Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko liikahikoilu tarpeeksi painava syy työkyvyttömyyseläkkeelle pääsemiseksi?

Vierailija
23.07.2021 |

Kykenen tuskin elämään normaalia arkeanikaan. Mielenterveys on lähellä nollaa. Tiedän, että mihinkään en voi enää elämässäni työllistyä. Miten pääsen eläkkeelle?

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ELÄKÖÖN KIVESHIKI!

Vierailija
42/88 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveys lähellä nollaa. Mullekkin tulis hiki noista ajatuksista.

Sellaista se on, kun hikoilee vaatteet märiksi vaikka istuu paikallaan. Hikoilee vaatteet läpimäriksi, kun kävelee 5 minuuttia. Ei voi missään käydä, kun vain hikoilee. Käyt kaupassa pyörällä niin sen jälkeen pitää laittaa pyykkiin kaikki vaatteet boksereista takkiin. Sellaista se on elämä, jota ei mieli enää kestä.

ap

Minkä ihmeen takia sitten jatkat elämääsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei AP:ta kiinnosta liikahikoilun hoito, vaan hän tarvitsee (teko)syyn, jonka varjolla pääsisi eläkkeelle.

Vierailija
44/88 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä vaiva, olen pahoillani ap:n puolesta. Oletpa saanut törkeitä vastauksia. Jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, kannattaa olla hiljaa. Eikö se opeteta jo pikkulapsille?

Kysyisin vielä onko kilpirauhasarvot katsottu, oikeasti erikoislääkärillä? Suvussani on paljon kilpirauhasongelmia ja tuo kuulostaa aivan liikatoiminnalta. Mitään ei voi tehdä kun hikoilee niin märäksi kuin olisi juuri sateesta tullut. Haiseeko hiki heti kummalliselle? Voi olla kortisoliin liittyvä ongelma, joka vaatii erikoislääkäri. Tk:ssa ei näiden päälle ymmärretä yhtikäs mitään.

Voimia! Toivon että löydät avun.

Vierailija
45/88 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveä vaiva, olen pahoillani ap:n puolesta. Oletpa saanut törkeitä vastauksia. Jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, kannattaa olla hiljaa. Eikö se opeteta jo pikkulapsille?

Kysyisin vielä onko kilpirauhasarvot katsottu, oikeasti erikoislääkärillä? Suvussani on paljon kilpirauhasongelmia ja tuo kuulostaa aivan liikatoiminnalta. Mitään ei voi tehdä kun hikoilee niin märäksi kuin olisi juuri sateesta tullut. Haiseeko hiki heti kummalliselle? Voi olla kortisoliin liittyvä ongelma, joka vaatii erikoislääkäri. Tk:ssa ei näiden päälle ymmärretä yhtikäs mitään.

Voimia! Toivon että löydät avun.

Kiitos. Ei mua haittaa ihmisten kovemmatkaan mielipiteet. Jokaisella on niihin oikeus ja varmaan itsekin hieman ihmettelisin miten joku voi tehdä hikoilusta niin suuren asian, jos en olisi kokenut mitä tämä voi pahimmillaan olla ja miten paljon se vaikuttaa elämään, jaksamiseen ja hyvinvointiin.

Kilpirauhasarvot on katsottu useampaan kertaan. Niistäkään ei mitään löytynyt. Itse olen järkeillyt, että ainut mahdollisuus paikantaa mistä tämä ylenpalttinen hikoilu voisi johtua olisi jatkuva seurantatutkimus, jossa erilaisten indikaattoreiden muutosta tarkkailtaisiin pidemmältä ajalta ja ehkä tehtäisiin mittauksia levossa, rasituksessa ja verrattaisiin näitä hikoilun määrään. Ymmärrän myös, että tällainen ei ole mitenkään mahdollista ja siksi mun pitää vain yrittää löytää sisältäni joku zen-tila, joka mahdollistaa jaksamisen ja edes päivittäisestä arjesta jaksamisen.

ap

Vierailija
46/88 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksy ja viileämmät kelit. Ihmisillä viileämpi olla ja kaapista haetaan villasukat esille. Helpotus myös hikoilevan ihmisen arkeen?

No ei. Viileämpi keli kyllä auttaa, mutta silloin yleensä sataa ja se tarkoittaa nousujohteista kosteutta. Kylmemmällä laitan takin, mutta kosteus tuo hikoilun. Tuloksena siis joko palelu ja hieman vähemmän hikeä tai normaali lämpö ja takin kosteaksi kastava hikimäärä.

Olisipa talvi. Silloin on edes joskus päiviä, kun voin seisoskella ulkona syystakissa ja olla hikoilematta.

ap

Vierailija
47/88 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tuon vaivan hyvi. Mulle sanottiin että on perinnöllistä. Isäni kärsi samasta vaivasta.

Vierailija
48/88 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko hakenut vaihtoehtohoidoista apua? Akupunktio, ayurveda-ruokavalio tms.?

Vierailija
49/88 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä hikoilussa ahdistaa?

Vaihtaa välillä paitaa ja käy suihkussa niin 95% ongelmasta on ratkaistu.

Lisäksi kannattaa laihduttaa.

Ajattele jos olisit saunassa 24/7 etkä pääsisi pois, joutuisit kaiken tekemään saunahikisena ja tuntuu kuin happi loppuisi.

Mulla nousee myös leposyke lähelle 200 kun tuntuu että tukehtuu.

Mulle liikahikoilu ja kuumat aallot tuli syöpähoidoista. Elämä yhtä kärsimystä. Minä kans yritän eläkkeelle, on niin paljon sairauksia. En ole laiska, aikaisemmin olin reipas kuin duracell-pupu, nyt ei vaan pysty.

Käyn monta kertaa päivässä suihkussa ja se tuo hetkellisen helpotuksen mutta sitten iskee jälkihiki ja naama valuu.

On tässä vaikea olla ihmistenkään seurassa kun en voi olla muuta kuin alasti ikkunat ja ovet auki plus tuuletin päällä. Parisuhteestakaan turha haaveilla kun haju on niin mojova. Itsekin meinaan pyörtyä kun kävelen omaan makuuhuoneeseeni. Lakanat menneet keltaiseksi.

Vierailija
50/88 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tuon vaivan hyvi. Mulle sanottiin että on perinnöllistä. Isäni kärsi samasta vaivasta.

Multakin ovat lääkärit kyselleet onko tämä mahdollisesti sukurasite. Tietääkseni ei ainakaan lähisuvussa ole ja olen yrittänyt hieman syvemmältäkin tätä tiedustella ja vielä ei ole eteen tullut sukulaista, joka olisi tästä vaivasta kärsinyt. On hikoilevia ja vähemmän hikoilevia sukulaisia, mutta tällaista mun kaltaista hikipossua ei ole vielä suvusta löytynyt.

ap

Vierailija
51/88 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi kohtalotoveri. Olen itse miettinyt jopa itsemurhaa tämän asian takia. Ei auta botoxit eikä iontoforeesit muuhun kuin paikalliseen liikahikoiluun, itsellä hikoilee koko kroppa päästä varpaisiin enkä ole vielä lähelläkään vaihdevuosi-ikää. Yhden tk-lääkärin arvaus oli jonkinlainen hermostovaurio, tutkimuksia asiasta en kuitenkaan saanut.

Oletko päässyt esim. endokrinologille? Usein yleislääkärit testaavat vain kilpirauhasarvot ja diabeteksen, siinä se. Ehkä ihotautilääkärikin saattaisi tietää jotain.

Työkyvyttömyyseläkkeelle voi päästä ehkä jos sairastuu psyykkisesti.

Vierailija
52/88 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyperhidroosi. Mulla on paikallisena ja oon pariin otteeseen ottanut botoxia kainaloihin.

Iontoforeesi ei käy, harmi.

Jo tää paikallinenkin on tosi invalidisoivaa. Pitää olla aina vaihtovaatteita, useita kenkiä, dödöt ja pyyhkeet, rahaa ostaa paitoja. Hikikohtaus saattaa tulla milloin vaan, mikä aiheuttaa ongelmia.

Vierailija
53/88 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista saada työtä, jota voi tehdä täysin etänä? Moni toimistotyö on siirtynyt nyt pysyvästi 100 % etätyöksi.

Vierailija
54/88 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim mulla kenkien käyttö melko mahdotonta liikahikoilun takia. Se on jotain aivan järkkyä.

Miettikääpä työ minne menette, olette päivän ja tulette ilman kenkien käyttöä. Ei oo niin helppoa.

Vierailija
55/88 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi kohtalotoveri. Olen itse miettinyt jopa itsemurhaa tämän asian takia. Ei auta botoxit eikä iontoforeesit muuhun kuin paikalliseen liikahikoiluun, itsellä hikoilee koko kroppa päästä varpaisiin enkä ole vielä lähelläkään vaihdevuosi-ikää. Yhden tk-lääkärin arvaus oli jonkinlainen hermostovaurio, tutkimuksia asiasta en kuitenkaan saanut.

Oletko päässyt esim. endokrinologille? Usein yleislääkärit testaavat vain kilpirauhasarvot ja diabeteksen, siinä se. Ehkä ihotautilääkärikin saattaisi tietää jotain.

Työkyvyttömyyseläkkeelle voi päästä ehkä jos sairastuu psyykkisesti.

Hei, kohtalontoveri. Ikävää, että meitä on muitakin.

Endokrinologilla olen käynyt yksityisellä puolella. Hän oli niitä harvoja, jotka ottivat vaivani vakavasti ja hänen kauttaan tehtiin perusteellisia tutkimuksia ja kokeita. Mutta edelleen mitään selkeää syytä ei löytynyt ja koska vaiva ei niinkään ole jatkuvasti paheneva tai akuutti niin silloin myös tyydyttiin siihen, että asian kanssa vain pitää tulla toimeen.

ap

Vierailija
56/88 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä sen, että toi botox kainaloihin maksaa useita satasia. Eikä tehon pituudesta ole mitään varmuutta. Ilmankaan ei voi julkisella paikalla olla. Silti sitä ei julkiselta puolen saa kuin kerran, sit on pakko siirtyä yksityiselle ja se maksaa. Botoxit yli 100 e /kerta. Vaikka kyseessä on sairauden hoito.

Vierailija
57/88 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä sen, että toi botox kainaloihin maksaa useita satasia. Eikä tehon pituudesta ole mitään varmuutta. Ilmankaan ei voi julkisella paikalla olla. Silti sitä ei julkiselta puolen saa kuin kerran, sit on pakko siirtyä yksityiselle ja se maksaa. Botoxit yli 100 e /kerta. Vaikka kyseessä on sairauden hoito.

Siis pelkkä aine. Piikitys oli 170 e viime kerralla.

Vierailija
58/88 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista saada työtä, jota voi tehdä täysin etänä? Moni toimistotyö on siirtynyt nyt pysyvästi 100 % etätyöksi.

Tällaista työtä tietenkin etsin, mutta valitettavasti en ole sitä työmarkkinoiden kärkeä, joten joudun kaikesta työstä kamppailemaan satojen muiden kanssa enkä minä ole se, joka voi sanella mitä tai missä haluan työskennellä. Lisäksi, kuten tuolla aikaisemmin sanoin, niin työn lisäksi jäljelle jäisi se kaikki muu aika. Mä koen, että elämä on muutakin kuin työ ja mitä on elämä, jota ei voi terveydellisen vaivan vuoksi elää? Ei tämä mun vaiva ole vain 8-16 välillä oireileva vaan kyllä tästä joutuu huolehtimaan lähes joka ikinen tunti.

ap

Vierailija
59/88 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi vaihdevuosien aikaan tosi kova hikoilu ja on vain pahentunut. Töissä vaikea olla koko ajan joku kauhistelee minun hikoilua.

Vierailija
60/88 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ehdotti botoxia, se ei valitettavasti ole varsinaisesti ratkaisu (ainakaan aina) liikahikoiluongelmaan. Ihmisen on pakko hikoilla, joten kun botoxilla suljetaan yksi paikka, hiki tulee toisesta paikasta. Nimim. entinen kainalohikoilija, nykyään tulee järetön määrä jaloista ja rinnoista, joissa ei koskaan aikaisemmin onglmaa ollut. Pidättäydyn vain rauhallisissa stressittömissä tilanteissa, joka hieman lievittää hikoilua. Pientäkin jännitystä, niin tunnen oikein kuinka hiki alkaa virtaamaan. Mutta kyllä liikahikoilun kanssa voi elää ja käydä töissäkin, kunhan oppii miten sen kanssa parhaiten elää, eli ei ainakaan itsellä ollut mikään syy päästä sairaseläkkeelle. Puhuminen asiasta on helpottanut jännittävissä tilanteissa, esim. uudessa työpaikassa kesäkuumalla. Itse jopa teen fyysistä työtä joten hikoilen jo senkin vuoksi + tuo liika siihen päälle, mutta ei kukaan ole vielä pitänyt viiden metrin hajuväliä.