Ebola tulee - se on menoa nyt!
http://www.cnn.com/2014/07/29/health/ebola-doctor-dies/
Vitut jostain Tampereen kuravellistä, odottakaahan itkupillit kuraperseet kun uudentyyppinen Ebola alkaa riehua kunnolla! Jos haluat menettää viimeisetkin järjen rippeet ja yöunet, niin otahan selvää millainen kuolema odottaa Ebola -tartunnan saanutta..;)
Kommentit (258)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 22:09"]
Vain ajan kysymys koska tulee ensimmäinen tapaus Euroopassa!!
[/quote]
Saksassa on ollut vastaavantyyppinen tautitapaus vuosituhannen vaihteessa.
Se ei ollut ebola, mutta samantyyppinen verenvuototauti, johon kuolee melko varmasti.
Silloin potilaana oli Afrikassa luokkaretkellä käynyt tyttö (muistaakseni opiskeli tanssia). Hän sairastui kosketeltulaan jotain rotan hännistä tehtyjä koristeita tai koruja torilla (ainakaan muuta syytä sairastumiselle ei osattu silloin keksiä). Hän sai ensimmäiset oireensa jo Afrikassa, mutta tautia luultiin flunssaksi ja hän lensi normaaleilla reittilennoilla takaisin Saksaan luokkakavereidensa kanssa. Asuin silloin Saksassa ja muistan kuinka kaikissa uutislähetyksissä puhuttiin tapahtuneesta ja pyydettiin samoilla lennoilla lentäneitä testeihin.
Kukaan muu ei kuitenkaan sairastunut, ei edes tyttöä hoitaneet lääkärit eikä hoitajat. Käsittääkseni ebola ei ole yhtään herkempi tarttumaan kuin tämä toinenkaan verenvuototauti. Sairastunut tyttö kuitenkin kuoli muutamassa päivässä sisäisiin verenvuotoihin vaikka sai parasta mahdollista hoitoa.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 01:02"]
Liikkuvuus tuolta perkeleen Afrikasta pitäisi estää kokonaan!!
[/quote]
Ei pysty, kun siellä on niitä lomakohteita. Ulkomaanmatkailu on ihmisen perustarve vähintään kerran vuodessa. Avartaa maailmankuvaa tiedätkös?
Eikö tosiaan isojen epidemioiden riehuessa voitaisi hillitä matkustelua..
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 02:30"]
Eikö tosiaan isojen epidemioiden riehuessa voitaisi hillitä matkustelua..
[/quote]
Luuletko, että sellaista ketään ajattelee? Mielessä on vaan ne lomakohteen rantakuvat, joita voi jakaa somessa ja kuvitella, et ne kaikki muut on nyt niiin kateellisia, kun me ollaankin täällä. Ihan ulkomailla asti. Minäminä olen ansainnut tämän.
Minä huolestun vasta siinä vaiheessa, kun entinen PM Katainen antaa tiedotteen, ettei tämä koske meitä ja Ebolasta otetaan niskalenkki jos tänne eksyy. Fantastista!
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 21:06"]
Minä huolestun vasta siinä vaiheessa, kun entinen PM Katainen antaa tiedotteen, ettei tämä koske meitä ja Ebolasta otetaan niskalenkki jos tänne eksyy. Fantastista!
[/quote]
Tämä paras! :'D
Toivottavasti ebola jyllää oikein kunnolla. Jännää seurata tapahtumia, popparit esiin :)
Thl sanoi eilen, ettei syytä huoleen ole. Brittien vastaavan viraston hätäkokous aiheesta oli kuulemma hätävarjelun liioittelua.
Jokos suomilampaat jonottavat ebolarokotetta terveyskeskuksissa? :)
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 10:17"]Thl sanoi eilen, ettei syytä huoleen ole. Brittien vastaavan viraston hätäkokous aiheesta oli kuulemma hätävarjelun liioittelua.
[/quote]
THL onkin maailman luotettavin taho.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:24"]Ebola riehuu Afrikassa alkeellisen hygienatason ja väestön tiedon puutteen vuoksi. Paikalliset ovat esimerkiksi kieltäytyneet viemästä läheisiään karanteenikeskuksiin ja hoitavat heitä itse kotona ilman mitään eristystä --> myös muu perhe sairastuu ja kierre on valmis. Noilla alueilla ei aina ole esimerkiksi vessoja, jolloin ihmiset tekevät tarpeensa luontoon ja bakteerit leviävät nopeasti mm. vesistöihin ja sairastuttavat siten isoja ihmismääriä. Ebolan tarttuminenhan edellyttää suoraa kontaktia sairastuneen ruumiineritteiden/veren kanssa.
[/quote]
Nyt vaan odotellaan jos tämä ebolavirus kehittyisi ilmateitse tarttuvaksi. On sillä ainakin tartuntoja paljon jotta mutaatio voisi jopa onnistua.
Elämme mielenkiintoisia aikoja.
[/quote] jos noin kävisi niin sitten voisi olla Euroopassakin syytä huoleen. Nykyisen virusmuodon tartuntariskit ovat Euroopassa hyvin hallittavissa.
Minua huolettaa, koska THL:n mukaan ei tarvitse huolestua. THL on suoltanut kaikenlaista sontaa ja yleensä asiat on olleet juuri päinvastoin.
Huolestutaan sitten kun muuttuu ilmateitse tarttuvaksi.
Emirates on keskeyttänyt lennot Länsi-Afrikkaan.
Miksi niin moni hokee, että turha edes miettiä kun mitään ei voi tehdä? Tottakai voi! Esim. varautuminen ja vapaaehtoinen karanteeni kotiin on aika tehokas apu jos tauti oikeasti Suomeen tulisi. Ruokaa, vettä ja tarvikkeita varastoon ja jos tilanne alkaa näyttää pahalta, koko perhe kotiin ja yhteys poikki ulkomaailmaan. Tauti tarttuu ihmisten välityksellä, joten luonnollisestikin ihmisten välttely on ratkaisu. Toki se on vaikeaa ja vaatii valmistautumista, mutta jos vaakakupissa painaa ebola, ihmettelen niitä vanhempia jotka eivät ole valmiita näkemään vaivaa!
Lagosissa on jo kolme tapausta. Lagos on sen verran iso kaupunki että ebola voi tehdä
kunnon jälkeä siellä.
"Ebolan sairastuttama lääkäri on USAssa sankari" kertoo helsingin sanomien uusi Yhdysvaltain kirjeenvaihtaja Laura Saarikoski. Minä luin vähän toisenlaisia kommentteja viime viikolla, mutta rouva Saarikoski noudattaa kotimaassa hyväksi kokemaansa otantaa: minä ja mun äitikaveri ollaan tätä mieltä. Eli se Yhdysvalloista tästedes.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 01:32"]
Nyt pitää varmaan ottaa tämäkin asia tosissaan kun av-mammat ovat heränneet. Kaikissa oikeissa uutisissa (pl. iltapäivälehdet ja Voice ja nrj ja...) on asiasta uutisoitu jo kuukausia.
Jos tyypillinen av-mamma herää johonkin oikeaan asiaan niin on jo tosi kyseessä,
[/quote]
Se olet kyllä sinä, joka et näitä maailman tapahtumia seuraa. Jos seuraisit, niin tietäisit että tästä on kohistu maailman medioissa viime päivät ja parhaillaankin. Helvetin ääliö! Taitaa paskahousut pelottaa, kun viitsii urputtaa noin säälittävästi.