Papa-kokeen tulos
Kävin viime viikolla papakokeessa ja näytteen ottanut hoitaja sanoi, että tuloksia voi odotella 6-8 viikon sisällä, ja että mitä pidempään menee, niin sitä parempi. Siksipä nielaisin tyhjää kun Omapostissa oli jo kaksi päivää myöhemmin kirje labrasta. Siinä kylläkin sanotaan näin:
”Kohdunkaulan syövän seulontatutkimuksessa otetussa näytteessä ei ole havaittu kohdunkaulan syövän esiasteiden kehittymiseen liittyvää korkean riskin HPV-viruksen DNA:ta.”
Eli ei siis mitään hätää?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla katsottiin vain HPV, se löytyi. Menen uusiksi 1 vuoden päästä ja sitten katsotaan solumuutokset. Edellisellä kerralla niitä ei ollut ja siksi nyt ei myöskään katsottu.
Minkä ihmeen takia ne odotuttaa VUODEN, vaikka kyse on syöpäseulonnasta?? Tiedän joo että syöpä etenee kohdunkaulassa hitaasti jne, mutta itse en pystyisi vain odottelemaan että asia tutkitaan tarkemmin 😳
Siis mikä pitäisi tutkia? Kirjoittaja sanoi, että solumuutoksia ei ole. Mistä ne yhtäkkiä ilmestyisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla katsottiin vain HPV, se löytyi. Menen uusiksi 1 vuoden päästä ja sitten katsotaan solumuutokset. Edellisellä kerralla niitä ei ollut ja siksi nyt ei myöskään katsottu.
Minkä ihmeen takia ne odotuttaa VUODEN, vaikka kyse on syöpäseulonnasta?? Tiedän joo että syöpä etenee kohdunkaulassa hitaasti jne, mutta itse en pystyisi vain odottelemaan että asia tutkitaan tarkemmin 😳
koska elimistö usein korjaa itse pienet muutokset. Meillä kaikilla esim. syntyy syöpäsoluja päivittäin, mutta niihin erikoistuneet solut elimistössämme tuhoavat ne ennenkuin ehtivät aiheuttaa vahinkoja.
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen sitä kun edellisen papa-kokeen tulis oli puhdas ja nyt oli hpv-positiivinen. En ole harrastanut seksiä joten mustä se hpv on tullut??
Tulee ja menee kehossa. Mulla oli pitkään hpv+ ja koepalojen yms tutkimusten jälkeen tuli parin vuoden päästä hpv- ja sanottiin, että nyt voi lopettaa tiuhemmat tutkimukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä pitäisi tutkia? Kirjoittaja sanoi, että solumuutoksia ei ole. Mistä ne yhtäkkiä ilmestyisi?
se kirjoittaja kylläkin kirjoitti, että hpv löytyi
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen sitä kun edellisen papa-kokeen tulis oli puhdas ja nyt oli hpv-positiivinen. En ole harrastanut seksiä joten mustä se hpv on tullut??
Sillä edellisellä kerralla tutkittiin vain solumuutokset, ei HPV:ta.
Mä kävin toissa vuonna papakokeessa eikä sen vastauksessa puhuttu mitään hpv:stä.
Nyt tänä kesänä kävin uudestaan ja ne otti molemmat ja tulokset tulivat erikseen.
Ei löytynyt minultakaan hpv:tä.
N43
Eikä hpv-tai papanegatiivisuus tarkoita ettei olisi syöpää.
T. Munasarjasyöpäläinen
Saat varmaan vielä kirjepostia myöhemmin. Siinä saattaa kestää kauan.
Vierailija kirjoitti:
T. Munasarjasyöpäläinen
No siis mullakin on hpv nega ja papa puhdas, mutta on munasarjasyöpä.
Kai se tilanne olisi vielä pahempi jos olis vielä löytynyt kohdunkaulastakin solumuutoksia. Eihän papakokeella kai edes etsitä esim. keuhko- tai rintasyöpää. Eikö se ole vain kohdunkaulansyöpää varten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. MunasarjasyöpäläinenNo siis mullakin on hpv nega ja papa puhdas, mutta on munasarjasyöpä.
Kai se tilanne olisi vielä pahempi jos olis vielä löytynyt kohdunkaulastakin solumuutoksia. Eihän papakokeella kai edes etsitä esim. keuhko- tai rintasyöpää. Eikö se ole vain kohdunkaulansyöpää varten?
Papa on pelkästään kohdunkaulansyöpää varten
Kohdunkaulan syöpää ei voi saada ilman positiivista HPV virusta. Siksi siirrytään siihen, että papa tehdään vain jos HPV on positiivinen. Kohdunkaulan syöpään sairastuminen vaatii siis sen, että on HPV virus emättimessä. Normaalit sormen syylätkin ovat HPV viruksen aiheuttamia, mutta HPV viruksia on satoja (sormen syylät eivät liity emättimen HPV virukseen.) Virus tarttuu yhdynnässä tai käsien kautta sukuelimiin, myös pyyhkeen kautta voi tarttua. Kondomi ei suojaa 100% HPV virukselta. HPV viruksia emättimessä on muutama korkean riskin, ja loput matalan riskin. HPV testissä testataan korkean riskin 18 ja 16 HPV virukset ja ylipäätänsä HPV virus. Vanha ketju mutta haluan selventää jos täällä on jotain sieluntovereita jotka kaipaa tietoa asiasta tällä hetkellä <3
Ei minustakaan kuulosta hyvältä. Minulla on ollut aikoinaan kondyloomaepäily, kun oli solumuutoksia, mutta siitä on jo vuosia aikaa ja sen jälkeen ei ole näkynyt hpv:tä. Siltikin sanotaan, että vanhakin tartunta saattaa aiheuttaa solumuutoksia. Eli nyt he tutkivat vain, ettei ole hpv, mutta jääkö muutokset tutkimatta?