Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tavis riisi vs pikariisi?!

Vierailija
01.08.2014 |

Onn miettinyt et onkohan tavallisen riisin ravintoarvo jotenkin heikompi kuin pikariisin, itse käytän yleensä täysjyvä pikaa tai basmatiriisiä, mikä riisi on terveellisintä?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä käytät pikariisistä täysjyvää, se on terveellisempää kuin tavallinen valkoinen riisi toki. Tavalliseen täysjyväriisiin ei ole juuri eroa. 

Tosin tuo tavallinen vs. täysjyvä on sekin yksilökohtaista. Yleensä sanotan että täysjyvä on terveellistä, koska siinä jyvän kuoriosassa joka valkoisesta riisistä poistetaan, on ravinteita. Samoin täysjyvän GI on alempi. Mutta toisille ihmisille sopii valkoinen paremmin. Esim. minulla täysjyväriisi lyö vatsan ripulille, joten en usko että se todellakaan on minulle hyväksi. Syön valkoista mieluummin. 

Itse ajattelen, että jos sitä riisiä ei joka päivä suuria määriä syö, niin ihan sama onko se järin terveellistä vai ei. Ne ravinteet, joita esim. voisi saada täysjyväriisistä jota itse en syö, saa muualtakin. Valkoisen riisin korkeaa glykeemistä indeksiä voi tasapainottaa lisäämällä ateriaan matalan GI:n ruokia ja juomia, erityisesti rasvoja ja happamia ruoka-aineita (esim. etikka, viini, sitruuna). Näin koko aterian GI:stä ei tule korkeaa vaikka valkoisen riisin GI sitä onkin, eikä koko ateria siis aiheuta verensokeripiikkiä.

Vierailija
2/4 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluaisin syödä mahdollisimman ravintorikasta ruokaa ja tarjota sitä omille ja hoitolapsille sekä miehelle.

Olin jotenkin järkyttynyt kun tajusin että jotkut käyttää yhä esim. Valkoista spagettia. Aloin

miettimään miksi kukaan käyttäisi tavallista riisiä jonka keittoaika on 35min. Kun voi käyttää pikariisiä ja sitten että onkohan siinä ravinteet paremmin säilyneet...

Kumpi on parempaa basmati vai täyjyvä? Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo on kyllä hyvä kysymys

Vierailija
4/4 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysjyväriisi on terveellisintä, mutta ainakin omaan makuuni valkoinen basmatiriisi on parhaimman makuista. Ostan siis valkoista basmatia, ja joskus jos löytyy, ostan täysjyväbasmatia.

En syö riisiä niin usein että ravintoarvot sinänsä olisivat ratkaisevia. Pikariisiä, uncle Bensiä tms. en syö koska se on pahaa. Taysjyväpikariisi on kuitenkin terveellisempää kuin tavallinen valkoinen riisi.