Voxra itkettää
Olen syönyt Voxraa 150mg nyt kolme viikkoa ja olo on muuttunut masentuneesta raivokkaan aggressiiviseksi ja itkettää koko ajan. Onko muilla kokemuksia tästä lääkkeestä? Milloinkohan voisi odottaa olon paranevan? En kestä tätä enää, ahdistaa koko ajan ja saatan alkaa itsemään esim. bussissa. Raivoan miehelle, joten erokin varmaan tulee.
Kommentit (34)
Oletko ottanut kokonaisia Oxaminia eli 15 mg ? Näissä Oxamineissa on vaarana toleranssin kehittyminen,eli jos alussa vaikka se 1 tbl tuo helpotuksen,jonkun viikon päästä se ei enää riitäkään,vaan joutuu ottamaan enemmän.Minkä verran reseptissä lukee,että saat vuorokaudessa ottaa?Kokeile ottaa vain puolikas...ja suosittelen kyllä sitä saikkua,jos tilanteesi on nuin hankala...
Jaksamisia!
Kiitos tsemppauksesta! Yritän sinnitellä...
Kirjoittele sit,miten menee...itse laskin viikkoja,milloin vois alkaa odottaa olojen helpottumista...nyt olen todella tyytyväinen tähän lääkkeeseen :)
n:o 4 siis edelleen :)
Minä kokeilin voxraa kuukauden ja olin myös aivan raivopää ja itkeskelin ihan kaikesta ja olin välillä tosi epätoivoinen. Lisäksi sain voimakkaita lihas- ja hermosärkyjä tuosta voxrasta. Lääkäri totesi, ettei ko. lääke sovi minulle ja se lopetettiin. Nyt minulla on perinteinen ssri-lääke essitalopram 10 mg, joka sopii. Eli olemme erilaisia siinä mikä kullekin toimii.
Itse söin 4 viikkoa. Olin itkuinen, ahdistunut ja täysi kilariämmä. Järkyttäviä raivokohtauksia. Melkein kaikki mahdolliset mielialalääkkeet kokeiltu, cipralexia söin voxran kanssa ja syön edelleen. Kai se pitää minut jokseenkin elossa, mutta työkyvytön olen edelleen. Vakava masennus ja ahdistuneisuushäiriö vaivannut esiteini-iästä. Olen 25-vuotias. Voxran lopetuksen jälkeen olo normalisoitui minulle tuttuun tilaan: joka päivä masentaa ja ahdista, elämä on pientä ja rajattua, mutta olen ihan tyytyväinen, sillä asiat voisivat olla huomattavasti pahemminkin. Pärjään kyllä sairauteni kanssa, vaikka työkyvyttömyys harmittaa.
Nostan tämän vanhan keskustelu ylös kysyäkseni, osaako kukaan sanoa jääkö itkuherkkyys ja jonkinlainen aggressiivisuus yleensä päälle niin kauan kuin voxraa syö? Aloitin lokakuussa 150mg ja marraskuun lopulla nostin 300mg ja nuo kaksi oiretta ainakin on edelleen. Esim. silmät kostuvat melkein heti jos kihlattuni sanoo jotain loukkaavaa/ilkeää vain härnätäkseen, ei todellakaan tarkoita sitä ja vaikka tiedostan sen, siitä huolimatta tulee herken paha mieli ja välillä muutama kyynel, vaikka hän olisi heti sanonut vain härnänneensä.
Toinen on tuo aggressiivisuus, jonka olen huomannut niin että silloin kun suutun/harmistuin jostain asiasta (varsinkin kihlatulleni) vähän enemmän kuin vähäsen, muutun aggressiviisemmaksi mitä koskaan ennen on ollut tapana.. Ennen aina vain tiuskin ja korotin ääntä ja/tai mökötin, voxran aloittamisen jälkeen tiuskimisen ja äänen korotuksen lisäksi on tullut halu heittää/paiskata joitain esineitä tai potkia jotain. Kerran meni tietokoneen hiiri siitä syystä rikki, olen kuitenkin pystynyt silloin hillitsemään niin etten pahemmin potki tai heitä mitään rikkimenevää. Joskus olen jalkaanikin potkinut seinään. Kihlattuni on aina tullut rauhoittelemaan ja "raivokohtaus" loppuukin sitten pian kun rauhoitun. Tosin yleensä kun hän tulee estelemään, olen myös läpsinyt häntä käsille tms. jolloin hän on joutunut pitämään hetken minua aloillaan. Tämä ei ollut alussa, läpsiminen tuli mukaan jossain tämän vuoden aikana. Näitä ei onneksi kovin usein tule, mutta on vain vähän erikoista miten tapani suuttuessa on muuttunut tarpeekseni tehdä vielä näinkin.
Onko kellään ollut samoja kokemuksia? Olen myös puhunut näistä psykiatrille ja hoitajalle, joiden mukaan näiden perusteella ei ole syytä lopettaa voxraa jos siitä muuten on ollut apua masennukseeni, tosin en ole saanut tästä niin hyvin apua miten olen lukenut muiden saavan ja pystyvän tekemään normaalisti asioita.. Siksi on kokeiltu tämän lisäksi snri- lääke cymbaltaa (duloksetiini), mikä ei pahemmin auttanut ja tuli vain ikävä haittavaikutus. Nyt on joitain vierotusoireita siitä varmaan, pian kokeilen ssri- lääke seronilia (fluoksetiini) rinnalle. Onko kellään myös tuosta kokemuksia, varsinkin yhteiskäytöstä voxra ja jokin muu lääke? Cymbaltasta tuli haittana orgasmin saannin vaikeus, vaikka lääkäri sanoi että voxran pitäisi kumota seksuaaliset haittavaikutukset. Näin ei kuitenkaan käynyt enkä halua käyttää lääkettä josta tulee tämä, selvää seksuaalista haluttomuutta tai painonnousua kun olen yrittänyt laihduttaa. Olen kuullut että valdoxanissa (agomelatiini) ei olisi näitä, on hyvin uusi, tehokas mutta kallis lääke mitä olen tähän mennessä lukenut siitä. Taisi voida käyttää myös voxran kanssa, tosin luin että siitäkin on tullut joillekin aggressiivisuutta ainakin alussa. Mihin lääkeryhmään se kuuluu? En ole varma oliko alkoholi sen kanssa enemmän riskialtista käyttää, saattoi vaikuttaa maksa-arvoihin? Olen kolmisen vuotta juonut alkoholia 2-3 kertaa kuussa, annosmäärältään tosin 11-12.5 annosta. Pääosin olen juonut pitkään sen 2 kertaa, vain joskus enää 3. On aina halu tulla kunnon huppeliin, en ole koskaan välittänyt että tuntuu vain vähäsen.. Hetki sitten on katsottu maksa- arvot tms. kaikki peruslabrat uudestaan ja kaikki oli vieläkin tosi hyvissä lukemissa viitearvojen sisällä. Ajattelin vahavasti kokeilla valdoxania rinnalle jos seronilistakin tulee joitain haittoja seksuaaliosuuten tai ruokahaluihin.
Kaikenlaiset kokemukset tervetulleita jatkamaan keskustelua ja pahoittelen kun tästä viestistä tuli oletettua pidempi :)
Nyt on tainnu mennä8 vk Voxraa ja kyllä..tippa tulee linssiin todella herkästi..kuuntelen vaikka musiikkia tai tv ohjelmaa yms...ennen tätä en ollu itkeny varmaan 8 vuoteen yhtään. Sitten agressiivisuus on lisääntynyt tai ettei muka pysty hillitsemään itseään enää ja voi vittuilla toiselle ihan suoraan miten vaan ja sit vähän ajan päästä kaduttaa. Tavarat on saanu kyytiä myös. Mulle määrättiin piristämään kun Venlafaxin ei auttanu yhtään ja paniikkiin söin ennen tätä 12 vuotta Sepramia. No on auttanut jonkin verran vireystilaan ja yö unen tarve vähentynyt..tämä on hyvä juttu. Huono juttu agressiivisuus ja se, että en voi koviin selkäkipuihin syödä enää Panacodia tai Tramalia, koska Voxran kanssa ei käy...joten olen ilman kipulääkettä ja vaikka nyt jaksaisin liikkua ni en voi kipujen takia...ennen en jaksanu liikkua, mutta kun otin Panacodin niin väsymys hävis ja pystyin käymään kävelyllä....oon oravanpyörässä
Hei,minulla kesti jotain 5 viikkoa,että alkoi helpottamaan ja sen jälkeen on kyllä ollut hyvä lääke! Älä luovuta vielä,jos vaan kestät.Onko mahollista saada jotain lievää rauhoittavaa lääkettä rinnalle? Minä sinnittelin aloitusvaiheen ilman lääkäriä,ilman rauhottavia,ilman sairaslomia;kun en saanut lääkäriä kiini eikä ole työterveyttä...mutta kannatti sinnitellä.Tämä on ihan paras lääke,aiemmin söin mm.cipramilia ja myöhemmin efexoria.
4 jatkaa vielä...minulla alussa siis pahentui masennus,ahdistus ja univaikeudet;nyt ne kaikki on muisto vain.Aikaisemmin (ennen tätä lääkitystä) en pystynyt edes kotitöitä tekemään,mm.tiskikoneen tyhjentäminen oli liikaa...nyt pystyn tekee tosta vaan tuollaisia ns.normaaleja asioita.
Tämä lääke ei myöskään lihota eikä aiheuta seksuaalisia ongelmia.
Yritin netistä lukea kaikki mahdolliset keskustelut voxrasta ja moni kertoi,että alku on vaikeeta,mutta 4-5 viikon jälkeen alkaa helpottaa.
Kiitos 4 vastauksestasi :) Sain myös rauhottavia ja niitä syönkin sillä en ole ottanut sairaslomaa, vaikka lääkäri sitä ehdottikin. Ehkä pitää ottaa enemmän (muutaman tunnin välein) niitä rauhottavia, koska oleminen on niin ahdistavaa. Olen myös pari kertaa joutunut lähtemään kesken kaiken töistä sanomatta kenellekään mitään, koska on tullut yhtäkkiä tunne että alan itkemään. On ollut vain pakko poistua paikalta nopeasti. Tämä on ihan kamalaa!
Minulla ei Voxran aloittaminen aiheuttanut mitään! Todella hyvä lääke :) Päinvastoin, itkuisuus ja raivonpurkaukset jäi pois, samoin kuin ahdistus.
4 tässä...jos mahdollista,kannattaa ehkä sille saikulle jäädä...jaksa vielä muutama viikko sinnitellä,sitten pitäis helpottaa.Nuitten rauhoittavien kanssa pitää olla tarkkana,ettei tule niihin tottumusta...mitä rauhoittavaa sait ja minkä verran otat päivässä?
Mulla Voxrasta ei tullut mitään sivuvaikutuksia tai edes aloitusongelmia, kuten ssri-lääkkeistä. Se sopi todella hyvin. Sen sijaan kaikki kokeilemani ssri-lääkkeet olivat silkkaa helvettiä.
Ap, ota ihmeessä yhteys lekuriin ja aja lääke alas!
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 20:32"]
Olen syönyt Voxraa 150mg nyt kolme viikkoa ja olo on muuttunut masentuneesta raivokkaan aggressiiviseksi ja itkettää koko ajan. Onko muilla kokemuksia tästä lääkkeestä? Milloinkohan voisi odottaa olon paranevan? En kestä tätä enää, ahdistaa koko ajan ja saatan alkaa itsemään esim. bussissa. Raivoan miehelle, joten erokin varmaan tulee.
[/quote]
Mä olin raivokkaan aggressiivinen ja masentunut ennen Voxraa. Se alkoi vaikuttaa todella nopeasti, vaikka vaikutusajaksi arvioidaankin vähintään kahta viikkoa. Ehkä sun ongelma ei liity dopamiinin ja noradrenaliinin puutteeseen. Mä olen vahvasti addiktoituva persoona, joten mulle tää lääke oli kuin nenä päähän ja onnistuin lopettamaan röökaamisen ja tissuttelun.
Ssri-lääkkeet sen sijaan sekotti päätä lisää. Epäilen myös olevani bipo, ja voxraahan käytetään senkin hoidossa. Ei ole oikea lääke kaikille. Sinuna kyllä vaihtasin jo!
Aloitin viikko sitten Voxran psykiatrin suosituksesta. Mulla on toimiut hyvin, mitä nyt pientä epätodellisuuden tunnetta. Tuntuu siltä kuin leijuisin jossain pilvien päällä, ja ihan tyhmät asiat naurattavat. Ei kyllä ahdista, mutta tuntuu kuin aivot olis kääritty paksuun pumpuliin. Mieli yhtä hattaraa.
Mies sanoo että on kuin asuisi teinitytön kanssa :D
Lopeta lääke lääkärin ohjeiden mukaan kokeile muuta. Toivottavasti löydät itsellesi sopivan lääkkeen ja elämä kirkastuu.
Lääkärin mukaan tämä aggressio ja itkuisuus kuuluu asiaan sivuvaikutuksena ennen kun lääke alkaa kunnolla vaikuttamaan. En haluaisi luovuttaa vielä.
Nyt kulunut jo 7 viikkoa ja edelleen yhtä itkuisena. Masennukseen ei ole auttanut yhtään. Pitäisikö vain odottaa vielä vaikutusta vai nostaa annostusta 300 mg?
AP
Sain Oxaminia ja vähän pelkäänkin että jos otan sitä enemmän niin miten pysyn hereillä - todella unettava lääke. Mikäköhän olisi hyvä rauhoittava tähän? Haluaisin vain olla nyt sumussa pari viikkoa siihen saakka että Voxra alkaisi tehoamaan.