanteissa, joka hieman lievittää hikoilua. Pientäkin jännitystä, niin tunnen oikein kuinka hiki alkaa virtaamaan. Mutta kyllä liikahikoilun kanssa voi elää ja käydä töissäkin, kunhan oppii miten sen kanssa parhaiten elää, eli ei ainakaan itsellä ollut mikään syy päästä sairaseläkkeelle. Puhuminen asiasta on helpottanut jännittävissä tilanteissa, esim. uudessa työpaikassa kesäkuumalla. Itse jopa teen fyysistä työtä joten hikoilen jo senkin vuoksi + tuo liika siihen päälle, mutta ei kukaan ole vielä pitänyt viiden metrin hajuväliä.

Varmasti suuri askel olisi oppia elämään asian kanssa ilman häpeää ja ikävää tunnetta. Hyväksyä hikoilu ominaisuudekseen samalla tavalla kuin vasenkätisyys, sinisilmäisyys tai karvaiset varpaat ovat ominaisuuksia. Vielä en ole tähän kyennyt kuin harvoissa tilanteissa. Ehkä suurimpana syynä se, että en ole voinut asiasta kenenkään kanssa puhua tai en ole löytänyt toista ihmistä, joka ymmärtäisi mitä koen tämän takia. Siksi aina, kun hiki valuu selkää pitkin ja paita kastuu koen, että kaikkien katseet ovat minussa ja haluan vain paeta tilanteesta pois, kauas pois.

Kaikkeen tuo ei tietenkään auta. Olen aina ollut innokas urheilija ja on ikävää huomata, että niinä päivinä, kun hikoilu on pahimmillaan saatan aiheuttaa vaikka sisäliikunnassa vaaratilanteita, kun minusta tippuva hiki liukastaa kentän ja saa aikaiseksi loukkaantumisvaaran. Nämä ovat asioita joita kukaan normaali ihminen ei voisi edes kuvitella, mutta minulle ne ovat valitettavasti normaalia elämää. 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää hien haista tosi pahalle. Tiedän pari miestä, mutta kun naiset on vässyköitä niin kukaan ei edes uskalla sanoa, vaikka taivastelevat päivittäin.

Vierailija
64/88 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hei! Meidät on opetettu että jalat ristissä pitää istua varsinkin kuukautisten aikaan ettei tule haju haittoja.

Vierailija
65/88 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään. Ystäväni ei pääse eläkkeelle, vaikka hän on saanut kolarissa pahan säaivovamman. Liikahikoilu ei todellakaan ole mikään syy päästä eläkkeelle. Valoja päälle nyt!

Vierailija
66/88 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä se hikoilu johtuu? Voiko sitä syytä hoitaa?

Kukaan ei tiedä. Hoitaa ei voi.

ap

Kyllä voi.

Vierailija
67/88 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen mielenterveyshoitoja, jos hikoilu noin ahdistaa.

Maailmassa on nälkään nääntyviä ihmisiä ja sinä kehtaat valittaa hikoilusta ja haluat, että valtio kustantaa sulle loppuelämän laiskottelun, koska vähän hiki valuu.

Helppo sanoa jos ei itse kärsi liikahikoilusta. Ei se ole mitään "vähän hiki valuu", jos esim. koko pää hikoilee niin että naama ja hiuksetkin on litimärät. Tervetuloa vaan kokeilemaan kuinka noloa on käydä edes kaupassa kirkkaanpunaisena ja litimärkänä hiestä. Toivottavasti et itse koskaan valita mistään mikä afrikan köyhiltä puuttuu kun niin vertailet niihin.

Nolouteen ei kuole. Kasva aikuiseksi.

eri

Vierailija
68/88 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä hikoilussa ahdistaa?

Vaihtaa välillä paitaa ja käy suihkussa niin 95% ongelmasta on ratkaistu.

Lisäksi kannattaa laihduttaa.

Ajattele jos olisit saunassa 24/7 etkä pääsisi pois, joutuisit kaiken tekemään saunahikisena ja tuntuu kuin happi loppuisi.

Mulla nousee myös leposyke lähelle 200 kun tuntuu että tukehtuu.

Mulle liikahikoilu ja kuumat aallot tuli syöpähoidoista. Elämä yhtä kärsimystä. Minä kans yritän eläkkeelle, on niin paljon sairauksia. En ole laiska, aikaisemmin olin reipas kuin duracell-pupu, nyt ei vaan pysty.

Käyn monta kertaa päivässä suihkussa ja se tuo hetkellisen helpotuksen mutta sitten iskee jälkihiki ja naama valuu.

On tässä vaikea olla ihmistenkään seurassa kun en voi olla muuta kuin alasti ikkunat ja ovet auki plus tuuletin päällä. Parisuhteestakaan turha haaveilla kun haju on niin mojova. Itsekin meinaan pyörtyä kun kävelen omaan makuuhuoneeseeni. Lakanat menneet keltaiseksi.

No sulla on muitakin sairauksia kuin joku liikahikoilu...

Vierailija
69/88 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi, koska pahempienkaan sairauksien takia ei pääse eläkkeelle.

Vierailija
70/88 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi, koska pahempienkaan sairauksien takia ei pääse eläkkeelle.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että en vähään aikaan ole työllistymässä eli siltä kantilta tilanteeni on ihan ok. Voin olla kotona ja hikoilla täällä. Voin ulkoilla iltaisin, kun kukaan ei näe hikoiluani.

Sitä en tiedä mitä tekisin, jos joku viranomainen kokeilisi pakottaa töihin, koulutukseen tai johonkin vastaavaan. Voisiko niistä kieltäytyä hikoiluun vedoten vai olisiko kieltäytyminen suora peruste tukien katkaisemiselle? Se nähdään sitten, jos se tilanne tulee eteen. Tällä hetkellä ja tällä terveyden tilalla en kuitenkaan ole minnekään menossa katkeavat tuet tai eivät.

ap

Vierailija
71/88 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni päivitys. Hikoilen edelleen ja pesukone pyörii ahkerasti.

Olen kuitenkin testaillut tuon "hikoilulääkkeeni" annostusta ja kokeillut miten vaikuttaa, jos otan sen sallitun maksimimäärän. Tuloksena on, että ehkä ns. normitilanteen hikoilu väheni hieman, korkean sykkeen hikoilu ei vähentynyt ja samalla suu on jatkuvasti kuiva. Saa nähdä jatkanko kokeilua, mutta näköjään tuolla lääkkeellä annostus pitäisi olla mun kohdalla yliannostus, jotta konkreettisia, elämään vaikuttavia hyötyjä olisi. No, otan pienenkin hyödyn kiitollisena vastaan.

ap

Vierailija
72/88 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lääke se on? Saako ilman reseptiä?

Vierailija
73/88 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla hikoilu kestänyt 2kk.Itse hikoilen rasituksesta, en muuten. Jos menen koiran kanssa lenkille hikoilen 15minuutissa ihoa vasten olevat vaatteet märäksi. Hikoilen lähinnä ylävartalosta ja käsistä. Kaikki verikokeet on otettu ja niissä ei vikaa. Nyt sain kokeiluun oxybutynin mylan lääkkeen. Se ainut toivoni,en tiedä miten jatkan elämääni jos tuo ei toimi. Miten menen ikinä enää töihin tämän takia. Miten pystyn käymään talvella koiran kanssa lenkillä etten palellu märissä vaatteissa. Ongelmia toisensa perään.

Vierailija
74/88 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP!! Käy pyytää lääke: oksibutyniini. Sain sitä liikahikoiluun ja toimii!

Vierailija
75/88 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee lääkäriin ja selvitä hikoilun syyt ja miksi mielenterveys on hajalla. Älä täälä kysele. Lääkäri sen sulle kertoo, jos oot niin huonossa kunnossa, ettet voi tehdä töitä ja mikään hoito ei sua paranna.

Vierailija
76/88 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai sulla olikin lääkkeet 🤔

Vierailija
77/88 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kyllä voi hoitaa. Mulla myös hyperhidroosi joten ymmärrän miten hirveätä tuo sairaus on. Sun pitää mennä lääkäriin ja pyytää lähete hoitoihin. Googlaa eri hoitomuotoja hyperhidroosiin.

Vierailija
78/88 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kyllä voi hoitaa. Mulla myös hyperhidroosi joten ymmärrän miten hirveätä tuo sairaus on. Sun pitää mennä lääkäriin ja pyytää lähete hoitoihin. Googlaa eri hoitomuotoja hyperhidroosiin.

Olitkin jo käynyt lääkärissä, harmi ettei kukaan ota vakavasti. Itse kärsinyt tästä jo lähemmäs kaksi vuotta ja nyt vasta sain lähetteen tarkempiin tutkimuksiin. Botoksia ja iontofreesia ilmeisesti suositellaan, en sitten tiedä auttaako ne.

Mulla hikoilu on päivisin ja öisin. Yöllä ei saa nukuttua kun saa jatkuvasti vaihtaa lakanoita ja kuivata hiuksia, hikoilu on todella runsasta. Mikään hyötyliikuntaa ei voi harrastaa kun on heti vaatteet läpimärät. Ihan helvettiä tämä!

Vierailija
79/88 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla hikoilu kestänyt 2kk.Itse hikoilen rasituksesta, en muuten. Jos menen koiran kanssa lenkille hikoilen 15minuutissa ihoa vasten olevat vaatteet märäksi. Hikoilen lähinnä ylävartalosta ja käsistä. Kaikki verikokeet on otettu ja niissä ei vikaa. Nyt sain kokeiluun oxybutynin mylan lääkkeen. Se ainut toivoni,en tiedä miten jatkan elämääni jos tuo ei toimi. Miten menen ikinä enää töihin tämän takia. Miten pystyn käymään talvella koiran kanssa lenkillä etten palellu märissä vaatteissa. Ongelmia toisensa perään.

Tämä on kyllä ikävä ilmiö. Kesällä asia ei niin haittaa, koska suurin osa hikoilee jonkin verran ja on melko helppo ulkoilun jälkeen laittaa pyykkiin muutama vaate. Talvella sitten pitää päälle pukea pakkasen määrästä riippuen useampi kerros vaatteita, koska ei halua esim. tuulenviimassa palellakaan. Silti vaikka ei pue mitenkään liikaa niin jokaisen hiemankin pidemmän ulkoilun jälkeen pitää koko asukokonaisuus laittaa pyykkiin, koska kaikki on hiestä märkänä takkia ja ulkohousuja myöden. Vaatteet ovat jatkuvassa pyykkäyskierrossa ja se ei ole vaatteiden kestävyydenkään kannalta hyvä asia.

ap

Vierailija
80/88 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP!! Käy pyytää lääke: oksibutyniini. Sain sitä liikahikoiluun ja toimii!

Tätä olen syönyt jo useamman kuukauden. Lääke auttaa ja ei auta. Hyvänä hikoilupäivänä se hieman lievittää hien määrää, mutta sitten taas huonompina päivinä on kuin lääkettä ei olisi ollenkaan. Olen kiitollinen tuosta pienestäkin helpotuksesta, mutta ainakaan omalla kohdallani kyseessä ei ole mikään ihmelääke hikoiluun.

ap