Ärsyttävät facebook-päivitykset? Mikä risoo eniten?
Hesari teetti tutkimuksen, mikä ihmisiä ärsyttää päivityksissä.
Minua ärsyttää ihan suunnattomasti esim.
1) Saman ihmisen jatkuva urheilupäivitys. Nyt olin kahvakuulailemassa, nyt shapingissa, nyt joogassa, nyt vatsat, blää blää blää. Eikö ole muuta sanottavaa? Hän on kyllä oikein kaunis ja hyvässä kunnossa, mutta ei kiinnosta, kuinka monta hän tänään veti penkistä. Oikeesti.
2) Yhden ihmisen alituinen valitus. Kaikki on huonosti: poliitikot ja päättäjät ovat persiistä, ilma on huono, kaikki nyppii... Onko mikään milloinkaan hyvin, hei?
3) Yksi promoaa koko ajan omaa yritystään. Se on rasittavaa. Samalla kehuu itseään ja ammattitaitoaan, joka on olematon. En jaksa.
4) Yhden aina samat "Ihailen auringonlaskua."-päivitykset, jotka eivät oikeasti kerro mitään.
5) Kaikkein eniten ottaa pannuun sellaiset päivitykset, joissa jätetään lukija ymmälleen: "Kyllä sen sitten huomaa..." => Siis, minkä? Mikä idea on päivittää tällaista? Jos on joku sisäpiiri, joka tietää, mitä tällä tarkoitetaan, niin eikö kannata laittaa viesti suoraan sinne? En käsitä näitä.
Mikä taas ilahduttaa:
1. Kauniit kuvat.
2. Mielenkiintoiset keskustelua avaavat ja tietoa kasvattavat avaukset, joihin voi itse osallistua.
3. Itseironia ja hauskat jutut lasten suusta. Sellaiset, joissa on huumoria, eikä pelkkää itsekehua.
Kommentit (64)
Ylettömät urheilupäivitykset! Yksi pitkänmatkan juoksija kuvaa jatkuvalla syötöllä juoksukuvia, lenkkarikuvia, milloin missäkin metsikössä, kurarapakossa, maisemia aamulenkiltä ja iltalenkiltä jne. jne.. Laitan näkymättömiin pian hänen statuspäivityksensä, kun tuntuu jo ihan nololta niitä koko ajan lukea. Ylipäätään se, että joku koko ajan luo kuvaa itsestään hyvin kapean sektorin näkökulmasta (just urheilu tai vaikka luomu/raakaruoka) on jotenkin rasittavaa ja luotaantyöntävää. Viesti on jotenkin niin selvä: katsokaa, miten erinomainen olen!!
- huomiohuoraukset, esim. "Näin sit pääs käymään... (paikassa Turun Yliopistollinen Keskussairaala)"
- jokapäiväiset selfiet, joissa hashtageina #finnish #girl #summer #love ym.
- sääpäivitykset
- urheilupäivitykset (lähinnä nationalismin sävyttämä jääkiekkohehkutus)
- arkipäivälätinät ("Tänään otettu rennosti, syöty hyvin, ja nyt leffaa ja nukkumaan <3"
- lemmikkipäivitykset
- "Tää kaupunki on paskam puhujien ihmem maa! Keskittyispä ihmiset omiin asijoihinsa!"
- viraalipäivitysten jakajat (päivityksissä aina vain puolueellinen näkemys tilanteesta, joka todellisuudessa on usein mennyt ihan toisin; esimerkkinä nämä etsintäkuulutukset ja pikkurikollisten naamojen julkaisu lynkkausmielialan lietsomiseksi)
Mä ensin ajattelin, ettei mua ärsytä siellä juuri mikään, mut ärsyttäähän mua. Tähän aikaan vuodesta se järjetön valittaminen siitä, että loma loppuu eikä halua palata töihin. Näitä riittää vaikka kuinka paljon ja jostain syystä mua ärsyttää aivan valtavasti.
Maanantai-aamua! Kaikki varmaan tietää mikä aamu on
Viikonlopun tsup- päivitykset
Jatkuva valitus aviomiehestä, muuttaa erilleen äijästään noin parikertaa vuodessa ja palaa aina kuukauden-parin jälkeen takaisin ja sama valitus jatkuu
Kauniit kuvat on ihania, joidenkin iloiset päivitykset, parisuhteessa olevien we r happy-päivitykset
Ruokapäivitykset. Siis onko pakko ilmoittaa joka kerta kun syö että mitä syö ja kuka perheenjäsen on kokannut? Nyhtöpossut ja paistetut perunat ei jaksa kiinnostaa.
Valokuvausta harrastavien ihmisten pitää ottaa kuva IHAN KAIKESTA saadakseen peukkuja. 'Tuli käytyä uimassa' joo niin näkyy sinistä vettä ja saaria.
Itseään ihailevat 'kun tää mun elämä oyt vaan on niin ainutlaatuista' päivittäjät, kolmannessa persoonassa: 'Nyt on kyllä taas Marre -tyttö sotkeutunut sellaiseen juttuun että huh huh! Niiiiin tyypillistä mulle :DDD. Mut se hyvä tässä mun elämässä on että saa ainakin nauraa!!!' Jos et jaksa yläpeukuttaa ja heittää kommentteja että 'oot just semmonen meijän oma Marre xxx' niin fb-kaveruus on katkolla.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 14:40"]
Duck -face poseeraukset, yök.
[/quote]
Mitä tarkoittaa TSUP?
Entäs Duck-face? Ankkanaama? Mikä se on?
Mua ärsyttää joka-aamuiset "Huomenta! Aamukahvilla..." -päivitykset. Ja sitten niistä vielä tykätäänkin tosi paljon?
Ja noi huomiohuoraukset on kanssa ärsyttäviä. Jos ei aio selittää tilannetta enempää kuin "Surettaa", niin olkoot hiljaa.
Tätä nyt ei varsinaisesti kysytty, mutta kolmanneksi inhokiksi pitää laittaa se, kun ihmiset tykkäävät itse omista päivityksistänsä/kuvistansa.
Ehdottomasti sellaiset "noniin, nyt on jännät ajat käsillä..." tai "minullapa on salaisuus jota en vielä paljasta"... -tyyliset, joissa siis vaan kalastellaan uteliaiden kyselyjä ja kuitenkaan ole aikomustakaan kertoa mitä näillä jutuilla tarkoitetaan.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 09:13"]
Ehdottomasti sellaiset "noniin, nyt on jännät ajat käsillä..." tai "minullapa on salaisuus jota en vielä paljasta"... -tyyliset, joissa siis vaan kalastellaan uteliaiden kyselyjä ja kuitenkaan ole aikomustakaan kertoa mitä näillä jutuilla tarkoitetaan.
[/quote]
Joo, noi salaperäiset viestit on todella ärsyttäviä. Huomiohakuisia ja rasittavia.
Miepä alan kahelle ko nöt köt änk änk niinko nii -murrekieliset päivitykset, joista ei ota pirukaan selvää. Tähän kärkeen Oulun murre lähihoitajan äidinkielen taidoilla.
Kyllä on taas veronmaksajaa kohdeltu väärin, ku sairaalassakin vuorokausi maksoi 24e eikä edes... - kantaa ottavat päivitykset, joissa toivotellaan viranomaisia ja valtiovaltaa ties minne, ja joista loistaa täydellinne ymmärtämättömyys ja sivistymättömyys.
Päivitykset ryyppäämisestä, sammumisesta, oksennuksien siivousvuoroista.
---Nämä kaikki ovat yksittäistapauksia tuttavissani, mutta jokainen päivitys on tuskaa ja myötähäpeää. Kaipa heidät voisi poistaakin, pelkkiä kaverin kavereita.
Ehkä eniten häiritsee se, että minulla ei ole pokkaa eräältä rouvalta kysyä, onko hän vaihtanut miehensä Marjoon(nimi muutettu)...joka päivä ja siis ihan joka päivä tulee päivityksiä, että on tämän emännän kanssa aamupalalla, lenkillä, salilla, leffassa, syömässä jne.
Mua ei riso mikään mut en ymmärrä ollenkaan miksi joku kuvaa ruokalautasensa kotona, ravintolassa tms. ja linkittää sen faceen.
Miksi?
Kun yli 40-vuotias nainen kertoilee koko ajan ryyppyelämästään ja kehuu epäsuorasti kroppaansa tyyliin: "Kaverini kysyi mieheltäni, mikä minussa on parasta. Mieheni vastasi: Rinnat :O" Olisi voinut samantien sitten laittaa kuvan niistä, niin olisi muutkin voineet katsoa hänen parasta puoltaan. ja kyseessä on olevinaan fiksu nainen.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 09:29"]
Mua ei riso mikään mut en ymmärrä ollenkaan miksi joku kuvaa ruokalautasensa kotona, ravintolassa tms. ja linkittää sen faceen.
Miksi?
[/quote]
En ymmärrä minäkään tätä. Joskus ne mössöt on vielä tosi pahan näköisiä. Ymmärtäisin, jos olisi kyseessä jokin erikoisherkku tai jos kyseinen ihminen on ravintola-alan yrittäjä tms. Mutta tavallinen kuva jostakin vauvankakanvärisestä kasvissosekeitosta muovipöytäliinalla... Tyhmää.
Mua ärsyttää yksi, joka tykkää ihan kaikesta. Siis ihan jokaisesta jokaisen kaverin päivityksestä. Silloinhan se tykkäämisen idea menee, jos aina tykkäätykkäätykkää :O Saman ihmisen rivot vitsit. Kyse on kuitenkin 50-vuotiaasta naisihmisestä :(
1 inhokki: kaverin koirapäivitykset. Susien kanssa aamulenkillä klo 4.30, sudet vapaana metsässä, suden kanssa agilityssä, sudet sitä, sudet tätä! Aaaargh!
2 inhokki: tuttavan iän ikuinen negatiivisuus; taas päivystyksessä, kiva ku työnantaja niin perseestä, taas auto hajos! Kiva... kerro joskus jotain positiivista.
3 inhokki: toisaalta yltiöpositiiviset päivitykset; öitä rakkaat ystävät, rakastan teitä jokaista, oon niin onnellinen nuori nainen 'hymiö hymiö hymiö'. Totuus aina kun hänen kanssaan juttelee, on masentuneena oloinen, tiuskiva, kiukkuinen, itkuinen nainen.
Itseäni ärsyttää facebookissa vain yksi käyttäjä (tällä hetkellä...). Huomionhakuinen, yksinäinen ja eronnut aikuinen nainen. Häntä ei ole erityisen kauniilla ulkonäöllä siunattu ja vartalokin on kuin lapsella. Ihan mukava ihminen kyseessä tosielämässä, mutta voi auta armias niitä facebook päivityksiä. Hän on muun muassa:
a) uhonnut poistaa kavereistaan sellaiset, jotka eivät hänen päivityksistään/kuvistaan tykkää (ihme kyllä olen edelleen kavereissa)
b) haukkuu työpaikkaansa facebookissa ja on jo joutunut tästä ongelmiin, mutta sen kun jatkaa vaan...
c) kommentoi vanhoja selfieitään, että saisi ne nostettua uutisten kärkeen
d) joka aamu huomenet, päivällä mitä on tehnyt ja illalla kuinka joku voisi tulla piristämään häntä
e) lemmikkipäivityksistä puhumattakaan...