Arvioi reilusti ylipainoisen laihduttajan aamiainen
Kohta kuukausi terveellisempiä elämäntapoja takana.. Aamiainen on mielestäni tärkein, joten miltä aamiaiseni kuulostaa: 200g rasvatonta maitorahkaa (0,2%), 1,5dl vesimelonia, 1,5dl mustaherukoita, 2 rkl leseitä, 1 rkl pellavansiemeniä, 2 mantelia ja peukalonpään kokoinen pala inkivääriä. Ja kaikki siis tehosekoittimeen. Smoothien pohja pysyy samana hedelmiä ja marjoja vaihdellen. Olen siis vielä yli 100kg, jonkun verran on jo tippunut. :) Mitä lisäisit tai poistaisit? Olisko hyviä vinkkejä smoothieen tai muuhun aamiaiseen? Teen fyysistä työtä ja lounaalla pääsen n.12. Liikunta on vielä ollut vähissä, mutta nyt painon pudottua olisi tarkoitus aloittaa urheilukin.
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 09:38"]
Vaikka se rasva on hyvästä, ei sitä joka aterialla tarvitse syödä. Jos syö päivän aikana muutaman ruisleivän margariinin kanssa, käyttää paistamisessa öljyä ja syö kourallisen pähkinöitä, saa kyllä ihan riittävästi rasvaa.
[/quote]
Sen margariininkin voi vaihtaa parempaan, niin saa hyviä rasvoja.
Kiitos vastauksista. Lounaaksi syön usein tonnikalaa/kanaa, 1dl täysjyvämakaronia/riisiä, pakastevihanneksia reilusti. Sekaan valmista yrttitomaattimurskaa noin 3rkl. Mites muuten tuo tomaattimurska? Sopiiko se laihduttajalle? Etsin tietoa tästä, mutta ei oikein selkeää vastausta. Tiedän ettei kukaan tomaattimurskalla itseään lihavaksi saa, mutta olisko parempia "kastike" ehdotuksia? Muitakin lounasvinkkejä saa antaa! :) Töihin siis otan aina eväät kotona.
t.paksu ap
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 09:38"]
Vaikka se rasva on hyvästä, ei sitä joka aterialla tarvitse syödä. Jos syö päivän aikana muutaman ruisleivän margariinin kanssa, käyttää paistamisessa öljyä ja syö kourallisen pähkinöitä, saa kyllä ihan riittävästi rasvaa.
[/quote]
Niin, mutta ei riitä, jos käyttää rasvaa energianlähteenä.
Ravitsemuksellisesti varmaan ihan ok, tuskin laihtuminen/lihominen aamiaiseen ainakaan tyssää. Ite teen smoothien mantelimaitoon ja laitan jotain vihreää (esim minttua tai stiruunamelissaa), marjoja ja banaanin, sekä ripauksen chiasiemeniä ja protskujauhetta. Tosin talvella ei tee mieli jäisiä marjoja ja tulee syötyä ruisleipää kahvin kanssa...
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 09:46"]Vesimeloni ei minulla toimi aamulla, nostaa turhaan verensokeria. Muuten hyvä setti! Vaihtele välillä marjoja ja miksei rahkaakin (sokeriton skyr toimii myös) ettet kyllästy! Tsemppiä laihikseen.
[/quote]
Kiitti vinkistä ja tsempistä! :) t.paksu ap
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 09:46"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 08:10"]Itse juon kupin kahvia ja syön yhden croissantin aamiaiseksi joka aamu. HOikkana olen pysynyt. Aamiaisesi kuulostaa määrällisesti, kuin jotain monen ruokalajin päivällistä olisit syömässä.
T. laiheliini
[/quote]
No ilmeisesti et juuri urheile? Jos urheilisit niin et pärjäis tuollasella määrällä ruokaa, edes aamupalalla. Eli olet *anteeksi sanavalinta* laihaläski.
[/quote]
Itse en syö aamulla mitään juon kahvini kermalla tai oikeastaan kermani kahvilla, joskus suklaapalan, teen fyysistä työtä.
Lounaaksi salaattia ja tavallista kotiruokaa. En ole laihaläski vaikka aamiainen ei ole ideaalinen.
Ap.n aamiainen kuulostaa hyvälle, joku tuollainen smootei voisi sopia minullekkin kun syöminen ei aamuisin maistu.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 09:52"]
Kiitos vastauksista. Lounaaksi syön usein tonnikalaa/kanaa, 1dl täysjyvämakaronia/riisiä, pakastevihanneksia reilusti. Sekaan valmista yrttitomaattimurskaa noin 3rkl. Mites muuten tuo tomaattimurska? Sopiiko se laihduttajalle? Etsin tietoa tästä, mutta ei oikein selkeää vastausta. Tiedän ettei kukaan tomaattimurskalla itseään lihavaksi saa, mutta olisko parempia "kastike" ehdotuksia? Muitakin lounasvinkkejä saa antaa! :) Töihin siis otan aina eväät kotona.
t.paksu ap
[/quote]
Tomaattimurska on hyvää laihduttajalle ja terveellistä. Kalori on aina kalori eli tomaattimurskaakin voi syödä liikaa mutta ei siihen tosiaan kenenkään laihis kaadu, 3 rlk ei missään nimessä ole liikaa, ota koko desi jos haluat.
Vaihtelua lounaaseen saat esim. keitoista mihin voi panna sekaan käytännössä ihan mitä tahansa (erityisesti kasvissosekeittoon) ja iso määrä kevyttä keittoa täyttää mukavasti. Lihattoman keiton kanssa muna tai 1 dl raejuustoa.
Yksi lempparini; paista öljytilkassa pannulla n. 2 dl porkkanaraastetta ja saman verran juuriselleriraastetta, sekaan purkki tonnikalaa ilman vettä, mausta oreganolla, suolalla ja mustapippurilla. NAM!
Tomaatteja kannattaa nyt syödä tuoreena! Eurolla saa kilon.
Hyvältä kuulostaa. Itse laittaisin manteleita vähän enemmän.
Mun mielestä laihduttaessa pitäisi syödä niin, että suunnilleen sillä ruokavaliolla voi jatkaa vaikka loppuikänsä. Muuten ne kilot tulee heti takaisin. Eli ei mitään kituutusdieettejä, eikä sen painon tarvitse pudota hirveää vauhtia.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 09:52"]
t.paksu ap
[/quote]
Jos tomaattimurska arveluttaa, vaihda paseerattuun tomaattiin :) Vetisempää ja täten vähemmän kaloreita. En kylläkään itse usko, että tomaatti missään muodossa (ketsuppia ei lasketa, siin on kaikkee muutakin) on kohtuullisesti nautittuna haitallinen.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 10:22"]Hyvältä kuulostaa. Itse laittaisin manteleita vähän enemmän.
Mun mielestä laihduttaessa pitäisi syödä niin, että suunnilleen sillä ruokavaliolla voi jatkaa vaikka loppuikänsä. Muuten ne kilot tulee heti takaisin. Eli ei mitään kituutusdieettejä, eikä sen painon tarvitse pudota hirveää vauhtia.
[/quote]
Toi on niin totta, laihtua nyt 20kg itudieetillä ja sitten normiruokaan takas..kolme kuukautta ja kilot takaisin. Voi kun kaikki ymmärtäisi...
Mikä muuten avuksi, kun nyt herkut lopetettua huomaan usein syöväni vain kolmesti päivässä? En syö mitään jättiläisannoksia. Aamupala 6.30, lounas 12 ja päivällinen 16-17. Sitten ei enää teekään mieli mitään, kun ei voi herkutella. Jotain kevyitä välipala tai iltapala ehdotuksia? Olen selaillut PALJON (:D) kaikenmaailman keskusteluja, mutta olis kiva kuullu jos tulis jotain mulle uutta juttua. T. paksu ap
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 10:38"]
Mikä muuten avuksi, kun nyt herkut lopetettua huomaan usein syöväni vain kolmesti päivässä? En syö mitään jättiläisannoksia. Aamupala 6.30, lounas 12 ja päivällinen 16-17. Sitten ei enää teekään mieli mitään, kun ei voi herkutella. Jotain kevyitä välipala tai iltapala ehdotuksia? Olen selaillut PALJON (:D) kaikenmaailman keskusteluja, mutta olis kiva kuullu jos tulis jotain mulle uutta juttua. T. paksu ap
[/quote]
Ei aikuinen tarvitse välipaloja. Älä syö, jos ei ole nälkä.
Kuuntele omaa kroppaasi, älä suosittelijoita.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 10:38"]
[/quote]
Ei aikuinen tarvitse välipaloja. Älä syö, jos ei ole nälkä.
Kuuntele omaa kroppaasi, älä suosittelijoita.
[/quote]
Komppi. Suomalaisten välipalakulttuuri ei ole tunnettu esim. Välimeren maissa ja perinteinen välimerellinen dieetti on kuitenkin yksi terveellisimmistä...
Hirveästi leseitä?? Mulla vatsa toimii vaikka teen smoothien rasvattomaan piimään ja marjoja lisäksi kuitua antamaan. Jos tarvitsen makeutta laitan tilkan sokeritonta marjakeittoa. Tuo pitää nälän lähelle puoltapäivää. Joskus sitten rahkaa tai ukkojugurttia mutta lempparini on tuo piimä
Hei rasva-hatersit! Ootteko ikinä kuullu lautasmallista? Sitä tulis toteuttaa jokasella aterialla, myös sen rasvan osalta. Ai miks? No esimerkiksi siks, et muut ravintoaineet imeytyy paremmin.
Hyvältä kuulottaa APn aamupala, mutta ite lisäisin smoothieen esim just kookosöljyä ja rahkan määrän puolittaisin. Söisin toisen 100g parin tunnin päästä mantelien kans. :)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 13:37"]Hei rasva-hatersit! Ootteko ikinä kuullu lautasmallista? Sitä tulis toteuttaa jokasella aterialla, myös sen rasvan osalta. Ai miks? No esimerkiksi siks, et muut ravintoaineet imeytyy paremmin.
Hyvältä kuulottaa APn aamupala, mutta ite lisäisin smoothieen esim just kookosöljyä ja rahkan määrän puolittaisin. Söisin toisen 100g parin tunnin päästä mantelien kans. :)
[/quote]
Niin ja leseitä söisin vain nii päivinä kuin treenaan. Jos ei treenaa, nyt ainakaan aluksi, niin sitten leseet pois. (:
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 08:59"][quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 08:52"]
Tuosta tulee about 4dl blenderissä. Kokeilkaa.
[/quote]
2dl riittää aamupalaksi
[/quote]
Noin painava ihminen on varmasti syönyt isoja määriä, joten ei tuo nyt paha ole..